Åååhnä du! Skaffa dina egna rånoffer!
Du får leva på gatan.
Vill du ha en trampmaskin med lampa?
Jag tror nog att trampare med lampa har fått sin lampa ditsatt senare, så det enklaste är nog att skaffa en trampmaskin utan och sätta dit en lampa själv?
Jag hade satsat på en Singer eller Husqvarna. Hva är ju svenskt och Singer har en rätt stor entusiastbas, så för båda märkena är det förhållandevis lätt att hitta tillbehör och sådant. Är ju skönt att kunna lägga vantarna på tex fler spolar och nålar än de 1-2 som kanske följer med maskinen.
Både Singer och Husqvarna har modeller som kan fällas ner i bordet, men jag tror att det är vanligare (och kanske tidigare?) hos Singer. Jag hade tittat på maskiner från 1900 och framåt ungefär, många av 1800-talsmaskinerna är väldigt häftiga, men jag tror de är något mindre robusta många gånger. Så i Hvas fall modeller från CB och framåt (lämna Freja åt nördarna
- jag stod och klappade på en Freja för några veckor sedan, jag är inte alls ånger att hon blev kvar där hon stod...), för Singer skulle jag dra gränsen efter modell 27/28 och alltså leta efter en 66 eller senare (nä, det finns ingen logik
).
Vill du ha någon enklare regel att gå efter kan man kanske enkelt säga att undvik maskiner med "fiolbas" (vet inte vad det kallas på svenska
) och väldigt platt och fyrkantig skalle, det här exemplet har båda:
(Säljs på blocket nu, häftig!
)
Har du inte för bråttom att hitta en maskin genast tror jag nog du kan lägga vantarna på ett riktigt fynd.