Galla på fölunge/åring

Sv: Galla på fölunge/åring

Jag vill gärna haka på och uppdatera den här tråden.

Jag har en åring som varit "såld" (betalad handpenning) sen början av året. Nu ska hon levereras, men vid besiktning i tisdags upptäcktes en galla i hasleden. Jag kan inte svara på om den funnits där tidigare, jag klämmer inte igenom unghästarna varje dag, men jag borde rimligen ha upptäckt den ändå.

Gallan sitter på framsida/insida av hasen. Så svårt att beskriva med ord, men typ mellan "spattknölen" och knölen bredvid :p. Jag har noll och ingen erfarenhet av OCD så jag vet inte om det skulle kunna vara det? Det finns ingen som helst vätskefyllnad på baksidan (där man, som jag lärt mig, "normalt sett" upptäcker OCD).

Planen just nu är att avvakta två veckor, se om gallan försvinner, och i annat fall åka och röntga. Men det vore intressant att få lite input här också

kl

En vän till mig opererade sin åring för ett tag sedan, för ocd i båda haslederna bak.
Veterinären beslutade att operera då hästen var ordentligt konstant svullen i ena hasleden vilket ledde till stelhet i rörelsemönstret.

Op gick väldigt bra och hästen är nu friskförklarad, däremot fick den kroniska 'gallor' i båda haslederna vilket veterinären sa var att det liksom hade blivit uttänjt och var helt ofarligt.

Jag råder att röntga alla områden med gallor som inte ger mig sig, oavsett ålder på hästen om plåtar aldrig är tagna tidigare.

precis där din pålle har sin alla hade våran förra åring en galla också som vi kolade upp å de va 1 lös ben bit. dom opererade henne 1 vecka senare. för dom sa att hon är ej halt nu eller så men när dom väl blir halta av det så tar läkningen mm längre tid samt att det ofta finns med vävnad å skit runt dom..

Gallan sitter på framsida/insida av hasen. Så svårt att beskriva med ord, men typ mellan "spattknölen" och knölen bredvid . Jag har noll och ingen erfarenhet av OCD så jag vet inte om det skulle kunna vara det? Det finns ingen som helst vätskefyllnad på baksidan (där man, som jag lärt mig, "normalt sett" upptäcker OCD).

Planen just nu är att avvakta två veckor, se om gallan försvinner, och i annat fall åka och röntga. Men det vore intressant att få lite input här också

Den hästen skulle jag boka tid för röntgen direkt, låter som att det skulle kunna vara OCD, om inte, då har man iaf tagit bilder på den hasen innan leverans så att det inte blir ett problem med affärens slutförande.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 425
Senast: Ragdoll
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 598
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 607
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 802
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka