Gå på tygeln?

Sv: Gå på tygeln?

många på ridskolan här sågar ner hästarna,även dom som kan jättemycket om hästar(och dom ryttarna anser sig själva som bäst :crazy:).Och det tycker jag är riktigt elakt att göra så.För om en häst går i form så menas det väll att man ger rätt signaler och arbetar hästen på rätt sätt? men om man sågar så arbetar ju väl ingen av dom..:devil:

Okej, fick först känslan av att du tyckte att det kändes fel, men att du red så ändå...

Jag har en mycket känslig herre, mycket nerv och väldigt lyhörd. Men han knäpper av i nacken, finns ingenting i handen. Svårt! Han blir lätt het... Jag tycker mycket om den här typen av hästar, men just det här är jobbigt. Tycker det är lättare med en häst som tittar i stjärnorna först som man kan jobba ihop, och samla. Alla (nästan) säger åh vad snygg han är, vad fint han går. Blir så trött... Kröka på nacken är ju inte allt:mad:

Nej, dom där som "smiter undan" genom att kröka på nacken är faktiskt svåra när det är bakbenen man vill åt...

Jag var å kollade på en häst en gång som var till salu. Tjejen som sålde skulle först visa mig när hon red henne. Ett halvt varv i skritt som uppvärmning. Korta stigbyglar och framåtlutad. Sågade hästen neråt hela tiden. Hästen slängde med huvudet från första stund och kunde bara hålla igång galoppen ett halvt varv åt gången. när jag sen provred henne gapade tjejen om att jag måste ha kortare tyglar och rycka till i tygeln när hästen slänger med huvudet. Å hon hade varit beridare i Tyskland!!!

Gah, jag avskyr verkligen såntdär! :mad:

Det värsta är att man ser det så otroligt ofta, både på ridskolor, bland fritidsryttare och ute på tävling! :(

Jag minns speciellt två ryttare i som jag tränade hoppning tillsammans med för ett par år sedan. De kom alltid sent till träningarna, lastade ur hästarna, hoppade upp och kortade tyglarna direkt. De började såga med tyglarna och hästarna krullade ihop sig för allt vad de var värda. Helt utan framskrittning eller annan uppvärming! De hade en bit att köra också så det var ju inte direkt så att de hade ridit fram hemma och bara åkt en kort stund i transporten.
De hästarna var helt extremt fula i kropparna, hängmattsryggar och spända avknäppta nackar! :crazy:

Grejen var att de aldrig slappnade av längre fram i ridningen heller, utan de gick där med sina hööööga nackar och sänkta ryggar.

Jag minns hur arg jag var när en av dessa tjejer startade dressyr med sin häst och hästen reds i denna totalt orimliga form, ryttaren satt och sågade genom dressyrprogrammet och hästen var synbart spänd och obekväm - långt ifrån avslappnad, och ändå fick de godkänt (dvs över 60%)! :crazy:
Nu var detta visserligen en LC på klubbnivå, och då brukar ju domarna vara generösa med poängen, och bör så vara, MEN jag tycker inte att sådan typ av ridning skall uppmuntras! Jag vet inte ens om domaren skrev någon kommentar om hästens form eller ryttarens sågande händer, för tjejen ändrade i alla fall inte ridsätt efter det...

Dock brukar sån här ridning straffa sig i längden; hästen får ont i ryggen och/eller blir halt om det t.ex. är en hopphäst som hoppar med fel teknik pga bristande korrekt dressyrträning. Dock är det ju bara synd om hästen, det borde ju inte straffas för att ryttaren rider som den gör. Och det tråkigaste i kråksången är att ryttaren inte för sitt liv kan begripa att det är därför hästen blivit halt/fått ont. Det sista som ifrågasätts, eller som ALDRIG ifrågasätts, är ryttarens ridstil. Därför införskaffas bara en ny häst och så börjar allt om från början igen... :grin:

Neää det är verkligen hemskt att se sånt, spec att se såna som man tkr borde rida bättre än vad de gör...

Tyvärr, man ser det alltför ofta, t.o.m. på tävling. Har varit på ett antal lokala dressyrtävlingar, och vilka vinner,placerar sig, jo de som går med böjd hals oftast med mycket synligt sågande händer. Man undrar ju vart ridningen är på väg när sådant belönas av domare.:confused:
Var en annan gång och tittade på clinic för Jens Fredricsson. Hans första mening va, nu börjar vi inte med att dra ihop halsen, utan med mjuk kontakt lösgör vi först,böjda spår,sidvärtsrörelser,bomarbete. Efter detta gick alla hästar i form alldeles av sig själva. Fler såna tränare tack.:love:

Jaa, ryttare idag har allt för bråttom. Det får ta sin tid, och arbete på volter och sidvärtes osv ger en naturligt bärande rygg och formen visar sig självt.:D

Var en annan gång och tittade på clinic för Jens Fredricsson. Hans första mening va, nu börjar vi inte med att dra ihop halsen, utan med mjuk kontakt lösgör vi först,böjda spår,sidvärtsrörelser,bomarbete. Efter detta gick alla hästar i form alldeles av sig själva. Fler såna tränare tack.:love:

Jösses! Varför håller inte han lektioner på var och varannan ridskola för?
Det behöver ju inte vara så jäkla svårt att göra rätt, bevisligen.

Nu blir jag lite nyfiken. I vilka sammanhang blir du tillsagd att "rycka hårt" nu för tiden?

jag blev tillsagd att rycka hårt när hon tog upp huvudet i luften, alltså när hon protesterade, och när hon gick med huvudet nere, och liksom hängde sig fast i bettet, på innertygeln.. förstår du vad jag menar?

Jag ska erkänna att jag faktiskt tkr att det är väldigt svårt att känna när en häst går i rätt form... Jag rider lektioner på ca 45 min och runt de sista 10-15 min så kan man ofta känna att hela hästens kropp har blivit uppvärmd, men inte innan..

Men jag gör ganska mycket ställningar i mitt lösgörningsarbete, men jag räknar det absolut inte till sågning... Det är ju då man får den där stela obehagliga formen som gör att hela hästens kropp spänner sig och blir allmänt ovillig.

Jag brukar röra stilla med ett finger i handen nån gång ibland, men det är för att väcka mig själv så att jag inte får en stel och hård hand och hamnar på ruta ett igen..

Brukar ha som regel att släppa lite kontakt med munnen nån gång mitt i träningen för att se om hästen jobbar sig själv neråt eller vad man ska säga.. Hästen brukar då själv gå fram med en bra bjudning och en avslappnad hals...

Gör jag då ett fel genom att röra på fingrarna sådär ibland? Jag tycker inte alls att hästarna brukar bli stela av det?

jag blev tillsagd att rycka hårt när hon tog upp huvudet i luften, alltså när hon protesterade, och när hon gick med huvudet nere, och liksom hängde sig fast i bettet, på innertygeln.. förstår du vad jag menar?

Oj hjälp! Byt ridlärare!! Tar hästen upp huvudet för att protestera - HÅLL KVAR och driv på. Man rycker aldrig hästen i munnen (varför skulle den lita på din hand efter det?) om det inte är akut panikläge, typ hästen skenar ut på en väg...

Hänger sig hästen fast, DRIV och lätta istället, håll i den tygeln hon inte vill hänga sig fast i och lätta i den hon vill hänga sig fast i.

Nästan alla problem i munnen kommer sig av att bakbenen "sitter fast" och påverkas genom drivning, aktivering av bakdelen.

Gör jag då ett fel genom att röra på fingrarna sådär ibland? Jag tycker inte alls att hästarna brukar bli stela av det?
Varför röra på fingrarna utan att försöka tala om något för hästen? Allt du gör är ett "samtal" med hästen. Om du börjar "prata" utan att du vill att hästen göra något, varför ska den då lyssna?

Istället för att planlöst röra på fingrarna/handen, GÖR något, ställ hästen, vänd, öka, minska. Allt detta kan man göra även på en ridlektion ihop med 20 andra ryttare, det räcker med ett par steg.

Jag skrev kanske lite otydligt men jag menar alltså att jag rör på fingrarna i samband med att jag ställer hästen åt något håll... Då tkr inte jag att ställningen blir hård och stel.. Men det är som Jag uppfattar det..

Jag skrev kanske lite otydligt men jag menar alltså att jag rör på fingrarna i samband med att jag ställer hästen åt något håll... Då tkr inte jag att ställningen blir hård och stel.. Men det är som Jag uppfattar det..

Nej, jag förstår inte... varför skulle ställningen bli hård och stel? Att ställa hästen är bara att vrida om handen en aning, lillfingret vänds liksom mot motsatt sidas axel. Varför behöver du röra på fingrarna för det.

okej, där lärde man sig något nytt! Jag ska göra mitt bästa för att hitta en bättre tränare, och för att den nya ägaren INTE ska förstätta rida för denna tränare.

många på ridskolan här sågar ner hästarna,även dom som kan jättemycket om hästar(och dom ryttarna anser sig själva som bäst :crazy:).Och det tycker jag är riktigt elakt att göra så.För om en häst går i form så menas det väll att man ger rätt signaler och arbetar hästen på rätt sätt? men om man sågar så arbetar ju väl ingen av dom..:devil:

Många på alla ridskolor sågar ned hästarna.

Det är lite elakt. Det är de samsidiga hjälperna, ytter skänkel och ytter tygel, som verkar när man pratar om "gå på tygeln". Ytter skänkel driver hästen fram till ytter tygel och då kommer energin förhoppningsvis göra så att bakbenens ökade aktivitet driver fram hästen i ryttarens hand. Sedan kan man ju prata om samling och diagonala hjälper, men det kanske blir lite överkurs.

Allt detta skall givetvis ske med en god sits och bra balans hos ryttaren.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 977
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 485
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 629
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur