Galopp piruett??

Sv: Galopp piruett??

Immer skrev:
Vi är inte riktigt överens du och jag vad gäller kvaliteten på Peters dressyr. :) Jag har studerat honom sedan slutet av 70-talet och tycker nog att det ser riktigt, riktigt bra ut. Framför allt rider han inte hästarna hopdragna och med piskande svansar, hästarna ser väldigt avspända och nöjda ut.
Att han sedan inte skulle kunna hävda sig på dressyrtävling med sina hopphästar är en annan femma. Dressyrdomarna har ju, som vi alla vet, andra ideal. :D

Immer

Jo, så långt kan jag hålla med... De är avslappnade, ej i hopdragna, sammarbetsvilliga och glada! Det håller jag helt och hållet med om! :)
Men visst, det handlar helt enkelt om vilka krav man har...

Jag vet en hopponny som gjorde galoppiruetter i omhoppningarna, så visst går det och det är inget som bara svårklass dressyrhästar kan göra.

Kan verkligen se framför mig hur denna ponny stannar upp mitt i en omhoppning för att göra en samlad (ja, för en galopppiruett kräver ganska mkt smaling) piruett... :bow:
Kan dock tänka mig att den snurrade på bakdelen, men en piruett? Nja, jag har svårt att tänka mig det...

traloppan skrev:
:D He,he, näe, en 7:a klagar jag knappast på.. inte på att jag dessutom fick den av en GP domare heller.. Fast 6 orna var kanske lite mer rättvisa- men jag är för tillfället HELNÖJD med att få 6 or på piruetterna!! :banana:

Nä, en sjua är knappast något att vara ledsen över :D . Smått avundsjuk, då vi nu har påbörjat träningen för piruetterna. Höger varv går jättebra, men vänster, snyft...... ;) .

Ska själv debutera Msv i höst med min lilla loppa, så det dröjer nog innan vi måste visa upp en piruett för domare, tack och lov :p .

lycka till

Senast ändrad av en moderator:

Tican skrev:
Nej, jag rider inte själv galoppiruetter. Min häst har inte kommit så långt än, jag skulle inte begära det av henne som det är i nuläget ändå, även om jag "kunde". Det krävs en duktig ryttare och en häst som är högutbildad i dressyr, vilket få av Sveriges hopponnyer är. Kaxig? Må så vara.

--------------------------------------------------------------------------------

jag tycker nog inte du skall dra alla över en kamm, och kaxig ja enklare att enkelt förklara att du bör träna mkt och ha en genomstark häst. Min distanshäst (som även går dressyr) gör galopp piruetter så visst finns det undantag. Ingen är här för att mötas av dålig atityd.

Mvh TP

Min har varit mer än lite svår i vänster piruetterna men det var faktiskt åt vänster jag fick 7an!! Min hästs piruetter blev avsevärt mycket bättre sen han lärde sig passage av någon anledning. Ingen dålig bonus, det tackar man för ;)

Tack för "lycka tillen" förrästen, det verar som att det hjälpte... :D :angel:

Tican skrev:
Den samlingen får du knappast på en hopponny.

:devil:

En galopppiruett som dressyrhästar kan ere inga hopphästar som klarar ;) :devil:

Men hon kanske inte kräver den samlingen och balansen.
Om hon bara ska göra en piruett när hon ska ut från hoppbanan ere väll ingen som lägger märke till det :angel: .

En bakdelsvändning i galopp :bow: är nog mer det rätta ordet!

wowwhatagirl skrev:
--------------------------------------------------------------------------------

jag tycker nog inte du skall dra alla över en kamm, och kaxig ja enklare att enkelt förklara att du bör träna mkt och ha en genomstark häst. Min distanshäst (som även går dressyr) gör galopp piruetter så visst finns det undantag. Ingen är här för att mötas av dålig atityd.

Mvh TP

Det e ju skilldnad på galopppiruetter och galopppiruetter.. De e nog ingen här på buke som gör piruetter på GP nivå, och det är troligen inte sånna piruetter det frågas om här heller.

Som du säger, piruetter kan tränas med en genomstark häst, och de allra flesta hästarna kan faktisst göra piruetter med mkt träning.
Men som sagt.. kvalitén kan ju variera..

Ska du göra det för att styla, är det kanske viktigt att du lär dig att GÖRA den rätt, snyggt och prydligt. Annars är det nog fler som skrattar åt dig, än som blir impade...

TACK!! :D Och i lördags vann laget första kvalet av Div I också :banana: (vi var med där alltså..), härligt, trotts att jag nu för andra gången på kort tid hamnade som första man utanför placering... :smirk: Men det gör inte såå himla mycket, det är ganska svindlande när man börjar kolla hur många man faktiskt slog.. :)

wowwhatagirl skrev:

Mvh TP

Håller med om vad som skrevs tidigare det är skillnad på galopppiruetter och galoppiruetter :smirk:

TotallyLost skrev:
Håller med om vad som skrevs tidigare det är skillnad på galopppiruetter och galoppiruetter :smirk:
Håller med.
Har sett hoppryttare som vänt på liten yta i galopp efter att de hoppat ett hinder, för att sen hoppa samma hinder åt motsatt håll.

Hopphästar har oftast mkt motor o kan då sättas ganska lätt det halva varvet som det rör sig om.

Att göra en hel piruett kräver lite mer.

:bow: :bow: :bow:

i galopp- piruetter krvävs det en hel del styrka från hästen och kunskap från ryttaren. Jag tror att många har missuppfattat hur en riktig piruett ser ut. Iaf har jag fått den uppfattningen.

Tican skrev:
Den samlingen får du knappast på en hopponny.

:devil:

Det kan du ju inte veta, dom kan ju vara duktiga på dressyr fast dom är bra hopp ponnyer, min till exempel är ämnad för hoppning men kan lika bra dressyr.

Har vi tredje världskriget här eller? :p Har hört att vissa samlar hästarna och galopp-piruettar runt Träd! En bra början när hästen väl fattat vad som krävs för att inte rusa rätt in och få ett Ihåligt träd :banana: :D

Under globen horse show visades en holsteiner häst upp. Den tävlade på internationell nivå, piaffer, passager och piruetter blev det massor ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 544
Senast: Hedwig
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 635
Senast: Claraclara
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 427
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka