Gå ner i vikt är piece of cake ...

Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag blir så oerhört trött på folk som vet mycket mer om oss överviktiga än vad vi gör själva...

Fast att en forskare som ägnar 40 timmar i veckan i 10-20 år åt att ta reda på något faktiskt i slutändan kan något om ämnet är väl inte så konstigt?

Inte konstigare än att en hjärnkirurg högst troligt vet mer om hur min hjärna fungerar än jag.

Allt som skrivs om övervikt handlar inte om dig. För de flesta människor stämmer det att om man äter mycket kalorier och rör sig lite så blir man tjock, även om det nu inte stämmer på dig, och din vikt inte påverkas av vare sig mat eller motion. För de flesta är det inte så, utan deras vikt påverkas i mycket hög grad av hur mycket och vad de äter, och hur mycket de rör på sig.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

För de flesta människor stämmer det att om man äter mycket kalorier och rör sig lite så blir man tjock, även om det nu inte stämmer på dig, och din vikt inte påverkas av vare sig mat eller motion. För de flesta är det inte så, utan deras vikt påverkas i mycket hög grad av hur mycket och vad de äter, och hur mycket de rör på sig.

Jag är helt övertygad om att det handlar om "intäkter" och "utgifter". Sedan är vi olika och HUR mycket skillnaden mellan intäkter och utgifter behöver vara för att det ska ske en viktnedgång.

För min privata del vet jag att de gånger jag gått upp vikt, kan jag inte skylla på någon annan än mig själv. Jag har ätit mig upp varje gram!

Tyvärr är livet orättvist - jag tillhör dem som har lätt att lägga på mig. Ska jag hålla vikten i shack så behöver jag motionera väldigt mycket. De gånger jag gått hos viktväktare eller dietist och följ de kostråd jag fått och skrivit upp allt jag ätit så man har koll på kaloriintaget - så behöver jag MER motion än "normalmänniskan" för att kunna stå still i vikt eller gå ner.

Det är inga fel på förbränning eller sköldkörtel - utan jag har nu insett att det är så min kropp fungerar. För min del räcker det inte med stallsysslor och ridning en timme om dagen. Jag behöver lägga till minst en timmes ytterligare motion - och det är svårt att få till rent tidsmässigt.

Kostomläggning är steg nummer 1 för att äta RÄTT saker - och nu har jag hittat ett system som verkar funka - för mig i alla fall :D

/Lizzie
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag har gått ned väldigt långsamt, jag är inne på mitt 5:e år som opererad och går fortfarande långsamt nedåt. Detta beror på sköldkörtelproblem och troligtvis är de orsakade av att gå på p-piller från 15-årsåldern och sen jojobantat med livsmedelsverkets och viktväktarnas råd om lågt fettintag och lite protein och mycket kolhydrater (som tex. hur mycket potatis du vill).
Alla som aldrig haft några viktproblem tycks tro att det beror på att de har mer karaktär, rör sig mer eller helt enkelt är bättre än andra.
Det är inte hela sanningen!:mad:

Fodong, handen på hjärtat och förståndet på plats - om du inte hade haft problem med vikten och däri att hålla en bra balans mellan kost och motion, hade du inte blivit påverkad av homonell biverkan som viktuppgång av p-piller, du hade inte behövt jojobantat. Dina problem med din vikt startar kanske där. Du slår ifrån dig allt ansvar, påstår dig vara i princip ett medicinskt unikum. I annat inlägg kopplar du intelligens till viktfrågan - det är bara du som gör här, ingen annan, I det citerade osar det av frustration där de som inte har viktproblem är så mycket bättre än alla andra.

Du ser inte själv, men nog tycker jag att det är ganska tydligt att du inte är riktigt klar med den psykologiska bearbetningen av orsakerna till dina viktproblem.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag förstår dig inte faktiskt, vad menar du egentligen? Tror du inte att vi som är/har varit mkt överviktiga inte har stoppat i oss fler kalorier än vi behöver? Eller menar du att det finns andra förklaringar till fetma? Det är väl en världsnyhet i så fall eller har jag missat något elementärt här?
I mitt eget fall var saken ganska enkel, jag åt för stora portioner. Jag minskade dessa och gick ner närmare 30 kg. Idag äter jag mellanmål och bra mat med mkt grönsaker, har hållit min vikt i 1. 5 år i alla fall.

Visst, mer än vad vi behöver, men för mig är det enligt erfarenhet 200-600 kcal /dag.
Ja, jag har alltså testat i flera månader (3 månader i sträck) att se hur många kalorier jag kan äta utan att öka i vikt och så ser det ut för mig.
De flesta skulle ha oerhört svårt att hålla sig på det antalet kalorier år ut och år in, det blir ett väldigt trist liv.
Dessa 3 månader tränade jag på gym, friskis och svettis, cyklade, gick raska promenader och tömkörde hästar. Minst 1 timme fokuserad motion per dag.
Jag borde alltså i stort sett ha dött av undernäring, men jag var viktstabil...
Eftersom jag alltid ätit rätt lite var det ett enkelt beslut i slutänden att göra en GBP. Mina portioner blev än mindre och upptaget blev ungefär 1/3 mindre pga tunntarmen som också kopplas ur till viss del.
Det gjorde hela skillnaden för mig eftersom jag äter nyttigt och lite redan från början och också rör på mig.
För mig har livet bara förändrats till det bättre när jag nu har en kropp jag känner mig hemma i och förtjänar med mitt nyttiga liv.
Jag känner inte att jag har gett upp något alls och jag har inte behövt göra några livsstilsförändringar. Det jag ofta hör av andra att de måste göra när de gjort GBP och att det är besvärlig och tungt liv att leva.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Fast, när jag läst på om GB så står det såhär på dom flesta sidor jag hittat:

"Operationen medför att du inte kommer att kunna äta lika mycket som tidigare. Den lilla magsäcken blir snabbt full varpå man känner sig mätt. Fortsätter man då att äta kommer fickan att bli överfull, maten stockar sig och man riskerar att kräkas. Därmed blir det omöjligt att äta större portioner och att äta snabbt. Viktnedgången beror dels på att till följd av detta tvingas lägga om matvanorna och äta mindre mängd varje måltid.

Efter en överviktsoperationfinns alltid risk att man successivt börjar äta mer mat så att man går upp i vikt på nytt."


Det tar jag som att man går ner i vikt pga mindre portioner? Eller vad är det något annat som gör att man förlorar vikt? För näringen blir ju automatiskt mindre eftersom man tvingas äta mindre? För upp i vikt är det ju vanligt att folk går efter en sådan operation då magsäcken töjs ut igen och dom klarar av att äta större portioner.

Fast oftast är det väl tvärtom? Jag har då aldrig haft förväntningar om att vara smart trots att jag aldrig varit överviktig.

Vad är det för fel på viktväktarna? Att man kan äta det mesta fast i begränsad mängd?

Missade du helt delen med tunntarmen?

Viktväktarna rekommenderar light- och lättprodukter.
Fettreducerade och sockerreducerade varor.
Jag tror att naturligt alltid är bäst och att kroppen faktiskt klarar av att styra sig själv rätt på ett annat sätt om matvarorna är det den förväntar sig.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Det behövs inte tillsättas socker för att du ska öka sockerhalten i en produkt. Du kan mixtra med en av alla beståndsdelar (fett, kolhydrater, protein och vatten) och påverka det totala förhållandet mellan dem alla.

Har du 100 g kesella med 10 g fett i och så bestämmer du dig för att ta bort fettet så betyder ju inte det att du måste fylla på med något annat. Du tar helt enkelt bort fettet tex. 8 g fett och då är 92 g de där 100 procenten.

Man kan ändra sammansättningen genom att ta bort eller tillsätta vatten också (en klassiker).

Vilket jag sa, men ingen verkar förstå...
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Du har ju ingen aning om de du debatterar emot har, eller har haft viktproblem.
Och eftersom ditt unika tillstånd där du trots att du gjort PRECIS allt rätt, inte tidigare gått ner i vikt och nu som gbp-operaread gör det, så torde din viktproblematik ha något med att göra med hur och vad du stoppat/stoppar i din mun. Din upplevelse av att alla som inte haft viktproblem tycks vara bättre än alla andra - är inget annat än din upplevelse. Ditt problem alltså.

Dessutom har aldrig vare sig viktväktarna eller livsmedelsverket förespråkat någon lågprotein-högkolhydratkost. Var får du dina idéer från?

På vilket sätt tycker du att du inte ser ner på mig med den typen av kommentarer?
Det är fruktansvärt otrevlig syn på människor som de som säger så har:så torde din viktproblematik ha något med att göra med hur och vad du stoppat/stoppar i din mun

Det är härskarteknik och väldigt svårt att bemöta i skrift.
Hela din ton är nedlåtande och betyder i stort sett: Ja, ja, tro vad du vill, men jag vet att du saknar karaktär och äter som en gris och inte ens är smart nog att förstå det.
Svårt att bemöta folk som alltid vet bäst.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Vilket jag sa, men ingen verkar förstå...

Nej, du sa att man tillsätter ämnen som skulle innebära kolhydrater.

Men nej...
Om du har 100% av tex. fett och tar bort 5% av det, så blir det ju 95% fett, men vikten är densamma så det blir ju fortfarande 100% produkt. De där 5% ersätts i vissa fall med fibrer, i andra med vatten och i de allra flesta fall då det gäller lättproddukter innebär det en ökad mängd kolhydrater...
Man tillsätter allt från socker till potatisstärkelse för att det ska smaka bra eller vara tillräckligt tjockt
.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag lär mig saker varje dag. Även här på buke. Men jag tar inte allt personligt.

Jag vet precis hur jag fungerar, det tog mig 36 år att fundera ut, men nu vet jag.
Jag har en sämre utgångspunkt än andra och har fått utreda mig själv under alla dessa år eftersom ingen har trott på mig.
Så inte nog med att jag fått kämpa med att hitta en lösning helt utan stöd, jag har dessutom varit tvungen att dras med en stor övervikt med de slitningar det har för både kroppen och psyket. Sen blir jag dessutom bedömd som en svag och sämre människa av de flesta i samhället, även dem som har den goda smaken att försöka dölja det.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Det får du väl levaxin för att balansera upp då?

Ja, och det har lett till att jag inte längre har den förlamande tröttheten som jag alltid fått kämpa emot och att jag inte fryser lika mycket längre.
Men det är ungefär som att någon med synfel blir hjälp av glasögon men ändå inte ser lika bra som någon med perfekt syn. Jag mår alltså mycket bättre och det är lite lättare att hålla en balanserad vikt, men det är inte riktigt som att vara frisk. Ändå går jag på mycket höga doser (150 microgram per dag)
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Du stoppar ord i min mun jag aldrig sagt, aldrig skrivit ner, aldrig tänkt. Vad är ditt problem?

Det är du som envist hävdar att din viktuppgång är någon slags magi som du är ansvarslös från. Du anklagar felaktigt viktväktarna till livsmedelsverket och eventuellt hormonstörningar på din viktuppgång. Du, inte jag.
Naturligtvis finns det sjuklig överviktproblematik som PCOS, men DU hänvisar inte till något sådant, utan som sagt allt annat och det med betoning på att du är UTREDD och det på tvären och härsan där du till och med drar in din egen intelligens som en variabel i överviktsproblematiken. DU gör det, inte jag.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Fast att en forskare som ägnar 40 timmar i veckan i 10-20 år åt att ta reda på något faktiskt i slutändan kan något om ämnet är väl inte så konstigt?

Vad jag menar är att vi inte alla är stöpta i samma form, men alla dras i alla fall över en kam.
Lite ödmjukhet även från forskare vore trevligt.
Själv har jag fått en utskällning av Stephan Rössner per telefon för att han menade att jag ljög för honom för statistiken säger att jag gjorde det:crazy:
Jag ljuger aldrig, varken för mig själv eller andra, men hur bevisar man det?:meh:
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Fodong, handen på hjärtat och förståndet på plats - om du inte hade haft problem med vikten och däri att hålla en bra balans mellan kost och motion, hade du inte blivit påverkad av homonell biverkan som viktuppgång av p-piller, du hade inte behövt jojobantat. Dina problem med din vikt startar kanske där. Du slår ifrån dig allt ansvar, påstår dig vara i princip ett medicinskt unikum. I annat inlägg kopplar du intelligens till viktfrågan - det är bara du som gör här, ingen annan, I det citerade osar det av frustration där de som inte har viktproblem är så mycket bättre än alla andra.

Du ser inte själv, men nog tycker jag att det är ganska tydligt att du inte är riktigt klar med den psykologiska bearbetningen av orsakerna till dina viktproblem.

Jag vet svaret, jag har svaret.
Det som gör mig frustrerad är att ingen tror mig och tycker att viktnedgången med GBP är bevis på att jag har/hade en sned världsuppfattning.
Saken är ju den att jag INTE tror att jag är ett medicinskt unikum. Jag tror alltså att det finns fler som jag, som blir mobbade in ett självförakt som inte ens är förtjänat.
Om man går upp i vikt om man äter mer än 600 kcal om dagen så är det väldigt svårt att hålla vikten, det måste väl även du förstå?
Så visst, om vi menar att jag ska skuldbeläggas för att jag hade svårt att leva på 3 kokta ägg, en sallad och en kycklingfilé per dag resten av livet... jag då är det helt klart mitt fel att jag gick upp i vikt. Frågan är hur många som klarar det? Jag har också alltid varit aktiv, hur skulle det ha blivit om jag inte ens var det? Två kokta ägg per dag?
 
Senast ändrad:
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag börjar komma ihåg varför jag lämnade Buke, jag har inget att tillföra ens mitt eget liv enligt folk här. Alla vet alltid bäst...
Jag mår helt klart bättre när jag lever i förnekelse och tror att folk accepterar mig så som jag är. Här kan man nämna något om sig själv eller sitt eget liv och verklighet och någon dänger till en i skallen och säger att man är helt ute och cyklar och på intet sätt förtjänar att vara glad för att man äntligen hittat en lösning. Då menas det bara att hade man inte gjort fel så hade man inte ens behövt en lösning.
Inte ens professionell hjälp har lyckats lösa problemet, men hade jag bara lyssnat på Bukes orakel så hade det löst sig redan 1998.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Du stoppar ord i min mun jag aldrig sagt, aldrig skrivit ner, aldrig tänkt. Vad är ditt problem?

Det är du som envist hävdar att din viktuppgång är någon slags magi som du är ansvarslös från. Du anklagar felaktigt viktväktarna till livsmedelsverket och eventuellt hormonstörningar på din viktuppgång. Du, inte jag.
Naturligtvis finns det sjuklig överviktproblematik som PCOS, men DU hänvisar inte till något sådant, utan som sagt allt annat och det med betoning på att du är UTREDD och det på tvären och härsan där du till och med drar in din egen intelligens som en variabel i överviktsproblematiken. DU gör det, inte jag.

Stoppar ord i din mun?
Läs dina ord och se om jag verkligen har gjort det...

"envist hävdar att din viktuppgång är någon slags magi
Du anklagar felaktigt viktväktarna till livsmedelsverket och eventuellt hormonstörningar på din viktuppgång.,,
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Det som - med viss rätta, tycker jag nog - förvånar andra är väl hur någon överhuvudtaget skulle kunna samla på sig mer energi i kroppen än vad som tillförs den. Där någonstans blir det hela väldigt underligt, om inte problemet handlar om en massa ödem.

Min tolkning av dina inlägg i ämnet, är ärligt talat att du framställer dig som ett medicinskt unikum, och att det är en djävligt dålig stil av alla att inte sätta dig som medicinskt unikum i centrum för diskussioner om vikt.

Jag vet att överviktiga blir sedda ner på i samhället, det är inget tvivel om det för min del. Om jag inte visste det, skulle det ju till exempel vara mindre viktigt för mig själv att hålla mig någorlunda normalviktig. Det är inte så att normer automatiskt går människor förbi, för att de råkar tillhöra dem som följer dem.

För mig framstår du som ett medicinskt unikum. Det du beskriver liknar ingenting av vad jag ser bland de lite rundare personerna i min närhet, eller hos mig själv. Tvärtom, de äter mer och motionerar mindre än de flesta av de normalviktiga. Särskilt om vi pratar om personer över sådär 30, inte ungdomar.

De rundare personerna visar också gång på gång med sina kommentarer att de inte ser på tex en extra bulle på samma vis som jag.

Jag säger inte ens att de har fel. Jag säger att det är helt djävla självklart för alla - utom dig, då, pga medicinskt unikum - att matvanor och motionsvanor påverkar ens vikt. Jag väljer också själv att vara normalviktig, inte trådsmal, för att trådsmal vore så tråkigt och jobbigt. Jag går ofelbart upp om jag äter lite mer under bara någon vecka. Det går aldrig lika lätt att gå ner det igen. Det känns alltid som att jag gick upp "orättvist mycket", tex under semestern.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp