Gå på tygeln?

Sv: Gå på tygeln?

Men usch vilken film...:cry: Somliga borde inte få ha häst....

Skulle heller aldrig få för mig att såga ner hästen. Jag ger hästen möjlighet till stöd och uppmuntrar den att ta det stödet när den är mogen och stark nog för det.
Tyvärr ser jag ofta sågandet, många gånger av ryttare som anses vara (eller anser sig själva vara) ganska duktiga ryttare.... Beklagligt.

Så som en del rider i den här filmen vill man ju bara ringa polisen....

mm, den är jättehemsk! Mådde jätteilla när den animerade hästen blev av med sina tänder:(

Usch vad hemskt!

(Bort från ämnet)
Men hur definerar ni "såga"
Jag skulle säga att hästens huvud slängs mellan sidorna, ingen direkt kontakt, och att nacken knäpper av. Rätta mig om jag har fel.

Såga är ju inte om man som " tar förhållningar, eller mjölkar" i tyglarna som många säger, kan väl ändå inte klassas som att såga,någon åtgärd måste man ju ta till till en pålle som ska gå i form, och steg 1 är att få en avslappnad form, jag får alla fall fram det genom ständig kontakt (mjuk kontakt, och även eftergift, såklart) och små förhållningar, bra / dåligt?:grin:
Samt drivning som man fångar upp i händerna och sätter ihop hästen till en samlad form?

*kl*
jag har ridit i 8 år snart men jag har aldrig riktigt fått en häst att gå på tygeln på "stört". jag brukar bara rida på och så kommer det efter ett par minuter. men det håller sig inte länge, men hästen går ner på tygeln lite då och då. försöker aldrig såga ner en häst på tygeln! särskillt inte efter att ha sett denna videon!

http://www.youtube.com/watch?v=lkxOp_xfVEg&feature=related

grafiken är usel, men man förstår budskapet!

WTF???!!! Vad är det för idioter som tror att hästen tänker hoppa när man gör så där??? Blir iskall när jag ser detta!

Jag red på ridskola i många år innan jag skaffade medryttarhästar och nu min första häst som jag har haft i drygt en månad nu. :love:
På ridskolan upplevde jag precis det som många redan har nämnt redan, att på tygeln är när hästen går med med avknäppt nacke (gärna bakom lod också). Jag ville att hästarna jag red skulle gå så när jag red där, inte för att vara elak utan bara av ren okunskap. Jag hade aldrig känt den där känslan när hästen verkligen jobbar rätt, så jag visste inte riktigt vad jag skulle gå på. Sen att ridläraren står och skäller på en och skriker att hon vill se "mer form" gjorde ju inte saken lättare. Hon kunde även komma fram till en innan lektionen och säga att hon förväntade sig att man skulle rida hästen på tygeln. Det resulterade ju i en tävling bland ridskoleeleverna, alla ville ju såklart kunna rida alla hästar "i form".
Sen började jag rida privat och helt plötsligt struntade alla i huvudet. Nu efter 2,5 år har jag "lärt om mig" men det är fortfarande väldigt synd att jag slösade bort 8 år på ridskola med att lära mig helt fel saker. Nu blev det lite långt men det jag ville komma till var att jag tycker att det är synd att var hästen har huvudet blir så viktigt på säkert inte alla, men många ridskolor.

jag rider själv på ridskola där väldigt många sågar ner sina hästar det konstiga är att ridläraren tom berömmer dem!
Men efter som jag inte är så diktig ryttare så undrar jag hur rider man en häst i riktig form då? Jag vet att man ska rida den bakifrån så den höjer ryggen och arbetar under sig men hur hur gör man i prakttiken ?

Angående lärare som berömmer "sågning".
En lärare på skolan jag gick visade hur hästen ser ut när den "står på tygeln" genom att rycka lite i tyglarna. Hästen ville ju inte ha ont och böjde såklart på nacken.
-Såhär ska det se ut! sa läraren. Att benen spretade åt alla håll och kanter var inget som räknades.

Jag menar, "stå på tygeln", existerar det ens? Endast bokstavligt talat i min värld. Hästen kan ju dock stå i en korrekt halt, men det handlar mer om ben och mindre om huvud.

Det där fick vi också göra på "min" ridskola. Vi fick göra halt och sen skulle vi få hästarna att stå på tygeln...

Ja, inte verkar det vara ovanligt. Personligen hade jag turen att gå på en ridskola som i alla fall i "gå i form" anseendet hade en god filosofi. Ingen sågning där inte. (Så länge läraren såg i alla fall...)

Ganska OT funderingar nu, men hur nyttigt kan det egentligen vara att hålla halsens muskler i det extremt statiska läge som blir när den ska "gå på tygel"? Många gånger så krävs det av hästen minst 30 minuter i sträck när man kommer upp i nivå lite.
Att sträcka ut framåt-nedåt i alla fall var 5e minut är väl inte för mycket begärt, eller?

Så som din kompis gör är ju just att såga ner hästen skulle jag säga.
Hästen ska ju börja med bakbenen och ryggen, sist halsen, nacken.

Usch, ja dessa skitungar som tror att när hästen kröker på nacken går han "i form" när jag ser sådant kan jag inte hålla mig, "vad faan gör du?" "ska du förstöra hästen totalt!?!" jaa.... jag e inte snäll och det bara kommer innan jag hinner tänka... faan vad dumma folk är, för det första; AJ! i munnen på hästkraken, för det andra; AJ! i rygg och nacke och så småningom hälta och andra problem på häststackarn!!!!

DET TAR TID ATT LÄRA SIG RIDA HÄSTAR SÅ DE GÅR I FORM!!!!

Att gå i form menas att man arbetar hästen så att den trampar under sig och lägger om viktfördelningen och arbetar korrekt med ryggen - resultatet blir att hästen sänker huvudet... Att stå stilla och slita så mycket i hästens mun att den av smärta drar in munnen så långt mot bogen den kan för att komma undan är bara vedervärdigt, och kanske framför allt visar vad dåligt man har läst på....

Jag menar, "stå på tygeln", existerar det ens? Endast bokstavligt talat i min värld. Hästen kan ju dock stå i en korrekt halt, men det handlar mer om ben och mindre om huvud.
[/QUOTE]

Det är klart att hästen kan vara på tygeln när det står stilla.
I citatet från Ridhandboken står: "såväl på stället som under rörelse"
Det är självklart att hästen kan stå stilla med framåtbjudning och eftergift. Det handlar inte om hästen huvudposition. Det handlar om hela hästen.

Ja det ska ju vara en sammansättning av rygg, ben och huuvd/nacke, men lagom av varje, inte för mycket huvud, och inte för lite ben rätta mig om jag har fel.:laugh:

egentligen så är det ju faktist det viktigaste då hästen går i form att den kröker nacken.
det är ju ett bevis på att den går i form!!
om använder hårda bett så får man ju hästen att snabbare acceptera att det är så den skall ha sin hals. och man slipper att hålla på i åratal med att såga ner den med ett vanligt bett.

eller vänta nu, hur var det?
:P

fy fan säger jag bara. men tyvärr är det många hästars öde.

*kl*
jag har ridit i 8 år snart men jag har aldrig riktigt fått en häst att gå på tygeln på "stört". jag brukar bara rida på och så kommer det efter ett par minuter. men det håller sig inte länge, men hästen går ner på tygeln lite då och då. försöker aldrig såga ner en häst på tygeln! särskillt inte efter att ha sett denna videon!

http://www.youtube.com/watch?v=lkxOp_xfVEg&feature=related

grafiken är usel, men man förstår budskapet!

det där videon här ju inte alls till denna tråds diskussioner om hästens form och samling när den går "på tygeln", den där handlar ju enbart om oförtjänad bestraffning av hopphästar.. det handlar ju inte ett jota om att hästen skall gå i form..
bara om att dessa ryttare är kopletta idioter som inte rider rätt, inte lyssnar på hästen och inte fattar att dom kanske borde tagga ner istället för att bestraffa hästen.. alla de där hästarna på filmen är tydligen antingen inte redo för klassen eller hemskt uppjagade av något annat, samtliga borde ha avbrutot ritten och lugnat ner sina hästar..

visst jag har sågat brutalt jag också, sittandes på ett skenande nordsvenskt sto mitt ute i skogen, det var för att rädda mitt liv, för inte kastar jag mig av bland stenar och träd bredvid stigen i 50-55 kmh och inte fasen låter jag hästen kuta rätt ute på trafikerad asfalterad väg och gå omkull..

till trådens ämne

hästens nack och halsmuskler är sammankopplade med hästens ryggmuskler, först när hästens rumpmuskler börjar arbeta korrekt får man fram både bjudning och eftergift..
jag rider gärna fram i låg form, arbetar med sidvärtsrörelser och att vända för ytterhjälper och på bakdelen, just bakdelsvändningar tycker jag själv är en mycket bra övning för att få hästen att använda bakbenen mer inunder sig och bjuda framåt..
Hela hästen skall bjuda och vara eftergiven, annars är den inte i form.. och i form behöver hästen vara om den skall orka bära en ryttare på ryggen..

kl

Denna film är också värd att se:
http://www.youtube.com/watch?v=OqLZCG-ctuw&NR=1

En alltså avknäppt form el. en häst som går alldeles för mycket bakom hand. De värsta är då det är ryttare på högre nivåer. På en bild med 3 hästar på går alla hästar bakom hand.

Alldeles rätt!

Har sett på min ridskola att i de högre grupperna missbrukas det som skulle varit en mjölkning i tygeln till att bli en lätt sågning (:eek:), och hästen knäpper av, men om man sedan kollar på de ngt lägre grupperna, som inte tänker på det sättet, att deras hästar, dock efter en viss längre tid in på lektionen, arbetar och böjer huvudet, men inte överdrivet då...

Vad kan de bero på tror ni?

kl

Denna film är också värd att se:
http://www.youtube.com/watch?v=OqLZCG-ctuw&NR=1

En alltså avknäppt form el. en häst som går alldeles för mycket bakom hand. De värsta är då det är ryttare på högre nivåer. På en bild med 3 hästar på går alla hästar bakom hand.

Fast den "filmen" handlar väl om rollkür? (Hyperflexion kallas det nog också.)
Det har inte riktigt att göra med att gå i form.

Det är klart att hästen kan vara på tygeln när det står stilla.
I citatet från Ridhandboken står: "såväl på stället som under rörelse"
Det är självklart att hästen kan stå stilla med framåtbjudning och eftergift. Det handlar inte om hästen huvudposition. Det handlar om hela hästen.

Hm, jag håller ju faktiskt med dig. Jag vill bara sätta andra ord på det.
Att vara på tygeln för mig är något hästen bara är i rörelse. När den står med rätt viktfördelning och använder rätt muskler är för mig en korrekt halt.

Det handlar om definitioner.

Ja det jag skrev är ju Ridsportförbundets beskrivning av uttrycket "på tygeln"
Egentligen tycker jag det är bättre att man inte formar egna betydelser på olika uttryck utan försöker hålla sig till den ursprungliga. Men massor av tolkningar blir det svårt att föra en vettig diskussion. Då pratar man förbi varandra hela tiden. (och missförstånden haglar)
För mig är det helt självklart att det handlar om en eftergiven häst med bjudning både under rörelse och på stället. (är hästen inte eftergiven i halten är den heller inte på tygeln)

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 977
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 485
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 629
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama