Funderingar hingstval 2016

Jag som INTE skulle betäcka om... Också har Luxus fått så otroligt fina villkor i år så jag är så sugen så jag blir tokig! Han var mitt förstaval ifjol men pga missförstånd blev det hingstbyte till Fairway. Visst är jag nöjd med den kombinationen också men Luxus är min absoluta favorit! :love: Men det är bara att bita sig i fingrarna... Jag ska betäcka igen om typ tre-fyra år när årets avkomma ska börja ridas, men inte redan i år... Får hoppas det är lika bra villkor då...

(Försöker nog mest övertala mig själv, tur sambon kan bromsa mig, haha)

Jag skulle inte heller betäcka om men tror ändå mitt D-Daysto går till Luxus. Kan inte hålla mig borta från aveln. Haha.

Din häst ser ut att vara mörkfux med ljusare man och svans liksom Rafferty, Vindus någon typ av dubbelgul.

Vet du vilken färg Vindus föräldrar har? Jag har inte jättekoll på dubbelgula färgerna men ser ut som att han är brun i grunden eftersom man och svans är mörkare än kroppen (?), men då måste minst en av föräldrarna vara (gul)brun eller (gul)svart i grunden.

Med Rafferty borde det bli samma färg eftersom både fux och ljusare man är recessiva anlag.

Med Vindus skulle det varken bli ditt stos eller Vindus färg (om nu inte ditt sto i själva verket är en väldigt mörk isabell) utan antingen en isabell eller gulbrun (om Vindus är brun i grunden, är han fux i grunden kan det bara bli isabell).
Vindus är e: Isvind (isabell) och u: Vindy's Bris (gulsvart)!

Vindus är e: Isvind (isabell) och u: Vindy's Bris (gulsvart)!

Då skulle jag säga att Vindus är antagligen är brun eller eventuellt svart i grunden. Eftersom pappan är isabell har han dock ett fuxanlag, så om ditt sto är mörkfux är det då 50% chans på gulbrun/gulsvart och 50% chans isabell.

Zafferano om han godkänns, kan man lägga honom på ett hoppstammat sto och hoppas på att få något som kan både röra sig och hoppa? Eller blir det pannkaka? Jag är ju förtjust i att blanda lite, för att försöka få ungar som både kan hoppa och röra sig, då stoet e Last Liberty rör sig helt OK. Tänker att mödernet verkar ha lämnat mycket hopp, även med dressyrhingstar. Vill gärna åt storleken också, som Zack-blodet brukar ge, Zafferano verkar själv vara en stadig bit.

Zafferano om han godkänns, kan man lägga honom på ett hoppstammat sto och hoppas på att få något som kan både röra sig och hoppa? Eller blir det pannkaka? Jag är ju förtjust i att blanda lite, för att försöka få ungar som både kan hoppa och röra sig, då stoet e Last Liberty rör sig helt OK. Tänker att mödernet verkar ha lämnat mycket hopp, även med dressyrhingstar. Vill gärna åt storleken också, som Zack-blodet brukar ge, Zafferano verkar själv vara en stadig bit.

Hoppas kan man alltid göra, men generellt sett är det vanligare att hoppstammade hingstar har bra rörelser än att gångartsstammade hingstar hoppar bra.
Vill du använda honom är det klokt att låta honom få några årgångar så du kan se hur just han nedärver sig.

Hoppas kan man alltid göra, men generellt sett är det vanligare att hoppstammade hingstar har bra rörelser än att gångartsstammade hingstar hoppar bra.
Vill du använda honom är det klokt att låta honom få några årgångar så du kan se hur just han nedärver sig.
Jo, jag kände också att det var lite av en chansning, jag tog ju Bravour förra året då han uppfyllde samma kriterier, men där hade jag lite mer underlag att luta mig mot. Tack!

Hans pappa, farfar och morfar hoppar ju inte väl någon av dem. Hans möderne har gett en del som gått hoppning, men mest lätt klass. Mödernets styrka ligger definitivt inom dressyren och gångartsförärvning då det inom 3 generationer lämnat en svårklassavkomma, flera högt bedömda hästar och ett antal tävlande på lätt/msv nivå.
Jag skulle säga att det är en enorm skillnad mot Bravour som bevisligen genom sitt höga hoppindex och positiva gångartsindex ger både BRA hopp och lagom gångarter för den som vill göra lite av varje.

Hans pappa, farfar och morfar hoppar ju inte väl någon av dem. Hans möderne har gett en del som gått hoppning, men mest lätt klass. Mödernets styrka ligger definitivt inom dressyren och gångartsförärvning då det inom 3 generationer lämnat en svårklassavkomma, flera högt bedömda hästar och ett antal tävlande på lätt/msv nivå.
Jag skulle säga att det är en enorm skillnad mot Bravour som bevisligen genom sitt höga hoppindex och positiva gångartsindex ger både BRA hopp och lagom gångarter för den som vill göra lite av varje.

Jag var tveksam, därav att jag ställde frågan här... Läser man på uppfödarens hemsida så får man intrycket av att det är ett möderne som lämnat bra hopphästar såväl som dressyr. Citat:
Zafferano kommer ur ett gediget svenskt möderne, Vanda, som lämnat många framstående hästar med resultat i svår hoppning, och även ättlingar som tävlar höga klasser dressyr. Precis som Zafferano är många av dem multitalanger som tävlar i både hoppning och dressyr parallellt.
Hoppförmågan nedärvs starkt, många av dem som tävlar svår klass hoppning är efter typiska dressyrhingstar. Slutcitat.
Zaladin har väl dessutom ett möderne som är åtminstone delvis hoppstammat, jag hittar både Argentinus och Ladykiller-blodet där. Zaladins mamma har grönt på både hopp och dressyr på Blupen iaf.

Valet föll som som sagt på Bravour då han redan hade ett index som visar svart på vitt hur han nedärver sig...

Jag var tveksam, därav att jag ställde frågan här... Läser man på uppfödarens hemsida så får man intrycket av att det är ett möderne som lämnat bra hopphästar såväl som dressyr. Citat:
Zafferano kommer ur ett gediget svenskt möderne, Vanda, som lämnat många framstående hästar med resultat i svår hoppning, och även ättlingar som tävlar höga klasser dressyr. Precis som Zafferano är många av dem multitalanger som tävlar i både hoppning och dressyr parallellt.
Hoppförmågan nedärvs starkt, många av dem som tävlar svår klass hoppning är efter typiska dressyrhingstar. Slutcitat.
Zaladin har väl dessutom ett möderne som är åtminstone delvis hoppstammat, jag hittar både Argentinus och Ladykiller-blodet där. Zaladins mamma har grönt på både hopp och dressyr på Blupen iaf.

Valet föll som som sagt på Bravour då han redan hade ett index som visar svart på vitt hur han nedärver sig...

Ja och det stämmer att Vanda-stofamiljen gett 2 st svårklarrhästar i hoppning. Mormorsmormor Vildros lämnade en annan avkomma, Isolde, som är mamma till Nellie u. Nepal och mormor till Balett u. Bayron - som har 12 resp. 1 st placeringar i svår klass. Jag tycker inte det klassas som nära släkt, andra kanske inte håller med.
Hos farmorsfar Solos Landtinus finns det ju multitalang ja, lite över hälften av hans avkommor i DV tävlar hoppning, men han har flera resultatpoäng från sina dressyravkommor, trots att han har fler tävlande inom hoppning.

Det finns lite blandat ja, men såvida Zafferano inte hoppar väldigt bra själv hade jag inte valt att chansa. Man vill ju inte bara att hingsten inte skall ha samma svagheter som ens sto, utan man vill ju även förstärka de goda egenskaperna stoet har. Speciellt om avkomman skall säljas som föl skulle jag inte våga chansa.

Ja och det stämmer att Vanda-stofamiljen gett 2 st svårklarrhästar i hoppning. Mormorsmormor Vildros lämnade en annan avkomma, Isolde, som är mamma till Nellie u. Nepal och mormor till Balett u. Bayron - som har 12 resp. 1 st placeringar i svår klass. Jag tycker inte det klassas som nära släkt, andra kanske inte håller med.
Hos farmorsfar Solos Landtinus finns det ju multitalang ja, lite över hälften av hans avkommor i DV tävlar hoppning, men han har flera resultatpoäng från sina dressyravkommor, trots att han har fler tävlande inom hoppning.

Det finns lite blandat ja, men såvida Zafferano inte hoppar väldigt bra själv hade jag inte valt att chansa. Man vill ju inte bara att hingsten inte skall ha samma svagheter som ens sto, utan man vill ju även förstärka de goda egenskaperna stoet har. Speciellt om avkomman skall säljas som föl skulle jag inte våga chansa.
Tack för ett mer utförligt svar. Som både du och Görel är inne på (och som jag själv misstänkte), är det för mycket gambling då stoet självt är oprövat och hingsten likaså.

Vad säger Zafferanos stam om eventuellt temperament på avkommor om man bortser från stoets härstamning och inverkan? Han har ju en superläcker färg som säkert drar till sig många ägare till ston vars avkommor inte säljer sig själva så att säga. Kan det tänkas bli ridbara avkommor med temperament som passar amatörryttare?

Bernstein gav ju mest gångartshästar även om han själv hoppade 8-or på båda sina bruksprov. Han själv var från ett väldigt bra möderne som gett många tävlingshästar i både dressyr och hoppning. Hans pappa Napoleon ansågs inte kunna hoppa.
Chagall var en riktigt framstående gångartsförvärvare! Han var ockå farfarsfar till Napoleon. Många avkommor till honom exporterades och Gauguin de Lully tog lagsilver i OS -88.
Immer gav främst hopphästar och lämnade flera avkommor i svår hoppning och fälttävlan.
Volfram har jag visserligen träffat ättlingar till men kan inte säga något speciellt om dem. Inser att jag även har träffat mormorsmor Ikea för över 30 år sedan men minns inget annat än att hon var skimmel.
Corsos avkommor hoppade bra.

Generellt skulle jag säga att han är mycket mer åt dressyrhållet än åt hopphållet även om det finns lite hopp i botten på honom.

Med den utförliga informationen går han definitivt bort till mitt sto. Väldigt intressant att läsa om dock då jag bara har vaga associationer till många av namnen i hans stamtavla. Jag var inte intresserad av honom för färgens skull utan som tidigare nämnt gillar jag att avla för att få mer allround-baserade avkommor och behöver mer storlek på avkommorna.

Hingstförslag till ett maidensto Don Romantic-Tiptop-Midt-West Ibi-Light. Bra benställning, snygg hals och storlek (?) är de första sakerna som jag kan tänka mig hingsten ska ha.

Kommer att semineras på Lövsta, kanske nån hemmahingst eller nån superfertil annars, man vet ju inte hur hon blir dräktig.

någon som vet vart Carmargue tagit vägen?
Jag vet inte riktigt vad som hänt, men var i kontakt med Hästak förra året då jag var sugen på Camarque. Hästak importerade Camarque tidigare, men tydligen hade hingstägaren kursat. Jag vet inte riktigt vad som har hänt sedan dess, då han förvaltades från ett konkursbo.

Jag som INTE skulle betäcka om... Också har Luxus fått så otroligt fina villkor i år så jag är så sugen så jag blir tokig!

Jag undrar hur du kommer fram till den slutsatsen? Hingsten har låg dräktighet och språngavgiften tas bort under förutsättning att du prövar två gånger. Så i stället för att byta till en annan hingst löper du stor risk att stoet går tomt under året. Dessutom är 2000 kronor en väldigt liten summa i sammanhanget om man räknar med uppstallningar och andra omkostnader - särskilt om du inte får dräktigt.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 355
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
906
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka