Gå på tygeln?

Sv: Gå på tygeln?

Jag tycker det känns mjukare för hästen när jag gör så.. Jag rider på magkänsla.. Sen om det är korekt eller så vidare vet jag inte, men jag tkr oftast att hästarna jag rider svarar bra på det, så jag förstår inte alls varför det skulle vara något fel..

Håller helt med om vad alla säger, att formen kommer från bakbenen, men en fråga bara. Hästar som är något överbyggda, dom har väl lite svårare att få in bakbenen ? Eftersom bakbenen är längre än frambenen. Min ponny är överbyggd och han har ganska svårt att trampa under sig och höja ryggen.. :(

Jag tycker det känns mjukare för hästen när jag gör så.. Jag rider på magkänsla.. Sen om det är korekt eller så vidare vet jag inte, men jag tkr oftast att hästarna jag rider svarar bra på det, så jag förstår inte alls varför det skulle vara något fel..

Det är svårt att förklara i ord hur man gör. Det är lätt att det missuppfattas.

Som när jag förklarade för en tillridningshästs ägare att jag fick ta i rejält i munnen när vi skulle samla galoppen och ägaren blev upprörd. Nästa pass fick jag tänka till vad jag faktiskt gjorde och insåg att normalt på den hästen bara spände jag lillfingret en aning, nu fick jag krama till med alla fingrar... för MIG så var det att jag fick ta i rejält, men egentligen är det ju "ingenting".

Det jag försöker få fram är att du troligtvis inte gör något galet, men vi har olika referensramar och uppfattar orden olika.

Ok, då förstår jag hur du menar :)

Alla hästar är så olika, så man måste ju anpassa ridsättet till varje häst...

På min medryttarhäst kan jag rida på långa tyglar och ändå få bra form.. På ridskolehästarna tar det oftast längre tid och jag använder händerna mer vid ex. halt och tempoväxlingarna..

Bra sagt! Alla hästar tar inte samma hjälper, man får ju helt enkelt anpassa sig och pröva nya saker.:laugh:

Många på alla ridskolor sågar ned hästarna.

Jag håller med! Men det är ju för att på ridskola så (precis som namnet säger) så lär man sig att rida, och det tar oftast ett par år innan man förstått hur man ska rida sig till en ärlig eftergift!

Jag själv rider på ridskola och det finns många "elever" som drar i hästarna och en del som sågar och som tur är så finns det bra tränare som säger till dom ryttarna. Men ryttarna lyssnar inte alltid så bra och det kan ta ett tag innan de förstår vad de gör för fel. Den ridläraren jag rider för är fantastisk och jag måste citera från henne, "jag kan få vilken häst som helst att böja nacken men att rida den i en ärlig form är något helt annat". Bra ord tycker jag, och även om hon upprepar dom orden många gånger så kan de faktiskt vara ryttare som inte förstår.

För vissa är "i form" samma sak som "krökt nacke" vilket är väldig synd, men så länge ridkonsten existerar så kommer det finnas ryttare som inte behärskar den!!

Go ridlärare! May the force be with you :bow:

Många på alla ridskolor sågar ned hästarna.

Det är lite elakt. Det är de samsidiga hjälperna, ytter skänkel och ytter tygel, som verkar när man pratar om "gå på tygeln". Ytter skänkel driver hästen fram till ytter tygel och då kommer energin förhoppningsvis göra så att bakbenens ökade aktivitet driver fram hästen i ryttarens hand. Sedan kan man ju prata om samling och diagonala hjälper, men det kanske blir lite överkurs.

Allt detta skall givetvis ske med en god sits och bra balans hos ryttaren.

Har du varit på alla ridskolor i hela Sverige?? Vad spännande! ;)

Personligen så har jag två alternativ för elever att välja på om jag ser det minsta lilla uns av sågning hos dem. 1) Där är dörren. Tack för idag. 2) Här är en ätpinne (ja vi har kinesiska ätpinnar på lager för elever med ostadiga/hårda händer) , stoppa in den under tummarna. Nu blir det svårt att fortsätta såga.

Vill avsluta med ett par visdomsord, tror (?) att Dadde kan vara "boven" i dramat, dvs upphovsman: "Munnen är är bakbenens spegel". Värt att tänka på.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 977
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 485
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 629
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur