Sv: Gå på tygeln?
*kl*
jag har ridit i 8 år snart men jag har aldrig riktigt fått en häst att gå på tygeln på "stört". jag brukar bara rida på och så kommer det efter ett par minuter. men det håller sig inte länge, men hästen går ner på tygeln lite då och då. försöker aldrig såga ner en häst på tygeln! särskillt inte efter att ha sett denna videon!
http://www.youtube.com/watch?v=lkxOp_xfVEg&feature=related
grafiken är usel, men man förstår budskapet!
det där videon här ju inte alls till denna tråds diskussioner om hästens form och samling när den går "på tygeln", den där handlar ju enbart om oförtjänad bestraffning av hopphästar.. det handlar ju inte ett jota om att hästen skall gå i form..
bara om att dessa ryttare är kopletta idioter som inte rider rätt, inte lyssnar på hästen och inte fattar att dom kanske borde tagga ner istället för att bestraffa hästen.. alla de där hästarna på filmen är tydligen antingen inte redo för klassen eller hemskt uppjagade av något annat, samtliga borde ha avbrutot ritten och lugnat ner sina hästar..
visst jag har sågat brutalt jag också, sittandes på ett skenande nordsvenskt sto mitt ute i skogen, det var för att rädda mitt liv, för inte kastar jag mig av bland stenar och träd bredvid stigen i 50-55 kmh och inte fasen låter jag hästen kuta rätt ute på trafikerad asfalterad väg och gå omkull..
till trådens ämne
hästens nack och halsmuskler är sammankopplade med hästens ryggmuskler, först när hästens rumpmuskler börjar arbeta korrekt får man fram både bjudning och eftergift..
jag rider gärna fram i låg form, arbetar med sidvärtsrörelser och att vända för ytterhjälper och på bakdelen, just bakdelsvändningar tycker jag själv är en mycket bra övning för att få hästen att använda bakbenen mer inunder sig och bjuda framåt..
Hela hästen skall bjuda och vara eftergiven, annars är den inte i form.. och i form behöver hästen vara om den skall orka bära en ryttare på ryggen..