Funderingar hingstval 2016

Jag undrar hur du kommer fram till den slutsatsen? Hingsten har låg dräktighet och språngavgiften tas bort under förutsättning att du prövar två gånger. Så i stället för att byta till en annan hingst löper du stor risk att stoet går tomt under året. Dessutom är 2000 kronor en väldigt liten summa i sammanhanget om man räknar med uppstallningar och andra omkostnader - särskilt om du inte får dräktigt.

Jo absolut har du rätt i det. Men jag tycker ändå att en dräktighetsavgift är mer lockande än språng. Sen är det såklart så att man ändå inte kan garantera att stoet tar sig (det kan du ju inte oavsett hingstval), men man har ändå möjlighet att byta utan att behöva betala två språngavgifter.

Det tyckte jag var bra villkor. Finns väl knappt på nån annan hingst nu?

Själv hade jag kunnat tänka mig att försöka 1 gång .
Med tanke på att skicken kostar , Uppstallningskostn , transport kostnader så blir det endel kostnaderför att försöka 1 gång och sen utvärdera OM jag vill försöka engång till .
Bara detta blir endel pengar och som sagt säsongen försvinner och vid sen dräktighet så kanske även nästa säsong spricker.
Hoppas alla problem nu är lösta och jag skulle själv vilja ha en Luxus unge men har haft mycket otur nu så jag törs inte chansa utan avvaktar till nästa år om det nu fungerar
Hoppas Luxus kommer på naturligt i annat fall

Jag kan tänka mig att ge det ett, max två försök med Luxus efter att ha rådgjort med min seminveterinär. Jag har varken transport eller uppstallning att tänka på, men har en reserv ifall hon inte tar sig. Kommer börja rejält tidigt på säsongen också, räknar knappt med att få dräktigt, tråkigt nog. Dock tog sig samma sto sent på säsongen på första försöket med ett restskick förra gången, förvisso med en hingst med väldigt bra fertilitet.

Brukar Cardento lämna ädla eller grova ungar? Han har ju ganska mycket fullblod i stammen, men har för mig att de avkommor jag sett har varit ganska maffiga?

Jag kan tänka mig att ge det ett, max två försök med Luxus efter att ha rådgjort med min seminveterinär. Jag har varken transport eller uppstallning att tänka på, men har en reserv ifall hon inte tar sig. Kommer börja rejält tidigt på säsongen också, räknar knappt med att få dräktigt, tråkigt nog. Dock tog sig samma sto sent på säsongen på första försöket med ett restskick förra gången, förvisso med en hingst med väldigt bra fertilitet.

Jag är för luttrad och skulle inte chansa med mitt sto. Tog sig direkt tre år i rad, på fryst, för att därefter inte ta sig alls. Man vet aldrig :(

Med den hingsten? Skit också i så fall, jag som verkligen stött o blött det alternativet hur mycket som helst.:( Det är ju en kalasfin hingst.

Om du kan ställa stoet i närheten och slipper transportera sperman alltför långt hade jag inte varit oroad. Särskilt inte om du kan betäcka hyffsat tidigt på säsongen. Mitt sto som stod på grannstationen fick två finfina skick (80 resp 75 % motilitet) och blev dräktig på första brunst, trots ett monsterstort ägg. Mitt sto betäcktes i 4 brunster som 3 åring men tog sig inte. Så uppenbarligen är det olika

Om du kan ställa stoet i närheten och slipper transportera sperman alltför långt hade jag inte varit oroad. Särskilt inte om du kan betäcka hyffsat tidigt på säsongen. Mitt sto som stod på grannstationen fick två finfina skick (80 resp 75 % motilitet) och blev dräktig på första brunst, trots ett monsterstort ägg. Mitt sto betäcktes i 4 brunster som 3 åring men tog sig inte. Så uppenbarligen är det olika
Vi står på östkusten, Kalmar, dock har jag bägge hästarna på seminstation till vardags. Jag har verkligen rådgjort med med min veterinär och tänkte som sagt ge det ett försök väldigt tidigt på säsongen (dvs så fort stationerna öppnar i princip). Jag har också förstått att vissa har fått dräktigt, vi hade nog bara en förra året o den tog sig på första brunsten.

Jag vet inte riktigt vad som hänt, men var i kontakt med Hästak förra året då jag var sugen på Camarque. Hästak importerade Camarque tidigare, men tydligen hade hingstägaren kursat. Jag vet inte riktigt vad som har hänt sedan dess, då han förvaltades från ett konkursbo.
Ja jag har försökt komma i kontakt med de som jag tror hade honom på station i Danmark men ej fått svar. Hoppades på att det skulle vara klart i år med konkursen och att någon annan kanske köpt honom så att han blir tillgänglig igen....

:rage: Vi som bestämt oss för Donkey Boy, nu har de släppt priset: 10 000 DKK plus moms. Det är mer än dubbelt av vad han kostade förra året. "Grundat i att inköpspriset var så högt och priserna för andra topphingstar" Och då har han inte ens lämnat en fölårgång ännu.

Så nu måste vi bestämma oss för någon annan, inte en chans att vi tänker betala det då det finns andra hingstar med tävlingsmeriter, med fina fölårgångar och med minst lika bra stostam för samma pris. Funderar på Fürsten-Look.

:down::meh:

Hugger senaste knappen.

Jag ska betäcka dotterns ponny i år har jag lovat, och tanken var att betäcka mitt Bal de Seigneursto samtidigt, men då hon tragiskt gick bort under vintern så icke.

Hade inte tänkt stoppa någon av de andra i avelsboxen i år, men så kansle det får bli ändå.

Vilka hingstval skulle ni rekommendera till de här två?

Red Rainbow - National Zenith

Akribori - Lando

Hej
Ny här :)
Jag har fått låna en superfin ponny - Poohlia e: Veronas Gerswin ue: Paddock Camargue, hon är en maxad c-ponny född 2012 och är ett maidensto.
Henne tänker jag betäcka med Dirco Hästak.
Det ska bli så spännande :)

Dessutom har jag mitt eget ponnysto Cuba e: Orchis Frivaldi ue: Gimmick som i år är dräktig med Ulk d'été. Jag hade egentligen bestämt mig för att hon skulle få vila ett år men nu är jag lite i valet och kvalet i alla fall. Ev. har jag fått förra årets båda avkommor sålda och då vill jag nog betäcka båda stona.
I så fall tänker jag använda mig av ponnyhingsten Valdo e: Vermont ue: Derano Gold

Här är Poohlia
poohlia_2.jpg

Här är Cuba
DSC_7932.jpg

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 355
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
906
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka