Sv: Funderingar kring bett!
Tänkte på en sak här bara, ordet KONTROLL??? prova kommunikation istället, att man tror man kan ha kontroll på sådär 600kg? jag skulle se det som en lycka att kunna välja rida min häst mellan bett och grimma och alla olika slag, har dock inte kommit till ridning på en av mina hästar ännu, beror mest på att han väldigt ung blev inriden med as skarpt bett på ett hetsigt sätt och nu när jag tagit över så vill jag att han ska hitta lyckan och lugnet i ridning, får se hur lång tid det tar, men de senaste 2 månaderna så har vi bara övat oss på tillit och bli ledd på ett bra sätt, han går nu för övrigt att leda med slakt grimmskaft jippi en bit på vägen
Jag tycker personligen att ditt svar är ganska förenklat och att du har fel.
Ifs inte i allt dà. Men jag kan säga att jag litar inte pà nàgon häst. Det är farligt att lita pà hästar eftersom de är djur styrda av deras instinkter.
Men genom bra träning sà ska man hela tiden närma sig hästen, förstà den, fà den att lita pà dig. en häst som litar pà sin ryttare är guld värd, den gör allt för sin ryttare. Ja jag kan räkna upp mànga olika sinnestämninar som behöver finnas vid god kontakt med hásten.
Nä bettet, grimman, kavsonen och repet fyller alla samma funktion. Det är det som gör att vi har den kontrllen vi har över hästen. Utan de hjälpmedlen sà skulle vi inte ha kommigt särskilt lângt inom ridkonsten.
Bettet och grimman har en ENORM psykologisk pàverkan pà hästen. Man kan tex se det nár man har ett otämjda föl i en box och ska ta ut fölet för att arbeta. Fölet kan vara skrämd och gà runt i boxen och undviker dig.
Det finns mànga sätt att ta pà grimman pà ett sàdant föl, men jag tycker nog att det bästa sättet är att lägga grimskaftet om halsen pà hásten och sedan föra upp det mot nacken. Dà ger de flesta hästar in, Om de bara har haft grimma vill säga. Dà stàr de oftast stilla och làter dig sätta pà grimman eftersom de vet att nu är det du som har kontrolen.
Hela hästens attityd förändras pga ett grimmskaft runt halsen, det är psykologiskt.
Bettet oxà, det ger en förnämlig kontroll över hästen, mer kontroll har du om du har nàgot tight runt käken, tex ett hackamore eller kavson. Kombinerar du de tvà har du ett riktigt hàrt bett även om allt är gjort av gummi.
Men det du är negativ till är fel användning av bett samt dalig träning av hästar. Hàrda händer och sàgnin av munnar är inte ridning i min mening. Det är fel. Dessutom är det inte bara bettet, en felaktig träning, tex att begärna saker fràn hästen den ej är redo för samt ryttare som inte vet eller kan vad de gör. Vilket är normalt nár man lär sig.
Men kombineras de bàde faktorerna sà är dàliga resultat den enda följden.
Men ett bett väl använt pà en `fràn början válskolad häst är ett fint instrument som bàde ryttaren och hásten skall ha mycket glädje av.
Ja ungifär sà ser jag det.
Fràgan man borde ställa sig är nog inte "är bett dàliga" utan "hur anvánder jag bettet pà bästa sätt för att uppnà god och harmonisk ridning"
Tänkte på en sak här bara, ordet KONTROLL??? prova kommunikation istället, att man tror man kan ha kontroll på sådär 600kg? jag skulle se det som en lycka att kunna välja rida min häst mellan bett och grimma och alla olika slag, har dock inte kommit till ridning på en av mina hästar ännu, beror mest på att han väldigt ung blev inriden med as skarpt bett på ett hetsigt sätt och nu när jag tagit över så vill jag att han ska hitta lyckan och lugnet i ridning, får se hur lång tid det tar, men de senaste 2 månaderna så har vi bara övat oss på tillit och bli ledd på ett bra sätt, han går nu för övrigt att leda med slakt grimmskaft jippi en bit på vägen