Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
. Ni nämner några fd galopptränade/tävlade araber i den här tråden, men mig veterligen har ingen av dem gått över 1000km
De föreläsare jag lyssnat på har alla förespråkat samma sak, en häst som stått på stall under sin uppväxt och blivit inriden sent, kommer aldrig komma ifatt en som gått i stora kuperade hagar och ridits klokt som unghäst. Visst kan en häst som inte har fått en perfekt uppväxt bli en bra tävlingshäst men den skulle säkert blivit ännu bättre om den blivit uppfödd idealiskt.
Ingen här föredrar en häst som stått på stall och i gräsruta. // Linda
Håller med ovanstående. Unghästars muskler svarar väl bättre på träning än vad äldre hästars muskler gör. Det är väl i unga år som hästens fysiska förutsättningar bestäms? Är väl då ganska dumt att inte träna den i tidig ålder?
De föreläsare jag lyssnat på har alla förespråkat samma sak, en häst som stått på stall under sin uppväxt och blivit inriden sent, kommer aldrig komma ifatt en som gått i stora kuperade hagar och ridits klokt som unghäst. Visst kan en häst som inte har fått en perfekt uppväxt bli en bra tävlingshäst men den skulle säkert blivit ännu bättre om den blivit uppfödd idealiskt.
De jag nämde har alla gått över 1000km och Wielki Pan över 2000km och aldrig varit skadad....
Har de gått några160km?? en 160km säger egentligen inte heller så mycket. King of Arabian, ja han är ju död, avlivad, höll ej, gjorde väl 1 godkänd 160km/jessica
Men det är ju skillnad på vistelse i kuperade hagar och ridning samt att bli galopptränad i ung ålder.
Ingen här föredrar en häst som stått på stall och i gräsruta. Men sen finns det delade meningar om galoppträning gynnar den blivande distanshästen.
// Linda
Det har du rätt i. Jessica skrev att majestic prince inte blivit uppfödd på bästa sätt men han blev ju bra ändå, jag syftade till att han kanske hade blivit ändå bättre med rätt träning från början.
Unghästens muskler är lättare att träna upp än en äldre hästs och därför menade jag att det var dumt att inte träna den.
En sent inriden häst kommer aldrig ifatt en som blivit tidigt inriden. Sen beror det ju givetvis på hur den blivit riden, för hård träning är ju aldrig till någon nytta.
En häst som stått hos en bra galopptränare och tränats klokt tror jag har större utsikter att hålla länge och prestera på hög nivå då hästen har utsatts för belastning när den är som mest påtaglig för att bli starkare. Självklart är unghästar också känsliga för skador men om de skadorna uteblir och hästen är frisk och "hel" efter flera års träning får man väl utgå från att de är hållbara också för distans?
En stor fördelen med galoppträning är att det finns ett licensförfarande för alla tränare.
Du måste ha utbildning, praktik och ha skrivit prov för att överhuvudtaget få träna. Även som amatör.
Ditt stall ska godkännas och din ekonomi ska vara i ordning.
Den som rider tävlingarna ska även den vara licensierad och ha genomgått praktiskt prov. Vad gäller araber (i alla utom fyra-fem tävlingar om året) MÅSTE ryttaren vara professionell.
.
En stor fördelen med galoppträning är att det finns ett licensförfarande för alla tränare.
Du måste ha utbildning, praktik och ha skrivit prov för att överhuvudtaget få träna. Även som amatör.
Ditt stall ska godkännas och din ekonomi ska vara i ordning.
Den som rider tävlingarna ska även den vara licensierad och ha genomgått praktiskt prov. Vad gäller araber (i alla utom fyra-fem tävlingar om året) MÅSTE ryttaren vara professionell.
Inga andra hästsporter ställer lika hårda krav på kompetens hos utövaren.
En erfaren professionell galopptränare har en extrem kunskapsmassa och erfarenhet.
Många röntgar t ex rutinmässsigt alla unghästars knän för att se var hästarna står och hur hård träning de kan ta.
Självklart går hästar i sönder, men det sker i alla tävlingsformer. Dock syns ett "plötsligt trauma" på en bana mer än en smyghälta efter år av tragglande på dressyrspåret.
Min bild är att det fysiska och mentala kraftprov som kapplöpningssporten utgör är en bra grund för all avel och alla tävlingsformer. Det är vad jag förstår därför engelska fullblod är OK att använda i så många olika raser.
Det finns massor med bra distansämnen som aldrig tagit ett steg på banan. Men den genomkörning du får på en galoppbana ger dig en kontroll av fysisk och mental styrka hos en yngre häst som jag har svårt att se att du kan få lika bra på något annat sätt.
Att alltid ge den mest optimala träningen för åldern är ju givetvis vad alla skulle vilja.
Långt ifrån alla kan. Man har inte kunskaper och erfarenhet nog.
Så egentligen tycker jag att en viktig fråga är: vilken träning ger mest utväxling?
Att träna den tidigt med tanke på att rätt och lagom mycket träning ger ett försprång (men om du inte lyckas med det så har du en mycket högre skaderisk) eller att låta den växa på sig ett tag till och sedan allroundträna innan man ger sig in på någon grenspecifik spetsträning.
Det sistnämnda ger mer utrymme för fel. Inte hur mycket som helst, men den som tränar och tävlar sin häst som hobby kanske har mycket större chans att lyckas bra med sin häst än den amatör som får för sig att rida in och träna sin häst tidigare för att "inte missa de viktiga unghäståren" och sedan dessvärre förtar sig.
Är du med på vad jag är ute efter?
Att ge hästen lite extra tid och sedan inte snöa in på grenspecifik träning direkt kanske ger större chans att få en frisk och hållbar häst trots att man inte är expert på hästträning, än om man börjar experimentera med en ung häst som är mycket känsligare för felträning. Marginalerna är så mycket snävare för en ung häst än för en äldre.
Sedan är det ju som vanligt en fråga om hur ung, hur hästen tränas osv. Jag tänker mig detta som en allmän diskussion om vilka allmänna rekommendationer man ska ge den som undrar hur den ska träna sin distanshäst. Att ge rekommendationen att distanshästen ska tränas som ung för att ha en chans, låter inte rätt i mina öron.
Bara för att nämna några araber som har gått 160 km, har gått minst fem säsonger