Gå på tygeln?

Sv: Gå på tygeln?

jag måste bara lägga in en fråga här. Jag har inte läst så jättenoga, och förlåt om jag frågar om något ni redan tagit upp. Men jag har lärt mig att för att få hästen i form ska man "pilla" i innertygeln, och hålla yttertygeln stadig. Hästen kröker då på nacken, men för att få vissa att kröka på nacken, krävs det ganska hårda "pillningar"... För ett tag sen stod jag inte ut längre, eftersom det kändes så fel. Jag sa ifrån och sa att jag tyckte det kändes som att jag sågade hästen i munnen, men då blev jag tillsagd att det var så man fick börja, och för varje gång krävdes det mindre och mindre "pillning" för att få ner hästen på tygeln. Grejen är den att det känns så himla fel. Jag red in en häst och genom denna ridning började hon hänga sig i handen och bli allmänt framtung. Det sorgliga är att hon bara blivit riden i fyra månader. Snälla, finns det någon som har någon synpunkt eller tips på vad jag kan göra? Jag känner inte till något annat sätt att rida än detta, inte som jag själv kan tillämpa iaf. :(
Men hjälp... stackars häst.

Ta hjälp av en tränare som inte är fixerad vid var hästen har huvudet.

Ok, då fattar jag vad du menar :)

Fast, jag är fortfarande lite osäker på effekten av "mjölkandet".
Jag har också hört ibland uttrycket att man kan "vibrera" lite med lillfingrarna för att få en mjukare kontakt med hästens mun. Men min tanke med det hela är nog att det snarare är en hjälp för mig att inte vara stum i handen snarare än en uppmaning till hästen att ge efter i munnen.
Jag tror stenhårt på att hästen blir eftergiven för att jag som ryttare erbjuder en mjuk och stadig hand där hästen kan lite på att jag kommer att fortsätta vara snäll när den böjer på nacken och arbetar igenom från bakdelen och fram. När jag inte lyckas och hästen drar upp huvudet så ser jag ofta en stark korrelation till att jag var för grov i min hjälpgivning och främst i mina förhållande tygeltag.
Jag tror inte att man kan lösa det med olika sorters grejande med händerna. Jag tror att det är bättre att ta just de tygeltag som är nödvändiga och jag tycker nog att ditt uttryck "mjölka i tygeln" inbjuder till att ta tygeltag som kanske inte behövs.
Nu menar jag inte att du gör så, jag tycker bara att "mjölka i tygeln" låter illa.

Med unghästar rider jag mkt ute i skogen och får dem att lyfta på benen , hästen ska själv söka sig framåt nedåt då berömmer jag den , tvingar den inte på ngt sätt ditt - ska vara en trevlig upplevelse för hästen att gå i form.
Ha inte så bråttom med att få dem i form, det kommer efterhand.
Övergångar är också bra för att få de unga att lära sig jobba med bakbenen.

jo är ju youtube kvalitet :grin: men liksom att man sitter och sågar på en clinic, visst var en hopp clinic. Blev för övrigt förvånad att det typ inte var någon av de som var med, även de som hoppade typ 130 på stor häst, som inte kund rida sin häst iform :eek: nu är jag ingen hoppryttare, är mer hobby ryttare men tkr absolut om dressyren mest, och tkr det är lite små läskigt att hoppa iaf större hinder. Men ja menar rider man typ borde väl vara iaf LA i hoppning, borde man väl kunna rida sin häst iform ? :confused:

Om du inte känner dej säker på att du gör rätt när du får hästen iform, varför rider du då in en häst ???:confused: Nu är inte jag någon unghäst expert så, men vad jag vet så ska man inte fokusera på huvudet i början, den ska väl gå lång och lågt...

Alltså det är väldigt svårt att förklara massa olika uttryck när våra rid intruktörer inte pratar samma "språk"

Språket jag använder tillhör inte mina före detta instruktörer längre. Jag bildar (som alla andra) egna uppfattningar om olika uttryck, och visst kan det bidra till vissa svårigheter när man diskuterar, men jag gillar ändå individualiteten för mycket för att sluta med det.
OT, jag vet. Men ville klargöra det.

Växa fast = Bettet rör sig inte, hästen blir stel och man får dåligt kontakt med hästens mun.

Mjölka = Små små förhållningar i tyglarna, bettet rör sig någorlunda i munnen och hästen blir mjukare och mer följsam.

Och kom inte och säg att detta är sågning, det är svårt att avgöra genom ett forum kan jag lova...:)

Jag förstår vad du menar. Men jag tror att man inte får det problemet, på en välriden häst i alla fall, eftersom bettet såklart inte ska vara helt stumt och fixerat i hästens mun. Hästens huvud rör sig alltid och på olika sätt i olika gångarter, ryttarens hand ska anpassa sig efter den här rörelsen.
Däremot tycker jag inte att bettet ska röra sig "mot" hästens huvudrörelser tillexempel med små förhållningar i innertygeln eller vad man nu väljer att kalla det. Vad jag menar är att bettet inte ska röras i sidled i onödan.

Det jag menar är inte att du sågar din häst i munnen.
Men jag tror att det ibland kan eskalera för personer som får instruktionen att "pilla i tyglarna" eller vad det nu kan vara, så att dom sedan "pillar" hårdare och hårdare för att få önskad effekt.

Jag är en av de få på stallet som kan rida henne, eftersom de flesta är för stora, och för att jag har tiden. Det gick bra till en början, då jag red henne själv, men sen när kraven kom på form, då blev både jag och hästen stressad, och självklart utgår jag ju ifrån att min ridlärare lär ut på rätt sätt. Man vill ju helst tro det iaf. Som det är nu är hästen såld, (tack gode gud!) tyvärr kommer den nya ägaren fortsätta rida för samma ridlärare. Jag hoppas att hon inser hur fel denna metod är och slutar rida på detta sättet!

Vad är hästen då när man gör en halt? När jag gör halt vill jag att hästen mjukt tar mina hjälper för halt, stannar med eftergift och hela tiden uppmärksam på att det snart är dax på något annat. Den är fortfarande på tygeln.

Problemet med definitioner är när "folk" börjar använda andra uttryck än vedertagna för att de själva inte tycker att det passar.

Om det inte är på tygeln när den står still utan det ska vara "korrekt halt" så borde det heller inte heta på tygeln när hästen rör sig utan istället heta "korrekt öppna" "korrekt skänkelvikning" whatever. Varför byta ut hur hästen är mot rörelsen plötsligt?

Först och främst vill jag hänvisa till svaret på samma inlägg lite längre upp. Det är inte uttrycket "på tygeln" jag vänder mig mot, utan det är uttrycket "stå på tygeln".

Jag är ute på djupt vatten när jag diskuterar uttryck och olika definitioner på dessa eftersom jag varken fått lära mig innebörden ordentligt under min ridskoletid eller har läst FEIs definitioner och så vidare.
Jag har praktiserat på såväl ridskola som hos islandshästtränare och AR-instruktörer och ofta kommer olika ridstilar, definitioner och utbildningssätt upp till diskussion och det som har slagit mig är att ingenstans har man samma definition på några ord.

Det jag vill komma fram till är att jag inte påstår mig ha rätt definition på något av uttrycken jag använder och jag är hela tiden öppen för att förändra mina definitioner. Detta är nog första gången jag över huvud taget funderar på mina definitioner när det kommer till dom här uttycken om hästens form.
Förmodligen för att det egentligen känns oviktigt, jag lägger hellre vikt på hur man rider än vad man kallar det.

Jag ska nog dra mig tillbaka till min lugna vrå och tänka över dom här uttrycken igen. Hela ditt sista stycke är värt att tänka över. Tack.

Jag är en av de få på stallet som kan rida henne, eftersom de flesta är för stora, och för att jag har tiden. Det gick bra till en början, då jag red henne själv, men sen när kraven kom på form, då blev både jag och hästen stressad, och självklart utgår jag ju ifrån att min ridlärare lär ut på rätt sätt. Man vill ju helst tro det iaf. Som det är nu är hästen såld, (tack gode gud!) tyvärr kommer den nya ägaren fortsätta rida för samma ridlärare. Jag hoppas att hon inser hur fel denna metod är och slutar rida på detta sättet!

Jag skulle inte vilja säga att din ridlärare lär ut på rätt sätt om man fokuserar på formen redan efter 4a månader.
En unghäst behöver känna sig säker och sättas i situationer man är säker på att den klarar, när hästen blir stressad blir situationen genast osäker.
Men det gläder mig att förstå att du inser att det inte är optimalt om det går till såhär, det inger hopp. :)

neej, jag borde gjort något åt det tidigare. Men jag ska försöka få tag på den nya ägaren och prata med henne om detta. Jag har hört att hon rider väldigt mjukt och följsamt iaf.:)

alltså, när jag säger mjölka menar jag inte att ständigt ta stora synliga tygeltag fram och tillbaka, utan i kanske en följd på 3-4 stycken, små små, nästan vibreringar, för att få en mjukare hand som lätt fastnar och hästen blir stel, och för att bettet inte ligger stenhårt på samma plats i munnen, ger en dålig kontakt enligt mig.:)

Detta är nog första gången jag över huvud taget funderar på mina definitioner när det kommer till dom här uttycken om hästens form.
Förmodligen för att det egentligen känns oviktigt, jag lägger hellre vikt på hur man rider än vad man kallar det.

Visst är Buke bra!!

Självklart är det HUR man rider som är det viktiga. Definitioner är inte viktiga förrän man ska interagera med andra. Om din tränare säger en sak och du uppfattar det som något annat kan det leda till mycket konstiga funderingar. Samma sak när man diskuterar teoretiskt.

Jag lär mig något nytt härifrån varje dag, även om jag inte skriver det i tråden det gäller. Just att börja tänka och ifrågasätta det man själv säger, tycker och tänker är mycket sunt.

Visst är Buke bra!!
Ja, verkligen! Så länge diskussionerna inte spårar ur. Vilket tyvärr bra diskussioner verkar göra allt för ofta.

Självklart är det HUR man rider som är det viktiga. Definitioner är inte viktiga förrän man ska interagera med andra. Om din tränare säger en sak och du uppfattar det som något annat kan det leda till mycket konstiga funderingar. Samma sak när man diskuterar teoretiskt.
Jag kan hålla med dig i att det kan leda till vissa underliga missförstånd om man lägger helt olika innebörd i samma uttryck, men ofta är inte innebörden så annorlunda. Om jag rider för en tränare så hoppas jag det märks direkt om jag har missförstått ett uttryck, och om jag vet att jag inte förstår eller delar samma uppfattning om vad det innebär så säger jag det.
Så för mig brukar det inte innebära problem att jag inte alltid håller med om den vedertagna beskrivningen.

Jag lär mig något nytt härifrån varje dag, även om jag inte skriver det i tråden det gäller. Just att börja tänka och ifrågasätta det man själv säger, tycker och tänker är mycket sunt.
Framförallt förmågan att ifrågasätta båda nya och gamla "sanningar" och se allt ur olika synvinklar tror jag att jag har Buke att tacka för. Det är, i de flesta fall, ett fantastiskt forum. :)

men du visste inte då att det var fel att rida så ? uatn du har kommit på det nu i efterhand ?

Förstår nog hur du menar, skulle inte kalla det såga, men förstår inte riktigt syftet med det, men man rider ju på olika sätt. Rider själv typ bara med sätet, och hade tidigare (på mitt varmblod) bettet mer som nödbroms i skogen :p

neej, jag tänkte nog aldrig på att det skulle vara fel. Men efter att jag ridit så ett tag kände jag ju hur hästen reagerade. Och i början blev jag inte tillsagd att rycka så hårt.

Det är ju bättre att låta hästen gå i fri form än att rida ner den sådär. Gå på tygeln, eller gå i form, kommer genom rätt muskler, samling och balans. Hästens rygg mår inte heller bra av att gå i "fuskform".

*knapplån*

Jag förklarar uttrycket "att gå på tygeln" för mina elever på följande vis: när hästen går på tygeln så är den "på bettet", alltså riden bakifrån och fram. Jag känner bakbenen över ryggen och in i handen. Eftersom tygeln är en förlängning av bettet till ryttarens hand så blir uttrycket "på tygeln" samma sak som "på bettet" och på något sätt så förlorar tygelns inverkan sin betydelse genom den förklaringen, och istället fokuserar ryttarna på att få igenom skänkelns effekt fram till handen och tygeln blir istället en avstämning, inte en metod att få hästen att böja på nacken. Funkar på de flesta.

Det finns bra ridskoleryttare (oavsett nivå på ridningen) och så "rötäggen"... Vet själv från ridskoletiden att det kändes svårt att ha den inbillade pressen på sig att hästen ska vara "på tygeln" och i ett mellanstadie innan man listat ut hur man faktiskt gör på ett bra sätt, eller på hästar man själv upplever som svårare så är det nog lätt gjort.
Det jag personligen skäms för i efterhand är inte sågning utan det jag fick lära mig- att ha ett ordentligt stöd i handen och driva på. Såpass att man fick träningsvärk och skavsår på fingrarna. Absolut inget sätt jag vill rida på det kände jag ju redan då, men eftersom en skicklig ryttare/tränare instruerar till det så visst, man måste testa för att kunna utvärdera, kanske var det jag som gjorde det fel och därför upplevde dåligt tänkte ju jag.

Som någon annan skrev- man måste få misslyckas för att kunna lära sig. Samtidigt vore det trevligt om alla ridlärare lärde ut bra metoder till att få hästarna i form istället för att uppmuntra fula metoder även om de senare ger snabbare synbart resultat.

Egentligen tycker jag inte man fokuserar för mycket på nacken. Snarare att man gör det på fel sätt och fokuserar för lite på helheten. Och även att man har för dåliga biomekaniska/teoretiska kunskaper om hur/varför/med vilket syfte.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 977
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 485
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 629
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II