Funderingar hingstval 2016

Finns det någon här som vill tipsa och råda mig om några kandidater till mitt sto? Hon är e Dávenir (Davignon1-Weltmeyer). Undan elitstoet Martinique (Martini-Ceylon). Hon är knappa 165 i mkh. Enda unghästbedömningen hon fått är 2 kval som fyraåring (bedömning av unga hästar). Hon fick då likvärdiga poäng på sina 3 gångarter, strax under 8. Skritten är stor men inte långsam. Traven är stor och bogfri men hon kan hamna i framvikt.Hon har ändå lätt att sätta sig och är duktig på att trampa och har även en väldigt fin ökad trav. Galoppen är påverkbar och hon har lätt för byten. Hon är rolig att rida varje dag. Mycket bjudning och hon är allmänt glad och trevlig att ha att göra med. En del nerv dock men på ett bra sätt. Hon har stort självförtroende. Hon fick ett föl 2012 e Ampere som jag är väldigt nöjd med. Han gick 3 års på Strömsholm (788987 och 10-10 på ridprovet). Han var då 163 cm. Vad jag skulle önska från nästa avkomma är att den ska vara mer högställd. Avkomman är högrest men kvadratisk. Gärna lite mer storlek men vill inte ha någon jätte. 168-170 tycker jag är bra. Galoppen på avkomman är bättre än mammans kan jag tycka men på 3 års var den spänd och han visade för mycket korsgalopp. Dock skulle jag önska mer gummi i nästa avkomma. Mamman är förövrigt ganska olik avkomman. Hon är ädel och rör sig lite som en ballerina. Jag tänkte när jag valde hingst att den inte fick vara för gracil. Men avkomman e Ampere är ganska rejäl. Rejäla leder och rör sig inte med samma lätthet som sin mamma. Avkomman ska troligtvis säljas. Jag funderar själv just nu på Don Frederic och Johnson.

@Jealle spontant tänker jag att Johnson och Don Frederic är väldigt olika varandra.

Don Frederic har liksom ditt sto Weltmeyer i 3:e led, något att tänka på. Han ger även ett lite längre intryck även om han är högställd själv. Avkommorna jag sett har haft mycket gummi och god kvalitet på alla tre gångarterna. Däremot bidrar han själv inte med så mycket uphill tendency, så det skulle jag vilja ha i stoet, samt en bra resning på nacken.
Johnson ger dig den typiska kwpn uphill conformation med en lite sämre skritt, en trav med mycket knän och lätt för samling samt en mycket god galopp. Emedan han är ganska kort på längden drar han mer åt det kvadratiska hållet. Brett ansatt hals med god resning. Något fransysk och knipt under hasen.

Tycker du det känns ok att gå via ett-sto-licens kanske de nedan vara av intresse.

Bon Coeur:

Vincent Maranello:

Grand Galaxy Win:

@Jealle spontant tänker jag att Johnson och Don Frederic är väldigt olika varandra.

Don Frederic har liksom ditt sto Weltmeyer i 3:e led, något att tänka på. Han ger även ett lite längre intryck även om han är högställd själv. Avkommorna jag sett har haft mycket gummi och god kvalitet på alla tre gångarterna. Däremot bidrar han själv inte med så mycket uphill tendency, så det skulle jag vilja ha i stoet, samt en bra resning på nacken.
Johnson ger dig den typiska kwpn uphill conformation med en lite sämre skritt, en trav med mycket knän och lätt för samling samt en mycket god galopp. Emedan han är ganska kort på längden drar han mer åt det kvadratiska hållet. Brett ansatt hals med god resning. Något fransysk och knipt under hasen.

Tycker du det känns ok att gå via ett-sto-licens kanske de nedan vara av intresse.

1000 tack att du delar med dig av din kunskap! Jag har en hel A4 med potentiella kandidater men jag ser efter vad du delar med dig av att mina 2 första handsval går bort. Eftersom mitt sto gärna står på näsan så är "uphill tendency" precis vad jag vill ha. En bra resning på nacken och en längre nacke vill jag också gärna ha. Johnson skulle kanske fortfarande funka. Stoet har bra benställ och en väldigt bra skritt men jag vill ju gärna ha en hingst som är mer högställd än kvadratisk.

Dina förslag var ju mer än spännande! Den ena av dem var faktiskt med på min långa lista över hingstar men när du tipsar om dem med din kunskap så blir den än mer intressant:D Det svåra blir ju vem av dessa 3 finingar som ska hamna överst på listan...

Länk till film på stoet året hon fyllde 6: www.youtube.com/watch?v=G8_rsxx2ttA
Länk till film på avkomman: www.youtube.com/watch?v=WJibn8oEJeI
Vilket fint sto du har!
Själv har jag fått upp ögonen för Oban VH (Floricello-De Niro) efter att ha hittat en video på honom tillsammans med Jeanna Högberg. Har alltid gillat hans typ och gång men blev nu ännu mer förtjust i honom! Han ligger nu som 1:a kandidat till mitt Zuidenwindsto inför nästa år :)

Länk till film på stoet året hon fyllde 6: www.youtube.com/watch?v=G8_rsxx2ttA
Länk till film på avkomman: www.youtube.com/watch?v=WJibn8oEJeI

Väldigt trevligt sto, gillar siluetten och traven mycket. Nu förstår jag precis vad du menade när du beskrev henne. Filmen på ReVolt har jag sett förut, tittade nämligen på ett sto som också hade en avkomma e. Ampére som heter Revolt och då kom din kille fram vid sökningen. Han kommer göra sig väl under sadel tror jag.
Kring stoet tänker att jag skulle vilja att avkomman kommer upp i fronten och kanske tar galoppen lite mer genom hela kroppen som den här hingsten gör t.ex:

Nu har ju Escolar en väldigt stor galopp, men det visar poängen väl :) Och säger man "upp med fronten" tänker jag direkt holländskt blod. Däremot skall det ju vara något som inte blir för grovt. Jag har sett otroligt fina avkommor till Johnson och långt ifrån alla har hans breda hals, så skrittar stoet bra tror jag på honom som producent av sporthästar (fast kanske inte full pott på unghästtester alla gånger).
Fick jag drömma fritt känns Vivaldi spänande till ett sto med D och W i sig. Han har bevisat sin förärvning utomlands och skicken tycks hålla tillräckligt hög kvalité.

Vill man förädla ännu mer kan Barroso vara ett fint val. Hans far ger gången och uppförsbacken, och via mödernet får du in en ädlare typ från fullblodet. Eftersom han är ung har hans avkommor inte visat sig ute på banorna ännu, däremot har han ett gott möderne med bl.a. ett syskon i Grand Prix och två syskon på St. Georg-nivå. Hans dräktighetsresultat har varit bra (83% förra året och 100% i år).

Tack Sona för de fina orden om mitt sto :) Och jag ar faktisk också inne på Oban VH i somras men sen blev det ingen betäckning. Jag hade först fastan för Dream boy och kontaktade de som tog in på honom och de har och tipsade om Oban VH. Tycker också om honom och kanske än mer om hingsten han är efter som jag själv önskat jag hunnit betäcka med.

Win-tee kul att du också gillar stoet! Och att döpa sin avkomma efter Ampere till ReVolt var kanske inte helt otippat;). Får tänka till lite mer med kommande avkommor...! Du fortsätter rada upp allt för intressanta hingstar. Barosso har jag också tittat på. Gillar Bordeaux förstås och sen att det förädlas med fullblod. Vivaldi var kandidat när jag betäckte sist så honom måste jag ta i åtanke igen. Och Escolar hade verkligen en fantastisk galopp! Och jag är inte väldigt orolig för lite grovhet om man även får lite mer storlek. Och att fronten är lätt.

Otroligt svårt kommer det bli att välja men det är verkligen roligt! Och sen den långa väntan på att se om man tänkt rätt och vad som kommer ut. Kankse du Win-tee bara kan välja åt mig istället:D Jag är ökänd för min beslutsångest och kan tex bara köpa glass om jag alltid tar samma annars kan jag stå och vela i en timme... Så vem hade du valt?

Familjens sto Forsythia(36) (egen uppfödning f.-03 e.Don Primero u.Frida(36) ue.Tip Top - Maraton) som jag tävlat upp till de korta Grand Prix-programmen ska gå i avelsboxen till våren. Får vi ihop det ekonomiskt så önskar vi betäcka henne med Fürstenball :love:
Frida(36) är dräktig med Total Hope, får se framåt bruksproven vad hennes nästa kandidat blir, bla har vi en vän som ska visa en fantastiskt fin hingst e.Floricello - Topaasch - Donnerhall med Paulinda Fribergs Di Lapponia som mormor (tävlar int GP) som ska visas.
Fackellilja(36) (e.Topaasch - Don Primero - Tip Top) är dräktig med Eclectisch. Funderar lite löst för tillfället, inget fast.

Familjens sto Forsythia(36) (egen uppfödning f.-03 e.Don Primero u.Frida(36) ue.Tip Top - Maraton) som jag tävlat upp till de korta Grand Prix-programmen ska gå i avelsboxen till våren. Får vi ihop det ekonomiskt så önskar vi betäcka henne med Fürstenball :love:
Hej där. :cool:
Gör det till varje pris typ!! Mycket bra hingst, mycket potent linjeavel.

Du med @Jealle ;)
Förresten så tänkte jag exakt som Wine-tee innan men jag ville inte skriva då jag inte är värsta experten. Men nu kanske min åsikt kan ge lite vind i kvarnen iallafall. :rofl:

Senast ändrad:
Frida(36) är dräktig med Total Hope, får se framåt bruksproven vad hennes nästa kandidat blir, bla har vi en vän som ska visa en fantastiskt fin hingst e.Floricello - Topaasch - Donnerhall med Paulinda Fribergs Di Lapponia som mormor (tävlar int GP) som ska visas.
Fackellilja(36) (e.Topaasch - Don Primero - Tip Top) är dräktig med Eclectisch. Funderar lite löst för tillfället, inget fast.

Jag är också nyfiken på din väns hingst som ska visas! Spännande stam. Kan du berätta något om den (om man får det?) Temperament, storlek, exteriör, benställning, hur den rör sig och sen är jag alltid intresserad av hovkvalitén...

Låter som att du som vanligt att har många fin föl att vänta =)

Jag är också nyfiken på din väns hingst som ska visas! Spännande stam. Kan du berätta något om den (om man får det?) Temperament, storlek, exteriör, benställning, hur den rör sig och sen är jag alltid intresserad av hovkvalitén...

Låter som att du som vanligt att har många fin föl att vänta =)
+1 på den! Har varit i valet o kvalet om jag ska bemöda mig med att betäcka om mitt Rosevelt-sto men när jag såg stammen på ovan nämnde hingst kände jag att om han godkänns så är han ett självklart val för mig nästa år.

[QUOTE
Du med @Jealle ;)
Förresten så tänkte jag exakt som Wine-tee innan men jag ville inte skriva då jag inte är värsta experten. Men nu kanske min åsikt kan ge lite vind i kvarnen iallafall. :rofl:[/QUOTE]

Hade missat att du skrivit :). Jag vill gärna höra allas åsikter! Positiva som negativa. Men förstår det som att du också tycker att jag ska leta efter en hingst som lyfter fronten och har en rundare galopp genom kroppen?! Förutsätningarna kommer eventuellt ändras lite. Från att jag skulle ha henne till avel så kommer jag ev bara ta ett föl och det ska i så fall vara till mig själv:) Så då vill jag ännu mer lägga på en riktig topphingst. Finns ju många men vilken passar mitt sto bäst??

Jag är sugen på Galaxy Win till mitt Floricello-sto också!

Har inte bestämt helt säkert om jag ska betäcka, beros lite på hur hon utvecklas och hur det går på treårstestet. Men tanken är i så fall att ta något hyfsat attraktivt så att det helst går att sälja som föl.

@Fritidsryttare & @Jealle Lite mer info om Fiorello kan ni hitta på google om ni söker på hans namn + pappa och morfar. Ägarna har hemsida. Fin häst, skall spana på honom på plats på bruksprovet om allt går ihop.

Och @Jealle om avkomman skall vara till dig är det ju en sak att ha i åtanke också - hur vill du att avkomman skall vara temperamentsmässigt?

Kring de jag nämnt tänker jag såhär - Helgstrand säljer sina när han får rätt bud, titta bara på Sezuan. Så vill man någon gång betäcka med hans hingstar så gör det nu. Tänker främst på Vincent, Grand Galaxy har delägare som nog tänkt ha kvar den ett tag till.
Annars skulle nog jag satsa på Vivaldi. Han är en riktig topphingst, och om man börjar tidigt, ger det några försök och det inte går så har ju den hingsthållaren ett antal andra intressanta hingstar man kan byta till, bland annat Barroso som har utmärkt dräktighet och är ett ämne för framtiden. Fürstenball finns också där, dock dippade hans dräktighet lite förra året så jag hade inte haft honom som reservhingst utan förstahandsval då. Men det blir kanske lite mycket Donnerhall i en sådan avkomma med ditt sto. Fast det fungerar jo också rent krasst, tiita på hingsten Freestyle om man vill ha ett lyckat exempel :)

@Gabby_Ossi Galaxy är superhet, och extra intressant då jag gillar Apache. Hörde dock att skicken kom lite på villovägar förra året så man får nog vara ute i god tid ifall att :p

@Wine-tee jag gillar också Apache, tänker att till nästa år borde han vara med i absoluta toppen så att även fler än avelsfolk har koll på honom :angel:.

Har även funderat på Van Vivaldi men där kommer det ju finnas betydligt fler avkommor i Sverige.

@Wine-tee Tack igen! Jag bryr mig inte så mycket om temperamentet vid val av hingst. Tycker stoet har ett fantastiskt temperament och väldigt bra ridbarhet så jag fokuserar mer på modell, gångarter och förmåga hos hingsten, Ska titta lite extra på Helgestrands hingstar efter ditt råd. Gillar Vincents typ och gångarter mkt MEN jag tycker han ser ganska obekväm ut att rida... Nu är stoet som en soffa o väldigt mjuk genom ryggen men det ger ju inga garantier...
Grand Galaxy ser väldigt fin ut och har verkligen en spännande stamtavla.
Men kanske Vivaldi har första platsen just nu och tack för tipset gällande att ha koll på vad hingsthållaren har för övriga hingstar om det inte skulle ta sig. Jag har länge varit sugen på Jazz blod då jag tror på den fronten till mitt sto.

Men jag undrar över när man betalar vad för dessa hingstar? Vivaldi tex står det att han kostar 2000 euro på. När betalar jag det och vad får jag för pengarna? Betalar jag allt för språnget? Räcker det till 3 försök?

@Jealle Språngavgiften gäller för hela säsongen, och hur länge säsongen pågår brukar stå i villkoren hos varje hingsthållare. Just när det är en hög språngavgift som 2000€ är det ju bra att ha koll på hur bra dräktighet de har samt då extrahingstar om det skulle gå åt fanders. Så väljer du t.ex. Vivaldi så har du mellan 1:a Januari och 31 Juli på dig att seminera så många ggr som behövs. Du måste betala språngavgiften innan du beställer den första dosen med semin. Vid högt tryck prioriteras ston på deras station i Tyskland. Blir det inte dräktigt får du 50% av den avgift du betalat för hingsten tillgodo till nästa år.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård