Gå på tygeln?

Sv: Gå på tygeln?

kl

Denna film är också värd att se:
http://www.youtube.com/watch?v=OqLZCG-ctuw&NR=1

En alltså avknäppt form el. en häst som går alldeles för mycket bakom hand. De värsta är då det är ryttare på högre nivåer. På en bild med 3 hästar på går alla hästar bakom hand.

(Inte riktat till just dig)
VARFÖR rider folk såhär? Vad tror dem att det är bra för? Vad för dem/hästarna ut av det? Jag förstår bara inte.. :eek:

Ja det jag skrev är ju Ridsportförbundets beskrivning av uttrycket "på tygeln"
Egentligen tycker jag det är bättre att man inte formar egna betydelser på olika uttryck utan försöker hålla sig till den ursprungliga. Men massor av tolkningar blir det svårt att föra en vettig diskussion. Då pratar man förbi varandra hela tiden. (och missförstånden haglar)
För mig är det helt självklart att det handlar om en eftergiven häst med bjudning både under rörelse och på stället. (är hästen inte eftergiven i halten är den heller inte på tygeln)

I have to disagree. Jag anser inte att det går att hålla en diskussion utan att blanda in egna tolkningar, precis som det är omöjligt (eller i alla fall förbannat svårt) att lära sig något utan att lägga in en egen tolkning i det.
Men det är förstås svårt att hålla isär folks tolkningar när man inte ens pratar med dom. (Alltså forumsdiskussioner.)
Och även dom "rätta" tolkningarna måste vridas, vändas på och kritiseras, annars upphör ju utvecklingen inom så mycket.
Men det här känns väldigt irrelevant i den här tråden, PMa istället om du vill fortsätta.

Jag är dock helt med på vad du menar med att hästen måste vara eftergiven i halten för att verkligen vara på tygeln. Egentligen är jag inte negativ till att folk säger att hästen även ska vara på tygeln i halten. (När jag tänker efter hade jag nog faktiskt uttryckt mig på samma sätt.)
Det är uttrycket "Stå på tygeln" som jag vänder mig mot. Jag vill kalla det "En korrekt halt". Och egentligen är det ju petitesser.

Jag fattar inte vad du menar med "mjölkning i tygeln" ???
Det känns knappast som ett standard-tygeltag det heller???

Förklara gärna lite mer noga vad du menar och i vilket syfte du använder detta tygeltag och på vilket sätt "knixande"/"grejande" med tyglarna skulle vara mer riktig ridning än att såga?

Från en som inte gör någondera.

Såga ner hästen: Böjer bara på nacken, kan får otroliga ryggproblem och kan t.om få svankrygg.
Gå på tygel: Hästen går i form, och rygger arbetas rätt.

...
jag menade mest koncerkvenserna om att såga hästens mun genom att visa den videon. jag ville mest bara visa den delen i mitten med den animerade hästen....
förlåt om ni inte tyckte det hade med diskusen å göra:crazy:

Jag fattar inte vad du menar med "mjölkning i tygeln" ???
Det känns knappast som ett standard-tygeltag det heller???

Förklara gärna lite mer noga vad du menar och i vilket syfte du använder detta tygeltag och på vilket sätt "knixande"/"grejande" med tyglarna skulle vara mer riktig ridning än att såga?

Från en som inte gör någondera.

Jag håller med! Bettet är (delvis) till för att vara stöd för hästen. (Givetvis inte i meningen att hästen ska lägga sin vikt på bettet.)
Hur ska den finna stöd i något som ricklar runt och inte ligger stilla?

Red för en lärare som sa att jag skulle ställa hästen växelvis höger och växelvis vänster, så jag ställde väl om en gång per långsida ungefär. (Såg till att vara rättställd i böjda spår.)
Det tog ett tag innan jag fattade att han ville att jag skulle "ställa om hästen varannat steg". Och att det bara var med tygeltaget den här "ställningen" skulle ske.
Ställa om i vartannat steg och mjölka med tygeln... Kan det klassas som en form av mild sågning? Det är ju samma princip. (Hästen knäcker ner nacken för att slippa obehag i munnen.)

Ja, ställa om i varje steg anser jag vara att såga i alla fall för jag kan inte se att det har någon funktion för ridningen?

Är det det som menas med att mjölka? Eller är mjölka att "bara" greja med båda tyglarna samtidigt?

Frågade du tränaren varför denne ville att du skulle ställa om i varje steg?

Nej jag knixar inte.
Jag håller ett stadigt tag och tar små små förhållningar, inget drstiskt , men bara så att bettet rör sig och inte växer fast.

Man ska ju ha en mjuk kontakt med hästens mun, har du det när du "håller ett stadigt tag"? För det låter mer som att du håller ganska hårt i tygeln och blir lite mothållande. Men det kanske bara var jag som uppfattade det så..
Små förhållningar behöver du ju inte göra hela tiden, bättre att göra halvhalter med sätet.
Den mjuka kontakten med hästens mun ska ju vara ett tillräckligt stöd, utan att ryttaren blir dragig eller att hästen lägger sig på (eller knäpper av i nacken). Så har jag lärt mig iaf.

Undervisar också.
Är noga med att undervisa om hur man ska rida bakifrån och fram. Rida med sitsen och med mjuka händer. Att ge hästen en eftergift eller klapp med handen är ett bra tips för att se om den arbetar rätt bakifrån och tänker framåt nedåt.

Visst förekommer det att ryttare sågar, men hos oss tycker jag att många reagerar och säger till om det skulle inträffa.... det tycker jag är bra!
Jag försöker säga till så fort jag ser tendenserna och förklara, förklara och återigen förklara vad rätt ridning är...många tar åt sig andra byter ridlärare.
Hoppas att ni som ser misshandel av hästar reagerar och ifråga sätter ryttaren om metoderna den använder.

Jag klassar det som sågning, ja menar vad får man ut av att ställa fram och tillbaks :confused: Är väldigt långt ifrån hur jag rider, rider praktisk taget bara med sätet och vikten, och har bara kontakt i munnen,flyttar, formar, driver och gör förhållningar med sätet, (försöker iaf). Red mer med tyglar och skänklar förut, även om jag inte har sågat, så var förhållningarna med tyglarna. Sen när jag fick mitt varmblod, så funkade det ju inte alls att rida med tyglarna, var ju bara att lära om och börja använda sätet :) och oj vad mkt bättre det funkar :D hade väl mer bettet som nödbroms ifall ahn blev lite väl ivrig :laugh:

Det här är sågning för mej! Var en som tävlad typ 120 i hoppning på sin D-ponny som var med på en clinic :eek: en a de som höll i clinicken sa faktiskt åt henne att sluta såga! haha :devil:
http://www.youtube.com/watch?v=NOpbfuK7i0M

Det här är sågning för mej! Var en som tävlad typ 120 i hoppning på sin D-ponny som var med på en clinic :eek: en a de som höll i clinicken sa faktiskt åt henne att sluta såga! haha :devil:
http://www.youtube.com/watch?v=NOpbfuK7i0M

Tyvärr är kvaliten så dålig att jag inte kan urskilja händernas rörelser, men ser man på huvudet och framförallt resten av kroppen kan man ju enkelt säga att det här inte är en häst som är "på tygeln".

Alltså det är väldigt svårt att förklara massa olika uttryck när våra rid intruktörer inte pratar samma "språk"

Växa fast = Bettet rör sig inte, hästen blir stel och man får dåligt kontakt med hästens mun.

Mjölka = Små små förhållningar i tyglarna, bettet rör sig någorlunda i munnen och hästen blir mjukare och mer följsam.

Och kom inte och säg att detta är sågning, det är svårt att avgöra genom ett forum kan jag lova...:)

jag måste bara lägga in en fråga här. Jag har inte läst så jättenoga, och förlåt om jag frågar om något ni redan tagit upp. Men jag har lärt mig att för att få hästen i form ska man "pilla" i innertygeln, och hålla yttertygeln stadig. Hästen kröker då på nacken, men för att få vissa att kröka på nacken, krävs det ganska hårda "pillningar"... För ett tag sen stod jag inte ut längre, eftersom det kändes så fel. Jag sa ifrån och sa att jag tyckte det kändes som att jag sågade hästen i munnen, men då blev jag tillsagd att det var så man fick börja, och för varje gång krävdes det mindre och mindre "pillning" för att få ner hästen på tygeln. Grejen är den att det känns så himla fel. Jag red in en häst och genom denna ridning började hon hänga sig i handen och bli allmänt framtung. Det sorgliga är att hon bara blivit riden i fyra månader. Snälla, finns det någon som har någon synpunkt eller tips på vad jag kan göra? Jag känner inte till något annat sätt att rida än detta, inte som jag själv kan tillämpa iaf. :(

Att vara på tygeln för mig är något hästen bara är i rörelse. När den står med rätt viktfördelning och använder rätt muskler är för mig en korrekt halt.

Det handlar om definitioner.

Vad är hästen då när man gör en halt? När jag gör halt vill jag att hästen mjukt tar mina hjälper för halt, stannar med eftergift och hela tiden uppmärksam på att det snart är dax på något annat. Den är fortfarande på tygeln.

Problemet med definitioner är när "folk" börjar använda andra uttryck än vedertagna för att de själva inte tycker att det passar.

Om det inte är på tygeln när den står still utan det ska vara "korrekt halt" så borde det heller inte heta på tygeln när hästen rör sig utan istället heta "korrekt öppna" "korrekt skänkelvikning" whatever. Varför byta ut hur hästen är mot rörelsen plötsligt?

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 977
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 485
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 635
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama