Funderingar hingstval 2016

@Narcissa Min Love f-15 är efter Fighting Alpha =)
Love har varit otroligt snäll och lätthanterlig. Och han ser ut att bli riktigt snygg! =)
Jag skulle kunna använda Fighting Alpha igen, mitt sto blev dräktig på första försöket!
703800_10153590052833460_2997418802505590035_o.jpg

12832415_10153590053178460_8930274264898966914_n.jpg

@pajaztar och @Fritidsryttare Ett ponnyhingsttips är ridponnyhingsten Gasque, står på semin och är bara 133 cm. Han har visserligen swb i andraled (Urbino), men känns som om han tillsammans med 155-sto borde kunna hålla ungarna på ponnymått. Han fick riktigt fina poäng på sitt bruksprov och de ungar jag sett har varit supersportiga och mycket snygga.

Jag skulle hellre gå på ren welsh för att säkra höjden nedåt

@cirkus Ja visst är nog en welsh säkrare höjdmässigt. Men kvalitetsmässigt skulle jag nog säga att det är omöjligt att hitta en welshhingst som matchar Gasque. Det är synd om uppfödarna inte riktigt vågar ta chanser som kan föra aveln framåt. Tror heller inte att en överhöjdare är svårsåld på någotvis.

@cirkus Ja visst är nog en welsh säkrare höjdmässigt. Men kvalitetsmässigt skulle jag nog säga att det är omöjligt att hitta en welshhingst som matchar Gasque. Det är synd om uppfödarna inte riktigt vågar ta chanser som kan föra aveln framåt. Tror heller inte att en överhöjdare är svårsåld på någotvis.
Den diskussionen ang överhöjdare eller ej har jag haft med flera, och med detta stoet tror jag att jag riskerar en överhöjdare/liten häst oavsett hingst, då jag ännu inte vet vad hon ger trots att hon själv är liten. Jag köpte ju henne gladeligen trots att hon då var ännu mindre; men så gillade jag stammen, modellen och tänkte inte ha henne som tävlingshäst på högre nivå.

Har dock ingen aning om hur svårt det är med marknaden på mindre stora hästar, vissa påstår att den är värdelös men en bra häst är väl alltid en bra häst tänker jag..?

Tyvärr så är ju tex Rimskij död. Han hade i mina ögon varit ett bättre val även kvalitetsmässigt.

@Lundqviiist Har man förhoppningar om FT hade jag valt en hoppstammad hingst som get avkommor som går FT. Hip Hop eller Canterbury t.ex. bör ge dig "tillräckligt" med gång för dressyr på MSV-nivå samt lite hoppskalle och mod.
Den erfarengeten jag har av Gardie-avkommor gör att jag skulle kolla på mjukare blod till ett sådant sto. Jag hade tittat noga på Fürstenball för temperamentet och för att förstärka stoets goda sidor. Fürstenball i kombination har bl.a. gett den fine Blue Hors Farrell som var en fröjd att skåda förra helgen. Han plussar kanske inte så mycket på höjden, men den bör inte bli mindre än stoet.
Vincent Maranello hade jag också funderat över, har gång på gång visat prov på mycket gott arbetstemperament. Han bör också bättra på höjden på avkomman lite.

@Linnea_1987 Jag hade helt tänkt om kring Skovens Rafael om du vill lätta upp avkomman. Han ger inte helt sällan en del massa till sina avkommor. Danskarna rekommenderar honom endast till högställa och väl typade ston. Det kan nog bli en mycket trevlig individ, men en modern sporthäst hade jag inte räknat med.
Vad är ett bra temperament för dig? Jag funderade på Zuidenwind lite, passar om man vill ha en känslig individ och han brukar ge trevlig front. Däremot har jag lite reservationer till att avkommorna inte alltid är så harmoniskt sammansatta, så jag hade velat ha ett korrekt sto.
Vill man ha något ultamodernt hade jag sneglat på Van Vivaldi, och valt en erkänt duktig seminstation med en veterinär som är bra på att få dräktigt. Hans resultat förra året på dräktighet var inte superhögt, men acceptabelt. Vill man ha individen hade jag börjat i god tid och chansat lite, hellre än att "nöja sig" med något säkert som inte checkar av allt på listan och som inte känns i hjärtat.

@Linnea_1987 Jag hade helt tänkt om kring Skovens Rafael om du vill lätta upp avkomman. Han ger inte helt sällan en del massa till sina avkommor. Danskarna rekommenderar honom endast till högställa och väl typade ston. Det kan nog bli en mycket trevlig individ, men en modern sporthäst hade jag inte räknat med.
Vad är ett bra temperament för dig? Jag funderade på Zuidenwind lite, passar om man vill ha en känslig individ och han brukar ge trevlig front. Däremot har jag lite reservationer till att avkommorna inte alltid är så harmoniskt sammansatta, så jag hade velat ha ett korrekt sto.
Vill man ha något ultamodernt hade jag sneglat på Van Vivaldi, och valt en erkänt duktig seminstation med en veterinär som är bra på att få dräktigt. Hans resultat förra året på dräktighet var inte superhögt, men acceptabelt. Vill man ha individen hade jag börjat i god tid och chansat lite, hellre än att "nöja sig" med något säkert som inte checkar av allt på listan och som inte känns i hjärtat.

Tack för input @DressageNerd ! Alltid bra att få ta del av någon annans reflektioner.
I och med att jag inte vet vad hon lämnar så har jag försökt kika på mer välbeprövade hingstar. Har tittat en del på Zuidenwind, men han har inte riktigt gett mig den rätta känslan. Mitt sto är dessutom "bara" 1,63 och vad jag har förstått kan han lämna lite större avkommor. Jag själv är 1,67 med lång rygg istället för ben, varav jag önskar en avkomma som håller sig under 1,70.

Van Vivaldi har också varit uppe på tapeten, men känns inte som ett givet val i och med att jag inte vet vad han lämnar + hans dräktighet.

För mig handlar gott temperament om en häst som kan kanalisera sin energi på rätt sätt - cool och lugn att hantera, men arbetsvillig och energisk när det kommer till träning. Jag vill inte ha en för elektrisk häst med nerverna på utsidan som inte går att hantera i vardagen.

Här är en bild på mitt sto. Observera att bilden är fotad efter 10 månaders försiktig igångsättning efter en skada i juni 2015.

23753.jpg

Senast ändrad:
@Linnea_1987 Jag håller personligen med om Zuidenwind, får ingen känsla alls. Personligen skulle jag hellre köpa än föda upp en avkomma till honom.

... Hm, det är väldigt svårt att hitta det där temperamentet tycker jag, speciellt när man letar bland moderna hingstar. Hittar man energin och känsligheten brukar den prägla hela individen så att säga, lägg därtill beprövat med god dräktighet och urvalet blir ganska litet. Dionysos bör ha lite de egenskaperna, men dräktigheten var inte på topp förra året. Highcruiser är också lite åt det hållet, och är inte så sprättig som många andra trakhener-hingstar är.
Någon jag tycker känns spännande är Blue Hors Hotline, och emedan jag vet att det är lätt att få skick vet jag inte hur livliga simmarna är...
Väldigt svårt då de "självklara" förslagen tyvärr inte har den höga dräktigheten. Men vill man inte ha för elektriskt och inte för mjuk skalle hade jag hållt mig borta från Jazz och Ferro-blod.

@Linnea_1987 ... Fürstenball :angel: beprövad, har haft god dräktighet på skicken, lämnar helt rätt skalle även för amatörer.... Men smakar det så kostar det :angel:
Fast ca 70% förra året känns inte som sådär super dräktighet för 1800 euro + moms i språngavgiften på Furstenball ?
Mycket pengar att riskera , men det beror vad man har för plånbok att göra av med -:)

Fast ca 70% förra året känns inte som sådär super dräktighet för 1800 euro + moms i språngavgiften på Furstenball ?

Förra årets 71.5% var en dipp jämfört med 88.5% 2014 och 86.6% 2013. Det kan ha många förklaringar tänker jag, och dräktighet kan svänga från år till år, så en risk blir det alltid. Och jag är inte förtjust i Schockemöhle's villkor alls, men en bättre hingst om man vill ha kvalitet och ridbarhet utan en massa sprak, ja det får man leta länge efter.

Förra årets 71.5% var en dipp jämfört med 88.5% 2014 och 86.6% 2013. Det kan ha många förklaringar tänker jag, och dräktighet kan svänga från år till år, så en risk blir det alltid. Och jag är inte förtjust i Schockemöhle's villkor alls, men en bättre hingst om man vill ha kvalitet och ridbarhet utan en massa sprak, ja det får man leta länge efter.
Det kan jag hålla med om och jag har alltid hört att han har bra dräktighet och blev förvånad över fjolårets resultat .
Har dock inte kollat de tidigare åren om det varit samma fördelning på fryst samt transport .

@Linnea_1987 och @DressageNerd
Har själv en uppfödning E: Zuidenwind- Walt Disney, när jag la honom på stoet så hade jag bara träffat honom i stallet, och tycker mkt om hans trevliga personlighet. Men inte sett honom riden alls. När jag året senare såg honom på hingstvisning så blev jag inte jätteimponerad... Han ser jättetrevlig ut att rida, men saknar liksom "det där extra". Men avkommorna jag sett, är väldigt fina! Känns som han ger ädlare avkommor, med en fin överlinje. Certus NL som blev godkänd (2013?) tyckte jag var väldigt fin! Gränsbo har/hade även en treåring när jag såg den på hingstvisningen, som var väldigt fin.

Annars håller jag med om Furstenball, hade gärna lagt honom på min Zuidenwind... Men jag lägger inte 1800 euro i språng på ett maidensto.. Tyvärr.. Har världens beslutsångest över vilken hingst jag ska lägga på henne, och suttit och tittat på typ 1 milj videor på youtube :angel: Har börjat få upp ögonen för Dragon Welt som står på tullstorp... Nu är han ju ganska ung, men han har en trevlig gång och verkar behaglig i sitt temprament... men kan bli lite väl mkt W-blod kanske.. :)
Är väldigt, väldigt förtjust i Skovens Rafael, men finns nog risk att det blir en väldigt maffig unge med mitt sto, tyvärr iom att hon har grovt bakom sig...

På Schockemoehles hingstar tillkommer ingen moms, jag har själv kollat på Balou du Rouet som kostar 1500€, det blir med dagens valuta 13871 sek. Inte mycket dyrare än att till exempel ta hans son Baltimore som kostar 2500 + 7000 vilket blir 11875 med moms... Sen håller jag med om att villkoren är sämre. Allt på ett bräde är kanske inte optimalt.

@sona Ja, ädla med fin överlinje håller jag med om, Cintra CML är ett fint exempel. Heston for U är ett exempel på den typen av avkommor jag menar inte är så väl sammansatta. Certus var en mycket fin herre, vi har en avkomma till honom ;) Hon är väldigt fin i huvudet. Trygg men mycket känslig och formbar.

@sona Ja, ädla med fin överlinje håller jag med om, Cintra CML är ett fint exempel. Heston for U är ett exempel på den typen av avkommor jag menar inte är så väl sammansatta. Certus var en mycket fin herre, vi har en avkomma till honom ;) Hon är väldigt fin i huvudet. Trygg men mycket känslig och formbar.

Kul! Vet du vad som hände med Certus? Såg att det är nån utlänsk ägare på honom nu :)
Tänker inte ens på att Heston är en Zuidenwind :o

Kul! Vet du vad som hände med Certus? Såg att det är nån utlänsk ägare på honom nu :)
Tänker inte ens på att Heston är en Zuidenwind :o

Såldes till Zibrandtsen, tvivlar på att han ens är hingst längre tyvärr. Alltid en risk man tar när man använder en unghingst.
Heston har ju ridbarheten till sin fördel, och gångarterna tycker jag att man ser mycket av ZW i, men det är inte en hingst jag skulle vilja använda.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
904
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj