Sv: Galopp piruett??
Nej, det håller jag inte riktigt med om....!!!
Däremot så har han lärt mga av sina hästar mkt dressyrrörelser men de har ju lite cirkusskaraktär över sig...
Men det roar ju publiken och de fyller ett syfte nämligen att få ännu mer lydnad på hästarna. Men skulle du sätta honom på en dressyrtävling så skulle han inte få så höga poäng... Men det är roligt att han att showar med det...
Jag minns en lustig händelse från när jag bodde i Flyinge. På den tiden var Kyra kvar där och jag satt väldigt ofta tittade på henne när hon red. Den här gången så var, som ofta, Peter också inne i ridhuset och red. Han satt och red ngt som skulle likna öppna längs långsidan. Det var bara det att han inte hade så väldigt bra koll på hästens bakdel och det gick lite vingligt med resultatet att hästen vart och vartannat steg slog i hovarna i manegeväggen med en ljudlig -bang.
Kyra tittade gång på gång åt hans håll och man kunde riktigt se vad hon tänkte... Tillslut kunde hon inte hålla sig utan sa på sin härliga finlandssvenska -"Men Peter, ska du inte ta och öppna dörren snart? Det är ju nån´som knackar hela tiden och vill in"!
Peter som har himla mkt humor själv tog inte alls illa vid sig utan sa ngt roligt tillbaka som jag däremot tyvärr har glömt vad det var.
Men Kyras kommentar fick mga på läktaren att dra på smilbanden...
Men jag har full respekt för Peters arbete med hästarna. Men han är ju hoppryttare ut i fingerspetsarna och jag tyckter nog inte det finns ngt för dressyrryttare att bli avundsjuka på. Däremot så hoppas jag på att han inspirerar fler hoppryttare till att arbeta med dressyren och det verkar han ju göra!
Till trådskaparen: Att skola din hopp-ponny till att göra "piruetter" är ingen omöjlighet på ngt vis. Men vägen dit är lång... och det är ingen idé att fuska för det ger bara en utsliten häst och det är det inte värt. En felaktigt utförd piruett är nämligen enomrt slitsamt så det är den rörelsen som man ska passa sig allra mest för om man inte kan utföra den rätt. Men du kan däremot sträva efter att få så vändbar ponny så att det blir en bakdelsvändning i galopp. Alla hästar kan när de är tillräckligt starka sätta sig på baken och komma runt. Men det krävs som sagt väldigt mkt styrka och man ska inte skynda på det för mkt.
Ta hjälp av en tränare!