Sv: Gå på tygeln?
Gah, jag avskyr verkligen såntdär!
Det värsta är att man ser det så otroligt ofta, både på ridskolor, bland fritidsryttare och ute på tävling!
Jag minns speciellt två ryttare i som jag tränade hoppning tillsammans med för ett par år sedan. De kom alltid sent till träningarna, lastade ur hästarna, hoppade upp och kortade tyglarna direkt. De började såga med tyglarna och hästarna krullade ihop sig för allt vad de var värda. Helt utan framskrittning eller annan uppvärming! De hade en bit att köra också så det var ju inte direkt så att de hade ridit fram hemma och bara åkt en kort stund i transporten.
De hästarna var helt extremt fula i kropparna, hängmattsryggar och spända avknäppta nackar!
Grejen var att de aldrig slappnade av längre fram i ridningen heller, utan de gick där med sina hööööga nackar och sänkta ryggar.
Jag minns hur arg jag var när en av dessa tjejer startade dressyr med sin häst och hästen reds i denna totalt orimliga form, ryttaren satt och sågade genom dressyrprogrammet och hästen var synbart spänd och obekväm - långt ifrån avslappnad, och ändå fick de godkänt (dvs över 60%)!
Nu var detta visserligen en LC på klubbnivå, och då brukar ju domarna vara generösa med poängen, och bör så vara, MEN jag tycker inte att sådan typ av ridning skall uppmuntras! Jag vet inte ens om domaren skrev någon kommentar om hästens form eller ryttarens sågande händer, för tjejen ändrade i alla fall inte ridsätt efter det...
Dock brukar sån här ridning straffa sig i längden; hästen får ont i ryggen och/eller blir halt om det t.ex. är en hopphäst som hoppar med fel teknik pga bristande korrekt dressyrträning. Dock är det ju bara synd om hästen, det borde ju inte straffas för att ryttaren rider som den gör. Och det tråkigaste i kråksången är att ryttaren inte för sitt liv kan begripa att det är därför hästen blivit halt/fått ont. Det sista som ifrågasätts, eller som ALDRIG ifrågasätts, är ryttarens ridstil. Därför införskaffas bara en ny häst och så börjar allt om från början igen...