Gamla symaskiner, serviceförsök...

Jaha, och helt plötsligt har man oförskyllt teleporterats in i ett symaskinsforum!!!! @Novali01, vad håller du på med! :devil::eek::cool::yuck::banghead::wtf:. Har du trillat av och slagit i huvudet? :laugh:
 
Mitt gamla åbäket till symaskin.
nålen skär av tråden och gör knutar av undertrådrn.


och jag har redan en skumm docka :p så då tänker jag fortsätta vara här ^_^.
 
Alltså, känns ju som att om jag skulle sy, så rör sig nålen upp och ner, och pressarfoten borde ju lyfta något, så inte tyget fastnar, fast jag kan ju tänka fel.

Jag skulle inte vilja sy på en maskin där pressarfoten lyfter men det är ju bra om mataren som sitter under rör sig. Det är ju liksom därför det hete matare för att den liksom matar fram tyget. Vet ju t o m jag fast det var hundra år sedan jag gjorde mitt gesällprov i damskrädderi. :angel::p
 
Jag skulle inte vilja sy på en maskin där pressarfoten lyfter men det är ju bra om mataren som sitter under rör sig. Det är ju liksom därför det hete matare för att den liksom matar fram tyget. Vet ju t o m jag fast det var hundra år sedan jag gjorde mitt gesällprov i damskrädderi. :angel::p
Som sagt, jag tänkte inte hela vägen när jag skrev det ;) Insåg sen att det är ju så det ska vara (om man nu inte har en övermatad maskin *drömmen*)
 
@Buck Skulle som Speedway skrev, kolla så nålen är åt rätt hål, det är det vanligaste felet när nålen har sönder tråden :) Annars, trätt den rätt, så den inte sitter fast nånstans på vägen?
 
Mitt gamla åbäket till symaskin.
nålen skär av tråden och gör knutar av undertrådrn.


och jag har redan en skumm docka :p så då tänker jag fortsätta vara här ^_^.

Klart du ska fortsätta vara här! :D

Fin maskin! Antar att du har koll på den redan, men ifall någon annan är intresserad så finns lite hjälpsamheter på internet:
Manual
Instruktionsvideo

Det låter på din beskrivning som att du har ett trådspänningsproblem. Kanske är det så enkelt som att ludda ur spänningarna? :)
 
Jag skulle inte vilja sy på en maskin där pressarfoten lyfter men det är ju bra om mataren som sitter under rör sig. Det är ju liksom därför det hete matare för att den liksom matar fram tyget. Vet ju t o m jag fast det var hundra år sedan jag gjorde mitt gesällprov i damskrädderi. :angel::p

Det finns ju walking foot, det tycker jag verkar spännande! :D

Gesällprov i damskrädderi!? Fort, håll fast henne!!! :eek::love:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 588
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 142
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 380
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp