Galopptips

B

Blackbird

Hej alla! Jag är ganska ny här så jag hoppas att jag har lagt denna tråden på rätt.

Vad jag ville med denna tråden var att få lite galopptips.
Jag har en varmblodsvalack som är 17 år och har nu som projekt i skolan att lära honom galoppfattningar. Jag har inte tänkt ta detta till ngt avancerat utan bara att han ska förstå själva galopp hjälpen. Han galopperar rätt okej när man väl fått honom i galopp så det är det inget problem med nu. Men så har jag försökt med det mesta för att få honom att förstå mina galoppfattningar. Vi har inte kommit längre än att han har sprungit några varv på volten för att sedan komma in i galopp.

Så om ni har några tips som ni kan hjälpa mig med är jag evigt tacksam. :laugh:
(jag har även tittat lite i ridtravar trådarne men inte hittat ngt än som kan hjälpa mig).

Sv: Galopptips

Lär han ordet "galopp" från marken, kanske genom att longera? När du har befäst begreppet så ta med det upp i sadeln, sitt på honom och säg galopp så bör han ju galoppera. När han kan det till 100% så börja lägga till skänklarna samtidigt som du säger "galopp" till honom, med tiden kopplar han ihop begreppet galopp med skänkeln.

Låt det ta tid :) och lycka till!

Sv: Galopptips

Hejsan :) Ja ridtravare brukar ju gilla att trava i stället för att galoppera ;)

Börja alltid från marken, oavsett vad det gäller.
Longera är viktigt om man ska komma någon vart.
Jag har lite tips, som kan komma till användning :)

1.Börja med att värma upp i 40 min om det behövs, men trötta inte ut hästen, den skabara vara mjuk i lederna. gå fint, höga steg.

2. nu kan du sätta igång med galoppen. Börja med att få hästen i trav.
Långpiskan är inte till för att nudda hästen med, utan som en pekpinne.
Peka där hästen har sadelgjorden, säg galopp, och vifta med långpisken.
Det är viktigt att hästen lär sig röstkommandon :)

Om hästen inte kan detta, ni kommer ingen vart så får man gå över till steg två :)

1. Börja som förra gången med att värma upp.

2. Du kan hoppa upp på hästen, helst barbacka, men om det inte går kan du ha sadel.

Be en kompis (häst och longervan) att longera din häst medans du sitter på den. Gör en halvhalt innan galoppen, så vet hästen att något kommer att hända.

3. Din kompis pekar med långpisken vid sadelgjorden, Du eller hon/han säger högt och tydligt Galopp, Och du trycker med dina skänklar en galoppfattning. Du ska inte banka! även om inte hästen lyssnar ska du inte banka, utan ni försöker igen.

4. Funkar inte detta, efter några försök, och hästen inte är trött, så kan Ni göra på samma sätt, fast din kompis viftar med långpisken bakom hästen, samtidigt som du säger galopp, och trycker med skänklarna, som en galoppfattning :)

Hoppas att mina tips kan hjälpa er :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 266
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 855
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar