Galopp piruett??

Sv: Galopp piruett??

Främst tycker jag att du ska ta hjälp av din tränare och innan du ber om att få börja lära ponnyn galoppiruetter fråga denne ifall ni som ekipage är redo, ifall ponnyn har tillräckligt med ork och muskler för att klara av det.

Sen är ju frågan ifall du vill göra en galoppiruett som kräver den samling som behövs för att göra en "äkta" piruett eller ifall du bara vill "snurra runt" på bakbenen. ;) :D Jag har ju nämligen inte sett Peters piruett ut från banan...

Tican skrev:
Den samlingen får du knappast på en hopponny.

:devil:
Min hopponny gjorde byten i serie, galopp-piruetter, påbörjan till tramp, förvänd galopp mm. Det beror väl på hur mycket man tränar. Men som sagt, träning krävs.
-->Guess_jeans: ta kontakt med en dressyrtränare som kan hjälpa dig, välridna hästar är till nytta i alla discipliner.

Hur just Cardentos galoppiruetter ser ut vet inte jag heller. Men jag skulle kunna tänka mej att de är bra.
Under årens lopp har jag sett Peter rida riktigt högklassig dressyr på sina hästar. Det har varit både piaff och passage samt piruetter som skulle få många dressyrryttare att bli gröna av avund. :)

Immer

Nej, det håller jag inte riktigt med om....!!! :D

Däremot så har han lärt mga av sina hästar mkt dressyrrörelser men de har ju lite cirkusskaraktär över sig... ;) Men det roar ju publiken och de fyller ett syfte nämligen att få ännu mer lydnad på hästarna. Men skulle du sätta honom på en dressyrtävling så skulle han inte få så höga poäng... Men det är roligt att han att showar med det...

Jag minns en lustig händelse från när jag bodde i Flyinge. På den tiden var Kyra kvar där och jag satt väldigt ofta tittade på henne när hon red. Den här gången så var, som ofta, Peter också inne i ridhuset och red. Han satt och red ngt som skulle likna öppna längs långsidan. Det var bara det att han inte hade så väldigt bra koll på hästens bakdel och det gick lite vingligt med resultatet att hästen vart och vartannat steg slog i hovarna i manegeväggen med en ljudlig -bang.

Kyra tittade gång på gång åt hans håll och man kunde riktigt se vad hon tänkte... Tillslut kunde hon inte hålla sig utan sa på sin härliga finlandssvenska -"Men Peter, ska du inte ta och öppna dörren snart? Det är ju nån´som knackar hela tiden och vill in"! :D :rofl:

Peter som har himla mkt humor själv tog inte alls illa vid sig utan sa ngt roligt tillbaka som jag däremot tyvärr har glömt vad det var.
Men Kyras kommentar fick mga på läktaren att dra på smilbanden... ;)

Men jag har full respekt för Peters arbete med hästarna. Men han är ju hoppryttare ut i fingerspetsarna och jag tyckter nog inte det finns ngt för dressyrryttare att bli avundsjuka på. Däremot så hoppas jag på att han inspirerar fler hoppryttare till att arbeta med dressyren och det verkar han ju göra!

Till trådskaparen: Att skola din hopp-ponny till att göra "piruetter" är ingen omöjlighet på ngt vis. Men vägen dit är lång... och det är ingen idé att fuska för det ger bara en utsliten häst och det är det inte värt. En felaktigt utförd piruett är nämligen enomrt slitsamt så det är den rörelsen som man ska passa sig allra mest för om man inte kan utföra den rätt. Men du kan däremot sträva efter att få så vändbar ponny så att det blir en bakdelsvändning i galopp. Alla hästar kan när de är tillräckligt starka sätta sig på baken och komma runt. Men det krävs som sagt väldigt mkt styrka och man ska inte skynda på det för mkt.

Ta hjälp av en tränare!

:rofl: Hon är för härlig Kyra, och hon bjuder oftast på en hel del roliga komentarer! Vet bland annat en gång en uppfödare - som är ganska ökänd och jävligt jobbig- satt och beklagade sig på läktaren på bruksprovet över att hans hingst inte blev godkänd. Han kunde inte förstå varför o bla, bla, bla.. Till slut vände sig Kyra om o sa "jaag hadde helldre hafft ett maarschwin.." som sagt på sin härliga finlandssvenska. :D

Ang. piruetter så är det som sagt inte omöjligt men betydligt svårare än många tycks tro.. Dessutom väldigt arbetsamt för hästarna. Numera bryter jag av med jämna mellanrum och checkar av att han inte börjar få mjölksyra vilket han ofta fått innan då jag hållt på för länge. :crazy:

/ Linda (som fick en 7a på ena galopp piruetten i S:t George i helgen... *inte så lite stolt* ;) )

*lånar tråd, hoppas OK*

Jag vill med lära min ponny galopp piruetter och igår när jag red jag in henne på en liten volt och tryckte med ytterskänkeln..Så kände jag hur bakbenen arbetade under henne men det var en för stor cirkel för att vara en "riktig" piruett..Var det på god väg mot en piruett tror ni?

Hon är VÄLDIGT stark i bakdelen..Ett litet muskelberg ;)..Så med styrkan ska det inte vara några problem men vilka hjälper ska man ge??

Jag tränar tyvärr inte för någon dressyrtränare längre (hopp ponny)..Men jag ska fråga min hopptränare om hon vet hur man gör..

Är galopp piruetter likadana som galopp i bakdelsvändning?

Vet inte :p

Men jag red iallafall som en liten volt..Men nu när du säger det så ska man kanske bara rida "ett halvt" varv och sen rida ut i det nya varvet :eek:

Ingen aning faktist..*snurrig idag* hoppas bara jag inte har gjort på ngt sätt så att det slet jättemkt på min ponny :crazy:

En galopp piruett precis som en skritt piruett rider man ur öppnaställning snarare än slutaställning.

En galopp piruett är mer centrerad än en bakdelsvändning (samma som i skritt).

Hur man lär in eller arbetar med piruetter bör man ta med en tränare. Dock är det så att hästen måste kunna sammla sig, min egen till exempel blev betydligt mycket bättre i piruett arbetet sen han lärt sig passage.

Vd betyder "centrerad"??

Hon var väldigt samlad då jag försökte

Centrerad betyder att den rids på en väldigt liten yta. :-)

Vi är inte riktigt överens du och jag vad gäller kvaliteten på Peters dressyr. :) Jag har studerat honom sedan slutet av 70-talet och tycker nog att det ser riktigt, riktigt bra ut. Framför allt rider han inte hästarna hopdragna och med piskande svansar, hästarna ser väldigt avspända och nöjda ut.
Att han sedan inte skulle kunna hävda sig på dressyrtävling med sina hopphästar är en annan femma. Dressyrdomarna har ju, som vi alla vet, andra ideal. :D

Immer

raderad :p :p

Senast ändrad av en moderator:

Sarasara skrev:
Du, klaga inte, jag fick en nolla när jag tävlade dressyr en gång..Tyvärr var det inte sista gången :angel:

Jag tror inte hon klagade, utan tvärtom ;)

fio. skrev:
Jag tror inte hon klagade, utan tvärtom ;)

Haha ojdå..Läste visst lite fel..Tänkte väl att det va konstigt att hon va missnöjd med en sjua i den klassen :p

Jag har iofs ingen aning om vad st gerges (eller va det hette) är för något..Men jag vet att det är svårt ;)

:D He,he, näe, en 7:a klagar jag knappast på.. inte på att jag dessutom fick den av en GP domare heller.. Fast 6 orna var kanske lite mer rättvisa- men jag är för tillfället HELNÖJD med att få 6 or på piruetterna!! :banana:

/ Linda- som kör till Strängnäs imorgon bitti för att tävla SM (för arabhästar) och redan nu börjar bli SKITNERVÖS!!!!!!!!!! :eek: :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Min fd ponny kan galoppiruetter. Dock kunde väl inte jag rida dom sådär jättecentrerat men någon fick jag till hyfsat. Han kunde å andra sidan allt. Galoppombyten i varje, piruetter, trampa osv.
Min morbror red honom en gång och då gjorde han centrerade piruetter, dock som någon sagt kanske dumt att sitta hemma själv och prova, ta hjälp av en tränare.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 550
Senast: Hedwig
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 638
Senast: Claraclara
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 431
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka