Gå ner i vikt är piece of cake ...

Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

I lchf-kollishysterins tider har vissa fått för sig att alla kolhydrater äro av ondo - vilket de inte är. Det borde du ha lärt dig fodong av alla vikttrådar du deltagit i här under åren. Jag skulle tro att mandalakis val av lättkesella har med fetthalt att göra, inte med kolhydrater.

Vad borde jag ha lärt mig?
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Fast nog upplevde jag att du menade att du undvek kolhydrater i det jag svarade på?
Se mitt andra svar. Tar man bort något så blir procenten av något annat högre, det är basal matematik.

Det du svarade på var ju:

Macka är en rätt värdelös kombination av fett och kolhydrater, tycker jag. Och man behöver vräka på pålägg för att få mättnad av en smörgås.

Petruska: jag äter 1 dl lättkesella med 80 g hallon och typ 5 hasselnötter.

Hur kan du få det till att jag undviker kolhydrater?
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Ja! Jag tror egentligen inte att folk kan stoppa i sig "vad som helst" och inte gå upp i vikt, utan jag tror generna handlar om att vissa inte har samma hungerskänslor eller sötsug som andra.

Jag har en kollega som är pinnsmal och påstår sig kunna äta vad som helst, när som helst utan att gå upp i vikt. Men grejen är att HAN GÖR JU INTE DET.

En sån kollega har jag också, jättesmal och har typ hela livet fått höra att ojojoj vad smal du är, ska du inte försöka äta upp dig lite? Och han begränsar absolut inte vad han äter, utan äter det han vill. Och det är ju uppenbarligen måttligt stora portioner av nyttig mat, och aldrig några sötsaker etc. Står det kokosbollar framme som man får ta av så tar jag två, och han ingen, typ.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

I deras ögon så äter de lite och mycket grönsaker, i mina ögon när jag är på middag där så äter de MYCKET och onyttigt. Dom kan inte förstå varför de är kraftiga/feta men om man tittar på hur och vad de äter så är det inget konstigt alls.
Dom har inget som helst begrepp om vad som är en normal portion. Och jag tror att det är ganska vanligt. Jag va likadan själv när jag var som tjockast, jag åt stora portioner på stora tallrikar, fikabröd och godis i mängder utan att tänka på det.

Instämmer där, när jag började gå ner (92 kg till 168cm) så vägde jag all mat. Innan var mina portioner gigantiska jämfört med vad jag egentligen behövde. Jag tog också bort allt snask och gick ner ca 20 kg på mindre än ett år (vägde mig inte utan gick efter kläder/mått). Det var då jag började träna, den största delen av övervikten klarades av med kostomläggning.

En vän till mig som är överviktig kan utan problem äta dubbelt så mycket som mig för att bli mätt, jag skulle rent fysiskt inte få i mig så mycket utan att bli illamående.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Japp, jag är mätt efter varje måltid. Maten jag äter är väldigt proteinrik och det mättar bra, äter mkt kokta grönsaker och det mättar också rejält. Kolhydrater är ju ofta fulla med tomma kalorier som inte mättar speciellt länge..
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Se mitt andra svar. Tar man bort något så blir procenten av något annat högre, det är basal matematik.

Jag äter för övrigt även lättyoghurt. Innehåll: Svensk högpastöriserad mjölk, mjölkprotein, mild yoghurtkultur, vitamin A och D.

Den icke fettreducerade motsvarigheten till lättyoghurten innehåller: Högpastöriserad mjölk och mild yoghurtkultur.

Skillnaden är alltså mjölkproteinet och vitaminerna.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag har en kompis som forskar om vikt och levnadsvanor, och hon berättade om en studie de gjort där de mätt aktiviteten hos överviktiga och normalviktiga, där det visade sig att de överviktiga helt enkelt rörde sig långsammare, de hade mycket lägre intensitet i sina rörelser, lägre tempo, vilket gjorde att även om de aktiverade sig lika lång tid som de normalviktiga försökspersonerna, så gjorde de av med mindre energi, och la därför på sig mer vikt av samma kaloriintag.

Det kan ju kanske vara en delförklaring? Intrycket jag får av din förklaring (också som jag minns det från tidigare trådar) är att överviktiga idrottar mer och äter mindre och nyttigare än normalviktiga, men genom ödets nyck så är det ändå snudd på omöjligt för dem att gå ner i vikt. Det verkar inte vara normalfallet.

Om gbp för dig har gjort att du gått ner i vikt, så tycks ju ändå födointaget ha något samband med vikt även för dig?

Jag blir så oerhört trött på folk som vet mycket mer om oss överviktiga än vad vi gör själva...
Jag har gått hos en dietist/terapeut, hon konstaterade att jag inte hade några ätstörningar, åt nyttigt och relativt lite jämfört med normalviktiga personer. Jag rör också på mig mycket i vardagen. Jag sitter sällan stilla och jag är en av de som tycker att folk rör sig så oerhört långsamt på stan, på jobb och att de alltid är i vägen för oss som har lite mer tempo i kroppen. Jag har också hört liknande saker här om att överviktiga sitter mer stilla NÄR de sitter stilla än vad andra gör.
Jag vet bara hur det är med mig, och jag retar gallfeber på min omgivning för att jag aldrig sitter stilla när jag sitter stilla. Antingen går jag upp och gör saker eller så sitter jag och och gungar eller vibrerar mina ben eller skiftar ställning.
Läs på om GBP innan du har åsikter om varför och på vilka det fungerar...:rage:
Jag äter som sagt marginellt mindre än tidigare, jag tänker inte ens på det, men man kopplar förbi en tredjedel av tunntarmen också och det gör att man inte tar upp lika mycket näring. Det är konstigt att folk "vet" att man gått ner av mindre magsäck och därför måste man ha ätit för mycket. Vad ni inte tar hänsyn till är det som ni inte bryr er om att veta, för det är enklare att döma folk.
Jag har gått ned väldigt långsamt, jag är inne på mitt 5:e år som opererad och går fortfarande långsamt nedåt. Detta beror på sköldkörtelproblem och troligtvis är de orsakade av att gå på p-piller från 15-årsåldern och sen jojobantat med livsmedelsverkets och viktväktarnas råd om lågt fettintag och lite protein och mycket kolhydrater (som tex. hur mycket potatis du vill).
Alla som aldrig haft några viktproblem tycks tro att det beror på att de har mer karaktär, rör sig mer eller helt enkelt är bättre än andra.
Det är inte hela sanningen!:mad:
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Det du svarade på var ju:



Hur kan du få det till att jag undviker kolhydrater?

Om du menar att du inte gör det så har jag uppenbarligen missuppfattat dig, men det var för att du inte ville äta en macka.

Men jag vidhåller att lägre fetthalt innebär något annat för att man ska få 100%. men om du strävar efter annat än att hålla dig ifrån kolhydrater så är det ju en helt annan sak.
Jag har däremot troligtvis rätt i att fullfet kesella har lägre kolhydrathalt än lättkesella?
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Att det inte är jordens undergång att äta kolhydrater. Att det inte är så att enbart de hemska kollisarna jagar fram övervikt, att det handlar om mycket mer än så.

För mig har det helt klart varit svaret på alla mina problem...
Inte förrän jag slutade oroa mig för att hålla ned fettet och kalorierna började min vikt stabilisera sig och sen efter GBP så äter jag ungefär samma mängder som förr men väljer det bästa av allt och kolhydrater mår jag inte särskilt bra av så det blir mindre av det.
Är det majoriteten som kommer fram till rätt svar här, eller är det jag och min kropp?
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Den icke fettreducerade motsvarigheten till lättyoghurten innehåller: Högpastöriserad mjölk och mild yoghurtkultur.

Skillnaden är alltså mjölkproteinet och vitaminerna.

Men det har ju ingenting med saken att göra...
Hur ser det ut med %-andel protein, kolhydrat, fett osv...
Vi pratar inte om innehållsförteckningen, vi pratar om näringsinnehållet.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag kollade nu. Vanlig kesella har 3,5 proc kolhydrater, lättkesella 4 proc.

Men de har identisk innehållsförteckning: Pastöriserad mjölk och grädde, syrningskultur, ystenzym.

Inget annat är alltså tillsatt i lättkesellan. Den här däremot högre proteinhalt än fet kesella: 12 proc vs 9,5.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Tråkigt om du känt det från folk men jag har då aldrig gjort det. Givetvis finns det många förklaringar till övervikt men det jag sett omkring mig (inkl mig själv) är att många överviktiga tror de äter normala portioner fast det eg är för mycket.

Jag dömer ingen efter deras vikt men jag tycker det är ledsamt när man ser de som har fysiska problem pga sin övervikt (nu menar jag inte mulliga utan verkligt överviktiga).
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Tråkigt om du känt det från folk men jag har då aldrig gjort det. Givetvis finns det många förklaringar till övervikt men det jag sett omkring mig (inkl mig själv) är att många överviktiga tror de äter normala portioner fast det eg är för mycket.

Jag dömer ingen efter deras vikt men jag tycker det är ledsamt när man ser de som har fysiska problem pga sin övervikt (nu menar jag inte mulliga utan verkligt överviktiga).

Jo, du dömer efter vikt.
Du säger ju att överviktiga är korkade nog att inte fatta vad de gör...
Det är också en så vanlig inställning att det är varför jag är rabiat.
Nu när jag är smal förväntas jag vara smartare, men jag har alltid varit smart och alltid haft bra koll och det har alltså bevisats i en massa tester, i terapi, matdagbok, med facit efter GBP osv.
Det enda korkade jag har gjort är att följa andras råd (läs viktväktarnas) istället för att äta naturliga saker.
För alla tror att de har svaret på varför andra inte lyckas och vi som är/har varit väldigt tunga är beredda att sträcka oss efter varje halmstrå.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Men det har ju ingenting med saken att göra...
Hur ser det ut med %-andel protein, kolhydrat, fett osv...
Vi pratar inte om innehållsförteckningen, vi pratar om näringsinnehållet.

Nja, mitt svar gällde att du sa att man alltid måste tillsätta något när fettet reduceras. Det var därför jag talade om att enda skillnaden var mjölkproteinet och vitaminerna.

Mild yoghurt: Protein 3,3 g, Kolhydrat 4 g, Fett 3 g

Mild lättyoghurt: Protein 4,1 Kolhydrat 4,0 g, Fett 0,5 g

Proteinet är högre. Ingen kolhydratbulk.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp