Funderingar hingstval 2016

Jag pratade med dem i juli (Waldhof alltså), de hänvisade till Fairway tror jag det var. Gick inte att få fryst för min del....
Vad lustigt. Jag tror ingen alls inom ASVH betäckte med honom i slutändan, så kanske inte gick att få till sedan eller något...
Vet inte om han verkade i avel i DEN/GER alls förra året heller? Snabb googling var mkt fattig.

Vad lustigt. Jag tror ingen alls inom ASVH betäckte med honom i slutändan, så kanske inte gick att få till sedan eller något...
Vet inte om han verkade i avel i DEN/GER alls förra året heller? Snabb googling var mkt fattig.
Jag har hittat noll och inget om honom i avelssammanhang när jag googlat, men det var ett tag sedan nu. Jag blev nämligen tipsad av min arbetsgivare som påstod att h*n hört nåt om fryst. Jag blev så klart överlycklig och ringde, men fick nej med hänvisning att de ville testa den frysta själva först, för man visste inte kvalitèn, eller nåt.
Jag har heller inte sett nåt om honom i ASVHs betäckningsstatistik

Jag har hittat noll och inget om honom i avelssammanhang när jag googlat, men det var ett tag sedan nu. Jag blev nämligen tipsad av min arbetsgivare som påstod att h*n hört nåt om fryst. Jag blev så klart överlycklig och ringde, men fick nej med hänvisning att de ville testa den frysta själva först, för man visste inte kvalitèn, eller nåt.
Jag har heller inte sett nåt om honom i ASVHs betäckningsstatistik
Fast dom hade på sin facebooksida att de hade fryst och pris...
Fast de kanske inte kommit överens med nya ägaren vad man skulle göra med det frysta för jag tror att det igentligen är nya hästägaren som äger även gammal sperma ?
Fast man vet inte hur de kommit överens däremellan i sina affärer .
Skulle dock velat använda Floricello Hoppas det finns tillgång på fryst senare.

Fast dom hade på sin facebooksida att de hade fryst och pris...
Fast de kanske inte kommit överens med nya ägaren vad man skulle göra med det frysta för jag tror att det igentligen är nya hästägaren som äger även gammal sperma ?
Fast man vet inte hur de kommit överens däremellan i sina affärer .
Skulle dock velat använda Floricello Hoppas det finns tillgång på fryst senare.

Jag syftade på att jag inte hittat något i stil med att Floricello kommer tillbaka till Sverige eller att han kommer att vara stationerad här, att det stod på deras facebook att de hade fryst semin på honom stämmer säkert.

Har ändrat mig angåande hingst till Ladiesdream/Animo-stoet. Jag var SÅ fast vid Embassy II, tills jag hörde på flera ställen att Escudo och hans sonar lämnar rätt svårridna och egensinniga avkommor.... Och om det är en enda sak som bör undvikast till det stoet så är det et sånt temperament... :angel: Bläh!

Så nu känns det lite som "back to schratch". :crazy:

Är jättenögd med min avkomma e. Crelido, men skulle evt. vilja hitta en hingst som lämnar ännu ädlare, större och bättre/säkrare hoppförmåga, dvs. snäppet "vassare" i allt.

Bra typ (högställd, inte allt för kort rygg), bra ben (hållbarhet) och bra temperament är måsten. Bra gångarter är et plus.

Tips, anyone??

Har ändrat mig angåande hingst till Ladiesdream/Animo-stoet. Jag var SÅ fast vid Embassy II, tills jag hörde på flera ställen att Escudo och hans sonar lämnar rätt svårridna och egensinniga avkommor.... Och om det är en enda sak som bör undvikast till det stoet så är det et sånt temperament... :angel: Bläh!

Så nu känns det lite som "back to schratch". :crazy:

Är jättenögd med min avkomma e. Crelido, men skulle evt. vilja hitta en hingst som lämnar ännu ädlare, större och bättre/säkrare hoppförmåga, dvs. snäppet "vassare" i allt.

Bra typ (högställd, inte allt för kort rygg), bra ben (hållbarhet) och bra temperament är måsten. Bra gångarter är et plus.

Tips, anyone??

Escudoavkommorna kan vara rätt egensinniga ja :D Har ett Escudo- Imperator sto och hon är mkt egen.. Har inte ridit henne, utan köpt enbart till avel (är 18 i år) men bara att fånga henne i hagen om hon inte själv vill är ett heldagsprojekt.. :cool:

Etalon Lux N, Canterbury? Uncanto di Villagana verkar vara en väldigt trevlig hingst, har inte sett så mkt avkommor efter honom men kan tänka mig att han blir mer och mer poppis ju högre upp i klasserna han och Jens kommer.

När jag tänker snäppet vassare i allt går tanken direkt till Clinton- Cornet Obolensky-avkommor och i den linjen finns väl rätt gott om hingstar att välja på :)

Escudoavkommorna kan vara rätt egensinniga ja :D Har ett Escudo- Imperator sto och hon är mkt egen.. Har inte ridit henne, utan köpt enbart till avel (är 18 i år) men bara att fånga henne i hagen om hon inte själv vill är ett heldagsprojekt.. :cool:

Etalon Lux N, Canterbury? Uncanto di Villagana verkar vara en väldigt trevlig hingst, har inte sett så mkt avkommor efter honom men kan tänka mig att han blir mer och mer poppis ju högre upp i klasserna han och Jens kommer.

När jag tänker snäppet vassare i allt går tanken direkt till Clinton- Cornet Obolensky-avkommor och i den linjen finns väl rätt gott om hingstar att välja på :)

Tack för input! Vet inte om jag vågar lägga mer Nimmerdor-blod på iom att han är farfar till stoet, så tror det blir för nära med Etalon Lux N iaf...

Vill gärna ha en beprovad hingst som gått GP och/eller lämnat avkommor som går GP. :)

Hej
Ny på forumet och önskar tips på hingst till sto e-Wetano ue-Bellini.
Hon är 160 cm, ngt grov i typen dock lättriden. Ngt lång i ryggen. har mkt energi men ett coolt temperament.
Triangelmärkt pga senskada som ung och därför inte tävlad.
Söker en prisvärd hingst med bra temperament som lämnar lite nättare avkommor.
// :-)

Hej
Ny på forumet och önskar tips på hingst till sto e-Wetano ue-Bellini.
Hon är 160 cm, ngt grov i typen dock lättriden. Ngt lång i ryggen. har mkt energi men ett coolt temperament.
Triangelmärkt pga senskada som ung och därför inte tävlad.
Söker en prisvärd hingst med bra temperament som lämnar lite nättare avkommor.
// :-)

Vad som är prisvärt är ju väldigt relativt, vad är din maxkostnad för språng+dräktighetsavgift?

Min första tanke var nämligen Benetton Dream för att få upp mankhöjden lite, lätta upp, bättra på gången och bibehålla ett relativt coolt temperament. Däremot kostar han bortåt 13000 - 14000 för språng och dräktighetsavgift.
En annan som dök upp i tankarna är Zaladin MI för lite storlek och lätthet, lite modernare gång och inte alltför mycket hett blod. Ligger lägre i pris än BD (men har ju inte de meriterna BD har).
Blue Hors St. Schufro är en intressant hingst vars avkommor är eftertraktade. Bör också lätta upp och ge mer gång. Hans mor har även gett den mycket fina hingsten Finest e. Fürstenball bl.a. Lite Weltmeyer i St. Schufro så avkomman skulle få honom i 3:e och 5:e ledet vilket är 0.007% inavel. Han har rätt trevliga villkor och jag vet att skicken från Blue Hors brukar fungera bra.
Clever Hill Q bör kunna passa stoet då han tillför lätthet, smidighet och har ett mycket trevligt temperament själv.

För att nämna några stycken...

Nu har vår lilla Semiramis SD kommit hem. Mätte henne till 163 cm utan skor. Hon fölar sent i år (dräktig med Glamourdale) så vi har tänkt att vi ger det max 2 försök i år. 99% är det bestämt att hon går till For Romance efter hans mycket fina dräktighetsresultat förra året. Fölet skall (om hon blir dräktig) säljas, ev. visas för uttagning till elitauktionen.
Till Winette är vi väldigt inne på att välja Hesselhöj Donkey Boy. Vi skall till Herning och titta så ser han fin ut där blir det så. Med tanke på att han börjat väcka så mycket uppseende på sistone känns det som ett smart val. Det har till och med påtalats att om han gör sig väl i aveln och förblir tillgänglig har han god chans att bli grunden för en ny hingstlinje - Något att hoppas på.

Då har jag också börjat fundera lite mer vad jag ska lägga för hingst på mitt Elmshornsto i år. Contendro l hade passat henne jätte bra men eftersom mitt sto är litet vet jag inte om jag vågar chansa. Hon har en 2 åring e. Heartbeat som ser ut att bli normal stor men går ju inte att avgöra hur hon nedärver sig storleksmässigt på bara en avkomma.

Har även funderat på Armitage om han kommer finnas i Sverige i år eller hans son Armani Code.

Vad som är prisvärt är ju väldigt relativt, vad är din maxkostnad för språng+dräktighetsavgift?

Min första tanke var nämligen Benetton Dream för att få upp mankhöjden lite, lätta upp, bättra på gången och bibehålla ett relativt coolt temperament. Däremot kostar han bortåt 13000 - 14000 för språng och dräktighetsavgift.
En annan som dök upp i tankarna är Zaladin MI för lite storlek och lätthet, lite modernare gång och inte alltför mycket hett blod. Ligger lägre i pris än BD (men har ju inte de meriterna BD har).
Blue Hors St. Schufro är en intressant hingst vars avkommor är eftertraktade. Bör också lätta upp och ge mer gång. Hans mor har även gett den mycket fina hingsten Finest e. Fürstenball bl.a. Lite Weltmeyer i St. Schufro så avkomman skulle få honom i 3:e och 5:e ledet vilket är 0.007% inavel. Han har rätt trevliga villkor och jag vet att skicken från Blue Hors brukar fungera bra.
Clever Hill Q bör kunna passa stoet då han tillför lätthet, smidighet och har ett mycket trevligt temperament själv.

För att nämna några stycken...
Tack för svar
ska läsa på om dem.

Jahapp då var man där igen.. börjar man en gång med aveln så slutar man aldrig.. Började med att jag kom på mig själv att titta på hingstar, sen fick jag veta att semin-stationen som ligger 5 min från gården öppnar igen! Så nu blir det föl igen ( förhoppningsvis )
Denna gång tänker jag betäcka mitt Diplomsto Roxi e.Bravour ue Mio de baugy
Helst vill jag ha ett Nintender-föl igen efter att jag förlorade mitt fina sto. Men jag kan inte hitta han, inte på fryst semin heller ? :(
Nu har jag kollat på Conthinder, lätt i typen men jäkligt stor! .
Är det någon som har tips på en lätt, ädel hingst med kvicka framben som inte lämnar höghus!? :P

http://www.blup.se/sv-SE/horses/236389-roxina-swb

Ni som använt utländsk hingst som inte har en hingsthållare, har ni fått beställa seminen i ert namn och åkt med den till seminstationen, eller har seminstationen beställt själv trots att det inte funnits någon hingsthållare?

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 355
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
905
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30