Funderingar hingstval 2016

Letar en hingst till mitt sto e.bugatti hilltop-anart. Hon har dubbelt diplom.
Hög reslig dam på 176cm. Blir lätt nervös men otrolig inställning till att arbeta.
Har ni några tips på vad jag ska tänka på?
Första fölet.
Tittat på sebelius, dream boy m.m
Huvudet börja lätt snurra efter allt för mycket letande.

Jag skulle vara lite försiktig med Ferro-blod om hon är den lite nervösa typen. Dream Boy har Ferro på mödernet, och verkar lämna rätt känsliga individer.
Till ett maiden-sto hade jag tagit något som haft bra dräktighetsstatistik förra året (då man inte vet hur stoet är att få dräktigt).
Såg att stoet hade 8:or på typ och hhb, vilket fick mig att tänka på Total Hope. Han är själv lite mindre (även om stammen har normalstora individer så brukar fadern dra ner storleken lite), har bra rörelser i alla gångarter och ett behagligt temperament som är mycket arbetsvilligt men inte lättskrämt, sprättigt, tufft eller nervöst. Dräktigheten var hög trots ett stort antal ston.
Sibelius - jättefin hingst men man får nog räkna med en hel del turbo. Hans långa bakben kommer nog från morfar Prestige, jag hade velat ha koll att det inte ligger mycket sådant i stoets stam då en mindre talangfull häst än Sibelius kan få lite jobbigare med att komma under sig om den är hög bak.
Är det ett ädelt sto hade jag slagit ett öga på Skovens Rafael, han är beprövad, kan ge lite massa så skall ha ädla ston, de brukar inte vara alltför stora och mycket ridbara.
Fürsten-Look (och andra Fürstenball-söner) har ett mycket gott temperament med lite coolhet (men inte hårdhet) som ändå är väldigt ridbart. Mycket fin exteriört, jag hade dock velat ha ett sto med kvicka bakben då han är lite långsam i actionen i trav.

@Kali och ja ju mer man tittar desto mer snurrar det ibland - Det kan vara väldigt bra att titta på stoet och utvärdera, skriv sedan en liten lista på vad hingsten skall ha, och kolla sedan runt och skriv upp de som överensstämmer. Och sedan kan man sålla mer och mer tills man har några stycken.
Saker jag tar med i tankarna är till vem hästen skall vara, vilka av stoets egenskaper jag vill plussa på, och vilka jag tycker hon brister vid, om den avkomman skall säljas och vid vilken ålder m.m.

Blev inte så lite sugen på DFP Araldik!
Frågan är hur det funkar med skick etc till Sverige, någon som är bra på sånt?
Stoet i fråga är SWB men registrerad även i OLD så den biten borde funka men det andra. Hjälp, hur gör man?!

Jag har aldrig haft så svårt att bestämma mig vilken hingst jag ska använda som i år. Stoet har haft föl innan men är nu i tävlngskonditoon och vill därför inte ha en allt för dyr hingst, annars hade det blivit Diarado.

Gillar Diatendro men han hade inte jätte bra dräktighetsprocent föra året så jag vet inte om jag vågar chansa. Sen är där Casallco.

Sen har jag fått upp ögonen för Chaccon Blue, någon som vet om Flyinge kommer ha han i sitt program? Är ju PS som äger honom, annars har ju Lövsta honom i sitt program.

Hade inte Nintender legat på -3.5 i mkh på blup hade han varit ett självklart val men eftersom jag inte vet hur mitt sto lämnat storleksmässigt så vågar jag inte chansa.

Stoet i fråga är SWB men registrerad även i OLD så den biten borde funka men det andra. Hjälp, hur gör man?!

Tror inte det är några problem. Med intyg om OCD och testiklar är nog ettstolicens möjlig, annars old el t ex Z.

Hur går man till väga? Finns det att läsa ngnstans? Har ju aldrig gått utanför det normala innan så det här är lite läskigt!

Hur mycket och vad du behöver göra själv beror helt på vad du har för seminstation ;). Ettstolicens hittar du info om på SWBs sida, det finns ett färdigt papper om man bara skickar in.

Hur går man till väga? Finns det att läsa ngnstans? Har ju aldrig gått utanför det normala innan så det här är lite läskigt!

Registrera i Zangersheide.
Du börjar med att lösa medlemskap på deras hemsida. http://www.zangersheide.com/en/home När det är klart och du har fått ditt medlemsnummer kopierar du alla viktiga sidor i ditt stos pass och skickar ner det till Lanaken för stamboksföring, vilket är gratis. Du får sen ett papper med stoets stamboksnummer i Z.
Hingsten du använder måste ha giltig licens i en avelsförening medlem i WBSFH.
http://www.wbfsh.org/files/Member_list_as_per_April_4th_2016.pdf.
Meddela hingsthållaren att fölet ska registreras i Z.
När det gäller svenska föl ska deras ID-kontroll göras av en veterinär godkänd av FEI. DNA tas på både föl och sto.
Skicka ner ordentlig info om hingstens stam, reg,nummer, vilka förbund han är godkänd i, ägare m.m

Hittade oxå Araldik nyss och tyckte mycket om han, kan väl säga att han galopperade rakt in i hjärtat hos mig:), fast inte fören nästa år för mig.

Har bestämt mig för Comilfo Plus Z men måste bara berätta att det är sjukt bra villkor på flera av Stallion Companys hingstar. Deposition och sen betalt när fölet står 48 h på marken! Tex Hector van d'Ajbidhoeve som gick GCT igår i Miami, 9 år. Kryllar med 160 i stammen, 250+500EUR. Fruset ja, men de 500 betalas när du har föl. Fantastiskt!

Har bestämt mig för Comilfo Plus Z men måste bara berätta att det är sjukt bra villkor på flera av Stallion Companys hingstar. Deposition och sen betalt när fölet står 48 h på marken! Tex Hector van d'Ajbidhoeve som gick GCT igår i Miami, 9 år. Kryllar med 160 i stammen, 250+500EUR. Fruset ja, men de 500 betalas när du har föl. Fantastiskt!

Comilfo Plus Z Är fantastisk fin. Hur mycket kostar han?

Jag har köpt ett nytt avelssto och funderar om någon har något bra hingstval till henne:
e: Zuidenwind x Rosseau x Jazz
Jag har några kandidater: Total Hope, For Romance II och Rubin Royale och ev Rock For Me.

Jag kan inte bestämma mig angående två av mina damer.
Ett D-daysto som kommer ut stofamilj 46 med idel hopphästar. Hon har Swift som morfar. Hade tänkt testa med luxus eftersom han är en väldigt trevlig allroundhingst men jag borde kanske lägga en ren hopphingst på henne? Hon fick ett fantastiskt föl efter RHC förra året men tyvärr dog han. Kanske försöka igen?

Andra är ett fullblodssto efter Bosuns Watch. Inriktad fälttävlansavel. Hade egentligen tänkt låna ut henne men hon ger så fina föl att jag inte riktigt kan låta bli. Hon är mycket högställd. Kanske RHC på henne också?
Förslag? Gärna säljbara avkommor. :D

Ja får nog bli Luxus på henne. Han har ju fina villkor för selektionsston också och det skadar ju inte.

Varför tror du de hade passat på xx? Två hingstar jag inte ens tänkt på. Spännande!

@cirkus

Jag tror att båda kan addera scope och hoppteknik, C har fin galopp förutom hoppningen och S tror jag passar utmärkt med xx. Jag tror att det kan bli attraktiva flt hästar

Jag funderar på att göra om kombon med Bravour till hoppstoet i år igen. Jag har fortfarande inte hittat nån annan hingst som uppfyller alla kriterier och årets unge är ju såld så jag kan lika gärna göra en till mig själv också.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur