Gå ner i vikt är piece of cake ...

Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag tror att många som är överviktiga missar hur mycket dom egentligen äter i alla fall om jag ser till hur mina föräldrar lassar in.. (har en far med kraftig övervikt och diabetes typ2 och en överviktig mor)

I deras ögon så äter de lite och mycket grönsaker, i mina ögon när jag är på middag där så äter de MYCKET och onyttigt. Dom kan inte förstå varför de är kraftiga/feta men om man tittar på hur och vad de äter så är det inget konstigt alls.
Dom har inget som helst begrepp om vad som är en normal portion. Och jag tror att det är ganska vanligt. Jag va likadan själv när jag var som tjockast, jag åt stora portioner på stora tallrikar, fikabröd och godis i mängder utan att tänka på det.
*Äter man direkt ur kylskåpet/skafferiet när ingen ser på så räknas det inte*
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag köpte en burk för nått år sedan, övertygad om att jag skulle tycka om det. Vilket jag inte gjorde, ens på toast med mycket smör :(

Känns dock hemskt att slänga den, men hur mycket smak sätter den i matlagning? Antar att man inte ska använda några större mängder?

Jag använder typ en matsked eller två i en gryta för fyra. Den sätter en mustig smak i kombo med allt annat man har i en gryta, den blir inte så framträdande och speciell som när den är solitär liksom. Det är som när man har balsamvinäger i en gryta, den smaken sätter riktning på smaken men den _är_ inte smaken.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Håller med mandalaki, bra gjort :) Dina synpunker känns som väldigt relevanta då du varit överviktig men inte är det längre.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag tror att många som är överviktiga missar hur mycket dom egentligen äter i alla fall om jag ser till hur mina föräldrar lassar in.. (har en far med kraftig övervikt och diabetes typ2 och en överviktig mor)

I deras ögon så äter de lite och mycket grönsaker, i mina ögon när jag är på middag där så äter de MYCKET och onyttigt. Dom kan inte förstå varför de är kraftiga/feta men om man tittar på hur och vad de äter så är det inget konstigt alls.
Dom har inget som helst begrepp om vad som är en normal portion. Och jag tror att det är ganska vanligt. Jag va likadan själv när jag var som tjockast, jag åt stora portioner på stora tallrikar, fikabröd och godis i mängder utan att tänka på det.
*Äter man direkt ur kylskåpet/skafferiet när ingen ser på så räknas det inte*

Ja precis så tycker jag mig också se ett mönster hos tex kollegor som har viktproblem. de tror på något sätt att ost & kex är bättre att äta än bullar. Same same säger jag. När de sitter och stoppar i sig av okryddade ostkrokar med gräddfilsdipp, riskakor med smör och ost, så fattar jag något de själva inte begripit. Själva tror de att de äter sånt som 'inte är så mycket i'.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Min ursprungstanke var inte att man skulle bli mätt.
Jag ville reflektera om varför folk som bantat inte klarar av att hålla vikten.

Jag har bara ögnat igenom tråden -tyvärr - men hur folk som inte är överviktiga gör var inte så intressant tycker jag. ;)

Svaret kanske finns i varför man blev tjock från början ..... ja- av att äta fel visst men varför äta åt man så fel?
det kanske inte är maten i sig som är det stora kruxet ....?



Jag tycker det utvecklats till en intressant tråd! Förstår dock inte riktigt det fetade ovan (min fetning) - det är ju exakt detta du borde kunna lära dig av.

Att människor som misslyckas, misslyckats, vet du ju redan. Men hur gjorde de som lyckades?

Sedan kan ju folk utveckla tvångsbeteenden kring mat, av olika orsaker - ångest/underträngd ilska/frustration... Liksom det såklart existerar människor som faktiskt har ämnesomsättningsjukdomar.

Men med den enorma procent överviktiga som vi ser i många västländer (i USA är de väl uppe i 60% av befolkningen) är ju övervikt och hälsa en jättestor fråga.

Tror som redan skrivits att det till stora delar beror på överflödet av mat, tillsammans med en relativt ny kommersialisering av mat som njutningsprodukt. När du odlade din egna potatis, slaktade din egna höna, etc så fick du hushålla och tänka på ett annat sätt än vi gör idag.

De högreståndspersoner som faktiskt kunde äta obehindrat även på 1700-1800-tal led ju även de av vällevnadssjukdomar som övervikten resulterade i.

Så fri tillgång på billig mat + stillasittande arbeten = övervikt hos stora delar av befolkningen. Inte helt oväntat.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Tack :) Jag tror att jag har hittat min hållbara väg till ett bra leverne, trots mkt problem med kroppen och knoppen (har fibro som lätt gör att man blir inaktiv och hamnar i "tyck synd om spiraler"..) Varför har jag svinont i ryggen? Varför är alla smala utom jag? Varför gör det så ont att motionera? Varför är det så mycket jobbigare för mej än alla andra?
Den stora frågan är vad som kom först, -Hönan eller ägget?

Sen säger jag inte att min väg är rätt för alla, men för mej fungerar den!
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Samma på mitt jobb, det räknas liksom inte om man äter 5 riskakor eller 3 bananer, det är ju nyttigt..
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag tycker det utvecklats till en intressant tråd! Förstår dock inte riktigt det fetade ovan (min fetning) - det är ju exakt detta du borde kunna lära dig av.

Att människor som misslyckas, misslyckats, vet du ju redan. Men hur gjorde de som lyckades?

Jag tror att en vanlig föreställning är att de som är "naturligt smala" är det enkom pga deras goda och tursamma gener - inte pga vad de äter.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag tror att en vanlig föreställning är att de som är "naturligt smala" är det enkom pga deras goda och tursamma gener - inte pga vad de äter.

Ja! Jag tror egentligen inte att folk kan stoppa i sig "vad som helst" och inte gå upp i vikt, utan jag tror generna handlar om att vissa inte har samma hungerskänslor eller sötsug som andra.

Jag har en kollega som är pinnsmal och påstår sig kunna äta vad som helst, när som helst utan att gå upp i vikt. Men grejen är att HAN GÖR JU INTE DET.

Får vi en bulle på jobbet moffar jag i mig bullen på en gång, medan hans kan ligga på hans skrivbord i flera dagar tills den blivit så gammal att han slänger den. För han "glömde bort" den. Det finns inte i min värld att jag skulle GLÖMMA EN BULLE :eek: och därför väger jag också mer än vad jag borde.
 
Senast ändrad:
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Tror inte hungerskänslor/sötsug ligger i generna utan jag tror snarare att det har med uppväxt/vanor att göra. Är man van att äta stora mängder mat, mycket sött/fett/kolhydratstinn kost så fortsätter man nog ofta och lättare med det som vuxen. Tror det handlar mycket om vilja och handlingskraft.

Jag skulle heller inte glömma en bulle... ÄLSKAR fett och socker i kombination...
 
Senast ändrad:
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Mitt ex har alltid varit en sån som kunnat gömma sig bakom en lyktstolpe. Ändå är han en slasktratt som stoppar i sig allt han kan. När vi satt ute på krogen gick langen av rester på tallrikar till honom, det var standardprocedur, jag orkar inte mer! så utbrast han "Jamen det gör jag, ge mig!". Han körde brödbil, eller kakbuss som vi sa, alltid med en burk kakor bredvid växelspaken. Vår hund som åkte med honom, fick överviktsproblem och blev satt på bantning = inte följa med husse på jobbet. Men han - trådsmal.
Men, han satt _aldrig_ stilla. En såndär enerverande människa som alltid är på väg någonstans, som inte kan sitta i tv-soffan ett program ut, jag tror inte karln någonsin sett en hel film. Han gick upp fyra på morgonen, åkte till jobbet och lastade brödbilen med tonvis av varor, inget gymkort nödvändigt där. När han kom hem hade han förutom mina krav på byggprojekt runt hästeriet, sina egna byggprojekt överallt. Tusen saker i elden, inget blev färdigställt någon gång. Tacka fasen att han var/är smal! Medan jag satt och diskuterade vikttrådar och mattrådar på buke med en kopp te och mat puttrande på spisen och blev fet liksom. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag läste för ganska längesen bitar av en studie att fettceller 'minns' och gärna roffar åt sig vad de kan. Att har man en gång haft övervikt finns starkare skäl för denna att vara restriktiv med vad den stoppar i sig och att röra på sig och bygga muskler istället för fettdepåer, än vad en som alltid varit smal behöver göra.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Har jag också läst, fettcellerna man en gång skaffat sej försvinner väl inte heller, de bara krymper och väntar på att få växa och frodas:meh:

Jag märker direkt om jag börjar slappa eller om det blir för mkt av det goda en period.. Väger mej fortfarande 1gång/vecka för att hålla koll.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Det beror ju helt på vilka lättprodukter det är. En del är bara fettreducerade.

Lättkesella innehåller pastöriserad mjölk och grädde, syrningskultur, ystenzym, andelen kolhydrater är 4 procent.

Men nej...
Om du har 100% av tex. fett och tar bort 5% av det, så blir det ju 95% fett, men vikten är densamma så det blir ju fortfarande 100% produkt. De där 5% ersätts i vissa fall med fibrer, i andra med vatten och i de allra flesta fall då det gäller lättproddukter innebär det en ökad mängd kolhydrater...
Man tillsätter allt från socker till potatisstärkelse för att det ska smaka bra eller vara tillräckligt tjockt.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Ja det får man:)

På en träningsdag ligger jag mellan 14-1800kcal, en dag utan träning ligger jag på mellan 11-1400. Då håller jag vikten.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Ungefär så, ja.

Det där mellanmålet kommer ursprungligen från isodieten, har alltså ungefär en tredjedel av vardera näringskällan och cirka 180 kcal om jag kommer ihåg rätt.

Fast nog upplevde jag att du menade att du undvek kolhydrater i det jag svarade på?
Se mitt andra svar. Tar man bort något så blir procenten av något annat högre, det är basal matematik.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Såg du att jag berättade vad min lättkesella innehåller?

Dessutom: som jag också skrev så ingår lättkesellan i ett isokaloriskt mål, dvs, det innehåller lika delar kolhydrater, fett och protein. Om jag inte använder lättkesella rubbas alltså den balansen.

Jag äter för övrigt även lättyoghurt. Innehåll: Svensk högpastöriserad mjölk, mjölkprotein, mild yoghurtkultur, vitamin A och D.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp