Funderingar hingstval 2016

Å jag velar... Jag hade bestämt mig för att betäcka Olivia (Elmshorn-Utrillo-Caracas) med Hip Hop. Kände mig nöjd med mitt val.
MEN nu ska Heartbeat stå på vår station...
Heartbeat stod högt upp på listan när jag skulle betäcka henne 2014. Han valdes bort endast för att han stod i Danmark (maiden så jag vågade mig inte på utlandsskick)
För mig är temperamentet viktigast. Trygga, otittiga och vänliga vill jag att de ska vara. Hur är Heartbeats avkommor? En vän har ett sto efter honom som hon är väldigt nöjd med men jag vill gärna höra fler åsikter. @Emsan har inte du ett sto efter Elmshorn som du betäckte med Heartbeat?

Å jag velar... Jag hade bestämt mig för att betäcka Olivia (Elmshorn-Utrillo-Caracas) med Hip Hop. Kände mig nöjd med mitt val.
Heartbeat stod högt upp på listan när jag skulle betäcka henne 2014. Han valdes bort endast för att han stod i Danmark (maiden så jag vågade mig inte på utlandsskick)
För mig är temperamentet viktigast. Trygga, otittiga och vänliga vill jag att de ska vara. Hur är Heartbeats avkommor? En vän har ett sto efter honom som hon är väldigt nöjd med men jag vill gärna höra fler åsikter. @Emsan har inte du ett sto efter Elmshorn som du betäckte med Heartbeat?

Jag vet en bekant som tog Heartbeat på sitt sto (maiden). Som föl vet jag att den gav sin matte händerna fulla i form av humör och energi, sen tror jag att den lugnat ner sig lite iaf. Dock är den nog inte så stor. Vet förvisso inte storleken på hästarna bakom...

Ja jag har en hingst Född 2014 e.Heartbeat-Elmshorn-Zadok(Nimmerdor-Marco Polo) som jag är jätte nöjd med. Han har mycket karaktär, personlighet och väldigt självständig. Snäll i all hantering, finner sig i det mesta än så länge. Han har mycket energi, hans mamma har dock väldigt mycket temperament och nerv. Jätte fin typ på honom, se bilder på min profilsida.
Finns även en liten film på honom på Heartbeats sida på Lövstads hemsida.
Jag har sparat honom som hingst och planen är att han ska visas på rådgivande bedömning i höst om allt går som det ska.
Heartbeat är en av min absolut favorit hingstar och jag har träffat på och arbetat med många fina avkommor i mitt arbete.

Ja jag har en hingst Född 2014 e.Heartbeat-Elmshorn-Zadok(Nimmerdor-Marco Polo) som jag är jätte nöjd med. Han har mycket karaktär, personlighet och väldigt självständig. Snäll i all hantering, finner sig i det mesta än så länge. Han har mycket energi, hans mamma har dock väldigt mycket temperament och nerv. Jätte fin typ på honom, se bilder på min profilsida.
Finns även en liten film på honom på Heartbeats sida på Lövstads hemsida.
Jag har sparat honom som hingst och planen är att han ska visas på rådgivande bedömning i höst om allt går som det ska.
Heartbeat är en av min absolut favorit hingstar och jag har träffat på och arbetat med många fina avkommor i mitt arbete.
Oj, vad fin han var och dessutom läckert tecknad i ansiktet! Vad spännande med rådgivande i höst det ska jag följa med spänning. Tack för ditt svar. Mitt sto har en del humör hon också även om hon är väldigt snäll.
Typiskt Elmshorns avkommor vad jag har hört..

Jag har ju ett Heartbeat-sto med, @Emiro :) Tycker han är en underbar hingst!

Min avkomma är snäll, men mycket känslig och lättstressad. Kan även skriva under på MYCKET energi och humör, dock svårt att säga om humöret kommer från pappa eller morfar...
Hoppar fantastisk, och är inte särskilt tittig i hoppningen, men hon är absolut ingen nybörjar/tanthäst. :D

Min är inte hellre så stor, under 165 faktiskt, men ganska högrest. Ska finnas bild tidigare i tråden (eller om det var i tråden för 2015?).

Jag har ju ett Heartbeat-sto med, @Emiro :) Tycker han är en underbar hingst!

Min avkomma är snäll, men mycket känslig och lättstressad. Kan även skriva under på MYCKET energi och humör, dock svårt att säga om humöret kommer från pappa eller morfar...
Hoppar fantastisk, och är inte särskilt tittig i hoppningen, men hon är absolut ingen nybörjar/tanthäst. :D

Min är inte hellre så stor, under 165 faktiskt, men ganska högrest. Ska finnas bild tidigare i tråden (eller om det var i tråden för 2015?).
Tack för svar! Hmm, Hip Hop känns kanske som ett bättre alternativ om vi ska behålla avkomman.. Den är tänkt som tant eller gubbhäst beroende på vem av oss som ska ha den. :)

Jag velar och velar om jag ska betäcka Darina i år. Väntar två föl i maj och frågan är om jag ska vänta ett år till innan ombetäckning.

Hej Emiro.
Jag fick ett stoföl 2015 efter Hip Hop som jag är väldigt nöjd med. Hon är både snygg, rör sig bra och har ett fantastiskt psyke. Tillgiven, trevlig och fin att hantera. Jag valde Hip Hop då stoet e. Cortez är lite mer åt det temperamentsfulla hållet.

Hej Emiro.
Jag fick ett stoföl 2015 efter Hip Hop som jag är väldigt nöjd med. Hon är både snygg, rör sig bra och har ett fantastiskt psyke. Tillgiven, trevlig och fin att hantera. Jag valde Hip Hop då stoet e. Cortez är lite mer åt det temperamentsfulla hållet.
Det låter precis som vad jag vill ha, tack! :)

Lite till om HipHop till Emiro!
Har 3 avkommor med olika hingstar efter samma sto och den med HipHop som far är helt ljuvlig i temperamentet. Lättlärd som tusan, helt orädd, inte tittig, rör sig jättetrevligt och hoppar bra. Jämfört med sin lillasyster e. Baltimor är han nästan att betrakta som flegmatisk men det beror nog på att hon har nerverna på utsidan och ser allt oavsett hur långt bort det befinner sig. De hoppar lika bra men han har bäst gångarter och typ.

Lite till om HipHop till Emiro!
Har 3 avkommor med olika hingstar efter samma sto och den med HipHop som far är helt ljuvlig i temperamentet. Lättlärd som tusan, helt orädd, inte tittig, rör sig jättetrevligt och hoppar bra. Jämfört med sin lillasyster e. Baltimor är han nästan att betrakta som flegmatisk men det beror nog på att hon har nerverna på utsidan och ser allt oavsett hur långt bort det befinner sig. De hoppar lika bra men han har bäst gångarter och typ.
Tack för svar! Extra intressant när du kan jämföra stoets avkommor sådär. :up:

...och jag börjar fundera på HipHop till mitt Last Liberty-sto... (Med risk för att få en övervuxen ponny, men vad tusan, det måste väl finnas nån som vill ha en sån också tänker jag...).

Brukar han lämna smått? Kollade blup och där står det -1.2 på mankhöjd..... :cautious:
Mina ston är ju inte hellre jättestora... :angel:

Brukar han lämna smått? Kollade blup och där står det -1.2 på mankhöjd..... :cautious:
De jag har sett har inte varit några jättar utan legat mellan 160-165 i mkh. Å andra sidan, han har väldigt många fler förtjänster än nackdelar. Framförallt temperamentet skulle jag vilja lugna ner några hekto på min hetsporre.:devil: De avkommor jag vet om har varit riktigt trevliga i skallen!

När jag skulle betäcka Olivia första gången så fick jag Hip Hop som tips här eftersom han stämde bra in på vad jag vill ha. MEN jag valde bort honom då enbart p.g.a att han kan lämna smått. Nu har jag kommit på att jag inte behöver en bjässehäst så då passar han in på alla punkter. :up:
Men jag har hört i efterhand att han lämnar lite varierande storlek?
Känns som det kan bli en del Hip Hopare i Födda 2017-tråden..:p

Vet ni om han kommer att vara på någon hingstvisning i år? Han var väl med i hingstklassen på Bruksprovsveckan förra året om jag inte missminner mig?
Vore kul att se honom live. :)

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
904
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj