Funderingar hingstval 2016

@Victovie Vad roligt med bilder också! 1000 tack för engagemanget! Jag hade gärna lagt Floriciello på stoet och Jazz har också alltid varit blod jag gärna använt så den här kombinationen blir verkligen spännande!

Nu har jag (nog) bestämt mig för att betäcka mitt övervuxna ridponnysto och är inne på PRE. Har insett att de hingstarna matchar henne både rent exteriört samt i temperamentet. Är det ngn här som har koll på några PRE- hingstar, det verkar ju finnas hur många som helst. Vore jättetacksam för förslag , och helst inte de över 170, vill inte ha en jätte, även om mitt sto på 154 förhoppningsvis drar ner storleken en del. Hon behöver en hingst med supertemperament, bra front, rel kort rygg och starkt kors. Det har ju de flesta men vilka har allt?

Det törs jag inte svara på.. vet bara att han töms på seminstationen i enköping kan vara en lusse om du googlar på honom finns han på bild

Ja det är det nog ser jag nu.:angel: men det kanske också passar. Tycker han ser trevlig ut. Men vet inte storlek på honom:)

Jag har två ston som jag tänkte betäcka i vår, har ganska klart för mig vilka alternativ jag funderar på, men så roligt att läsa den här tråden då man får lite nya ideer!

Första stoet är e. Dormello - Rohdiamant, har haft 7 föl i Tyskland varav ett flertal med premie. En avkomma e Sir Donnerhall finns i Sverige och gick både falsterbo och flyinge förra året. Har funderingar på att betäcka med Florencio då jag ridit många Florencio hästar och tyckt mkt om dem, samt att han är så säker gångartsförvärvare. Stoet har supertemperament och har lämnat mkt gång och trevligt temperament. En annan fundering är Ampere. Har varit inne även på att ta någon yngre hingst, men första gången jag tar föl på henne vill jag gärna ta något förvärvningssäkert!

Mitt andra sto är e. Daytona - amiral. Blir första fölet för henne. Hennes mamma har tävlat upp till Int II och hon är mkt ridbar och har riktigt bra gångarter. Mycket elektrisk och känslig, på ett bra sätt, men ändå såpass att jag vill tänka till lite vad jag lägger på henne. Har funderingar på Skovens Rafael, men får se!

Kompletterar med bilder!
10431575_10152112214226497_2493256731226351386_n.jpg

Mitt sto e. Daytona - Amiral

1326_10153251266266497_7272294967323242499_n.jpg

Mitt andra sto e. Dormello - Rohdiamant

@Kim_N vilka fina ston!

Kan nog bli bra med Florencio på Dormello-stoet, blir ju samma kombo som Floricello i så fall :)
Har även sett en fin e. Fürst Romancier - Dormello som gått championaten här i Sverige.

Skovens Rafael är en av mina absoluta favorithingstar, har dock inte vågat använda honom själv då mitt sto kräver något som lättar upp typen lite mer.

Nu har jag fått experthjälp så har tänkt om lite i mina hingstfunderingar. Vivaldi som jag var riktigt sugen på verkar inte ha den bästa spermakvaliten. Och eftersom han är väldans dyr dessutom så känns det tyvärr som att han går bort. Trist!! Men istället funderar jag nu bland annat på Sandro hit, Furstenball och Belissimo M. Alla lite mer beprövade och förvärvningssäkra allternativ än de jag varit inne på innan.

@Gabby_Ossi Tack! Jag tycker det ska bli så spännande att se vad det blir med dessa två fina damer. :-)

Det var lite så jag tänkte, för man har ju sett att Florencio-Dormello kan bli riktigt bra. Tycker att Fiorello ser mycket, mycket trevlig ut, kan mycket väl vara ett alternativ till min svarta dam senare om han blir godkänd. Fürst Romancier har jag inte tänkt på, men har tyckt mkt om de avkommor jag sett!

Har hört att Skovens Rafael lämnat mkt bra ridbarhet och temperament, hoppas att det kan bli en bra match med mitt Daytona sto som är väldigt nätt (och aningen liten).

@Gabby_Ossi Tack! Jag tycker det ska bli så spännande att se vad det blir med dessa två fina damer. :-)

Det var lite så jag tänkte, för man har ju sett att Florencio-Dormello kan bli riktigt bra. Tycker att Fiorello ser mycket, mycket trevlig ut, kan mycket väl vara ett alternativ till min svarta dam senare om han blir godkänd. Fürst Romancier har jag inte tänkt på, men har tyckt mkt om de avkommor jag sett!

Har hört att Skovens Rafael lämnat mkt bra ridbarhet och temperament, hoppas att det kan bli en bra match med mitt Daytona sto som är väldigt nätt (och aningen liten).

Gillar du Fürst Romancier och stoet har en avkomma e:Sir Donnerhall som blivit bra kan du alltid kolla på For Romance också. Jag är enormt nöjd med min unge och avkommorna verkar få väldigt bra kritik nu när dom börjar visas också.

Jag har en tanke om att ta ett föl på mitt sto. Kanske inte i år, men inom de närmsta åren. Hon har inte fått något tidigare föl.

Hon är e.Briar och ue.Uttini. Stolinjen tillhör stofamilj 37. Hon är ca 179 cm i manken. Stoet har världens trevligaste temperament, men är samtidigt väldigt pigg och lättstressad i ridningen. Hon har trevliga gångarter och hoppar väldigt väl. Galoppen har varit hennes svaga gångart, men mycket har det nog att göra med hennes storlek. Jag har tävlat henne i samtliga tre discipliner.

Eftersom jag i grunden är hoppryttare men stoet är resultatet av gångartsavel så funderar jag på om det finns en lämplig gångartshäst som ändå kan nedärva helt okej hoppegenskaper. I övrigt är mitt mål med en avkomma att den gärna får vara lite mindre än sin mor och ha en hög ridbarhet.

Jag har en tanke om att ta ett föl på mitt sto. Kanske inte i år, men inom de närmsta åren. Hon har inte fått något tidigare föl.

Hon är e.Briar och ue.Uttini. Stolinjen tillhör stofamilj 37. Hon är ca 179 cm i manken. Stoet har världens trevligaste temperament, men är samtidigt väldigt pigg och lättstressad i ridningen. Hon har trevliga gångarter och hoppar väldigt väl. Galoppen har varit hennes svaga gångart, men mycket har det nog att göra med hennes storlek. Jag har tävlat henne i samtliga tre discipliner.

Eftersom jag i grunden är hoppryttare men stoet är resultatet av gångartsavel så funderar jag på om det finns en lämplig gångartshäst som ändå kan nedärva helt okej hoppegenskaper. I övrigt är mitt mål med en avkomma att den gärna får vara lite mindre än sin mor och ha en hög ridbarhet.

Nu får jag + poäng från Görel
Lamborghini

Jag skulle säga att hon inte är gångartsavlad. Briar är ju hoppstammad och Uttinis pappa gick svår hoppning.

Bravour är ett förslag, Hip Hop ett annat.

Det förekommer att hoppatammade hästar rör sig bra men det är sällsynt att gångartsavlade hästar kan hoppa.

Jag säger Sibelius

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
904
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj