Letar en hingst till mitt sto e.bugatti hilltop-anart. Hon har dubbelt diplom.
Hög reslig dam på 176cm. Blir lätt nervös men otrolig inställning till att arbeta.
Har ni några tips på vad jag ska tänka på?
Första fölet.
Tittat på sebelius, dream boy m.m
Huvudet börja lätt snurra efter allt för mycket letande.
Jag skulle vara lite försiktig med Ferro-blod om hon är den lite nervösa typen. Dream Boy har Ferro på mödernet, och verkar lämna rätt känsliga individer.
Till ett maiden-sto hade jag tagit något som haft bra dräktighetsstatistik förra året (då man inte vet hur stoet är att få dräktigt).
Såg att stoet hade 8r på typ och hhb, vilket fick mig att tänka på Total Hope. Han är själv lite mindre (även om stammen har normalstora individer så brukar fadern dra ner storleken lite), har bra rörelser i alla gångarter och ett behagligt temperament som är mycket arbetsvilligt men inte lättskrämt, sprättigt, tufft eller nervöst. Dräktigheten var hög trots ett stort antal ston.
Sibelius - jättefin hingst men man får nog räkna med en hel del turbo. Hans långa bakben kommer nog från morfar Prestige, jag hade velat ha koll att det inte ligger mycket sådant i stoets stam då en mindre talangfull häst än Sibelius kan få lite jobbigare med att komma under sig om den är hög bak.
Är det ett ädelt sto hade jag slagit ett öga på Skovens Rafael, han är beprövad, kan ge lite massa så skall ha ädla ston, de brukar inte vara alltför stora och mycket ridbara.
Fürsten-Look (och andra Fürstenball-söner) har ett mycket gott temperament med lite coolhet (men inte hårdhet) som ändå är väldigt ridbart. Mycket fin exteriört, jag hade dock velat ha ett sto med kvicka bakben då han är lite långsam i actionen i trav.