En grej som jag kom att tänka på nu är ar försäkringskassan rehabiliterar till tidigare arbetsgrad. Om du blir sjukskriven 50% av din 75%-tjänstgöring så jobbar du hälften av det. När du igen klarar 75% anses du fullt rehabiliterad. Det blir egentligen kanske inte jätteproblematiskt i ditt fall men om du blir ännu mindre arbetsför igen kommer den kännas betydligt mer i plånboken än nuvarande. Jag kom på det bara för att jag när jag blev sjuk hade ett företag i uppstart som jag inte tog ut någon lön ur (men hade haft över tre år så det skyddade inte min SGI, pga intermittent utlandsvistelse) vilket gjorde att FK inledningsvis bara tänkte rehabilitera mig till 50% (min dåvarande tjänst) och alltså tyckte de i ett steg att de borde ge mig hälften så mycket sjukpenning (alltså hälften av den jag hade rätt till baserat på min 50% tjänst, vilket skulle blivit knapert). Efter flera vändor med FKs jurister så fastslog de trots allt att de rehabiliterar mig mot 100% arbetsförmåga vilket jag hade innan, bara det att hälften av den gav inkomst.
Rörigt, men det jag försöker få fram att det är viktigt att ange korrekt årsarbetstid för beräkningen av hur stor arbetsförmåga du ska rehabiliteras tillbaka till, inte bara för SGI. Och där blir det ju jättekonstigt om du jobbar 75% för att du inte har högre arbetsförmåga, men läkaren vägrar låta FK pröva saken. Läkaren ska liksom inte gå på hur FK eventuellt kan tänkas bedöma din långa deltidssjukskrivning utan på arbetsförmåga utifrån hälsostatus. Sedan är det ju FKs jobb att eventuellt avslå. Om läkarna slutar gå på hälsostatus i sina sjukskrivningar och går på förväntat utfall hos FK så blir systemet än mer dysfunktionellt. Det finns ju otaliga domar som konstaterar fall där FK inte följt sitt eget regelverk. Om läkare börjar sjukskriva bara sådant de tror går igenom i ett läge där FK till viss del undlåter korrekta bedömningar så gör det systemet väldigt rättsosäkert. Läkaren ska INTE gå på sannolikhet för godkänd sjukskrivning utan på hälsostatus. Om din läkare inte är villig att göra det skulle jag överväga läkarbyte (om ork finns). Även såklart till
@monster1