Funderingar hingstval 2016

Är det någon som funderar på att betäcka med någon av de ny godkända bruksprovshingstarna?

Jag är sugen på Kannatol:)

Och vågar jag mig inte på en nygodkänd så blir det nog Baltimore eller Heartbeat. OM jag nu ska betäcka om, jag hade egentligen inte tänkt det, men jag blev hemskt inspirerad nu när det blev vår och bruksprov:D

@pews1972 Vad kul med mer ponnyfolket i tråden! Har sett Valdo en del på tävling och tycker att han är lite halvtråkig gångartsmässigt. Men följer hans senaste ryttare på instagram och jag tycker hon har utvecklat honom ett snäpp till och han verkar ha en fantastisk ridbarhet och ett väldigt fint psyke. Precis vad som behövs av ponnyhingstarna :).

@pews1972 Vad kul med mer ponnyfolket i tråden! Har sett Valdo en del på tävling och tycker att han är lite halvtråkig gångartsmässigt. Men följer hans senaste ryttare på instagram och jag tycker hon har utvecklat honom ett snäpp till och han verkar ha en fantastisk ridbarhet och ett väldigt fint psyke. Precis vad som behövs av ponnyhingstarna :).
Jag har också sett honom på tävling - men dels var det några år sedan och dels hade vi då med en egen hingst. Jag satsar inte på gångarts-avel utan är mer inriktad mot hoppning. Jag har scannat igenom Valdos alla avkommor och han har flera avkommor som tävlar högsta klasserna i hoppning än vad han har i dressyr. Detta fick mig att intressera mig för honom som hingst till mitt sto :) Men vi får se lite.
Vad har du själv för något? Är ju ny här så jag vet ingenting om någon haha ;)

@pews1972 Jag har visserligen två ston, men kommer inte betäcka förrän jag har eget ställe. Har tagit föl som inackordering förut och det är ett onödigt stressmoment att tex inte ha kontroll över nya hästar som kommer osv. Har iaf en connemara e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan som är tävlad bland stora hästar med plac i MsvC och en ridponny (dessvärre med grå papper) e Verdi-Calvin Klein. Ridponnyn är bara fem år och jag vill ha mer meriter på henne innan betäckning dessutom. Så jag är mest dressyrinriktad och även om betäckning ska vänta spanar jag på hingstar varje år:p.

@pews1972 Jag har visserligen två ston, men kommer inte betäcka förrän jag har eget ställe. Har tagit föl som inackordering förut och det är ett onödigt stressmoment att tex inte ha kontroll över nya hästar som kommer osv. Har iaf en connemara e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan som är tävlad bland stora hästar med plac i MsvC och en ridponny (dessvärre med grå papper) e Verdi-Calvin Klein. Ridponnyn är bara fem år och jag vill ha mer meriter på henne innan betäckning dessutom. Så jag är mest dressyrinriktad och även om betäckning ska vänta spanar jag på hingstar varje år:p.
Vad roligt - låter jättekul :) Jag äger en hingst-åring som jag ska ha till avel sedan - om jag lyckas få honom godk vill säga. Han har connemara-blod :) Hans pappa är den franska hingsten Ulk d'été och hans morfar är Poetic Justice :D Nu är ju det vääldigt hopp-igt blod haha :)
En av mina hingståringar är e Fredbo´s Garmin och den åringen kan också röra sig - galet fint! Garmin är dock ga liten, tror runt strax över 140cm.

Hmm. Jag har NOG TYP KANSKE bestämt mig för Revolution i år. Tror jag. Först ska fölet ploppa ut helt å friskt sen får jag väl rycka upp mig och ta tag i min velighet.

Äntligen är jag färdig med mitt hingstval till dressyrtanten! Touchdown, han har nytt blod, jag tycker mödernet är bra, han har Quattro B längre bak i stammen (samma som Bravour) och det är en av mina favorithingstar. Jag är medveten om att det kan ploppa ut en konservburk på ben typ men jag är beredd att ta risken. Då fölet ska bli ett stoföl och då är tänkt för eget bruk så är det helt OK med en häst modell grövre.

Jag tänker använda en hopphingst i år men vill ha en som kan röra sig också och bestämde mig redan förra året för Balou. Har Canterbury och Mr Vain GJ på reservlistan.

Jag tänker använda en hopphingst i år men vill ha en som kan röra sig också och bestämde mig redan förra året för Balou. Har Canterbury och Mr Vain GJ på reservlistan.
Har kikat på alla tre, och hade definitivt använt den sistnämnde om inte stoet fölar så sent i år. Kanske nästa år om hon inte tar sig. Superfina hingstar allihop

Balou är en av mina favoriter. Betäckte med honom föra året men tog sig tyvärr inte. Hade gärna använt honom på ett annat sto i år men vet inte om jag vågar.

Någon som har några åsikter om Clinton ll?

Balou är en av mina favoriter. Betäckte med honom föra året men tog sig tyvärr inte. Hade gärna använt honom på ett annat sto i år men vet inte om jag vågar.

Hur fungerade det med skicken på Balou? Han har ju haft rätt bra dräktighet men funderar på om jag ska använda seminstationen 10 min från stallet eller åka till någon större med mycket utlandsskick.

Personligen gillar jag Clinton II, både hoppar och rör sig trevligt och verkar dessutom riktigt snäll även om han väl inte känns speciellt modern.

Vi använde Clinton II till ett av stona förra året. Såg honom både på hingstvisning och när han gick på bocken när vi skulle hämta semin. Tyckte att han såg lite grov ut på visningen, men det såg han inte ut att vara i mitten av säsongen när han fått hoppa på bocken några månader... Väldigt trevlig hingst temperamentmässigt, och det var det vi föll för först. Vårt sto är ganska litet och hälften anglo. Ska bli spännande att se vad som kommer ut :)

Jag sitter på hingstekåring och försöker ta in allt. Vilken enorm show, och vilken hög kvalitet på hingstarna. Helgstrand regerar fullständigt, vilket hästöga. Vi kommer kontakta dem vid hemkomst och se om vi kan få till ett paketeras. Funderar på att betäcka med Ierland och chansa på att det går att söka retroaktiv ett-sto. Får fundera vidare....

Vi använde Clinton II till ett av stona förra året. Såg honom både på hingstvisning och när han gick på bocken när vi skulle hämta semin. Tyckte att han såg lite grov ut på visningen, men det såg han inte ut att vara i mitten av säsongen när han fått hoppa på bocken några månader... Väldigt trevlig hingst temperamentmässigt, och det var det vi föll för först. Vårt sto är ganska litet och hälften anglo. Ska bli spännande att se vad som kommer ut :)

Roligt att höra era åsikter. Jag har ett sto med väldigt mycket temperament och vill ha en hingst som ger bra temperament, storlek och scoop. Tycker Clinton ll passar in på mina kriterier.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 355
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
906
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka