Gå ner i vikt är piece of cake ...

Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Ja, det beror ju på vad man gillar. Jag gillar bröd, och ser inte kolhydrater av det långsamma slaget som problematiskt, så en ostmacka på rågbröd t ex tycker jag är den perfekta vickningen, lagom när barnen somnat, man har en liten stund för sig själv, och känner sig lite småhungrig. Är man jättehungrig håller jag med om att en macka inte räcker långt, men är jag jättehungrig efter middagen måste det ju varit något fel på maten, allternativt att det var alldeles för lite mat. Då skulle jag laga mer mat, helt enkelt.

Fett, kolhydrater och fiber är i princip vad jag lever av, så jag tycker inte det är värdelöst.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Men ett par timmar efter middagen är kl 23 i mitt fall. Ett proteinrikt mellanmål vid den tiden - jag kan inte ens föreställa mig vad det skulle bestå i? Som dessutom är lättlagat, gott och trösterikt på det vis som en liten måltid vid den tiden på dygnet bör vara.

Ett par skivor prosciutto och en liten bit god ost. Såklart! :p

Skippa brödet till.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Fast svaret för min del är nog att det inte är särskilt besvärligt att avstå från den där mackan. Och att jag just nu väger något kilo mer än jag tycker att jag behöver. Om jag inte gjorde det, hade jag tagit den där mackan.

Självkontrollen behövs ju bara när den behövs, så att säga, och jag har som "hobby" att inte gå upp mer än ett kilo eller två, och att då göra något åt det om det inte verkar lösa sig "av sig självt".
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Fast det där med att slå sig för bröstet verkar ofta ligga i betraktarens öga, tycker jag.

Jag tycker att det är lite tröttsamt att det aldrig går att prata om nödvändiga livsstilsförändringar här utan att man anses slå sig för bröstet och dessutom trycker ner överviktiga.

Dessutom: skriver man t ex att det är viktigt att hålla igen långsiktigt så innebär det ju inte att man själv är jättebra på just det. Man kanske har lika lätt att trilla dit som alla andra - men det innebär ju inte att man inte vet vad som krävs.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

MItt problem med smörgåsar är att en aldrig räcker. Det är för gott, jag blir bara sugen på mer.

Jag köpte ett stort gott surdegsbröd häromdagen. Det räckte i två dagar till EN person. Utan självkontroll hade det gått på en dag.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Tvärtom handlar väl tråden om hur svårt det är för normalviktiga människor att hålla vikten? Om den som sköter häst och rider sex dagar i veckan ändå måste gå till sängs hungrig och inte ens kan äta en kvällsmacka utan att gå upp i vikt, så tyder väl det snarare på hur svårt det är att hålla vikten, och hur lätt det är att låta kilona smyga sig på?

Jag kan vara lite fascinerad av hur det i princip varenda tråd här på forumet när folk vill gå ner i vikt handlar om hur lite de äter. Ska man tro vad som skrivs, så äter överviktiga mycket mindre än smala, vilket inte riktigt verkar rimligt. IRL så är de jag känner som äter lite och nyttigt smala, och de som äter mycket och onyttigt tjocka, lite generaliserat, men på nätet verkar det vara tvärtom.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Fast svaret för min del är nog att det inte är särskilt besvärligt att avstå från den där mackan. Och att jag just nu väger något kilo mer än jag tycker att jag behöver. Om jag inte gjorde det, hade jag tagit den där mackan.

Självkontrollen behövs ju bara när den behövs, så att säga, och jag har som "hobby" att inte gå upp mer än ett kilo eller två, och att då göra något åt det om det inte verkar lösa sig "av sig självt".

Aha, då är mack-avståendet en del av ett tillfälligt "ok-dags-att-hålla-igen-lite-så-att-det-där-kilot-försvinner-igen"-schema, så att säga? Då förstår jag, i det läget är ju mackan en ganska enkel sak att avstå från, jämfört med att inte få äta sig mätt till lunch, t ex.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Ett par skivor prosciutto och en liten bit god ost. Såklart! :p

Skippa brödet till.

Nej, det funkar inte! Jag är kolhydratjunkie och nöjd med att vara det. Jag kan inte äta så där fett- och proteinrikt, för då får jag så små portioner att jag blir gråtfärdig.

Kolhydrater är utan tvekan basen i mitt energiintag, även om en ganska stor andel av dem är rätt grovfibriga i form av rågbröd och grönsaker.

Jag kan gå i dagar och se fram mot en riktigt kolhydratspäckad måltid! Hoppas tex på Pizza con patate på fredag, och planerar för ett enastående surdegsbröd till söndagsfrukosten. Med minst tre sorters marmelad. :D
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag håller med om det där med självkontrollen. Jag skulle aldrig acceptera att inte vara mätt efter middagen. Det är ju då man får de dåliga idéerna (macka är en dålig idé för mig).

Ett par timmar efter middagen äter jag ett proteinrikt mellanmål, då får jag inga dåliga idéer. Och jag äter betydligt mer proteiner än Petruska även till middagen, just för att bli mätt. Min självkontroll när jag är hungrig är sämre än hennes:p

Försök stoppa in fler mättande proteiner i middagen, så får du varken dåliga idéer eller behov av mellanmål som rider på skakig självkontroll och måste mätta utan istället kan mellanmålet stå för förlustelse på ett hälsosamt vis där du äter främst med förstånd än med hungercentrum i hjärnan.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Aha, då är mack-avståendet en del av ett tillfälligt "ok-dags-att-hålla-igen-lite-så-att-det-där-kilot-försvinner-igen"-schema, så att säga? Då förstår jag, i det läget är ju mackan en ganska enkel sak att avstå från, jämfört med att inte få äta sig mätt till lunch, t ex.

Exakt!

Annars hade jag ätit mer till middagen och inte varit sugen två timmar senare!
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

MItt problem med smörgåsar är att en aldrig räcker. Det är för gott, jag blir bara sugen på mer.

Jag köpte ett stort gott surdegsbröd häromdagen. Det räckte i två dagar till EN person. Utan självkontroll hade det gått på en dag.

Jag är usel på att äta mackor, köper jag gott surdegsbröd så slutar det oftast med att jag får kasta halva för att det blivit stenhård/mögligt i väntan på att jag ska äta alla de där mackorna.

Så givet sammanhanget blir det ju fullt begripligt att jag gärna tar den där mackan ifall jag är sugen på det (totalt landar jag kanske på 1-2 mackor i veckan på det sättet), och lika begripligt att du begränsar dig.

Min svaghet är snarare bullar, jag går tyvärr förbi flera underbara bagerier på vägen till jobbet, och har alldeles för lätt att göra det till en vana att äta en bulle eller två varje dag. Det är ju inte så bra om man vill hålla vikten.:p
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Det kan absolut vara så att det ligger i betraktarens öga. Men nu rycker jag Petruskas kommentar ovan som en i högen
Om man upplever det som ett slags diet att inte hämningslöst äta allt man har lust med, så tror jag att man faktiskt behöver vara på den där "någon slags diet" så länge man lever, om man vill vara någorlunda smal.
Jag menar att det finns ett ganska stort spann mellan att vara tjock och äta helt hämningslöst (vad det nu betyder?) och att vara smal och klara att hålla vikten genom att avstå en kvällsmacka. Om det var så enkelt att de flesta skulle klara att hålla vikten på att avstå från en kvällsmacka så kan jag inte tänka mig att problemet vore så stort. Jag har själv inte superlätt att lägga på mig vikt (även om jag gott kunde gå ner några kilo) men jag vet ju folk som verkligen är jättenoga med sina kvällsmackor och mer därtill men ändå har jätteproblem. Folk har helt enkelt inte ett utgångsläge som är lika för alla och jag tycker att det blir märkligt när man utgår från att det är det.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jodå, i de perioder när jag är strikt så äter jag mycket proteiner i middagen. Men jag begränsar också kalorierna och mitt ätande bygger på regelbundet intag typ var fjärde timme. Så det där mellanmålet tar jag inte för att jag är vrålhungrig utan för att det ingår i dagsrutinen - jag slipper att BLI vrålhungrig med det.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Och jag förstår inte det där med att folk (ja, det är inte ovanligt ju!) måste äta var fjärde timme. Jag äter i princip, bara ett rejält mål om dagen, jag kan hålla mig bokstavligt flytande på bara te i dagar om så vore vilket ju inte heller är optimalt. Men det där med att bli vrålhungrig, att måste fylla på med ett par timmars mellanrum - jag har aldrig upplevt att jag behövt göra så. Blodsockerfall, javisst jag är mänsklig, men det är sällan det händer och händer det så vet jag varför - då har jag ätit dåligt med mat helt enkelt.
-----------------
Det pratas om mackor i tråden. Jag äter mackor ibland, men till 95% äter jag bröd till maten, sällansällan äter jag mackor som bas i någon måltid, vare sig det är frukost eller mellanmål. Bröd som man bryter och slevar eller suger upp maten man har på tallriken, inbillar jag mig förpackar sig bättre i magen än vad det gör som macka. :)
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag gör på precis samma sätt, jag tänker på vad jag stoppar i mej till vardags och är det fest så äter jag vad som bjuds men fortfarande så glufsar jag inte i mej berg av mat utan håller mej alltid till normala portioner. Äter med måtta helt enkelt! Jag har haft 25kgs övervikt och tänker aldrig mer hamna där, gick ner för dryga 10år sedan med kickstarthjälp av pulverdrinkar och lät det ta ca 6månader och efter det så va det "bara" att bryta vanan med vad jag stoppade i kakhålet och hur mkt..

Nu äter jag väl vad man kan kalla lchf-gi inspirerat av bara vanan, alltså i stort sett inga synliga kolhydrater i form av bröd pasta eller potatis utan berg av grönsaker och bra proteiner (tränar dessutom ca 5dagar i veckan utöver dagliga promenaderna med hundarna.)
Jag har ruskigt lätt att gå upp i vikt och då får man se upp om man vill hålla sej i form.. Fast ibland vill jag bara ligga på rygg och mula i mej en påse chips och en pizza:p

En normal dag ser ut så här:

Frukost:250g lättkesella med bär och nötter och 1kokt ägg

Lunch:kycklingsallad

Middag:köttbit, kokta grönsaker (ofta blomkål-broccolimos) sallad och en klick tomatsalsa eller guacamole.

Ibland tar jag ett mellanmål bestående av en avokado eller frukt beroende på om jag är hungrig eller ej. Dricker mkt vatten/te och kaffe så oftast är jag inte sugen på något. Äter i stort sett aldrig efter 19.00 på kvällen.

Tillägg: Jag äter inte såhär för att gå ner i vikt utan för att hålla min vikt, väger ca 66kg till 176cm och trivs ypperligt med det ;-)
 
Senast ändrad:
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Hallå där, arraksbullar till frukost, då talar jag om min frukost! Ingen annans givetvis ;) :D Och jag är inte direkt överviktig men har 5-7 kg innan jag är smal.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Första halvan av 2012 träffade jag en ny man som kan äta vad som helst och hålla vikten. Han äter gärna godis, bullar och kakor och fyller frysen med glass. Efter att vi träffades och flyttade ihop har jag sakta men säkert gått upp i vikt och toppar igen på 84 kg. Så nu är det "på´t igen" för min del. Med nya strategier utifrån min nya livssituation, eftersom jag aldrig tidigare lyckats gå ned eller hålla vikten med massvis av godsaker liggandes i hemmet.

Fast det är väl bevisat nu att kost- och motionsvanor faktiskt har mer betydelse för hälsan än själv vikten?
Han borde alltså vakta vad han äter av hälsoskäl om inte viktskäl.
Män har större sannolikhet att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar än kvinnor, så han bör ju hålla sig från överdrivna mängder socker och andra kolhydrater och då kan ni ju lägga om kosten tillsammans!:D
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Macka är en rätt värdelös kombination av fett och kolhydrater, tycker jag. Och man behöver vräka på pålägg för att få mättnad av en smörgås.

Petruska: jag äter 1 dl lättkesella med 80 g hallon och typ 5 hasselnötter.

Om du vill hålla dig från onödiga kolhydrater borde du väl äta vanlig kesella snarare än lättkesella? Man ersätter ju fettet man tar ur lättprodukter med kolhydrater....
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

-----------------
Det pratas om mackor i tråden. Jag äter mackor ibland, men till 95% äter jag bröd till maten, sällansällan äter jag mackor som bas i någon måltid, vare sig det är frukost eller mellanmål. Bröd som man bryter och slevar eller suger upp maten man har på tallriken, inbillar jag mig förpackar sig bättre i magen än vad det gör som macka. :)

Jag tycker tvärtom. Bröd till mat känns som att det tar onödigt mycket plats i magen, där vill jag ju ha plats till så mycket av den goda middagsmaten som möjligt! Annars är det inte lönt att anstränga sig för att laga den. Om jag inte konstruerar middagen med bröd inkluderat, vilket innebär soppa (som inte är alltför kolhydratspäckad, dvs inte potatissoppa) eller någon gryta utan annat tillbehör som ris eller potatis. Gör jag t ex en curry så brukar jag välja mellan ris eller naan som tillbehör. Sällan båda samma måltid. Men det kanske är så du också gör. Jag gillar ris, potatis och pasta så middagen konstrueras oftast med någon av de tre i åtanke.

Jag äter mycket mackor. Minst två om dagen (frukost). Tricket med mackor (mättnaden) är att tänka lite bröd och mycket pålägg. Proteinrikt pålägg (t ex bönröra) och inte en eller två ynkliga tomat- eller gurkskivor utan brödet ska vara täckt av grönsaker, gärna ett mindre berg. :d

Jag är sällan vrålhungrig var fjärde timme heller. Tycker att det känns både meckigt och tråkigt att äta lite och ofta (3-4 h mellan målen). Minst sex timmar mellan målen känns mer rimligt. Då blir det mer genomtänkt och njutbart att äta, inte bara något litet mellanmål som jag sätter i mig i förbifarten. Av den dagliga tankekraft som går åt till matplaneringen föredrar jag om nästan all kan läggas på middagen. Koncentrera det roliga liksom.

Därmed inte sagt att jag har världens bästa kosthållning. Jag trycker i mig en hel del chips, kakor och dylikt. Är dock pga kosmisk välvilja(?) normalviktig.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Om du vill hålla dig från onödiga kolhydrater borde du väl äta vanlig kesella snarare än lättkesella? Man ersätter ju fettet man tar ur lättprodukter med kolhydrater....

I lchf-kollishysterins tider har vissa fått för sig att alla kolhydrater äro av ondo - vilket de inte är. Det borde du ha lärt dig fodong av alla vikttrådar du deltagit i här under åren. Jag skulle tro att mandalakis val av lättkesella har med fetthalt att göra, inte med kolhydrater.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp