Funderingar hingstval 2016

Hur mycket meriter tycker ni att ett sto med halvkasst treårstest i bagaget behöver för att vara "värd" att ta föl på? Jag har ett jättetrevligt sto efter Hohenstaufen II som gjorde 3-års med 7 7 7 6 6 7. Inget vidare med andra ord. Till saken hör att hon tydligen var otroligt spänd och inte riktigt mogen för uppgiften när testet gjordes (jag köpte henne som femåring). Hennes mamma gick 150 hoppning.

Nu är hon sju år och pga skador (yttre trauma) och ryttare som helt enkelt inte är bättre (jag) har hon bara gått LB dressyr och 1 m hoppning felfritt, hoppar banor på 115 på träning och ska starta LA om nån månad. Däremot har jag fått från både B-tränare i hoppning och B-tränare i dressyr att hon är en individ med mycket kapacitet och att hon är "fantastiskt trevlig". Dressyrtränaren som själv är svårklassryttare red igenom henne får nån vecka sen och kunde rida linjer ur MsvC som ingenting. Hon öste beröm över henne och hennes grymma arbetsvilja.

Jag själv kan se ganska neutralt på min häst, tror jag. Hon inte supermoden i typen, men helt OK - väldigt fint huvud och ädel i typen. Något lågställd. Bra ben och hovar. Otroligt bra huvud i ridningen, inte alls stoig utan med på noterna. Mycket modig och vägrar aldrig. Ganska hård, men när man har henne med sig gör hon allt. Härlig galopp som alla tränare uppskattar. Väldigt bra skritt när hon slappnar av. Medioker men påverkbar trav. Bra takt. Hoppar med blandad teknik men bra inställning.

Min dröm är att ta ett föl efter en dressyrhingst som förbättrar typ och trav. Gärna en dressyrhingst som hoppar hyfsat iaf. Min fundering är att be min tränare tävla henne i nån MsvC för att få någon merit utöver lätta klasser. Vad tycker ni, när är ett sto bra nog för avel?

Jag tycker absolut att du kan ta henne till avel. Mödernet har ju kvalité.
Jag har två oprövade ston i avel men de båda ger riktigt fina avkommor och så har de bra stam.

Hur mycket meriter tycker ni att ett sto med halvkasst treårstest i bagaget behöver för att vara "värd" att ta föl på? Jag har ett jättetrevligt sto efter Hohenstaufen II som gjorde 3-års med 7 7 7 6 6 7. Inget vidare med andra ord. Till saken hör att hon tydligen var otroligt spänd och inte riktigt mogen för uppgiften när testet gjordes (jag köpte henne som femåring). Hennes mamma gick 150 hoppning.

Nu är hon sju år och pga skador (yttre trauma) och ryttare som helt enkelt inte är bättre (jag) har hon bara gått LB dressyr och 1 m hoppning felfritt, hoppar banor på 115 på träning och ska starta LA om nån månad. Däremot har jag fått från både B-tränare i hoppning och B-tränare i dressyr att hon är en individ med mycket kapacitet och att hon är "fantastiskt trevlig". Dressyrtränaren som själv är svårklassryttare red igenom henne får nån vecka sen och kunde rida linjer ur MsvC som ingenting. Hon öste beröm över henne och hennes grymma arbetsvilja.

Jag själv kan se ganska neutralt på min häst, tror jag. Hon inte supermoden i typen, men helt OK - väldigt fint huvud och ädel i typen. Något lågställd. Bra ben och hovar. Otroligt bra huvud i ridningen, inte alls stoig utan med på noterna. Mycket modig och vägrar aldrig. Ganska hård, men när man har henne med sig gör hon allt. Härlig galopp som alla tränare uppskattar. Väldigt bra skritt när hon slappnar av. Medioker men påverkbar trav. Bra takt. Hoppar med blandad teknik men bra inställning.

Min dröm är att ta ett föl efter en dressyrhingst som förbättrar typ och trav. Gärna en dressyrhingst som hoppar hyfsat iaf. Min fundering är att be min tränare tävla henne i nån MsvC för att få någon merit utöver lätta klasser. Vad tycker ni, när är ett sto bra nog för avel?

Spontant tycker jag att det är ett extremt märkligt val att ta Hohenstaufen II till ett hoppsto som gått svår klass.

Ska du göra en avkomma till dig själv - så visst - men jag tror tyvärr inte att det är så säljbart med ett så trist treårstest i bagaget - ÄVEN om hon är bättre än siffrorna så är det vad folk ser.

Går det inte att få en ny bedömning på stoet? Känner inte till hur der funkar inom SWB, men går det att visa på stopremiering eller något? Evt. fråga en exteriör/bruksprovdomare om hen kan titta på henne?

I.o.m. att stammen är blandad hopp/dressyr, så skulle jag inte avla på henne om tanken var att få fram en svårklasshäst. Men om ditt avelsmål är mera åt "trevlig allroundhäst", som ju är vad dom flesta ryttare önskar, så låter hon som en bra kandidat. :)

Wow! Hur gjorde du det?
Ren flax... ;) Har en gammal bekant till mig som jag gav ett erbjudande när stoet konstaterades dräktig och hon nappade direkt. Skrev papper och betalade handpenning på 90 dagar. Å andra sidan lade jag ut en fråga om intresse fanns för att köpa 2017 års föl i magen om man fick vara med o välja hingst och hade flera som nappade direkt då också, har dock inte gått vidare med det sen utan får se hur jag gör. Jag tror att intresset och marknaden finns men man måste veta vad man avlar, för vem och hur man ska få ut produkten. Marknadsföring helt enkelt. :)

Jag som har tävlat väldigt många år kan säga att jag aldrig kollat på några siffror när jag köpt unghästar. Jag har kollat stammen så jag vet att blodet finns där.
Så har jag gjort också, siffrorna från ett 3-årstest säger inte mig så mycket mer än dagsformen. Unghästen köpte jag i princip osedd och har inte ångrat mig en dag.

Så har jag gjort också, siffrorna från ett 3-årstest säger inte mig så mycket mer än dagsformen. Unghästen köpte jag i princip osedd och har inte ångrat mig en dag.

De tre första säger en hel del tycker jag. 777 är inte jättekul siffror och tveksamt om typ och ben kommer ändra sig så särskilt oavsett dagsform.

Jag kan ju bara utgå från mig personligen vad jag vill ha i ett avelssto och jag vill ha mer kvalitet än så. Andra behöver ju inte göra eller tycka som jag tycker.

De tre första säger en hel del tycker jag. 777 är inte jättekul siffror och tveksamt om typ och ben kommer ändra sig så särskilt oavsett dagsform.
Kan väl hålla med om de 3 första bedömningsgrupperna som du säger men mitt sto skulle aldrig få speciellt högt på typen då hon är så liten. Jag bedömer dressyrstoet hårdare när det kommer till exteriören, medan jag värderar temperament och tävlingsskalle högt hos hoppstoet.

Kan väl hålla med om de 3 första bedömningsgrupperna som du säger men mitt sto skulle aldrig få speciellt högt på typen då hon är så liten. Jag bedömer dressyrstoet hårdare när det kommer till exteriören, medan jag värderar temperament och tävlingsskalle högt hos hoppstoet.

Min är också liten inte ens 160 - men hon fick ändå en 8:a på typen på kvalitén och då kan man inte räkna med att de växer så mycket mer (och det har hon inte gjort heller).

@_Zvea_ Är det en snygg och korrekt häst som får goda lovord från folk som faktiskt sett hästen mer än en gång tycker jag det är gott nog. Man kan inte endast avla på toppston för att få fram endast svårklassämnen, då dör mångfalden ut och man går miste om mycket potential.
Beroende på kontakter kanske köparna inte står på kö dock, det är så svårt att förutspå och beror på så mycket.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård