Sv: Galoppridna distanshästar.
Tror inte de flesta galopptävlade araber som startat mycket/tränat hårt kommer att prestera högt upp i klasserna 120-160km under speciellt lång tid, tyvärr. De här hästarna har oftast förslitningar i fram + bakknän, visst är de"rena" så kan de ha en chans att prestera inom distansen också, det som brukar vara problemet är att få dem att inte bränna allt krut de första milen, ska man gå 160km och göra det bra behöver man de där krafterna på slutet. Ni nämner några fd galopptränade/tävlade araber i den här tråden, men mig veterligen har ingen av dem gått över 1000km och/eller gjort någon 160km. Kan man då säga att de är hållbara?? Att göra några 80km fort eller långsamt är för mig inte någon större prestation, inte heller någon enstaka 120km. Tror däremot att en sent galopptränad arab (och ej för hårt)som ej startat eller bara gjort några få starter kan bli en bra distanshäst, fast då tror jag att en vanligt promenad riden arab är/blir lika bra. Det jag tror minst på är de hästar som fått för lite motion som unghästar,stått inne större delen av dygnet och/eller bara vistats i liten rasthage, de har ingen chans att röra sig naturligt. hingsten jag hade Majestic Prince var ett ex på en sådan häst, stod inne 23-24t/dygn, fick vid bra väder vara ute 1 tim i sandpaddock,annars longerades han 2ggr/dag i 10-15 min, det här var hans liv mellan 2-4 års ålder. 8 tim utevistelse hemma hos mig fick hans ben att svullna upp i början och gjorde det alltid mer eller mindre efter tävling ( var absolut inget fel på hans leder, det kollade jag upp,) var helt enkelt för ovan vid att belasta sina ben./jessica