Galopptakter och piruetter, inlägg flyttade från tråd på barock

C

C_L

Sv: Fyrtaktig galopp...

I den förra tråden la jag in en länk på galopppiruetter med bibehållen tretakt -som just därför fick höga poäng - men ingen ville kolla på den

...

Kan man få denna länken skickad till sig eller kan du lägga ut den här?

Ja, jag är också inntresserad. Så vi kanske kan starta en ny tråd för galoppirouetter. Nirak var väl mer intresserad av fyrtaktsgalopp utan pirouette.

jajamensan fattas bara :)

http://www.dressageworld.de/

Här är både pirutter och piaffer och domarkommentarer

3 takten nämns på några och åtminstånde en premieras för bibehållen tre takt

:angel: det går nog lite fortare för dig att förstå tyskan än mig :o

för er andra som inte kan tyska klicka på richten sie mit

Jo Tyskan den förstår jag :D men räkna det kan jag nog inte...

Är det bara jag som kommer upp till 4:a? På många av dem?

Kanske ska byta ut brillorna.

Ja Susan nu har jag kolat på alla piruetter. Jag la märke till de som hade bibehållen tre-takt. det var: Silverdream, och det var nog bland de sämsta piruetter som jag sett. Hortelano som var alldeles för stressad och tappade galopptakten. Och sen har vi Pepel som hade fyrtakt men bara nätt och jämnt;)
Resten hade fyrtakt. eller om jag är lika blind som C_L kanske:angel:

PS: fast detta är ju bara min åsikt då, så alla vet det;)

Tja, inte blir det 3-takt.
Inte nödvändigtvis. Den kan av bristande styrka eller att den tappar den enrgiska samlade galoppen själv sätta sig för mkt.
Får för lite hjälp av sin ryttare.
Det är därför som man tränar arbetspiruetter( 10 M. volt) i sluta först o även sedan för att bibehålla styrkan.

Riktiga piruetter rider man mer sällan.

Håller med dej igen :bow:

Jag tycker man ser också hur tråkiga de 4-taktiga är ur rörelsesynpunkt,ser ni inte det, ni andra? Inget flyt, ingen renhet i rörelsen, hästen rör sig osymmetriskt. Det finns några som gör både och och man ser skillnaden i kvalité. Många står still med bakbenen.

Den första ryttaren rider tex både och, mest fyrtakt och de är sämre... Visst går den lite fortare i tretakt men vem har sagt att hästen ska häva sig runt så sakta som möjligt :confused:

Silverdream går i fyrtakt vad jag kan se.

Det handlar om helthetsintryck också, att inte få en orytmisk spänd rörelse utan en rytmisk, där hästen har flyt och harmoni i rörelsen och arbetar igenom hela överlinjen.

Fyrtakt uppstår när hästen (eller ryttaren förstås) inte riktigt klarar av sin uppgift vare sig det gäller samling, ökning eller piruetter. Och när hästen ska göra jämfota hopp.

Senast ändrad av en moderator:

Kl
tycker det börjar ramla ned på vem som är mest idiot igen..

mer lärorikt vore om ni sa vilka pirutter ni tyckte var bäst och varför

Om hästen är jämfota bak och den har 4 ben kan det ju knappast bli fyrtakt? Fel takt, absolut! Men inte fyrtakt.

Om du låter hästen sätta sig för mycket anser jag att du sätter hästen. För en häst kan bara göra saker som vi tillåter. Och har man tillåtit fel saker har man ridit för dåligt.
Så jo, jag anser att man satt hästen mer än den klarar av då.

Och om jag vet att hästen inte klarar av det skulle jag inte cenrera den lika mycket. Utan rida den så centrerad som hästen klarar. Det behöver inte vara några exakta mått som tex 10 m-volt. Utan så mycket som hästen klarar och behöver för att stärka sig.

Susan:
Jag har ärligt talat inte ork att kolla på filmerna nu. Jag har sömnproblem pga mina nack- och rygg-skador. Och mitt huvud klarar inte mer just nu. Men när jag känner mig bättre ska jag kolla på dem.:)

Jag tycker absolut inte det handlar om vem som är idiot. Vi diskuterar och jämför erfarenheter.
Jag tror inte någon av oss som sitter här är felfri och därmed alltid har rätt. Däremot tror jag vi tycker det är kul att diskutera och få en inblick i andras tankebanor. Och man argumenterar ju såklart för sin egen åsikt. Och kanske uttrycker sina tankar högt, om man tycker att något är ologiskt. Kanske för att man hoppas på en bättre förklaring. Man kanske lär sig något eller kan se på saker på ett annat sätt.

KL av mej själv.

Det var alltså axel jag höll med inte tuaphua som det såg ut som:D

Se även Christine på Granat för bra tretakt.

Intressant är det att de på vissa skrivit "bra kvalitet, 3-takten behållen" där hästen tydligt går i fyrtakt. På Silverdream där de skrivit att 3-takten är förlorad tycker dock jag mig se att den är bibehållen (men svårt pga kvaliteten).

På de där tretakten är bibehållen tycker jag de "ramlar" ner på ytter fram. Istället för att bära sig runt i piruetten hasar de sig runt och skjuter ifrån med ytter fram. De är också tydliga "gunghästar".

Sen finns det ju de med fyrtakt som även har en dålig kvalitet i piruetten.

Orkade inte titta på alla nu då jag ska gå och sova.

Är det en sådan piruett du vill ha (Granat) så förstår jag att iaf du och jag inte håller med varandra ;)

*kl*

Jag tycker att nr 2,7,8,18,19,30 har en rätt KLAR tretakt jag

Kan inte tyska alls men på nr 22 står det väl något om hästen nicht och tretakt??

En del bla Lussan har 4 takt men dom tycks mest häva sig runt i piruetterna och lyfta upp sig med huvud och hals för att dom inte orkar.

Sen har ju Invasor fått en 10 på sin fyrtakts piruett, men det kan ju inte vara en tillfällighet att det är just en Andalusier med tanke på vad dom är avlade för.

JAg tycker en del börjar i 4-takt dom första 2-3 klyftorna för att sedan övergå till 3 takt.

fio;6567311[QUOTE skrev:
En del bla Lussan har 4 takt men dom tycks mest häva sig runt i piruetterna och lyfta upp sig med huvud och hals för att dom inte orkar.
Du har nog inte sett Isidor-jättefin i piruetterna.

Ja Susan nu har jag kolat på alla piruetter. Jag la märke till de som hade bibehållen tre-takt. det var: Silverdream, och det var nog bland de sämsta piruetter som jag sett. Hortelano som var alldeles för stressad och tappade galopptakten. Och sen har vi Pepel som hade fyrtakt men bara nätt och jämnt;)
Resten hade fyrtakt. eller om jag är lika blind som C_L kanske:angel:

PS: fast detta är ju bara min åsikt då, så alla vet det;)

Vi har förmodligen samma optiker eftersom vi sett samma.

Instämmer som hastigast i ovanstående text, men jag har bara skummat igenom dem så kanske jag hittar någon annan med tretakt idag.

Kl
tycker det börjar ramla ned på vem som är mest idiot igen..

mer lärorikt vore om ni sa vilka pirutter ni tyckte var bäst och varför

Förstår inte upprepningar om idioti och varför du kör nån jämförelse intelligens emellan, det är ju bara så att vi ser olika saker och tycker olika saker, är det någon som brukar idiotförklara folk här är det väl du.

Jag ser inte vad du ser och tvärtom. Det handlar väl inte om idioti? Det drar ju bara ner tråden att tjata om sådant.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 206
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar