Galoppombyten

H

Helan

Är lite nyfiken på era olika varianter på inlärning av galoppombyten. Hur gör ni för att förbereda er häst fram till att börja med byten, är det några speciella övningar och hur gör ni rent tekniskt för att lära in bytet.

Har de senaste dagarna sett tre varianter, den ena att sakta av och ta skrittsteg och sen galopp igen, den andra att byta från förvänd till rättvänd galopp på en volt tillbaka och den tredje att rida på en volt i förvänd sluta i galopp och byta till förvänd galopp.

Sv: Galoppombyten

Det finns en rad trådar ang detta på tävlingsdressyrforumet. Sök där!
Många bra tips!

Det du nämner med skrittsteg är s "enkla byten" som kan leda vidare till byten, om man minskar ner antalet skrittsteg, men de flesta gör nog på andra sätt när man lär in byte i språnget.:idea: Bla ur förvänd. Det finns en diskussion just nu ang att använda förvänd osv, bland annat!

Tack, jag ska kolla där. Men jag är mest sugen på att få reda på hur de som rider klassisk/akademisk dressyr gör...

Många (majoriteten?) av de som håller till på tävlingsforumet rider klassiskt.

Jag gör det så simpelt det bara går. När samlingen och bärigheten är tillräcklig ber jag om byte. Gör inget speciellt. Är förutsättningarna bra är det inte svårt för hästen att byta och det använder jag mig av. Jag brukar främst använda mig av åttvolt eller att vända halvt igenom. Men det är mest för att jag tycker det är mest logiskt.

Tack, jag ska kolla där. Men jag är mest sugen på att få reda på hur de som rider klassisk/akademisk dressyr gör...

Klassisk dressyr är väl även tävlingsdressyr, TR bygger på klassisk dressyr.

Klassisk dressyr är väl även tävlingsdressyr, TR bygger på klassisk dressyr.

NEJ, klassisk dressyr för mig är inte tävlingsdressyr. Det finns stora skillnader i både ridsätt och utbildningsväg.
Jag ändrar mitt svar:

Jag vill gärna veta hur de som rider AKADEMISK dressyr lär in och gör galoppombyten.

Pssst, kolla i detta forums namn. Det heter numer Klassisk Rinkonst, för att på detta sätt skilja namnen från klassisk dressyr och därmed TR. :idea:

Till frågan, jag (rider AR) har inte kommit så långt så jag väntar med det svaret! :p

(Men jag tror att det kommer ske med omställning, tramp utåt, framåt i nya varvets stigbygel, dvs helt enkelt fatta ny galopp i andra varvet. Men vi får se.)

NEJ, klassisk dressyr för mig är inte tävlingsdressyr. Det finns stora skillnader i både ridsätt och utbildningsväg.
Jag ändrar mitt svar:

Jag vill gärna veta hur de som rider AKADEMISK dressyr lär in och gör galoppombyten.

Akademisk dressyr är INTE samma sak som klassisk dressyr:eek:
TR bygger på klassisk dressyr och på samma utbildningsvägar. Lite förvirrat med begreppen igen, tror jag;) Men namnet på detta forum är synnerligen förvirrat å andra sidan.

Akademisk dressyr är INTE samma sak som klassisk dressyr:eek:
TR bygger på klassisk dressyr och på samma utbildningsvägar. Lite förvirrat med begreppen igen, tror jag;) Men namnet på detta forum är synnerligen förvirrat å andra sidan.

SKIT SAMMA, jag rider inte tävlingsdressyr och är inte intresserad av det what so ever. Jag vill veta hur de som rider klassisk RIDKONST och AK gör.
Den andra vägen har jag redan vandrat, nu vill jag ha andra idéer om utbildningsväg, såna jag tidigare inte har provat eller vetat om.

Har du?

Det lät inte som om du hade "vandrat" den vägen i ursprungsfrågan. eftersom de "vägar" du skrev om där verkade lite nya för dej:confused:

Om du följde mitt råd och läste i de andra trådarna skulle du hitta en hel del tankar om både det du beskrev och andra vägar.

Jag är själv inte så mycket för varianten ur förvända, eftersom jag har dålig erfarenhet av att då få byten ur förvända. Men det beror nog i sin tur på att jag alltid har haft lite noja för förvända, pga svårt med att hålla reda på hjälperna ibland, om det blir problem.

Jag har denna gång när jag lärt in byten haft stor nytta av nämnda trådar och vad axel tex skrivit. I stort sett inte göra så himla mycket, mitt stora problem blir att inte överdriva:cool: Samt att verkligen lära in byten på rakt spår och med målet att hålla hästen rak.
Det finns mycket bra beskrivningar där.

Jag gissar ärligt talat att det kanske inte är så stora skillnader när man kommit till att lära in byten, men vi får se.

Jag som inte längre känner mig som antingen... eller... utan bara rider...

fick på Akademisk kurs träna enkla byten genom avbrott till skritt o ny galopp o sen minska ner, så att jag egentligen bara skulle trampa i stigbygeln för byte. Men pga att jag (förlåt för att jag tjatar) har ett medfött handikapp och ryggmärgsskada, så "kastar jag mig" åt sidan och "skrämmer slag" på min dam, så hon snubblade in i ny galopp...

Nu när vi på ridskolan på handikapplektion tränar inför att de som vill ska tävla (nej jag kan fortfarande och kommer självklart fortfarande aldrig kunna rida min häst med godkända poäng i tävling ett helt program. Men det har jag heller aldrig sagt och det är heller inte mina intentioner.) jobbar vi mkt med olika ridvägar i förvändgalopp, för att så småningom därifrån kunna "lära in" byten. Detta sätt, passar min dam bättre, då vi jobbar på olika stora serpentiner, vollter åt olika håll i olika storlek och så vidare, vilket gör att det blir lättare att "samla" och komma åt henne. Numera kan vi behålla den förvända galoppen varv på varv, bågar, stora volter i trevligt tempo och trevlig form (enligt instruktörer som själva tävlar både hoppning, fälttävlan och dressyr - men det säger inget, jag vet. Utan vi är självklart fortfarande mkt undermåligare som ekipage än de flesta andra här på bukefalos.)

Så - jag tror som Flashlight säger, inte heller att det skiljer så mkt på inlärning oberoende av inriktning.

/IH

Senast ändrad:

Har du?

Det lät inte som om du hade "vandrat" den vägen i ursprungsfrågan. eftersom de "vägar" du skrev om där verkade lite nya för dej:confused:

.

Nya? Nja, inte direkt. Men jag har reflekterat över att det finns ganska många vägar att gå, den med förvänd galopp är faktiskt ny för mig. Sen har jag ingen erfarenhet av AKdressyrens inlärning av byten, eftersom jag inte kom så långt med den unghäst jag hade senast.
Själv har jag lärt mina hästar byten genom att sakta av till skritt och sen direkt bytt galopp, för att sen bara göra halvhalt för att byta. Funkade upp till vart annat på den duktigaste, sen blev det bara korsgalopp. Avsaktning till byte har funkat på alla utom en, då använde jag bom istället och fick problemet med att hon bytte fram först. Då tog jag bort bommen och gjorde voltbyten och 8-volter, men det blev aldrig bättre.
Tänkte att de som rider AK kanske hade någon smart tanke på detta, med vikt, tramp i stigbyglar, neckrein etc etc. Men det verkar ju inte så.

Du kan fortsätta göra över bom.;)

AR mäster anser inte att bytet ska ske "liksidigt"
Det beror( enligt mig) på att han galopperar för sakta o hästen kan då omöjligt få till ett sväv- byte i språnget

Du kan fortsätta göra över bom.;)

Det beror( enligt mig) på att han galopperar för sakta o hästen kan då omöjligt få till ett sväv- byte i språnget

AHA, bra att du skrev det. Men det anser nog jag (att det ska vara liksidigt), och att träna över bom verkar ju göra att de byter fram först och tappar bak. Risk för korsgalopp är ju ganska överhängande då. Bom verkar funka på vissa hästar (och för hoppning spelar det ju mindre roll, bara dom byter i sinom tid).

Jag har provat bom på min, fungerade inte... Provade lägga fram två bommar och vips bytte han med fram över första och bak över andra ;)

sedan ett litet inlägg i diskussionen om namn på det vi rider, spelar det verkligen någon roll vilket namn man använder? Är det inte ganska självklart för alla att frågor som ställs här kan ställar på dressyrforumet också men kan ge olika svar för vi är ändå överens om att det är "vi och dom". Dvs. dom har sitt sätt och vi vårat...

Då spelar det ju ingen roll om alla förstår det?

Som jag som gärna säger halvblod istället för svenskt varmblod. Eller nordsvensk travare istället för kallblodstravare... Folk hajar i alla fall vad jag menar!

När man kör över bom landar bak ett halvt språng efter- hoppbyte.

Hellre då korsgalopp:grin: mkt lättare att korrigera än ett sätt som hästen har lärt sig.

Det största felet som man kan göra inom alla inriktningar vid inlärning är att galoppera för sakta. Galoppera på o börja med enkla byten. lägg det gärna på samma ställe hela tiden- hästen lär sig vad som komma skall.

risken med att rida för sakta blir oxå att hästen drar iväg- just för att överhuvudtaget kunna utföra det. Bromsar man då blir hästen kluven o därmed stressad o "drar" garanterat ännu mer o oftast utan att byta.

hästen måste vara lydig, ryttaren vara exakt med att han lägger om hjälperna= tydlig o förbereda.

Senast ändrad:

Var står detta? Eller har du hört honom säga det?

Jag vet att det finns filmer där han gör byten som inte är liksidiga, men det är inte så han lär sina elever göra byten.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 533
Senast: Piaff
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar