Funderingar hingstval 2016

@_Zvea_ Jag tycker att det låter som ett sto värd att betäcka. Rimligen borde hon hinna gå nån LA här under vårsäsongen dessutom, och det är en ok merit om hon gör det bra. Det finns ett underskott av trevliga ridbara svenskfödda hästar på marknaden och det finns helt klart köpare till hästar som blir lagom åt vanliga hobbyryttare. Dvs stoet behöver inte ha supergång eller superhoppning för att vara intressant på marknaden.
Välj bara en hingst som typar bra och ger bra front. Av det du beskriver låter Canterbury som en bra kombo. Han typar otroligt starkt!

@pews1972 och @pajaztar Såg idag att även Brännornas Rigoletto ska stå på semin i år. En väldigt komplett ridponnyhingst av mindre modell :).

Tack allihopa för spännande diskussion och synpunkter! Jag ska fundera ytterligare och prata vidare med duktiga människor runt omkring mig. Lite som @Fiorano är inne på så tror jag att det finns en marknad för en bra, sund, mentalt trevlig svenskfödd allroundhäst.

Min häst har kanske inte kapacitet för svår klass, men kan definitivt gå medelsvår dressyr + 120 hopp framöver, vilket ju är mer än de allra flesta siktar på med sina hobbyhästar.

Flambeau 1313
Finns det någon härinne som betäckt med honom ?
Hur är han i humöret ?
Funderar på honom men känner mig osäker eftersom han inte verkar populär och vad som ligger bakom detta ?

Jag är lite intresserad jag med.... frågade och fick svaret att "han är hingstig & mötesskygg därav tror många att han är svår men han är superenkel hemma!"
Ska på lövstas hingstvisning, återkommer ;)

Någon som vet om Crusader Ice (lillebror till Fibonacci) är tillgänglig för avel?:) Har sett att han är godkänd i AES men kan inte se att han använts.

Ren flax... ;) Har en gammal bekant till mig som jag gav ett erbjudande när stoet konstaterades dräktig och hon nappade direkt. Skrev papper och betalade handpenning på 90 dagar. Å andra sidan lade jag ut en fråga om intresse fanns för att köpa 2017 års föl i magen om man fick vara med o välja hingst och hade flera som nappade direkt då också, har dock inte gått vidare med det sen utan får se hur jag gör. Jag tror att intresset och marknaden finns men man måste veta vad man avlar, för vem och hur man ska få ut produkten. Marknadsföring helt enkelt. :)
Jag skulle också nappa på det där om jag var ute efter en häst, dessutom att få slippa ha ett sto som ska föla utan eget stall är guld värt.

Måste gå ur skolan först innan det blir några hästar igen, hästar och csn går inte ihop enligt mig.
Upplägget tycker jag låter super, bara man har rätt kontrakt
Jag tror att det viktiga är att köparen känner trygghet då man köper varan osedd så att säga. Vi skrev kontrakt och köparen gav definitivt besked först efter 90-dagars dräktighetskoll, hon kommer ha möjlighet att kolla fölis och godkänna innan resterande belopp betalas, annars återgår förköpsrätten, en besiktning kommer göras och nytt köpekontrakt skrivas innan köpet genomförs osv. Vidare listade vi exkluderande fel på fölet där köparen har rätt att backa, den listan utformade vi tillsammans.

Det man kan säga är väl att fölet är tingat snarare än sålt då hela köpet inte är helt genomfört ännu. Vi har lagt upp det som ett fastighetsköp i två steg. Det finns säkert hundra sätt att utforma ett hästköp på men känns som att bägge parter är nöjda hittills i denna affären.

Jag tror att det viktiga är att köparen känner trygghet då man köper varan osedd så att säga. Vi skrev kontrakt och köparen gav definitivt besked först efter 90-dagars dräktighetskoll, hon kommer ha möjlighet att kolla fölis och godkänna innan resterande belopp betalas, annars återgår förköpsrätten, en besiktning kommer göras och nytt köpekontrakt skrivas innan köpet genomförs osv. Vidare listade vi exkluderande fel på fölet där köparen har rätt att backa, den listan utformade vi tillsammans.

Det man kan säga är väl att fölet är tingat snarare än sålt då hela köpet inte är helt genomfört ännu. Vi har lagt upp det som ett fastighetsköp i två steg. Det finns säkert hundra sätt att utforma ett hästköp på men känns som att bägge parter är nöjda hittills i denna affären.
Låter utmärkt, ett bra sätt att få hjälp av en erfaren uppfödare men ändå avla själv.
Jag tror på idén, men antar att det gäller att ha bra kontakter och ston

Låter utmärkt, ett bra sätt att få hjälp av en erfaren uppfödare men ändå avla själv.
Jag tror på idén, men antar att det gäller att ha bra kontakter och ston
Eller att man vågar ta för sig och fråga, frågan är fri så att säga. Jag fick jättebra respons och kontakter bara genom att jag la in frågan i en avelsgrupp på Facebook hur folk ser på upplägget som sådant, om det finns intresse att köpa häst på detta viset och hur man utformar det på bästa vis. Folk både PMade mig för att fråga om hur jag hade löst det praktiskt med kontrakt osv, men fick som sagt även svar från vissa som blev intresserade av att köpa också. Så vågar man fråga o diskutera något man är intresserad av så är hälften vunnet, är min uppfattning.
(slut på Off topic-snack men som sagt, kul att du gillade upplägget!)

Jag tog ett föl på ett av mina gamla ston efter att uppfödaren köpt tillbaka stoet. Jag blev "fodervärd" på stoet. Hon stod kvar hos uppfödaren och jag betalade ca 5 tkr för det extra fodret hon fick i slutet av dräktigheten. Jag stod för alla kostnader som berörde dräktigheten, hingst, veterinär, station och betalade för transport till och från stationen eftersom att stoet stod 25 mil ifrån mig.
Jag gillade det här upplägget eftersom att jag helt själv fick välja hingst och kunde byta hingst utan något krångel när hon inte tog sig på fryst. Jag var ägare till fölet när det föddes och köpte ju som sagt grisen i säcken och stod från dag ett i fölets liv för alla kostnader för det. Dock så skulle jag inte gilla det här upplägget om jag inte delade åsikter om hästhållning osv med stoägaren.

Blää. Vi hade Franklin som förstahandsval, men Helgstrand meddelade att han f.o.m. Juni står i Holland så nu blir det att tänka om.. :down:

Däremot står Grand Galaxy Win i Danmark denna säsong, så alla ni som vill ha en liten Supernova - passa på! ;)

Blää. Vi hade Franklin som förstahandsval, men Helgstrand meddelade att han f.o.m. Juni står i Holland så nu blir det att tänka om.. :down:

Däremot står Grand Galaxy Win i Danmark denna säsong, så alla ni som vill ha en liten Supernova - passa på! ;)
Nej men vänta nu. Jag fick besked i söndags att han kommer att stå i holland under april och en bit in i juni. Jag som betäcker i slutet av juni/början av juli (väntar på fölning) skulle inte ha några problem att få skick från Danmark.

Nej men vänta nu. Jag fick besked i söndags att han kommer att stå i holland under april och en bit in i juni. Jag som betäcker i slutet av juni/början av juli (väntar på fölning) skulle inte ha några problem att få skick från Danmark.

Då har det blivit något syftningsfel någonstans, detta svar fick jag i måndags: "Unfortunately Franklin will go to Holland in 2 months this season." - Alltså att han skulle dit i Juni, vilket absolut kan vara fel (engelskamisstag?) eftersom det låter lite sent för den holländska betäckningssäsongen. Jag hör av mig till dem en gång till tror jag då jag även vill veta om Baron kostar som de andra "nya" 3-åringarna.

Fast vad är skillnaden på Holland och Danmark? Ganska liten ju och ingen i tid om den inte står nära bron?

Då har det blivit något syftningsfel någonstans, detta svar fick jag i måndags: "Unfortunately Franklin will go to Holland in 2 months this season." - Alltså att han skulle dit i Juni, vilket absolut kan vara fel (engelskamisstag?) eftersom det låter lite sent för den holländska betäckningssäsongen. Jag hör av mig till dem en gång till tror jag då jag även vill veta om Baron kostar som de andra "nya" 3-åringarna.

Jag får svar på svenska...
Fick besked om att Franklin åker till Holland i mitten av april och kommer tillbaka i mitten av juni.
Galaxy står på plats i Danmark hela säsongen.

Men @cirkus då skulle jag inte få sålt avkommorna till mina helt ovisade och omeriterade ston?

Det beror ju på stammen också. Men kombon brokig stam - dåligt treårstest - inga tävlingsmeriter verkar kanske inte så lovande. Dressyrhingst på hoppsto bådar ju inte gott, och är resultaten i linje med farhågorna (dvs inte så bra) för stoet kan det ju vara svårt att sälja fölungen på stammen (vilket väl är ungefär vad man kan sälja en fölunge på). Behåller man avkomman ett tag och säljer den inriden torde folk bry sig mindre om stammen. Och många kan ju inget om stammar, och ser kanske inte ens att den är problematisk. Det kan man ju hoppas på i så fall kanske.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka