Galopptakter och piruetter, inlägg flyttade från tråd på barock

Sv: Fyrtaktig galopp...

Nu har jag inte hunnit se alla filmer heller men vad jag kan se så gör alla flera piruetter och vissa har då både och, i olika piruetter. Om man tittar noga....Ingen häst eller ryttare lyckas ju göra exakt lika varje gång, eller hur?

Nu har jag inte hunnit se alla filmer heller men vad jag kan se så gör alla flera piruetter och vissa har då både och, i olika piruetter. Om man tittar noga....Ingen häst eller ryttare lyckas ju göra exakt lika varje gång, eller hur?

Nej gud nej, göra likadant klarar ju ingen.

Som sagt, skummat mest men jag tänkte slänga upp Spider på min ena häst här idag och be henne göra lite olika piruetter. Alltid lättare för mig att se det live.

Ja Susan nu har jag kolat på alla piruetter. Jag la märke till de som hade bibehållen tre-takt. det var: Silverdream, och det var nog bland de sämsta piruetter som jag sett. Hortelano som var alldeles för stressad och tappade galopptakten. Och sen har vi Pepel som hade fyrtakt men bara nätt och jämnt;)
Resten hade fyrtakt. eller om jag är lika blind som C_L kanske:angel:

PS: fast detta är ju bara min åsikt då, så alla vet det;)

Hur tittar du då?? Nu har jag kollat på Kyra, och ser inte fyrtakten?? Tittar jag fel?

ska kolla vidare...

mkt jämfota bak och fyrtakt i övrigt!!?! Det är vad mitt otränade öga ser i alla fall.. Jag har inte tittat på alla, men nog ser Kyras väldigt bra ut i jämförelse?

Senast ändrad:

ångrar mig ang kyra :) Hon går in i tretakt och avslutar i fyrtakt (?)

ju mer jag tittar desto mer inser jag att det är skitsvårt, men jag vidhåller att JAG ser mkt jämfotahopp (more or less..) och fyrtakt.

Känns bara fånigt att jag ens gav mig in i detta och postade inlägg.. jag kan inget och överlag är de skitduktiga ryttare. Intressant att studera kvalitén på piruetterna, men vad f_n har jag att komma med i debatten ;)

Vad jag inte förstår är varför den här diskussionen ligger på det här forumet... ni diskuterar ju bara tävlingsdressyr?

du behöver inte "ni-a" mig ;)

Svarar i tråden för att den var intressant, bryr mig lixom inte var den ligger.. det var inte jag som startade den

Om någon törs stick ut hakan och ha en favoritpiruett och tala omvarför ur Ar persepktiv så vore det ju intressant

Jag ka in länken som jag sa för att visa att 3 takt var önskvärt på Grand Prix nivå - även på piruetter.

jag har också tidigare skrivit att 'allt som visas upp inte lyckas med det som är önskvärt'. Så jag har ingenstans skrivit att kom och kollla 15 piruetetr i 3 takt

Disusskionen skulle ju verkligen ge nåt om den började handla om vilken piruett man föredrar och varför.

KL*
Här kommer mina kommentarer till de piruetter som jag tycker var bäst.

8. Lite tung, men samma takt fram och bak.

12. Bra ur fotförflyttningssynpunkt, men framtung, orkar inte riktigt.

13. Bra, men lite för stort "häv" åt sidan på mitten.

14. Ganska bra, lite otakt i början.

15. Fin takt.

16. Jättefin, bärig och stark.

17. Ganska bra, men ser lite tung ut.

18. Ok, men häver sig runt för mycket för min smak.

19. Jättefin! Smidig.

20. Tappar lite takt, ser jobbigt ut.

26. Jättefin.

30. Underbar!!! :love: :love:

31. Jättefin, korrekt. Men inte lika smidig som Ankys. Beror väl på exteriörskillnaderna.

Det jag lärt mig är viktigt i en piruett är att hästen bibehåller takten både fram och bak, att den är bärig och att den inte häver sig åt sidan, utan arbetar sig runt.

Att den galopperar RAKT ur piruetten. Och så klart att den bibehåller bjudningen och engagemanget hela vägen runt.

Min favoritpiruett blir Ankys, eftersom jag tycker mig se den följa mitt ovanstående resonemang.

Vad jag inte förstår är varför den här diskussionen ligger på det här forumet... ni diskuterar ju bara tävlingsdressyr?

Det står varför den ligger här om du läser första inlägget, tror jag. Sen att det har kommit att handla mest om piruetter är ju en sak man kan diskutera, möjligen.

Jag läser här och drar slutsatsen att vi tycker nog i alla fall delvis olika om vad som ser bra ut, vad som är viktigast, takten, hästens arbete genom kroppen, osv.

Så är det, men man kan faktiskt tänka till om vad andra ser och fundera, så jag vet inte varför du behöver ifrågasätta diskussionen. :confused:

Kl
tycker det börjar ramla ned på vem som är mest idiot igen..

mer lärorikt vore om ni sa vilka pirutter ni tyckte var bäst och varför
Även om du skrev knapplån så verkar det vara till mig. hade det vart bättre om jag räknade upp alla som var fyrtakt? det var mycket lättare att skriva de få med tretakt. :D
Det är väl inte nödvändigt att kalla nån för idiot. alla får väl ha sin åsikt.
Du får rsäkta om mitt inlägg låter elakt eller så men det är det inte iaf.:)

jag kallar ingen idiot och riktade inte mitt inlägg specifikt till dig

Vilka piruetter tycker du är bäst och varför :)

Sv: Galopptakter och piruetter, inlägg flyttade från tråd på barock

Får det intrycket att du väntar på att få läxa upp folk om de inte kommer med rätt svar- du som har facit.

Därmed väntar du med att säga din egen åsikt o upprepar frågan om vad de andra tycker.

Jag har valt 2, 15, 26, och 30.
De tilltalar mig för att de ser harmoniska ut och att de fortfarande ser ut som galopp.

Jag är inte utbildad Grand Prix domare
De dömmer en del högt som inte till talar mig, förmodligen har de en del kunskap jag inte har.

Sedan tänker jag såhär. En perfekt 10 mässig piruett skall leva upp till en mängd saker. (Om true - blue är här eller, nån dommarkunnig så kanske de kan bidra med vad).

Men hur prioritera de olika egenskaperna
Böjd, kontakt, framför hjälperna, tretakt att den galopperar runt, inte kastar sig. Rätt in - rätt ut - inte bakdelen före, storleken...

En sak som jag inte gillar, men som domarna verkar mer förlåtande för är hästar som hjälper till med halsen och använder den för att hiva vikten bakåt.

En annan sak är den sista som får en 10. Jag gillar inte hans kantiga galopp vare sig in - i - eller ur piruetten.

En tredje sak som jag tycer är viktigast men så då också är rent personligt tyckande.
Hästen skall se tillfreds ut - den skall inte se ut att lida av övningen. därför tycker jag ju givetvis att "kontakten" är viktig.

har inte kollat jättenoga - nu är det dags för vacation igen.

Hoppas fortarande på Åsikter från AR trots att tråden flyttades

Man lär sig ju ändå av varandra

Senast ändrad:

men se - då hade du fel :D se ovan

jag är inte på mammas gata vad det gäller galoppiruetter

Alla gör ju flera och några har kanske ett par bra och några dåliga. Så det är inte helt enkelt för jag har inte hunnit titta på alla piruetter som alla gör.

Men om jag ska välja två är det 2 och 30. Mest harmoni, flyt, och
sammanhållen rörelse som hänger ihop med galoppen före och efter.

En del andra gör som sagt enstaka bra också.

Men att det här är svårt ser vi ju alla, och det ska det väl vara , om alla alltid fick till det perfekt kunde man lägga in piruetter tidigt i programmen kanske redan i lätta klasser:angel: Eller hur?

Att så få lyckas behålla takten och harmonin visar väl bara hur svårt det är. Tycker jag.

ok. men vad menade du med det du skrev då?
Jo visst jag ska kolla på dem en gång till sen orkar inte det just nu:) Man måste ju kolla på Lost om en stund:D

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 206
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar