Galoppombyten

Sv: Galoppombyten

Hur man lär hästen att byta rent tekniskt kan nog variera stort utan att något är mer eller mindre fel. Själv jobbar jag på åttvolt och tar det steg för steg genom att jobba med att flytta in hästen in i gamla volten och sen ta ny galopp ut i nya volten. Börjar med att i början göra halt i mitten av "åttan" och sen sidepassa in i gamla volten några steg innan ny galopp, sen går jag ner till trav och rider skänkelvikning in i gamla volten några steg innan ny galopp, för att till slut bara räta upp och göra en tendens till flyttning inåt i galopp och sen ge hjälpen för nya galoppen.

Det finns nog väldigt många olika tekniker, gäller bara att hitta den som passar sin häst. Jag har fått tips förut av människor som jag känner men ingen av de har fungerat något vidare, därför ville jag få lite olika metoder härifrån och det har fungerat väldigt bra. :)

MEN, det är hur jag gör rent tekniskt men din fråga handlar om hur man får det att gå lugnt till väga? Det viktiga är att inte forcera det hela utan låta hästen gå ner i varv mellan varje bytesövning. Jag gör inte bara ett varv på åttvolten mellan bytena utan ligger kvar i samma volt/varv tills att hästen är avslappnad och har en bra galopp, kanske tar 3-4 varv. Däremellan gör jag många pauser i skritt eller gör halt och står och vilar lite.

Man får vara uppmärksam på om hästen blir spänd/stressad och ha som punkt 1A att den ska vara avslappnad och ha bytet i andra hand.

Jag är som sagt noga med att hon går ordentligt (samlat och lugnt) innan jag försöker byta. Det jag tänkte på när jag frågade om hur man gör för att byta på ett lugnt sätt var de tips jag fått innan, tex att "bara" byta volt och låta henne komma på att hon ska byta. Vilket inte fungerade och hon blev jättestressad i galoppen en stund framöver också. :crazy:

Men jag kan säga att det känns bra att veta att det inte bara är min flicka som måste gå flera varv på samma volt för att slappna av innan vi fortsätter. :p

Tack!

Nä, min arab blev väldigt stressad i början och det gick fortare och fortare så jag var tvungen att hitta ett annat sätt att angripa övningen för att behålla avslappning och lugn. Nu, några år efter de första försöken så byter han utan att öka tempot så det går - det är bara att träna med kvalitet!

/Camilla

Låter likt min :) Vi tränar för fullt och det går bättre och bättre för varje gång. Kommer säkert gå ännu bättre när vi får tillgång till en ordentlig bana :p

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 741
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Jag går hos en psykolog på grund av bland annat ångest och har fått i "läxa" att göra avslappningsövningar/ guidad meditation några...
Svar
3
· Visningar
284
Senast: Tassa
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 056
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden