Gamla symaskiner, serviceförsök...

Förresten, appråpå ingenting, va ut på craftsy igår, och kikade ju (erhm... sorry @Monstermom för alla länkarna :o ) och det slutade med 65 nedladdade mönster :eek: min skrivare fick gå varm igår, skrev väl ut runt 20 mönster... Ett par kläder, men annars massor av såna små projekt där man kan få användning av mindre tygbitar... Nu har ju jag varje ledig stund räddad om jag inte bestämmer mig för att leta reda på nå fler gamla symaskiner att pilla på :nailbiting:
 
Förresten, appråpå ingenting, va ut på craftsy igår, och kikade ju (erhm... sorry @Monstermom för alla länkarna :o ) och det slutade med 65 nedladdade mönster :eek: min skrivare fick gå varm igår, skrev väl ut runt 20 mönster... Ett par kläder, men annars massor av såna små projekt där man kan få användning av mindre tygbitar... Nu har ju jag varje ledig stund räddad om jag inte bestämmer mig för att leta reda på nå fler gamla symaskiner att pilla på :nailbiting:

Nejnejnej, inte fokusera på en sak! :rage:
Man ska göra allt! Samtidigt. :grin:

(Och tack för länkarna! :laugh:)
 
Klart du ska fortsätta vara här! :D

Fin maskin! Antar att du har koll på den redan, men ifall någon annan är intresserad så finns lite hjälpsamheter på internet:
Manual
Instruktionsvideo

Det låter på din beskrivning som att du har ett trådspänningsproblem. Kanske är det så enkelt som att ludda ur spänningarna? :)
Jag kan trä den och få den att sy i alla fall. Har en manual men förstår ju knappt vad den menar :headbang:.

Har t ex ingen aning om hur man justerar tråd spänningen. Har nog lyckats göra det nån gång när jag vridit lite hit och dit på rattarna men vet inte direkt vad eller hur jag gjorde det...
 
Jag kan trä den och få den att sy i alla fall. Har en manual men förstår ju knappt vad den menar :headbang:.

Har t ex ingen aning om hur man justerar tråd spänningen. Har nog lyckats göra det nån gång när jag vridit lite hit och dit på rattarna men vet inte direkt vad eller hur jag gjorde det...

Da wise lady sayeth: you shall watch youtoob. :cool:
:D Kan inte din maskin så bra, men jag tror det är en ratt ovanpå överarmen, bredvid där tråden går?
Undertråden justerar du i spolkapseln, men det är bra att låta bli det om man inte måste för den är mycket känsligare för pyttesmå justeringar. Överspänningen är det meningen man ska mickla med varje gång, underspänningen ska man låta bli i största möjliga mån. Det gör ju inte jag då, men alla behöver inte ta efter mina dåliga vanor! :laugh:
 
No! Maj bäd, @Buck !
Kollade instruktionsboken nu, din trådspänning sitter ovanför nålen, en smal ratt någon cm till höger om nålstången, lodrät riktning. :)
 
Och allmänt om överspänning är det ett bra riktmärke att neutralt läge är mitten på skalan ungefär. Sen justerar du hårdare eller svagare beroende på hur stygnen blir. Blir det ett skatbo under så är oftast överspänningen för svag, men nu smäller ju din tråd av också @Buck - kan dock bero just på skatboet. :)

Det här är ungefär vad man ska titta efter (lite beroende på vad man egentligen är ute efter för resultat såklart):
thread-tension.png
 
Och allmänt om överspänning är det ett bra riktmärke att neutralt läge är mitten på skalan ungefär. Sen justerar du hårdare eller svagare beroende på hur stygnen blir. Blir det ett skatbo under så är oftast överspänningen för svag, men nu smäller ju din tråd av också @Buck - kan dock bero just på skatboet. :)

Det här är ungefär vad man ska titta efter (lite beroende på vad man egentligen är ute efter för resultat såklart):
thread-tension.png
Hittade den nu ^_^ har meckat med den ratten tidigare hit och dit.
Men är svårt med alla rattarna och spakar som går hit och dit :rofl:, men vet nu att jag har kört nedertråds påfyllning spolningen fel :p visste inte att armen gick att flytta ut :o. Har bara hållt i tråden och fört sen upp och ner så det blivit jämt :p.

Och nu vet jag vad åtminstone några av spakarna är till för :p. Knapphål har jag dock sytt mer manuellt innan och satin söm spaken har jag klurat på ibland.

Har bara tappat bort nedertråds spol hållar saken :o...brukar aldrig ta ut den så är konstigt... får leta o andra maskinen. Som inte heller fungerar som den ska, vill inte sy alls :( men för 200kr på netto så förväntar man sig inte topp kvalitet.
 
Hittade den nu ^_^ har meckat med den ratten tidigare hit och dit.
Men är svårt med alla rattarna och spakar som går hit och dit :rofl:, men vet nu att jag har kört nedertråds påfyllning spolningen fel :p visste inte att armen gick att flytta ut :o. Har bara hållt i tråden och fört sen upp och ner så det blivit jämt :p.

Och nu vet jag vad åtminstone några av spakarna är till för :p. Knapphål har jag dock sytt mer manuellt innan och satin söm spaken har jag klurat på ibland.

Har bara tappat bort nedertråds spol hållar saken :o...brukar aldrig ta ut den så är konstigt... får leta o andra maskinen. Som inte heller fungerar som den ska, vill inte sy alls :( men för 200kr på netto så förväntar man sig inte topp kvalitet.

Men sedär, redan framsteg! :up:
Spolkapseln är förmodligen på något Säkert Ställe... Jag har själv multipla championtitlar inom Säkert Ställe. :cautious:

Spännande med en rappelmaskin också! Den måste du helt klart plocka isär och fixa! :D
 
Det är inte en vanlig punkt, jag följde upp vad du skrev till mig! :p

Där ser man varför du är en allsmäktig moderator och jag slummar med resten av patrasket här nere i okunnigheten. :o

(När bestämde man det där? Om det var inom de senaste 20-30 åren tänker jag hytta med näven och hävda att det minsann var bättre förr! :rage:)
 
Oj, ja det där är ett rejält skatbo... :crazy:
Vad har du spänningen inställd på där, minus trehundra? :D
Kan hända :o men jag spände den faktiskt precis innan! Rak söm och zickzack gick bra men den gick bara rakt fram då jag (som så många gånger tidigare) försökte få den att göra mönster söm :(.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 142
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 380
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp