Gå ner i vikt är piece of cake ...

Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Tvärtom handlar väl tråden om hur svårt det är för normalviktiga människor att hålla vikten? Om den som sköter häst och rider sex dagar i veckan ändå måste gå till sängs hungrig och inte ens kan äta en kvällsmacka utan att gå upp i vikt, så tyder väl det snarare på hur svårt det är att hålla vikten, och hur lätt det är att låta kilona smyga sig på?

Jag kan vara lite fascinerad av hur det i princip varenda tråd här på forumet när folk vill gå ner i vikt handlar om hur lite de äter. Ska man tro vad som skrivs, så äter överviktiga mycket mindre än smala, vilket inte riktigt verkar rimligt. IRL så är de jag känner som äter lite och nyttigt smala, och de som äter mycket och onyttigt tjocka, lite generaliserat, men på nätet verkar det vara tvärtom.

Jag vet bara att de flesta har dömt mig för att jag var väldigt stor och trodde att jag åt onyttigt och mycket. Men de som har umgåtts mycket med mig har ofta dragit slutsatsen att jag äter nyttigt och ganska lite. Om inte annat visar väl det faktum att jag inte märker någon större skillnad i matvanor eller mängd efter min GBP än innan och dessutom har gått ned ovanligt långsamt. Även folk jag känner här igenom har sagt att jag ätit mycket mindre än de.
Så jäkla ovanlig kan jag väl inte vara?
Jag har ändå alltid varit tvungen att tänka på vad jag äter och det har verkligen inte varit så lätt som att undvika godsaker. För om man knappt äter sånt alls, då är det svårt att gå ned i vikt (eller sluta gå upp) genom att sluta med det...:meh:
Ändå försöker folk tala om för mig hur jag ska göra.
En kompis sa nyfrälst till mig en gång: -Jag har gått ned 20 kg på 3 månader!
Wow, sa jag, vad har du för tips?
-Jag slutade äta chips, godis, glass och dricka läsk...
Hon ville verkligen väl och trodde att hon berättade något nytt för mig.
Men jag skulle ju inte gå ned 20 kilo på 3 månader av det, eftersom jag i stort sett inte äter sånt...
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag äter hellre pålägget på tallrik än på bröd. OM jag äter macka, är det på grund av pålägget jag väljer att ha brödet som underlag. Jag äter bröd till maten enligt annan matsedvänja än svensk. Däri ingår brödet i själva måltiden, jag ser det inte som något vid sidan av. Jag kanske äter brödet istället för den där extra potatisen.
Och jag äter aldrig eller extremt sällan chips. :)
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Om jag äter "rent" bröd med så att säga pålägget på tallriken så ska brödet vara nybakat och jag pallar inte baka/handla finbröd så ofta. Men potatis slår bröd alla gånger. Jag älskar potatis. Och äter alldeles, alldeles för tokpinsamt mycket chips :o (fast chipsen är inte "potatis" för mig på det sättet).

Äsch tråden handlar ju om att hålla vikten. Min chipskonsumtion är nog inte så relevant för frågeställningen.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag menade att om jag är sugen på pålägg, så äter jag det, minus brödet. :) Jag sa ju att jag ytterst sällan äter mackor! ;)
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Nej, du är inte ovanlig.

Jag är diabetiker, äter inte chips, inte godis, lite kolhydrater, en skiva bröd om dagen (till frukost) och äter min varma mat på assiett för jag tycker det känns enfaldigt att lägga den lilla mat jag äter på en stor ödslig tallrik. Inte går jag ner i vikt.

Jag är tjock. Har alltid varit tjock. Var snudd på normalviktig i mellanstadiet när jag - visade det sig - var sjuk i diabetes. Är 1,68 och väger strax under 80. Min önskevikt skulle vara strax runt 70.

Jag tänker alltid på vad jag äter. Summerar var jag ätit under dagen eller under dagen innan. Jag går inte hungrig, men det beror mer på att jag faktiskt aldrig är hungrig än på att jag skulle äta mycket.


Jag är väldigt nyfiken på vad forskningen får för rön beträffande tarmfloran och vikten.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Aha, men det blir en helt annan grej då. Som måste ätas med bestick(?). Beror i och för sig på vad man brukar betrakta som pålägg. Jag blir aldrig sugen på bara vegemite och smörgåsgurka sådär rakt upp och ner kan jag säga. :laugh:
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Vaddå bestick? Du menar brödet? Pålägget som inte längre är pålägg utan något på tallriken? ;)

För mig är pålägg exempelvis matrester från middagen. Jag handlar sällan pålägg överhuvudtaget. Jag hade en prästost hemma för ett par veckor sen, då ät jag den till och på några mackor, resten revs ned att ha till matlagning liksom.

Men det har funnits perioder i mitt liv då jag åt mycket mackor och frossade i goda pålägg, men då vägde jag lite mer, var lite rundare. Nu lägger jag krutet på måltiderna istället, eventuella mellanmål brukar vara lättkvarg och proteinpulver och bär.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Det som skulle legat på brödet men som nu måste föras till munnen på annat vis. Matrester på mackan? :eek: Hur använder du smörgåsgurka i matlagningen? :cautious:

Jag tycker många saker blir godare av att mellanlanda på en brödskiva. Avokado till exempel. Det är väldigt gott att äta som den är med salt och citron men blir åh så mycket godare om den mosas lätt på ett bröd. Tomat och färsk gurka likaså (men skivat).
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Om du vill hålla dig från onödiga kolhydrater borde du väl äta vanlig kesella snarare än lättkesella? Man ersätter ju fettet man tar ur lättprodukter med kolhydrater....

Det beror ju helt på vilka lättprodukter det är. En del är bara fettreducerade.

Lättkesella innehåller pastöriserad mjölk och grädde, syrningskultur, ystenzym, andelen kolhydrater är 4 procent.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

I lchf-kollishysterins tider har vissa fått för sig att alla kolhydrater äro av ondo - vilket de inte är. Det borde du ha lärt dig fodong av alla vikttrådar du deltagit i här under åren. Jag skulle tro att mandalakis val av lättkesella har med fetthalt att göra, inte med kolhydrater.

Ungefär så, ja.

Det där mellanmålet kommer ursprungligen från isodieten, har alltså ungefär en tredjedel av vardera näringskällan och cirka 180 kcal om jag kommer ihåg rätt.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Och jag förstår inte det där med att folk (ja, det är inte ovanligt ju!) måste äta var fjärde timme.

Jag började med det där för många år sedan när jag jobbade kväll. Folk åt frukost och sedan inget förrän vi åt middag på jobbet vid cirka 17.30. När jag gjorde likadant fick jag migrän under eftermiddagen - jag behöver alltså en lunch också.

Min kropp mår nog på olika sätt bättre av att hålla blodsockret såpass jämnt.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Det där citatet av Petruska tror jag hör ihop med några års samlade vikttrådar på Buke ... Här har inte sällan uttryckts sorg över att man inte kan äta så mycket som man vill utan att lägga på sig, förvåning över att man gick upp efter avslutad diet och avundsjuka mot normalviktiga som tros kunna äta obehindrat och ändå hålla vikten.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

En viktnedgång måste ju följas av en varaktig omläggning av kost/livsstil och ofta bygger man väl den på den diet man använde för att gå ner. Går man tillbaka till sina gamla vanor går man upp igen, det var ju dem man blev tjock av.

Det är väl inte så konstigt?

Men varför funkar det inte? Alla som gått ned (inkl. jag) var helt övertygade om att allt skulle gå bra. Man ska aldrig tillbaka.

(och för egen del skyller jag återigen på att jag varit/är sjuk och har inte klarat av att hålla en röd tråd vad gäller något i hela mitt liv, men alla är ju inte sjuka?)
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Det som skulle legat på brödet men som nu måste föras till munnen på annat vis. Matrester på mackan? :eek: Hur använder du smörgåsgurka i matlagningen? :cautious:

Jag tycker många saker blir godare av att mellanlanda på en brödskiva. Avokado till exempel. Det är väldigt gott att äta som den är med salt och citron men blir åh så mycket godare om den mosas lätt på ett bröd. Tomat och färsk gurka likaså (men skivat).

Smörgåsgurka vet jag knappt vad det är, du menar inlagd gurka? Det äter jag till mat? Pickles äter jag till mat i första hand. Slanggurka, äter jag som pålägg på knäcke. Och den färsksaltade vita gurkan vi har i mina trakter på våren - DEN kan jag lägga på macka på en god leverpastej, men godast är den att äta krispig till mat.
Ost, jag skär sån i kuber och har till mat. Pastrami, äter jag till mat. Vad finns det för pålägg som bara kan ätas på bröd, liksom?

Däremot kan jag göra maträtt av det du kanske skulle kalla smörgås, jag äter tex den i mitt kök-tråden aktuella pulled porken ofta på ett surdegsbröd, med sallad, inlagd rödlök, kanske dito gurka, tomater, coleslaw, majs och sallad i en klämma. Men då är det middag, inte macka som mellis.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Fy sjutton vad kontraproduktiv den här tråden börjar bli, man blir ju jättesugen när man läser om alla goda grejer... O_o
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Men varför funkar det inte? Alla som gått ned (inkl. jag) var helt övertygade om att allt skulle gå bra. Man ska aldrig tillbaka.

Därför att det är så himla jobbigt att ändra sina vanor? Jag menar alltså inte detta nedsättande, utan det är jobbigt.

Min personliga tro är att det här med vad man äter, hur mycket man äter, vad man blir mätt av, vad man tycker är gott, vad man tycker är lagom mycket och så vidare, sitter i huvudet snarare än någon annanstans i kroppen. Förbränningen kan säkert vara lite olika, men tills motsatsen är väldigt bevisad, tror jag att ätandet sitter i huvudet.

Och det är ju rätt jobbigt att ändra hur man tänker och känner, eller att gå emot hur man tänker och känner.

Förhållandet till mat ser jag som något inlärt från mycket späd ålder, det är ju inte en inlärningsprocess man har kontroll över. Så den sitter rätt hårt.

Tror jag.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Vad som bara kan ätas på bröd? Vegemite! Jag använder det i mat också men då bara som en krydda och det är inte lika tillfredsställande. Smörgåsgurka och saltgurka går för all del fint ihop med viss mat men jag tycker det är godast i ett litet berg på brödskiva. Jag är heller inte så förtjust i råa grönsaker till middagen. Det ska helst vara tillagat eller på mackan. Undantaget väldigt varma sommardagar då sallad på färska grönsaker är det enda som typ går att äta.
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Allt snack om bröd ledde till att jag nu har en deg på jäsning. :D
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Gamla vanor är svåra att bryta? eller så äter man av känslomässiga skäl?

Man måste nog se det som en slags "livslång diet" som Petruska sa? Det är ju klart man går upp igen om man återgår till samma matvanor. Jag talar för mig själv nu så att ingen missförstår.

En period i livet var jag smal utan att överhuvudtaget bry mig om vad jag åt. Jag kunde leva på pizza och godis. Och musli och banan för den delen också.

Då åt jag enbart när jag var hungrig, kunde äta en rejäl frukost och sen glömma bort att äta under hela dagen, när kvällen kom tog jag en påse godis.

Jag mådde toppen under den tiden, men frågan är hur kroppens olika värden egentligen såg ut, det låter ju inte bra att äta så.
Jag vet egentligen inte vad jag vill ha sagt med detta, bara konstaterar att när jag åt som sämst, mådde jag bra och var smal. Jag tror det hela var psykologiskt på något vis, eftersom jag tillät mig att äta precis det jag ville så funderade jag aldrig över maten? den var ointressant?
 
Sv: Gå ner i vikt är piece of cake ...

Jag kan vara lite fascinerad av hur det i princip varenda tråd här på forumet när folk vill gå ner i vikt handlar om hur lite de äter. Ska man tro vad som skrivs, så äter överviktiga mycket mindre än smala, vilket inte riktigt verkar rimligt. IRL så är de jag känner som äter lite och nyttigt smala, och de som äter mycket och onyttigt tjocka, lite generaliserat, men på nätet verkar det vara tvärtom.

Din iaktagelse stämmer väl överens med forskningen. I många studier som bygger på kostregistrering har man sett att överviktiga personer registrerar betydligt färre kalorier (gernerellt sett) än normalviktiga och underviktiga. Normalviktiga och underviktiga tenderar också att registrera mer tomma kalorier såsom godis, läsk och fikabröd än överviktiga. Om jag minns rätt är trenden till och med så att underviktiga är de som tenderar att registrera mest kalorier och "onyttigheter", men det sista är jag inte helt säker på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp