Gamla symaskiner, serviceförsök...

Kan hända :o men jag spände den faktiskt precis innan! Rak söm och zickzack gick bra men den gick bara rakt fram då jag (som så många gånger tidigare) försökte få den att göra mönster söm :(.

Hm... Kanske något fastnat mellan spännbrickorna, det blir gärna luddigt där... Prova köra en grov tråd fram och tillbaka igenom där några gånger, och se till när du trär att tråden hamnar rätt mellan dem.

Menar du att mönstersömmarna inte fungerar? Isåfall kanske du skulle ta och plocka isär den och se varför kamarmen inte vill vara med! :idea: :D
 
Hm... Kanske något fastnat mellan spännbrickorna, det blir gärna luddigt där... Prova köra en grov tråd fram och tillbaka igenom där några gånger, och se till när du trär att tråden hamnar rätt mellan dem.

Menar du att mönstersömmarna inte fungerar? Isåfall kanske du skulle ta och plocka isär den och se varför kamarmen inte vill vara med! :idea: :D
kam vadå?
(Personen som inte vet vad ngt på en symaskin heter förutom pressar fot och nål)
 
kam vadå?
(Personen som inte vet vad ngt på en symaskin heter förutom pressar fot och nål)

Du, det mesta av vad jag "vet" att saker kallas är ord jag hittat på... :angel:
Jag vet vad en del saker heter, sen extrapolerar jag från det. :D

Här har jag sjungit kammarnas lov, ett par stycken in i texten:
http://www.bukefalos.com/threads/gamla-symaskiner-serviceforsok.1297121/page-29#post-16872349

(Och "kam" är jag rätt säker på att det heter, men kamarm är helt enkelt en beskrivning av armen som läser kammarna inne i maskinen. Kamarm, heeeelt logiskt. :p:cool:)
 
Nu har jag varit på biblioteket och lånat den boken @Trott tipsade om på rean - vore säkert bra att äga, men gratis är ändå billigare än 99 kr och ibland får man sikta på billigt. :o

Den var mycket tjockare än jag trodde, av någon anledning! :p
Högg en till också, Sy kläder, som även den såg väldigt rejäl ut. Har inte hunnit titta i någon av dem, men det är bara bra - just nu kan jag vara väldigt entusiastisk och kaxig, så kan förvirringen och frustrationen få vänta till imorgon. :D

sy_dina_egna_klader_en_komplett_handbok_med_tekniker_material_och_inspiration-bardwell_sandra-19017000-frnt.jpg

&
9789146215271.jpg
 
Nu har jag varit på biblioteket och lånat den boken @Trott tipsade om på rean - vore säkert bra att äga, men gratis är ändå billigare än 99 kr och ibland får man sikta på billigt. :o

Den var mycket tjockare än jag trodde, av någon anledning! :p
Högg en till också, Sy kläder, som även den såg väldigt rejäl ut. Har inte hunnit titta i någon av dem, men det är bara bra - just nu kan jag vara väldigt entusiastisk och kaxig, så kan förvirringen och frustrationen få vänta till imorgon. :D

sy_dina_egna_klader_en_komplett_handbok_med_tekniker_material_och_inspiration-bardwell_sandra-19017000-frnt.jpg

&
9789146215271.jpg
Den Sy Kläder va den andra boken jag tipsade om också :) Väldigt bra tycker jag. Kopiera det du tycker du behöver ;)
 
Nu har jag varit på biblioteket och lånat den boken @Trott tipsade om på rean - vore säkert bra att äga, men gratis är ändå billigare än 99 kr och ibland får man sikta på billigt. :o

Den var mycket tjockare än jag trodde, av någon anledning! :p
Högg en till också, Sy kläder, som även den såg väldigt rejäl ut. Har inte hunnit titta i någon av dem, men det är bara bra - just nu kan jag vara väldigt entusiastisk och kaxig, så kan förvirringen och frustrationen få vänta till imorgon. :D

sy_dina_egna_klader_en_komplett_handbok_med_tekniker_material_och_inspiration-bardwell_sandra-19017000-frnt.jpg

&
9789146215271.jpg
"Slut i lager" :mad:
"Utlånad" :banghead:

Jag får väl improvisera då...
Ska kopiera ett förkläde som mamma har, tänkte jag. Ett där banden går i kors i ryggen är det.
 
Vad är det för farligt beroendeframkallande sidor du lockar in mig på :mad::confused::p

@Monstermom, hittade denna klassen: http://www.craftsy.com/class/sewing...it/4833?_ct=myixbyij-jyjbu-sbysa&_ctp=3440968
Nu kostar den ju pengar men... *hmmm, kanske ska söka på mönster istället*

Ååååhhh... Det vore nåt!
Men på listan med prioriterade utgifter kommer den tyvärr inte särskilt högt. :p

Har faktiskt funderat på att försöka göra en sorts bikini av neopren.... Jag har tunn, tunn neopren, och på somrarna så har jag åkt med Monster till kusten för att traska omkring i havet och svalka oss såväl som skritträna honom med motstånd. Det blir ju som en blöt promenad, skulle vilja ha något lite stadigare än en bikini eller baddräkt att traska omkring i, men som samtidigt inte blir ett elände att ha på sig när det blir blött...
Nåt sånt kanske är ett lättare projekt att börja med innan man ska få till en riktig BH? Eller så är det tvärtom svårare - jag känner att jag har stenkoll! :laugh:

(Har faktiskt googlat "sew your own bra" mm, hittade typ 3000 tips om hur man gör om sin pojkväns/mans kalsonger till en bekväm BH! O_o
People be weird! :cautious:)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 142
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 380
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp