Sv: Gå på tygeln?
Ta hjälp av en tränare som inte är fixerad vid var hästen har huvudet.
Men hjälp... stackars häst.jag måste bara lägga in en fråga här. Jag har inte läst så jättenoga, och förlåt om jag frågar om något ni redan tagit upp. Men jag har lärt mig att för att få hästen i form ska man "pilla" i innertygeln, och hålla yttertygeln stadig. Hästen kröker då på nacken, men för att få vissa att kröka på nacken, krävs det ganska hårda "pillningar"... För ett tag sen stod jag inte ut längre, eftersom det kändes så fel. Jag sa ifrån och sa att jag tyckte det kändes som att jag sågade hästen i munnen, men då blev jag tillsagd att det var så man fick börja, och för varje gång krävdes det mindre och mindre "pillning" för att få ner hästen på tygeln. Grejen är den att det känns så himla fel. Jag red in en häst och genom denna ridning började hon hänga sig i handen och bli allmänt framtung. Det sorgliga är att hon bara blivit riden i fyra månader. Snälla, finns det någon som har någon synpunkt eller tips på vad jag kan göra? Jag känner inte till något annat sätt att rida än detta, inte som jag själv kan tillämpa iaf.
Ta hjälp av en tränare som inte är fixerad vid var hästen har huvudet.