Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack för tips, ska kika in honom!@pajaztar och @Fritidsryttare Ett ponnyhingsttips är ridponnyhingsten Gasque, står på semin och är bara 133 cm. Han har visserligen swb i andraled (Urbino), men känns som om han tillsammans med 155-sto borde kunna hålla ungarna på ponnymått. Han fick riktigt fina poäng på sitt bruksprov och de ungar jag sett har varit supersportiga och mycket snygga.
@pajaztar och @Fritidsryttare Ett ponnyhingsttips är ridponnyhingsten Gasque, står på semin och är bara 133 cm. Han har visserligen swb i andraled (Urbino), men känns som om han tillsammans med 155-sto borde kunna hålla ungarna på ponnymått. Han fick riktigt fina poäng på sitt bruksprov och de ungar jag sett har varit supersportiga och mycket snygga.
Den diskussionen ang överhöjdare eller ej har jag haft med flera, och med detta stoet tror jag att jag riskerar en överhöjdare/liten häst oavsett hingst, då jag ännu inte vet vad hon ger trots att hon själv är liten. Jag köpte ju henne gladeligen trots att hon då var ännu mindre; men så gillade jag stammen, modellen och tänkte inte ha henne som tävlingshäst på högre nivå.@cirkus Ja visst är nog en welsh säkrare höjdmässigt. Men kvalitetsmässigt skulle jag nog säga att det är omöjligt att hitta en welshhingst som matchar Gasque. Det är synd om uppfödarna inte riktigt vågar ta chanser som kan föra aveln framåt. Tror heller inte att en överhöjdare är svårsåld på någotvis.
@cirkus Ja visst är nog en welsh säkrare höjdmässigt. Men kvalitetsmässigt skulle jag nog säga att det är omöjligt att hitta en welshhingst som matchar Gasque. Det är synd om uppfödarna inte riktigt vågar ta chanser som kan föra aveln framåt. Tror heller inte att en överhöjdare är svårsåld på någotvis.
@Linnea_1987 Jag hade helt tänkt om kring Skovens Rafael om du vill lätta upp avkomman. Han ger inte helt sällan en del massa till sina avkommor. Danskarna rekommenderar honom endast till högställa och väl typade ston. Det kan nog bli en mycket trevlig individ, men en modern sporthäst hade jag inte räknat med.
Vad är ett bra temperament för dig? Jag funderade på Zuidenwind lite, passar om man vill ha en känslig individ och han brukar ge trevlig front. Däremot har jag lite reservationer till att avkommorna inte alltid är så harmoniskt sammansatta, så jag hade velat ha ett korrekt sto.
Vill man ha något ultamodernt hade jag sneglat på Van Vivaldi, och valt en erkänt duktig seminstation med en veterinär som är bra på att få dräktigt. Hans resultat förra året på dräktighet var inte superhögt, men acceptabelt. Vill man ha individen hade jag börjat i god tid och chansat lite, hellre än att "nöja sig" med något säkert som inte checkar av allt på listan och som inte känns i hjärtat.
Fast ca 70% förra året känns inte som sådär super dräktighet för 1800 euro + moms i språngavgiften på Furstenball ?@Linnea_1987 ... Fürstenball beprövad, har haft god dräktighet på skicken, lämnar helt rätt skalle även för amatörer.... Men smakar det så kostar det
Fast ca 70% förra året känns inte som sådär super dräktighet för 1800 euro + moms i språngavgiften på Furstenball ?
Det kan jag hålla med om och jag har alltid hört att han har bra dräktighet och blev förvånad över fjolårets resultat .Förra årets 71.5% var en dipp jämfört med 88.5% 2014 och 86.6% 2013. Det kan ha många förklaringar tänker jag, och dräktighet kan svänga från år till år, så en risk blir det alltid. Och jag är inte förtjust i Schockemöhle's villkor alls, men en bättre hingst om man vill ha kvalitet och ridbarhet utan en massa sprak, ja det får man leta länge efter.
@sona Ja, ädla med fin överlinje håller jag med om, Cintra CML är ett fint exempel. Heston for U är ett exempel på den typen av avkommor jag menar inte är så väl sammansatta. Certus var en mycket fin herre, vi har en avkomma till honom Hon är väldigt fin i huvudet. Trygg men mycket känslig och formbar.
Kul! Vet du vad som hände med Certus? Såg att det är nån utlänsk ägare på honom nu
Tänker inte ens på att Heston är en Zuidenwind