Funderingar hingstval 2016

Föra veckan sa de till mig att de inte visste än om Amirtage skulle stå i Sverige men att han annars fans på fryst. Men roligt om det nu är bestämt. Är det hela säsongen han kommer stå här?
Oj och jag fick svar på mail för flera veckor sedan att han skulle komma men de visste inte datum än Ja då tar jag tillbaka mitt svar.

Fast har inte det endast (ytterst) marginell betydelse? En häst har 32 kromosompar, så totalt i varje cell (med undantag för könscellerna) finns 64 kromosomer, 32 från stoet och 32 från hingsten. Ett av dessa par är könskromosomer (XX för ston och XY för hingstar).

När nya könsceller bildas i fölet kommer kromosomerna lägga sig bredvid varandra i sina par, och dela gener från hingsten och stoet, vilket i varje könscell ger en unik fördelning av arvsmassa mellan hingsten och stoet som skapade fölet. När detta sker i ett hingstföl (eller i ett hingstfoster, rättare sagt) kommer kromosomparet som är X och Y också att lägga sig bredvid varandra, och utbyta gener. De delar som styr hingstars könsutveckling (på Y-kromosomen) kommer dock inte att delas. Ungefär hälften av hingstens könsceller (som bildar spermierna) kommer att ha en X-kromosom + 31 icke-könskromosomer, och visa versa för Y-kromosomen.

Visst finns det andra gener som heller inte kommer överföras från en hingst till ett sto, som ligger angränsade till de gener som styr könsutvecklingen, men de är väldigt få jämfört med det genom som iaf hos människan består av minst 19 000 gener som styr hur individen utvecklas. Jag vet att någon föreläsare sa att meningen med de delar av Y-kromosomen som skiljer sig från X-kromosomen (och som därmed inte överförs till flickor/stoföl) är att knuffa igång utvecklingen av manliga karakteristika (SRY-genen), men mycket mer än så finns inte att tillskriva dem. Detta kan dock såklart skilja sig mellan människa och häst!! Är inte veterinär utan medicinare :)
Grundläggande genetik är att manliga (hingstar) bär på könskromosomerna X och Y, medan de kvinnliga (ston) bär på X och X. Därför får ett hingstföl sin Y-kromosom från sin far och ett av moderns två X ... alltså har hingstfölet ett X och ett Y. Ett stoföl får av sin far X-kromosomen och från modern kommer ett av hennes två X, vilket blir X och X. Det har skrivits en hel del (mycket mer inom exempelvis fullblodsaveln) om att det ska finnas en befintlig gen som är lokaliserad till hästens X-kromosom (därför kallad X-faktorn) som ger stora och atletiska hjärtan. Därmed ska hästen få en större fysisk kapacitet och högre prestanda.  Om vi ska omvandla detta till praktiken i hingstvalet, så finns det olika ”Xfaktorpositioner” i stamtavlan. De som praktiserar detta förespråkar att man ska ha vissa nyckelston i dessa X-faktorpositioner. Helst ska det finnas många olika helsyskon i stamtavlan (då pratar vi inte bara tre eller fyra led, utan upp till nio och tio led) där X-faktorn kommer både via hingsten och stoet

Om Nintender ska stå hos Lisen och Peder är jag rätt säker på att de använder Bollerup som station eftersom det dels är nära och dels att de har ett samarbete med Bollerup:).

Vårat nya fölsto efter Pessoa VDL-Irco Marco har inte riktigt bestämt mig än men vill använda Plot Blue :up:
Prizma_zps2tiephdq.jpg

Hoppar in i tråden!!

Har planer på att betäcka min ponny i år. Eller tja, planerna har jag haft i flera år men det är först nu jag känner att det verkligen klaffar rätt. Hon ska besiktigas nästa månad för att få en objektiv bedömning av veterinär om hon är lämplig, blir hon godkänd så är det bara att tuta och köra!!

Har funderat mellan IT'S Rafferty och Björkgårdens Vindus, men just nu lutar det mest åt Vindus :)

Det blir mitt första egna föl. Familjens ena häst är dock en egen uppfödning född -08, men då är det mamma som stått för största ansvaret och alla kostnader. Nu är det min tur och det är så spännande!!! :love:

Hoppar in i tråden!!

Har planer på att betäcka min ponny i år. Eller tja, planerna har jag haft i flera år men det är först nu jag känner att det verkligen klaffar rätt. Hon ska besiktigas nästa månad för att få en objektiv bedömning av veterinär om hon är lämplig, blir hon godkänd så är det bara att tuta och köra!!

Har funderat mellan IT'S Rafferty och Björkgårdens Vindus, men just nu lutar det mest åt Vindus :)

Det blir mitt första egna föl. Familjens ena häst är dock en egen uppfödning född -08, men då är det mamma som stått för största ansvaret och alla kostnader. Nu är det min tur och det är så spännande!!! :love:

Berätta mer om henne! :)

Berätta mer om henne! :)
Dundertunnan är en ponny på 140 cm, okänd härstamning och ras, f. -97. Har haft henne sedan jag var 9-10 år gammal (så ca 12 år nu?). Mycket hjärna, väldigt klipsk! Stabil och trygg. Arbetsam, energisk och vaken när det kommer till "grenar" hon är intresserad av (körning, trickträning, uppmärksamhet över lag). Har många knappar och kan vara lite klurig och svår när man ställer mer krav, men är otroligt snäll mot nybörjare och barn. Grövre typ och väldigt söt!

11057385_1096930433673292_3182175564932223540_o.jpg

11226921_1050602941639375_274827048776263150_o.jpg

ITs Rafferty och Vindus är nästan lika stora (150 vs 152 cm), men Raffe är mer ponny-typ med kortare rygg, mindre huvud o.s.v. Färgmässigt är han ju ungefär världens bästa match, för han har i stort sett samma färg som Dundertunnan. Min uppfattning om Vindus är däremot att hans personlighet matchar klockrent + det finns potential för en något större avkomma. Hans färg är ju fantastisk också! Jag har dock inte så bra koll på färggenetik så vet inte riktigt hur den nedärvs. Vilket i och för sig inte spelar så stor roll eftersom jag älskar både Dundertunnans, Raffes och Vindus färg, haha!

Vindus:

11255762_1593081947597130_625771035892730572_n.jpg

Raffe:
11838626_713659532099672_6311683057273165679_o.jpg

Jag som INTE skulle betäcka om... Också har Luxus fått så otroligt fina villkor i år så jag är så sugen så jag blir tokig! Han var mitt förstaval ifjol men pga missförstånd blev det hingstbyte till Fairway. Visst är jag nöjd med den kombinationen också men Luxus är min absoluta favorit! :love: Men det är bara att bita sig i fingrarna... Jag ska betäcka igen om typ tre-fyra år när årets avkomma ska börja ridas, men inte redan i år... Får hoppas det är lika bra villkor då...

(Försöker nog mest övertala mig själv, tur sambon kan bromsa mig, haha)

Dundertunnan är en ponny på 140 cm, okänd härstamning och ras, f. -97. Har haft henne sedan jag var 9-10 år gammal (så ca 12 år nu?). Mycket hjärna, väldigt klipsk! Stabil och trygg. Arbetsam, energisk och vaken när det kommer till "grenar" hon är intresserad av (körning, trickträning, uppmärksamhet över lag). Har många knappar och kan vara lite klurig och svår när man ställer mer krav, men är otroligt snäll mot nybörjare och barn. Grövre typ och väldigt söt!

11057385_1096930433673292_3182175564932223540_o.jpg

11226921_1050602941639375_274827048776263150_o.jpg

ITs Rafferty och Vindus är nästan lika stora (150 vs 152 cm), men Raffe är mer ponny-typ med kortare rygg, mindre huvud o.s.v. Färgmässigt är han ju ungefär världens bästa match, för han har i stort sett samma färg som Dundertunnan. Min uppfattning om Vindus är däremot att hans personlighet matchar klockrent + det finns potential för en något större avkomma. Hans färg är ju fantastisk också! Jag har dock inte så bra koll på färggenetik så vet inte riktigt hur den nedärvs. Vilket i och för sig inte spelar så stor roll eftersom jag älskar både Dundertunnans, Raffes och Vindus färg, haha!

Vindus:

11255762_1593081947597130_625771035892730572_n.jpg

Raffe:
11838626_713659532099672_6311683057273165679_o.jpg

Din häst ser ut att vara mörkfux med ljusare man och svans liksom Rafferty, Vindus någon typ av dubbelgul.

Vet du vilken färg Vindus föräldrar har? Jag har inte jättekoll på dubbelgula färgerna men ser ut som att han är brun i grunden eftersom man och svans är mörkare än kroppen (?), men då måste minst en av föräldrarna vara (gul)brun eller (gul)svart i grunden.

Med Rafferty borde det bli samma färg eftersom både fux och ljusare man är recessiva anlag.

Med Vindus skulle det varken bli ditt stos eller Vindus färg (om nu inte ditt sto i själva verket är en väldigt mörk isabell) utan antingen en isabell eller gulbrun (om Vindus är brun i grunden, är han fux i grunden kan det bara bli isabell).

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 355
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
906
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka