Gå ner i vikt är piece of cake ...

Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag kollade nu. Vanlig kesella har 3,5 proc kolhydrater, lättkesella 4 proc.

Men de har identisk innehållsförteckning: Pastöriserad mjölk och grädde, syrningskultur, ystenzym.

Inget annat är alltså tillsatt i lättkesellan. Den här däremot högre proteinhalt än fet kesella: 12 proc vs 9,5.

Det här är klart språkförbistring...
Jag menar inte tillsatser, jag menar att om saker ska vara 100% (vilket de ju alltid är) så blir andelarna av olika näringsämnen förändrade om du tex. sänker fetthalten.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Det här är klart språkförbistring...
Jag menar inte tillsatser, jag menar att om saker ska vara 100% (vilket de ju alltid är) så blir andelarna av olika näringsämnen förändrade om du tex. sänker fetthalten.

Du skrev ju Man tillsätter allt från socker till potatisstärkelse för att det ska smaka bra eller vara tillräckligt tjockt. ...?
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Alla som aldrig haft några viktproblem tycks tro att det beror på att de har mer karaktär, rör sig mer eller helt enkelt är bättre än andra.
Det är inte hela sanningen!:mad:

Nej, det är verkligen inte hela sanningen!

Jag är som du, helt övertygad om att kroppens näringsupptag i tarmen är olika från person till person.

Jag har jojobantat i princip hela mitt vuxna liv, varje gång jag gått upp vikt så beror det på att jag inte kan låta bli kakor, glass och godis. Börjar jag äta finns det inget stopp - fast jag rent intellektuellt VET att det inte alls är bra... :meh:

I början av januari gick jag med i GI Viktklubb för att få ordning på mitt matintag och slut på snabba kolhydrater - och jag går stadigt ner i vikt. Detta är en kost som jag kommer få leva med resten av livet om jag ska komma ner i normalvikt och behålla den.

Jag är en rörlig person, har stall hemma med två hästar och bor själv i eget hus på landet. Jag sitter i princip aldrig stilla förutom då jag är på jobbet (kontorsarbetare). Mina arbetskamrater kan inte förstå hur jag kunnat gå upp i vikt...

Nu med det nya GI-livet äter jag och min särbo samma mat och vi går ner ungefär i samma takt - fast jag har ungefär 3 gånger så mycket mer att gå ner än särbon. Och det jag märkt är att matens väg genom kroppen tar MYCKET längre tid på sig i MIN kropp än i särbons kropp... Jag har på ren svenska knappt någon avföring. Jag går på toa och gör nr 2 typ 1 gång i veckan.

Alltså suger mitt tarmsystem upp ALL näring som den bara kan så till den milda grad att det knappt blir något kvar. Särbon går på toa varje dag - vilket tror är det normala.

Alltså - vi är olika - och för vissa av oss med övervikt är det inte bara att dra in på onyttigheterna...

/Lizzie
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Problemet är att du tar alla vikttrådar personligt. Vad som än skrivs så tar det du som om det handlar om dig. Det gör det inte.

Om ni säger att överviktiga är si och så, så handlar det faktiskt om mig...
Det är som när rasister börjar lalla med sina dumma fördomar och jag säger; jag är 50% invandrare. Då säger de alltid: -Men jag menar förstås inte dig...
Generalisera inte om ni inte vill att folk ska bli ledsna och arga.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Problemet är att du tar alla vikttrådar personligt. Vad som än skrivs så tar det du som om det handlar om dig. Det gör det inte.

För övrigt så tyckte honung att jag skulle ha lärt mig hur det är genom alla knäppa trådar med fördomar som funnits före den här...
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Du skrev ju Man tillsätter allt från socker till potatisstärkelse för att det ska smaka bra eller vara tillräckligt tjockt. ...?

Allt från... och till, det innebär väl det mesta?

Frågan är varifrån de där extra kolhydraterna kommer när de tar bort fettet när de inte har tillsatt något sånt?:sneaky:
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jo, du dömer efter vikt.
Du säger ju att överviktiga är korkade nog att inte fatta vad de gör...
Det är också en så vanlig inställning att det är varför jag är rabiat.
Nu när jag är smal förväntas jag vara smartare, men jag har alltid varit smart och alltid haft bra koll och det har alltså bevisats i en massa tester, i terapi, matdagbok, med facit efter GBP osv.
Det enda korkade jag har gjort är att följa andras råd (läs viktväktarnas) istället för att äta naturliga saker.
För alla tror att de har svaret på varför andra inte lyckas och vi som är/har varit väldigt tunga är beredda att sträcka oss efter varje halmstrå.

Jag förstår dig inte faktiskt, vad menar du egentligen? Tror du inte att vi som är/har varit mkt överviktiga inte har stoppat i oss fler kalorier än vi behöver? Eller menar du att det finns andra förklaringar till fetma? Det är väl en världsnyhet i så fall eller har jag missat något elementärt här?
I mitt eget fall var saken ganska enkel, jag åt för stora portioner. Jag minskade dessa och gick ner närmare 30 kg. Idag äter jag mellanmål och bra mat med mkt grönsaker, har hållit min vikt i 1. 5 år i alla fall.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jo, du dömer efter vikt.
Du säger ju att överviktiga är korkade nog att inte fatta vad de gör...
Det är också en så vanlig inställning att det är varför jag är rabiat.
Nu när jag är smal förväntas jag vara smartare, men jag har alltid varit smart och alltid haft bra koll och det har alltså bevisats i en massa tester, i terapi, matdagbok, med facit efter GBP osv.
Det enda korkade jag har gjort är att följa andras råd (läs viktväktarnas) istället för att äta naturliga saker.
För alla tror att de har svaret på varför andra inte lyckas och vi som är/har varit väldigt tunga är beredda att sträcka oss efter varje halmstrå.

Men nu får du ge dig! Lägg inte ord i min mun, jag säger verkligen inte att överviktiga är korkade (rabiat kallade du dig själv och det kan jag hålla med om). Jag säger inte att alla överviktiga äter för stora portioner. MEN sett till mig själv och flera överviktiga i min närhet så är det ett genomgående drag, man äter för stora portioner (kan tillägga att min vän som väger för mycket håller med mig).

Det har inte med intelligens att göra utan är mycket ett socialt arv (ja, min familj har en tendens att äta för stora portioner och gillar godis) plus att man saknar kunskap om hur mycket kroppen behöver och hur mycket av protein, kolhydrater och fett olika födoämnen innehåller.

Om du läste mitt tidigare inlägg så vet du att jag varit överviktig. Jag är också tämligen smart och det är då ingen i min närhet som behandlat min hjärna annorlunda beroende på min vikt. Både smala och överviktiga har all rätt i världen att vara korkade.

(sista stycket är faktiskt skrivet med lite ironi :p)
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Allt från... och till, det innebär väl det mesta?

Frågan är varifrån de där extra kolhydraterna kommer när de tar bort fettet när de inte har tillsatt något sånt?:sneaky:

Du menar att de ljuger i innehållsförteckningen? Kom igen ...
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Läs på om GBP innan du har åsikter om varför och på vilka det fungerar...:rage:
Jag äter som sagt marginellt mindre än tidigare, jag tänker inte ens på det, men man kopplar förbi en tredjedel av tunntarmen också och det gör att man inte tar upp lika mycket näring. Det är konstigt att folk "vet" att man gått ner av mindre magsäck och därför måste man ha ätit för mycket.
Fast, när jag läst på om GB så står det såhär på dom flesta sidor jag hittat:

"Operationen medför att du inte kommer att kunna äta lika mycket som tidigare. Den lilla magsäcken blir snabbt full varpå man känner sig mätt. Fortsätter man då att äta kommer fickan att bli överfull, maten stockar sig och man riskerar att kräkas. Därmed blir det omöjligt att äta större portioner och att äta snabbt. Viktnedgången beror dels på att till följd av detta tvingas lägga om matvanorna och äta mindre mängd varje måltid.

Efter en överviktsoperationfinns alltid risk att man successivt börjar äta mer mat så att man går upp i vikt på nytt."


Det tar jag som att man går ner i vikt pga mindre portioner? Eller vad är det något annat som gör att man förlorar vikt? För näringen blir ju automatiskt mindre eftersom man tvingas äta mindre? För upp i vikt är det ju vanligt att folk går efter en sådan operation då magsäcken töjs ut igen och dom klarar av att äta större portioner.
Nu när jag är smal förväntas jag vara smartare, men jag har alltid varit smart och alltid haft bra koll och det har alltså bevisats i en massa tester, i terapi, matdagbok, med facit efter GBP osv.
Fast oftast är det väl tvärtom? Jag har då aldrig haft förväntningar om att vara smart trots att jag aldrig varit överviktig.
Det enda korkade jag har gjort är att följa andras råd (läs viktväktarnas) istället för att äta naturliga saker.
Vad är det för fel på viktväktarna? Att man kan äta det mesta fast i begränsad mängd?
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Alltså suger mitt tarmsystem upp ALL näring som den bara kan så till den milda grad att det knappt blir något kvar. Särbon går på toa varje dag - vilket tror är det normala.

Alltså - vi är olika - och för vissa av oss med övervikt är det inte bara att dra in på onyttigheterna...

/Lizzie

Det normala - om man inte har någon tarmsjukdom - är att tarmen tar upp nästan all energi, 98-99%. De där 1-2% extra som du säger att din tarm tar upp borde dock inte gör någon större skillnad för vare sig vikt eller bajsmängd vid ett normalt energiintag.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Och så kopplar man förbi en större del av tunntarmen. (Alltså inte mer än halva, skev formulering).
 
Senast ändrad:
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag var benig och mager hela tonåren och yngre 20. Jag hetsåt för att gå upp. Men inget fastnade.
Jag utvecklade anorexi pga andra skäl än att jag kände mig eller var överviktig.
När jag blev frisk från anorexin var min ämnesomsättning rubbad. Jag gick också på mycket mediciner och var sängliggande pga andra sjukdomar.
Jag blev riktigt tjock.
Till slut bestämde jag mig att "nu får det vara nog!".
Jag mådde fysiskt inte bra av min övervikt.
Så jag dietade och motionerade. IOM skador och övervikt gjorde motionen ONT.
Jag gick ner runt 30 kg. Det är väl runt 10 år sen skulle jag tro.

Jag kommer aldrig mer tillåta mig själv att hamna där igen. Det blir så himla svårt att ta tag i då det går så långt.

Numer kan jag låta mig själv svänga ett par kg hit eller dit. Men jag vill inte bli för tung. Jag får för ont av det.
Idag kan jag heller inte bli för otränad vare sig i form av för mycket fettprocent eller för hög vikt IOM att jag jobbar med hästar och ridning.
Jag vill vara i bra form för att kunna sköta mitt jobb.
Så jag ser till att vara rätt smal.

Jag har hittat vad som funkar för mig.
Vill jag ner i fettprocent drar jag ner på kolhydrater och ökar protein och fett.
Jag tränar också mer kondition.
Mitt jobb är ju toppen IOM att jag rör mig mycket och därför också kan(och måste) äta mer än om jag suttit still mer.
Med rätt mycket muskelmassa bränner man ju också mer.

Jag måste dock ta sömnpiller. De märker jag att jag lägger på mig av. De som i övrigt ska vara mildare blir jag plufsig av fort.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Glömde kl i mitt förra..

Jag vet flera tunna som kan äta huuur mycket som helst trots minimalt med rörelse och långsamt och avspänt rörelsemönster.
Så visst borde man ta upp olika mycket.

Däremot så tror jag nog att rätt många har olika bra impulskontroll.
På vissa syns det då mer än andra.

Att vara hungrig är ett helvete för vissa.

Jag kan vara hungrig så länge som jag är sysselsatt. Då kan jag fokusera på annat tills man ev får blodsockerfall a la yrsel.
Men även det tror jag handlar om vana.
En del är inte vana att någonsin vara hungriga.

Har man tänjt ut magsäcken kan man ju också behöva äta så lite att man inte ens blir mätt i början. Det är inte kul!
Men för mig är det värt det!
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Det är nog så enkelt att alla har olika problem.
Och det gör att en sak som fungerar för Märta inte fungerar för Kalle. Osv.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Allt från... och till, det innebär väl det mesta?

Frågan är varifrån de där extra kolhydraterna kommer när de tar bort fettet när de inte har tillsatt något sånt?:sneaky:

Det behövs inte tillsättas socker för att du ska öka sockerhalten i en produkt. Du kan mixtra med en av alla beståndsdelar (fett, kolhydrater, protein och vatten) och påverka det totala förhållandet mellan dem alla.

Har du 100 g kesella med 10 g fett i och så bestämmer du dig för att ta bort fettet så betyder ju inte det att du måste fylla på med något annat. Du tar helt enkelt bort fettet tex. 8 g fett och då är 92 g de där 100 procenten.

Man kan ändra sammansättningen genom att ta bort eller tillsätta vatten också (en klassiker).
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag blir så oerhört trött på folk som vet mycket mer om oss överviktiga än vad vi gör själva...
Jag har gått hos en dietist/terapeut, hon konstaterade att jag inte hade några ätstörningar, åt nyttigt och relativt lite jämfört med normalviktiga personer. Jag rör också på mig mycket i vardagen. Jag sitter sällan stilla och jag är en av de som tycker att folk rör sig så oerhört långsamt på stan, på jobb och att de alltid är i vägen för oss som har lite mer tempo i kroppen. Jag har också hört liknande saker här om att överviktiga sitter mer stilla NÄR de sitter stilla än vad andra gör.
Jag vet bara hur det är med mig, och jag retar gallfeber på min omgivning för att jag aldrig sitter stilla när jag sitter stilla. Antingen går jag upp och gör saker eller så sitter jag och och gungar eller vibrerar mina ben eller skiftar ställning.
Läs på om GBP innan du har åsikter om varför och på vilka det fungerar...:rage:
Jag äter som sagt marginellt mindre än tidigare, jag tänker inte ens på det, men man kopplar förbi en tredjedel av tunntarmen också och det gör att man inte tar upp lika mycket näring. Det är konstigt att folk "vet" att man gått ner av mindre magsäck och därför måste man ha ätit för mycket. Vad ni inte tar hänsyn till är det som ni inte bryr er om att veta, för det är enklare att döma folk.
Jag har gått ned väldigt långsamt, jag är inne på mitt 5:e år som opererad och går fortfarande långsamt nedåt. Detta beror på sköldkörtelproblem och troligtvis är de orsakade av att gå på p-piller från 15-årsåldern och sen jojobantat med livsmedelsverkets och viktväktarnas råd om lågt fettintag och lite protein och mycket kolhydrater (som tex. hur mycket potatis du vill).
Alla som aldrig haft några viktproblem tycks tro att det beror på att de har mer karaktär, rör sig mer eller helt enkelt är bättre än andra.
Det är inte hela sanningen!:mad:

Du har ju ingen aning om de du debatterar emot har, eller har haft viktproblem.
Och eftersom ditt unika tillstånd där du trots att du gjort PRECIS allt rätt, inte tidigare gått ner i vikt och nu som gbp-operaread gör det, så torde din viktproblematik ha något med att göra med hur och vad du stoppat/stoppar i din mun. Din upplevelse av att alla som inte haft viktproblem tycks vara bättre än alla andra - är inget annat än din upplevelse. Ditt problem alltså.

Dessutom har aldrig vare sig viktväktarna eller livsmedelsverket förespråkat någon lågprotein-högkolhydratkost. Var får du dina idéer från?
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

För övrigt så tyckte honung att jag skulle ha lärt mig hur det är genom alla knäppa trådar med fördomar som funnits före den här...

Jag lär mig saker varje dag. Även här på buke. Men jag tar inte allt personligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp