Funderingar hingstval 2016

Oj - finns det redan öppna stationer?

En av mina har visat brunst, men jag tror nog inte att det blir till att åka till station förrän tidigast i slutet av April, jag vill inte ha jättetidiga föl
Vi är inte riktigt igång ännu men hade en som skulle kollas på fölbrunsten så jag passade på att kolla då också, när han ändå var igång så att säga...
Jag har ju bara haft sena fölningar, årets kommer i juli då jag började alldeles för sent och det strulade för mig. I år tänker jag i alla fall inte börja för sent. Det är en nygodkänd hingst också där jag inte vet kvalitet på skicken, i värsta fall vill jag ha gott om tid att byta hingst.

Flambeau 1313
Finns det någon härinne som betäckt med honom ?
Hur är han i humöret ?
Funderar på honom men känner mig osäker eftersom han inte verkar populär och vad som ligger bakom detta ?

Flambeau 1313
Finns det någon härinne som betäckt med honom ?
Hur är han i humöret ?
Funderar på honom men känner mig osäker eftersom han inte verkar populär och vad som ligger bakom detta ?

Han verkade ganska skarp på bruksprovet förra året. Sedan om det mest är hingstighet eller temperament...

Hans omdömen:

Omdöme gångarter
Taktmässig, avspänd och vägvinnande skritt. Taktmässig, elastisk och bärig trav. Rytmisk, kraftfull, vägvinnande galopp med naturlig spänst som kunde bära något bättre i övergångarna. Positiv, energisk med taktmässiga gångarter med god bärighet och elasticitet. Behöver fokusera på sin ryttare.

Omdöme testryttare dressyr
SG: Fantastisk, stark, rörlig häst. Men idag är den inte framför hjälperna. Bätter på slutet. Ofokuserad. Mycket hingst - inte på ett dåligt sätt. Tre bra gångarter. Stark rygg. Potential men behöver vägledning. Samarbetsvillig. TH: (did not let himself be ridden) Feel the quality, did not accept my hand. Tense in topline. Good quality in gaits/legs but kept on fighting. Nice horse to sit on, large neck but behaviour...?

Han verkade ganska skarp på bruksprovet förra året. Sedan om det mest är hingstighet eller temperament...

Hans omdömen:

Omdöme gångarter
Taktmässig, avspänd och vägvinnande skritt. Taktmässig, elastisk och bärig trav. Rytmisk, kraftfull, vägvinnande galopp med naturlig spänst som kunde bära något bättre i övergångarna. Positiv, energisk med taktmässiga gångarter med god bärighet och elasticitet. Behöver fokusera på sin ryttare.

Omdöme testryttare dressyr
SG: Fantastisk, stark, rörlig häst. Men idag är den inte framför hjälperna. Bätter på slutet. Ofokuserad. Mycket hingst - inte på ett dåligt sätt. Tre bra gångarter. Stark rygg. Potential men behöver vägledning. Samarbetsvillig. TH: (did not let himself be ridden) Feel the quality, did not accept my hand. Tense in topline. Good quality in gaits/legs but kept on fighting. Nice horse to sit on, large neck but behaviour...?
Tack @Gabby_Ossi
Läser man omdömena så så förstår jag samtidigt går de emot varandra , men jag kanske inte hänger med ordentligt har en fruktansvärd migrän .
Såg du honom på bruks eller någon annan att han betedde sig illa ?

Tack @Gabby_Ossi
Läser man omdömena så så förstår jag samtidigt går de emot varandra , men jag kanske inte hänger med ordentligt har en fruktansvärd migrän .
Såg du honom på bruks eller någon annan att han betedde sig illa ?

De går lite mot varandra, men testryttarna var ganska olika, SG var väldigt mjuk och satte inte direkt någon press på hingstarna medan TH testade lite mer. Jag såg honom både med egen ryttare och testryttare och reagerade på att han verkade ha lite tråkig attityd.

Så... Funderingar funderingar.
Jag äger detta stoet
http://www.blup.se/sv-SE/horses/214975-umaniegay-swb

Skulle nu gärna vilja ha tips på hingstar ni skulle kunna tänka er passa...

Hon har en fantastisk ridbarhet, korrekt exteriört, väldigt självsäker och överlag en otroligt rolig häst att jobba med. Bra gångarter med stort register och hoppar trevligt även om där kanske inte finns oändligt med potential. Dock väldigt skarp från ryggen (vem som helst får göra vad som helst från backen och vid t.ex tömkörning/longering. Hon älskar "sina" människor).

Jag får hem mitt Robin Z-sto och vet inte om jag ska sälja eller betäcka. Men någon som har hingsttips till detta sto? Typisk Robin Z och behöver lyftas i fronten och ge stor bärig galopp. Hon fick ett fint föl efter Red hot chili 2015. Tror dock han blir ganska liten så lite höjd gör inget.

Så... Funderingar funderingar.
Jag äger detta stoet
http://www.blup.se/sv-SE/horses/214975-umaniegay-swb

Skulle nu gärna vilja ha tips på hingstar ni skulle kunna tänka er passa...

Hon har en fantastisk ridbarhet, korrekt exteriört, väldigt självsäker och överlag en otroligt rolig häst att jobba med. Bra gångarter med stort register och hoppar trevligt även om där kanske inte finns oändligt med potential. Dock väldigt skarp från ryggen (vem som helst får göra vad som helst från backen och vid t.ex tömkörning/longering. Hon älskar "sina" människor).

Det låter som du har en typisk De la Gardie-avkomma tycker jag :D. Vad söker du i hingsten och vad är målet med avkomman?

Jag får hem mitt Robin Z-sto och vet inte om jag ska sälja eller betäcka. Men någon som har hingsttips till detta sto? Typisk Robin Z och behöver lyftas i fronten och ge stor bärig galopp. Hon fick ett fint föl efter Red hot chili 2015. Tror dock han blir ganska liten så lite höjd gör inget.

Just de egenskaperna som du vill förbättra är ju precis vad Red Hot Chili har :D - så om ungen inte är extremt liten så tycker jag att du ska göra om komben.

Jag har ju varit tveksam till RHC tidigare för jag har inte riktigt gillat hans hoppteknik, men den är väldigt mycket bättre på större hinder (såg honom senast på hingsttävlingen på bruks).

Om du inte gör om komben så kanske nya Copycat eller Kannatol? Ifall du vågar använda treåring

Det låter som du har en typisk De la Gardie-avkomma tycker jag :D. Vad söker du i hingsten och vad är målet med avkomman?

Hehe ja jag har förstått att skarpheten verkligen ligger i generna ;) Tanken är att behålla hennes avkomma själv för att använda ffa. Inom dressyr men har funderingar på någon matchning som kanske skulle kunna ge ett intressant fälttävlansämne!? Finns någon hingst som är känd för att nedärva lite "toffelsyndrom"? Förstå mig rätt nu- som kanske ger en liten fördel i målet att ta udden av skarpheten. Skulle nog säga att huvudet är grymt viktigt i det slutgiltiga valet.

Jag tycker om hennes psyke och personlighet väldigt mycket då hon trots skarpheten är väldigt stabil! Men som sagt knivsudden skulle kunna bli lite slöare.

Här är en till som går och klurar på val av hingst. Har ett 18-årigt dressyrsto (Dunhill H-Resident) som jag ska betäcka i vår med avsikten att få fram en ny tränings- och tävlingshäst till mig.

Hon har ett underbart temperament och är väldigt lugn och trygg samtidigt som hon ger allt vid träning. Tävlad upp till MSV B, men tränad högre och har en god ridbarhet.

Trevliga, rena och mjuka gångarter med plus för skritten. Exteriört sett är hon något åt den äldre varianten av halvblod = lite rejälare, utan att vara tung på något vis, men ingen långbent sportig typ.

Bra temperament är egenskaper jag värderar högt. Önskvärt hade även varit en hingst som kan lätta upp typen och fronten något.

Med tanke på hennes ålder är det viktigt att det är en hingst med bra dräktighet + färsk semin.

En av mina favoriter sen tidigare är Dalwhinnie, men han går bort pga dålig dräktighet. Just nu lutar det åt Skovens Rafael.

Tankar? Övriga förslag?

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 355
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
905
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30