Gå ner i vikt är piece of cake ...

Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag måste få fråga hur du äter? Du behöver absolut inte svarar om du inte vill men jag är ärligt nyfiken. Äter du enligt LCHF eller på något annat sätt? Jag kämpar ju med överflödiga kilon som jag dragit på mig pga mediciner som jag tyvärr inte kan vara utan så det känns på din beskrivning av dina problem att vi sitter lite i samma båt? Jag har inte heller ätit mig till min övervikt. Jag har varit normal/smal fram tills dess jag skadade mig och sedan blev sjuk och var tvungen att börja experimentera med en massa mediciner varav alla hade som biverkning att man kunde gå upp i vikt vilket jag givetvis gjorde. (Jag höll mig inte smal utan att kämpa för det innan heller. Delvis pga mina sköldkörtel nivåer ligger precis på gränsen för att få levaxin och delvis pga taskiga gener men jag höll mig smal så länge jag var frisk och kunde röra mig. Nu kan jag inte röra mig särskilt mycket heller pga sjukdom/funktionshinder.) Visst kunde jag kämpa mig ner kanske 5 kg då och då men de övriga satt stenhårt och snart var det dags för en ny medicin som gjorde att jag gick upp ännu mer. En av de medicinerna jag måste äta idag gick jag upp 15 kg av på 14 dagar. Det var verkligen inte roligt :( och någonstans där så gav jag upp. Men tack vare Ts har jag nu bestämt mig. Jag ska ner. Jag mår jättedåligt av att se mig såhär och av att ha 42-44 i kläder. Det är helt enkelt inte jag där i spegeln.
Jag vore jättetacksam för om du vill dela med dig :)
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Det beror väl på hur ofta man "umgås" då och om man har behov av att "umgås" hela tiden.

Jag har bekanta som ständigt fikar, lunchar, vinar etc. De hinner omöjligt träna. Vilket de så klart talar om. Det är inget jag bara antagit. :)

Jag träffas också ofta på fika etc. Men så träffar jag inte bara folk hela tiden eller bara på fika.
Och jag träffas inte enbart på träningspass.

IOM att jag själv varit anorektiker och har vänner/bekanta som är eller varit ätstörda har jag börjat inse att vissa inte kan umgås utan godsaker och andra inte med. Det blir rätt tydligt då.
Det finns ju annat att göra än att träna eller äta..
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Det var nog inte riktigt så jag tänkte, då. Utan snarare att förändra normer.

Jag förstår. Men normerna finns ju redan. Normen är ju att man ska äta rätt och röra på sig. Speciellt eftersom självdisciplin och kontroll tex är egenskaper som värderas idag. Jag tror inte folk är överviktiga pga bristande normer.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag har också varit anoretiker, och jag ser inget som helst problem med att ha mat och dryck som ett slags socialt kitt, och ett viktigt sådant.

Att se maten som bränsle, ser jag däremot som direkt destruktivt.

Gör inte dig själv till företrädare för alla fd anorektiker.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag har som sagt inga problem med att ses över mat.
Men det kan vara problem för många andra, även de som har andra ätstörningar.

Jag förstår givetvis att jag inte är mallen för hur allt ska funka eller funkar för alla andra. Däremot är det här ett diskussionsforum där man för fram sin åsikt.

Att se mat som bränsle behöver inte vara negativt. Spec om man inte tillåtit sig nog bränsle. Eller ätit det som är gott men inte nyttigt.
Man kan vara fet och ha näringsbrist.
Därför tycker jag inte det behöver vara fel.
Men som sagt. Det behöver inte funka för alla.

Dock ÄR det ett problem för många idag att man äter fel/för mycket/för lite.
Och för mig som är intresserad av både kost/träning/fysisk hälsa och psykologi är det intressant.

Jag tror att många tänker fel kring mat. Men med det inte sagt att alla eller de flesta gör det.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Mat som bränsle eller njutning? Varför inte både och?! Trots att jag är strikt med vad jag äter och mina träningspass så ÄLSKAR jag att laga mat och baka, bjuda på mat och dricka av glas gott rött vin.
Det jag tror man ska vara försiktig med är att använda maten som en belöning eller bestraffning för den delen. Samma med träning, tror att det är många som tränar snorhårt för att de har ätit en semla dagen före, då blir det ett straff både med mat och träning och inte speciellt hållbart för den delen heller. Att få en hållbar balans är inte enkelt.. Inte enkelt alls!!
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Ofc, men jag vet inte riktigt om det framgår vilken grupp jag menar eller om du inte träffat på dom i din närvaro. Jag menar de som låter det gå från en hobby, till en livsstil, till en besatthet/beroende.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag tror att många tänker fel kring mat. Men med det inte sagt att alla eller de flesta gör det.

Man kan ju också fundera på hur "rätt" man så att säga behöver tänka. Varför är det så viktigt? Jag ser ingen vettig anledning till att man under normala omständigheter ska ha sin hälsa och träning i ständigt fokus. Generellt sett är väl inte heller just fd anorektiker de jag i första rummet skulle sätta min tillit till, när det gäller att utveckla ett vettigt förhållande till mat och kropp. :p

Just det där med att se mat som bränsle, känns som kulturens undergång för mig, och det vore ju inte särskilt hälsosamt. Jag tror inte att socialt ätande är den stora boven i fetmaepidemin, även om jag vet att många andra verkar tro det.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Ofc, men jag vet inte riktigt om det framgår vilken grupp jag menar eller om du inte träffat på dom i din närvaro. Jag menar de som låter det gå från en hobby, till en livsstil, till en besatthet/beroende.

Fast träning blir lätt ett beroende, eftersom man uppskattar de positiva vinsterna av det. Det du motsätter dig är träningen i/som är kopplad till sociala medier - DET är en annan sak som handlar om kanaliserat bekräftelsebehov.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

För många (inte alla) så är nog boven vad som äts och inte motioneras mellan bjudningarna/sittningarna med god mat och dryck:)
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Mer troligt, ja.

Och i viss mån vilken typ av matvanor man har umgänget. Samlas man kring mat eller kring snacks, tex.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Tror det spelar in. Träffas man och äter pizza eller take away thai 2ggr i veckan, eller äter man en köttbit med sallad och rostade rotfrukter?


(Hoppas jag inte börjar låta som nån profet)
 
Senast ändrad:
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jupp. En kombination av endorfin- och bekräftelseknarkande.

Fast en finfin sak med att träna är ju att man då KAN äta lite mer utan att för den skull gå upp i vikt, eller behöva hålla igen efteråt. Om jag springer en dryg timma, dvs c:a 12 km eftersom jag inte är så snabb ;) , bränner jag nästan 900 kalorier.

Jag får alltså de positiva effekterna i dubbel upplaga: jag är i mycket bättre form nu, mitt konstiga hjärtflimmer har i princip helt försvunnit, jag får en kick av att springa (framförallt efteråt...), och jag behöver inte bekymra mig speciellt över vad jag äter. När jag springer som mest (dvs när det inte är snö, is, slask och mörker ute.....) kan jag äta i stort sett vad som helst. DET är något jag aldrig varit med om tidigare i min ganska långa levnad. Jag har fortfarande inte upphört att förvånas.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag kanske kan ge ett tips som svar pa din fraga, aven om jag personligen inte har erfarenhet sa har jag en nara van som lider av Steven Johnsons Syndrome. Hon ater mediciner som gor att hon lagger pa sig om hon ater normalt (hon ar lang och smal i sig sjalv men blir riktigt plufsig av medicinerna). Numera ater hon s.k. "Raw" dvs sa naturligt som det bara gar, och inga mjol/mjolkprodukter eller socker. Hon ar vegetarian dessutom, sa inget kott/fisk. Mest ris, okokta gronsaker, bar, frukt (mkt begransat), notter, bonor. Inte sa kul - men det har hjalpt enormt for henne. Det ar det enda sattet for henne att halla vikten pa en normal niva trots medicinerna.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag kanske kan ge ett tips som svar pa din fraga, aven om jag personligen inte har erfarenhet sa har jag en nara van som lider av Steven Johnsons Syndrome. Hon ater mediciner som gor att hon lagger pa sig om hon ater normalt (hon ar lang och smal i sig sjalv men blir riktigt plufsig av medicinerna). Numera ater hon s.k. "Raw" dvs sa naturligt som det bara gar, och inga mjol/mjolkprodukter eller socker. Hon ar vegetarian dessutom, sa inget kott/fisk. Mest ris, okokta gronsaker, bar, frukt (mkt begransat), notter, bonor. Inte sa kul - men det har hjalpt enormt for henne. Det ar det enda sattet for henne att halla vikten pa en normal niva trots medicinerna.

Tack för ditt svar :)
Jag är också vegetarian och har varit det i drygt 30 år så inget kött eller så för min del heller.
Mjöl/mjölkprodukter är just nu det enda jag kan äta pga ett envist magsår som vägrar läka. Den enda grönsak jag kan äta just nu är gurka :crazy: Jag lever just nu på grovt rostat bröd med färskost och gurka, yoghurt och musli och en och annan varma koppen. Vanlig mat spyr jag upp direkt pga magsåret. I vanliga fall så lever jag däremot på framförallt färska grönsaker, ris, linser och bönor av olika slag och en och annan färdig sojaprodukt såsom vegesnitzel och liknande och jag tror att det är färdigprodukterna som är mycket boven i dramat. Frukt kan jag inte heller äta särskilt mycket utav eftersom jag får en hemsk huvudvärk utav socker och frukt innehåller ju en hel del socker. När magsåret väl har läkt så ska jag absolut prova att utesluta mjöl och mjölkprodukter och framförallt så kommer jag sluta äta färdigprodukterna. Tack så mycket för ditt tips :)
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Alltid vart att prova! Min kompis far grasliga migraner dessutom (orsakat av medicinerna tror jag), och det var ytterligare en anledning att testa denna diet och det verkar som om det hjalper. Det verkar som om socker triggar huvudvark...
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...


Jag låg hemma och var sjuk några dagar i slutet av januari. Glodde då igenom några reprisavsnitt av biggest looser (svenska varianten). Och det jag verkligen reagerade på var att det inte visades någonting av vad de åt för mat! Kostomläggningen är i alla fall jag intresserad av. En dietist borde liksom ingå i teamet!

/Lizzie
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp