Gå ner i vikt är piece of cake ...

Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Min ursprungstanke var inte att man skulle bli mätt.
Jag ville reflektera om varför folk som bantat inte klarar av att hålla vikten.

Jag har bara ögnat igenom tråden -tyvärr - men hur folk som inte är överviktiga gör var inte så intressant tycker jag. ;)

Svaret kanske finns i varför man blev tjock från början ..... ja- av att äta fel visst men varför äta åt man så fel?
det kanske inte är maten i sig som är det stora kruxet ....?
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Min kropp mår nog på olika sätt bättre av att hålla blodsockret såpass jämnt.

Det förstår jag fullt och helt. Alla är vi olika och har olika förutsättningar för allt, jag själv hör till de som går upp i vikt för att jag äter för lite. Jag borde äta var fjärde timme, jag borde äta mellanmål. Men det tar emot att stoppa i sig saker när man inte är hungrig helt enkelt.

Här har inte sällan uttryckts sorg över att man inte kan äta så mycket som man vill utan att lägga på sig, förvåning över att man gick upp efter avslutad diet och avundsjuka mot normalviktiga som tros kunna äta obehindrat och ändå hålla vikten.

Än så länge kan jag som vanligt heller inte se att någon tagit upp motionsvariablen i ämnesgruppen mat & viktnedgång.

Jag vet inte hur ofta vi har sett sånt motstånd till fysisk aktivitet i just vikt & mattrådar.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Åh nu när jag försöker gå ner några kg så är ju naturligtvis mat mitt största intresse, är ju med o tjatar i varenda viktminskningstråd :D
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag är väldigt nyfiken på vad forskningen får för rön beträffande tarmfloran och vikten.

För några månader sedan - ett halvår sedan rapporterade media om ett forskningsprojekt som tittat på ngt enzym (eller var det var) som styrde tarmens upptag. Enzymet (eller om det var ett hormon eller ngt) styrdes av kroppens energiintag. Vid högt energiintag styrdes tarmens intag till att minska, och vid ett lågt energiintag ställdes tarmen in på att suga ut så mycket näring och energi som möjligt ur det som passerade.

Jag tycker att det låter vettigt ur ett stenåldersperspektiv. Om det finns hyffsat med mat så behöver inte kroppen lägga massa energi på att tokutvinna energin ur det vi äter. Men om vi svälter, så kan kroppen krama ur den sista smulan energi även ur barkbrödet.

Jag vet dock inte kvalitén på studien och tidigare studier, utan har bara hört medias rapportering. Någon kanske vet mera?
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag har bara ögnat igenom tråden -tyvärr - men hur folk som inte är överviktiga gör var inte så intressant tycker jag. ;)

Svaret kanske finns i varför man blev tjock från början ..... ja- av att äta fel visst men varför äta åt man så fel?
det kanske inte är maten i sig som är det stora kruxet ....?

Jamen, det är ju där svaret finns, hos de som inte är överviktiga. Det är dem du ska lyssna på, inte de som jojobantat eller som är överviktiga. Det är de som håller vikten du ska lyssna på.

Och sen var det det där med motion ja. Det är inte bara vad som stoppas in i kakhålet som gör folk feta. Det är bristen på rörelse/aktivitet också.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag vet bara att de flesta har dömt mig för att jag var väldigt stor och trodde att jag åt onyttigt och mycket. Men de som har umgåtts mycket med mig har ofta dragit slutsatsen att jag äter nyttigt och ganska lite. Om inte annat visar väl det faktum att jag inte märker någon större skillnad i matvanor eller mängd efter min GBP än innan och dessutom har gått ned ovanligt långsamt. Även folk jag känner här igenom har sagt att jag ätit mycket mindre än de.
Så jäkla ovanlig kan jag väl inte vara?
Jag har ändå alltid varit tvungen att tänka på vad jag äter och det har verkligen inte varit så lätt som att undvika godsaker. För om man knappt äter sånt alls, då är det svårt att gå ned i vikt (eller sluta gå upp) genom att sluta med det...:meh:
Ändå försöker folk tala om för mig hur jag ska göra.
En kompis sa nyfrälst till mig en gång: -Jag har gått ned 20 kg på 3 månader!
Wow, sa jag, vad har du för tips?
-Jag slutade äta chips, godis, glass och dricka läsk...
Hon ville verkligen väl och trodde att hon berättade något nytt för mig.
Men jag skulle ju inte gå ned 20 kilo på 3 månader av det, eftersom jag i stort sett inte äter sånt...

Jag har en kompis som forskar om vikt och levnadsvanor, och hon berättade om en studie de gjort där de mätt aktiviteten hos överviktiga och normalviktiga, där det visade sig att de överviktiga helt enkelt rörde sig långsammare, de hade mycket lägre intensitet i sina rörelser, lägre tempo, vilket gjorde att även om de aktiverade sig lika lång tid som de normalviktiga försökspersonerna, så gjorde de av med mindre energi, och la därför på sig mer vikt av samma kaloriintag.

Det kan ju kanske vara en delförklaring? Intrycket jag får av din förklaring (också som jag minns det från tidigare trådar) är att överviktiga idrottar mer och äter mindre och nyttigare än normalviktiga, men genom ödets nyck så är det ändå snudd på omöjligt för dem att gå ner i vikt. Det verkar inte vara normalfallet.

Om gbp för dig har gjort att du gått ner i vikt, så tycks ju ändå födointaget ha något samband med vikt även för dig?
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

och jag har som "hobby" att inte gå upp mer än ett kilo eller två, och att då göra något åt det om det inte verkar lösa sig "av sig självt".

:bow:
Åh vilken klok inställning!
Att gå ned i vikt tar tid och kräver engagemang (som jag berättade tidigare i tråden så har jag ju roat mig med det X antal gånger i mitt liv, även de gånger jag gått upp till 78 och vill tillbaka till 74). Så varför inte se det som en hobby? Att lära sig äta bra mat, att hitta en motionsform som man tycker är rolig, att hitta tid i kalendern för att motionera och att försöka slänga ihop en nyttig måltid på 10 minuter när man är på väg att svimma av utmattning. Att köpa och prova nyttiga och goda produkter och att hitta roliga och nyttiga recept.

Från och med nu ska min viktminskning bli min hobby :D
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Vad som bara kan ätas på bröd? Vegemite! Jag använder det i mat också men då bara som en krydda och det är inte lika tillfredsställande.

Marmite använder jag som man använder buljongpasta. Man kan också ha det som smaksättning i grytor och - släng i det i din smet till brödbaket! :up:
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Men varför funkar det inte? Alla som gått ned (inkl. jag) var helt övertygade om att allt skulle gå bra. Man ska aldrig tillbaka.

För att det är svårt! Frestelserna i affärerna är gigantiska, vi lever i ett överflöd. Vi mofflar i oss jätteportioner på stora tallrikar från familjeförpackningar av mat samtidigt som vi tar hissen till bilen och kör till vårt stillasittande jobb.

Utbudet på livsmedelsmarknaden är för frestande, helt enkelt. Det är SKITSVÅRT att hålla igen. Det tycker jag också.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag har bara ögnat igenom tråden -tyvärr - men hur folk som inte är överviktiga gör var inte så intressant tycker jag. ;)
Jag har varit överviktig. Har legat på stabil normalvikt de senaste åren. Men jag är väl inte till mycket hjälp heller för jag bantade inte. Vet inte om de hade med åldern, p-medel (fast vikten står inte i direkt samband med det), mitt allmänna mående eller det flygande spaghettimonstret att göra. Men jag finner det intressant. Särskilt undrar jag över om jag kommer fortsätta att hålla mig viktstabil där jag är nu. Det är svårt att reflektera över det också eftersom jag inte riktigt kan gå tillbaka och analysera hur jag åt för fem år sedan.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag har bara ögnat igenom tråden -tyvärr - men hur folk som inte är överviktiga gör var inte så intressant tycker jag. ;)

Varför kan du inte se det som folk som varit överviktiga och/eller skulle bli det om de inte höll igen? De är väl synnerligen intressanta i en tråd om hur man håller vikten. De är ju uppenbarligen något på spåren.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Åh det skulle jag ha gjort! Eller kan jag göra det precis innan utbaket? Har satt en äppeldeg nämligen så det skulle nog passa bra.

Jag brukar annars använda det istället för fisk-/ostronsås.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

:) Jag skulle ha det i smeten, men prova! Alla sätt är bra utom de dåliga!


kl

Det finns hur många olika anledningar som helst till övervikt, grundorsaken torde dock vara att man stoppar i sig mer än vad man gör av med. Att gräva i varför vissa inte kan hålla vikten utan går upp, till synes utan kontroll beror på andra faktorer än vad man stoppar i sin mun eller utebliven motion. Jag tror inte det då handlar om maten, vilken sorts mat, utbudet i affären eller storleken på chipspåsen eller ont i knäna eller ryggen - det är något annat.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag borde äta var fjärde timme, jag borde äta mellanmål. Men det tar emot att stoppa i sig saker när man inte är hungrig helt enkelt.

På mig märks det på andra sätt redan innan jag blir hungrig. När jag var sambo och vi reste tillsammans höll han reda på klockan och liksom la in matpauser för mig, annars visste han att dagen skulle bli väldigt jobbig - för honom:angel:
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

På mig märks det på andra sätt redan innan jag blir hungrig. När jag var sambo och vi reste tillsammans höll han reda på klockan och liksom la in matpauser för mig, annars visste han att dagen skulle bli väldigt jobbig - för honom:angel:

Eftersom jag alltid är så otrevlig på buke, så borde kanske bukefalisterna påminna mig om att jag borde äta oftare? ;)
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

:laugh:

Å andra sidan äter ju jag regelbundet och fint, jag är inte helt säker på att det alltid märks här :angel:
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Men varför inte ta en macka, om du är hungrig? Gå och lägga sig hungrig är ju inget vidare, och om du rider och sköter en häst 5-6 dagar i veckan måste det ju rimligen finnas plats både för kvällsmacka och god sängfösare något annan dag.

Så länge man inte har för vana att peta i sig fem briemackor varje kväll, så har jag nog aldrig tänkt på kvällsmackan efter en (alltför mager) middag som något man borde avstå från. Uppenbarligen åt man ju inte tillräckligt till middagen, annars hade man varit mätt.

Ojoj jag måste definitiv avstå från mackan innan man går och lägger sig. Börjar jag bli hungrig så får man skynda sig i säng istället. (En liten chokladbit (läs en ruta mörk choklad) har säkert slunkit ned vid det laget och en macka får inte plats också.) Då behöver jag dessutom gå ned 5-10 kg så det får absolut inte plats.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Marmite använder jag som man använder buljongpasta. Man kan också ha det som smaksättning i grytor och - släng i det i din smet till brödbaket! :up:

Jag köpte en burk för nått år sedan, övertygad om att jag skulle tycka om det. Vilket jag inte gjorde, ens på toast med mycket smör :(

Känns dock hemskt att slänga den, men hur mycket smak sätter den i matlagning? Antar att man inte ska använda några större mängder?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp