Galopp piruett??

Sv: Galopp piruett??

Jag vet en hopponny som gjorde galoppiruetter i omhoppningarna, så visst går det och det är inget som bara svårklass dressyrhästar kan göra.

:rofl: :rofl: :rofl:

Snarare vände snävt... inte samma sak...

Piruetter krävet mycket hög samling. MYCKET.

Till TS: Man lär sig inte att köra en galopppiruett, det kommer naturligt när man kan samla sin häst tillräckligt. Hästen måste vara loss från handen, ha god framåtbjudning, hög samling, "sitta på baken" och svara upp för förhållning utan att tappa drivet... Har personligen inte ridit riktiga piruetter men fått känna på början till dem på tränares dressyrhäst, det är ingen picknic...

*KL*

Min dotter brukar kalla sina små galoppvolter "Eriksson-piruetter". Ungefär så ser Peters piruetter ut. :angel: (Ja, hon har framfört det till honom dessutom.....)
Men va fasen, det är väl kul att han har sån lydnad på sina hästar, även om de inte har rätt styrka för snygga piruetter. De hoppar Grand Prix för tusan, de sk piruetterna är bara en kul bonus.

Den samlingen får du knappast på en hopponny.

Klart man kan, men det är låååång väg, och den sista biten är ganska onödig med en hopponny. Men jag som pysslar med hoppning önskar att hoppryttarna jobbade mycket mer med samling. Man ska kunna galoppera nästan på stället utan att tappa bakbenen. Länga och korta galoppsprång utan att ändra tempo. Osv. Ni kan ju själv tänka er vilken påskjutskraft hästen får över ett hinder om den kommer in samlad med rumpan under sig. :d

Klart man kan, men det är låååång väg, och den sista biten är ganska onödig med en hopponny. Men jag som pysslar med hoppning önskar att hoppryttarna jobbade mycket mer med samling. Man ska kunna galoppera nästan på stället utan att tappa bakbenen. Länga och korta galoppsprång utan att ändra tempo. Osv. Ni kan ju själv tänka er vilken påskjutskraft hästen får över ett hinder om den kommer in samlad med rumpan under sig. :d

Så ska ju hästarna hoppa och dessutom är väl vad seriösa hopptränare försöker förklara för eleverna tror jag. I teoribäcker om hoppning finns det ofta beskrivet, bland annat fanns nånstans (glömt var) en bild av en spiral som beskrivning av den samlingen de ska ha i språnget för att få kraft.

Sen kanske inte ponnyekipage alltid fattar sånt. Men vår irländare lärde vi det, vilket gav en del av rosetterna i alla fall, dvs vi lärde ryttare o ponny ett slags hoppvariant av galoppiruettt som innebar att kunna komma på en linje vända i samling och därefter kunna hoppa ett hinder ett par språng bort. Men det kräver superlydig o stark häst.

Det går att vinna omhoppningar på det:banana:

Men ponnyn måste vara stark nog och ryttaren måste kunna samla annars blir det den vanliga ponnyvarianten med att slita runt hästen. Det är inget att rekommendera utan dressyrtränare och hopptränare.

Men som nån annan skrev det är ju inte dressyrpiruett direkt, utan mer vända på bakdelen i galopp, som det handlar om. Och inget man använder hela tiden utan för att när det är extremt klara en knepig vändning med möjlighet för hästen att ändå få ett bra språng:idea:

aww, min ponny kan en galloppiruett liknande sak när hon är överpigg *stolt* eller inte, menmen, ser iafl coolt ut, det är hon även expert på att göra framför hinder.

Visst finns det dom ponnyerna, som någon skrev, som är så super laddade att dom kan vända på en femöring. Men en riktig galopp piruett innebär ju att hästen som sagt näst intill "sitter ner". För att en hopp ponny ska ha den muskulationen och samlingen måste det vara stenhårt dressyrarbete från grunden.

Min ponny är en naturbegåvning! Efter att man hoppat första hindret blir han så pigg som en hopponny ska vara och sedan när man hoppat sista hindret blir lugn och sansad igen! Så galopp piruett blir då inte svårt på honom då han är så känslig, bara man hamnar på sniskan det minsta så svänger han! :) Och man får inte fatta galopp med skänkel utan endast sitsen! Han är är skitkul att rida :) och han har verkligen lätt för samling.

Jag förstår inte varför alla är så negativa!:mad:
Självklart går det lika bra att genomföra en galoppiruett med en hopponny som med vilken annan häst som helst. Dock krävs en skicklig ryttare och en samarbetsvillig och STARK häst. Som någon tidigare skrev är galoppslutor på volt en mycket bra övning men ta hjälp av din tränare och be honom/henne att följa upp träningen för att det inte ska bli fel och gå inte för fort fram. Piruetter är en enormt svår rörelse för hästen att utföra. Den kräver mycket styrka och samling. Lycka Till med träningen och ha tålamod så är jag säker på att dina ponnyer kommer att göra riktigt fina piruetter så småning om!

Det är klart att i grund och botten kan även hoppeponnisar lära sig göra korrekta galoppiruetter, men det är en stor skillnad på riktiga piruetter (centrerade och med väl undersatt häst) och på att vända runt hästen lite snabbt. Piruettgalopp är det absolut jobbigaste en häst kan göra, det är tyngre än t ex passage. En häst måste vara mycket musklad och helst ha rätt exteriör för att kunna orka, och naturligtvis måste man ha hjälp av en tränare som kan. Det är ingen idé att sitta och försöka fiffla fram något som liknar en piruett på egen hand, det blir inte bra och risken är större att hästen inte mår bra av det.

Länkar till en liten bildserie med ett försök till piruett! Är mycket medveten om att den hade blivit låååångt ifrån godkänd på en grand prix:angel: Men hon är i allafall mest hopp-ponny även fast vi där hade vunnit en dressyrtävling...
http://www.pixbox.se/alb_show_id299032_page0.html

såg ju trevligt ut de där....;)
tänk på att inte luta dig innåt. utan sitt nästan bara på yttre sittbenet. och vik dig inte i innersidan.

lycka till!

å till alla andra....
herregud va ni är negativa! det går att lära alla hästar att göra galopp piruetter!
det kommer ju redan i Msv A programmet. så med rätt metod är man där rätt snabbt!!

det kommer ju redan i Msv A programmet.

"sluta i galopp på halva diagonalen med efterföljande volt tillbaka (minst 8 m diameter), gärna med hästen ngt över tygeln, eller med avbrott till trav"
är det inte så det står i programboken? :angel:

/negativ PF som nyligen har studerat ovan beskrivna fenomen på tävling i MA1 :devil: (inte bara en ryttare heller, utan en hel hög...)

Senast ändrad:

såg ju trevligt ut de där....;)
tänk på att inte luta dig innåt. utan sitt nästan bara på yttre sittbenet. och vik dig inte i innersidan.

lycka till!

Tack!! :) Tyvärr så är hon ridskolehäst och jag rider inte där längre så jag får inte rida henne:( jaja...:smirk: Och ja usch, jag lutar mig nästan alltid lite till höger... väldigt dålig ovana:angel: Det ska jag sluta med;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 544
Senast: Hedwig
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 635
Senast: Claraclara
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 427
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka