Gamla symaskiner, serviceförsök...

Försökte rita vad jag menar, men det gick inte bra :p

Men tack vare @Trott 's Pinteresttips, så kom jag lite längre på vägen.

Ungefär såhär: http://svetadresher.blogspot.se/2007/04/apron-dress-linencotton.html
Fast ännu bredare över axlarna...

Återigen dags för en demonstration av min stenkoll: kastar en blick på det där och inser genast att det där är en pinafore-variant! :idea:
Så jag googlar det, och... japp, jag hade heeeeelt rätt! Ingen behöver kolla, jag har redan konstaterat att det stämde! :angel: :angel: :angel:
 
Kan det vara "cross back apron", @Blacksmithfarm ? Den bildsöken verkade hitta många som liknade ditt mer, och hade rejält breda axlar.

Ja, det verkar stämma, nu ska jag bara hitta nåt jag gillar...

Det här kan nog bli bra...
http://dee-construction.blogspot.se/2011/09/make-my-week-35-draft-your-own-pattern.html
Ska bara se om jag har något att ha som grundform...

Måste man ha riktigt mönsterpapper, eller finns det någon smart budgetvariant??
@Trott @Någonannan?
 
Ja, det verkar stämma, nu ska jag bara hitta nåt jag gillar...

Det här kan nog bli bra...
http://dee-construction.blogspot.se/2011/09/make-my-week-35-draft-your-own-pattern.html
Ska bara se om jag har något att ha som grundform...

Måste man ha riktigt mönsterpapper, eller finns det någon smart budgetvariant??
@Trott @Någonannan?

Åh! Kolla vad det står typ fyrtio ggr där! "Pinafore"! Jäss, I rool! :cool:
Fast det visste jag ju hela tiden, såklart! :D

Mönsterpapper... Vad vill man ha av bra mönsterpapper? Jag menar, vilka kvaliteter behöver papper ha för att fungera som mönsterpapper? Och vad kostar äkta? Torky är ju min go-to här hemma för det mesta. Torky och silvertejp, det är så vi kommer att vinna över zombierna. :D
Bakplåtspapper på rulle?
 
Åh! Kolla vad det står typ fyrtio ggr där! "Pinafore"! Jäss, I rool! :cool:
Fast det visste jag ju hela tiden, såklart! :D

Mönsterpapper... Vad vill man ha av bra mönsterpapper? Jag menar, vilka kvaliteter behöver papper ha för att fungera som mönsterpapper? Och vad kostar äkta? Torky är ju min go-to här hemma för det mesta. Torky och silvertejp, det är så vi kommer att vinna över zombierna. :D
Bakplåtspapper på rulle?

Yup, U Rule This Tråd Very najs

Att det ska vara stort nog för att vara i ett stycke ? Gå att nåla igenom.

Kanske inte är så dyrt med äkta. Får kolla upp det.

Alternativet är väl att frihandsrita direkt på tyget. Kan bli spännande...
 
Yup, U Rule This Tråd Very najs

Att det ska vara stort nog för att vara i ett stycke ? Gå att nåla igenom.

Kanske inte är så dyrt med äkta. Får kolla upp det.

Alternativet är väl att frihandsrita direkt på tyget. Kan bli spännande...

Sådärja! Varsågod, här får du en virtuell godis :grin::
78602178.jpg


Nåla igenom faller nog bakplåtspapper på. :p
Stort nog kanske tar bort torky också, men det har ju den fina finessen att det går att sy ihop! :idea:
Bara riva ut tillräckligt långa remsor och dra dem igenom symaskinen lite kvickt, så har du mönsterpapper! :D

Kollade nu, 15m x 80cm kostar 45 kr. :D
Billigare med torky! Men kanske inte jättedyrt med mönsterpapper heller? :p
 
Mönsterpapper på rulle är inte så dyrt, brukar vara 25 m för 50-100 kr. jag använder både riktig Mönsterpapper och sån papp man lägger på golvet när man ska måla, sån brun man kan köpa på stor rulle på tex ÖB :p brukar rita konstruktionen på papp, sen kopiera av mina bitar med Mönsterpapper (man ser igenom Mönsterpapper och man vill inte klippa sönder det man ritat upp själva konstruktionen på)
 
Mönsterpapper på rulle är inte så dyrt, brukar vara 25 m för 50-100 kr. jag använder både riktig Mönsterpapper och sån papp man lägger på golvet när man ska måla, sån brun man kan köpa på stor rulle på tex ÖB :p brukar rita konstruktionen på papp, sen kopiera av mina bitar med Mönsterpapper (man ser igenom Mönsterpapper och man vill inte klippa sönder det man ritat upp själva konstruktionen på)

Är det en fördel att det är styvt som papp? Är mönsterpapper lika hårt?
Vad menar du med att man inte vill klippa sönder det man ritat upp konstruktionen på? Jag hänger med på... öh... inget av det. :o
(Alltså, vad är "själva konstruktionen", varför vill man inte klippa sönder den, varför skulle man klippa sönder den, varför vill man ha dubbelt mönster? :o)
 
Angående mönster papper så har jag inte använt det sen syslöjden tvingade en :p. Är bara jobbigt och blir aldrig rätt ändå. Använder heller knappt måttband :o
Och jag har ändå lyckats sy flera klänningar och förkläden ändå ^_^. De är mest uppbyggda av 4 kanter iofs och man får nåla en hel del hit och dit på dockan innan man klipper rätt och syr ihop allt. :)


Men ska försöka dra igång symaskin åbäket igen och försöka mecka lite med mönster sömmarna :) ska försöka ta några bilder och lägga upp här, så får ni gärna skriva vad alla mojänger heter och har för funktion ;)
 
Är det en fördel att det är styvt som papp? Är mönsterpapper lika hårt?
Vad menar du med att man inte vill klippa sönder det man ritat upp konstruktionen på? Jag hänger med på... öh... inget av det. :o
(Alltså, vad är "själva konstruktionen", varför vill man inte klippa sönder den, varför skulle man klippa sönder den, varför vill man ha dubbelt mönster? :o)
Ska försöka förklara :)
Om du ritar ett mönster från grunden, alltså börjar med ett helt tomt papper, så blir det vääääldigt många linjer och streck, när du ritat klart vad du tror blir bra, vill du ju inte klippa sönder det för att:
Mönsterdelarna kanske går över varandra
om du behöver göra ändringar i mönstret vill du inte behöva rita om allt igen
om du vill spara mönstret till senare, kanske det inte passar dig eller den du ska göra till, så då vill du slippa göra om allt igen utan kan bara göra justeringar direkt.
Därför vill man först rita mönstret, på ett hållbart papper ex den pappen jag pratade om, kan bli mycket sudda och ritande. Och sen kalkylerar man av sina riktiga mönsterbitar på mönsterpapper som är lätt genomskinligt och tunnare, och använder dom när man ska lägga ut mönstret på tyg. får man till ett bra mönster som kommer användas flitigt kan det vara bra att sen göra de riktiga mönsterbitarna i det lite styvare pappret för det håller bättre för många användningar.
mönsterpapper finns i olika kvalité, vissa ner bakplåtspapper liknande (gillar inte) och vissa lite mer tygliknande som håller för att nåla ihop och prova lite grovt mot kroppen.
 
Ska försöka förklara :)
Om du ritar ett mönster från grunden, alltså börjar med ett helt tomt papper, så blir det vääääldigt många linjer och streck, när du ritat klart vad du tror blir bra, vill du ju inte klippa sönder det för att:
Mönsterdelarna kanske går över varandra
om du behöver göra ändringar i mönstret vill du inte behöva rita om allt igen
om du vill spara mönstret till senare, kanske det inte passar dig eller den du ska göra till, så då vill du slippa göra om allt igen utan kan bara göra justeringar direkt.
Därför vill man först rita mönstret, på ett hållbart papper ex den pappen jag pratade om, kan bli mycket sudda och ritande. Och sen kalkylerar man av sina riktiga mönsterbitar på mönsterpapper som är lätt genomskinligt och tunnare, och använder dom när man ska lägga ut mönstret på tyg. får man till ett bra mönster som kommer användas flitigt kan det vara bra att sen göra de riktiga mönsterbitarna i det lite styvare pappret för det håller bättre för många användningar.
mönsterpapper finns i olika kvalité, vissa ner bakplåtspapper liknande (gillar inte) och vissa lite mer tygliknande som håller för att nåla ihop och prova lite grovt mot kroppen.

Tack! Jättebra förklaring! :bow:
 
Kallas också "för lat för att rita upp och mäta ordentligt tekniken " :p.

Men mitt åbäket nu då, det är väldigt mycket manicker här i som ni ser, vad är vad?

OK! :D

Jadu, vad som är vad är nog en väldigt stor förklaring (som jag inte har kompetens för)! :D
Men det du hade problem med var väl mönstersömmarna? Kammarna ser ut att vara de där silverfärgade cirklarna längst upp i typ andra "facket" från vänster, vad som är "läsarmen" för dem är väldigt svårt att se utan att se saker röra sig... Om du rör spaken för mönstersömmarna, ser du då vad det är den skulle påverka om maskinen satt ihop?

Nu när jag googlar för att se vilken av kontrollerna som ställer in mönstersömmar så ser jag att det verkar vara två? Den ena, långa skåran närmast kammarna är "switch lever for ornamental stitch selection", medan den mindre som är längre till höger är "change lever for zigzag or ornamental stitch"... Det är inte så enkelt att ingenting är sönder, utan du bara missat att engagera mönstersömsfunktionen?

Passa på att olja när du är därinne också. :p
 
Av någon konstig anledning fungerade det nu :cautious:.. har läst manualen 100 gånger, haft 100 olika sorters inställningar på den och nu när jag har den som vanligt så går den.. vanligtvis så kör den bara rak söm när jag har den så här..
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 142
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 380
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp