Funderingar hingstval 2016

Just nu har jag fått för mig att Caprimond (ska finnas kvar fruset efter honom) ev Kostolany (jag är osäker på om det finns kvar skick ifrån honom och till vad för pris) är första kandidat till mitt sto (kwpn Trento B(Krack C-Ramiro Z)-Metall-Darwin), någon som har några tankar på det? Känner mig lätt galen :angel:

Vet en som försökte flera brunster med Kostolany utan att få dräktigt, så var beredd på att det kan bli dyrt, krångligt och inget föl.

Vet en som försökte flera brunster med Kostolany utan att få dräktigt, så var beredd på att det kan bli dyrt, krångligt och inget föl.
Ajdå :( Ser att det är ett par stycken som försökt sedan 2009 och ser inte ut att ha blivit mkt föl utav de försöken nej... Jag googlade tidigare och hittade bara ifrån ett amerikansk forum där flera var nöjda med skicken (men kanske beror på vilka skick man får/när de var ifrån), men jag är skitfeg så blir nog inte för mig då.

Just nu har jag fått för mig att Caprimond (ska finnas kvar fruset efter honom) ev Kostolany (jag är osäker på om det finns kvar skick ifrån honom och till vad för pris) är första kandidat till mitt sto (kwpn Trento B(Krack C-Ramiro Z)-Metall-Darwin), någon som har några tankar på det? Känner mig lätt galen :angel:

De nya tyska indexen för 2015 har precis släppts 3 Trakehner-hingstar ligger bland de 1% bästa dressyrhingstarna i Tyskland.
All Inclusive 157 e.Gribaldi (ee.Kostolany) - Buddenbrock
Karolinger I 151 e.Latimer - Hohenstein
Münchhausen 151 e.Hohenstein (ee.Caprimond) - Königstein

En stjärna i aveln som nu fått sina första index är Millennium med ett index på 149
e.Easy Game (ee.Gribaldi) - Ravel

Här kommer en filmsnutt från idag när Chloetta löshoppade första gången i ridhus, är kanske lite bättre än bilder när hon äter gräs! xD

@Görel Då är det ju en hel del blod i henne trots allt. Lite kul med araben, det har jag inte kollat på. Chloetta ser ut som en arab emellan åt och många frågar om det är arabpappa på henne.

mg_5981_5470b08ce087c33463c48673.jpg

@sona Vad fin din Careful-bebis är! Såg trevlig ut när den hoppade, ridbarhet är något som är otroligt viktigt!

Känns lite omodernt, men nog inte helt fel om man vill producera en stabil tävlingshäst. Tror dock inte den skulle inbringa en högre prislapp som fölunge vid försäljning, konkurrensen är för hård för det.

Någon som blivit ruinerad av detta?
"An exception to the all-in rate is made for foals to be inspected outside a radius of 500km from Zangersheide in Lanaken. For these foals, the travel expenses of the foal inspector will be charged additionally."
http://www.zangersheide.com/en/Foal-registration

Chef @athena? :bump:
Har bekanta som registrerat föl i Z. Deras inspector kommer inte till Sverige utan de fick visa upp fölet för en FEI-veterinär för ID-märkning .

Jag undrar om det är allmänt känt att Heartbeat lämnar avkommor med mycket i huvudet?

Hur menar du? Att det är en "hemlig sanning" eller att du misstänker att det är så?

De jag har varit i kontakt med (äger dock bara en) har varit som vanliga sporthästar. Med Heartbreaker som farfar bör man kanske förvänta sig att de är ganska känsliga. Men jag skulle absolut inte dra mig för att betäcka med Heartbeat av den anledningen, tycker han verkar ge bra ridbarhet och prestationsmässigt är det tveklöst. bra.

Nej ingen hemlig sanning utan det är ju vad jag har hört, att de får mycket i huvudet och ni här inne besitter ju massa kunskap :D
Gillar Heartbeat mycket, han verkar väldigt komplett, jag har ett fullblod som ska betäckas i vår men hon är ju lite "vimsig" i huvudet.

Jag undrar om det är allmänt känt att Heartbeat lämnar avkommor med mycket i huvudet?

Beskrivningen stämmer iaf bra på mitt Heartbeat-sto, och min kompis har ett som är precis likadant... Snälla hästar iofs, men dom behöver knapra magnesium eller liknande för att vara lagom ridbara. Blir mycket lätt uppstressade.

Har dock hört om andra HB-avkommor som är helt normala, men dessa har alla varit hankön så jag vet inte om det kan spela in? (Jf. x/y-kromosom diskutionen tidigare i tråden....)

Man vet ju aldrig vad som slår igenom men om fullblodet får ett sådant föl som du beskriver @sorbifolia så kommer jag aldrig någonsin kunna fånga fölet :D Hur många kilo magnesium kan man fodra på? ;) Jag ger örter idag som heter Placid och det funkar bra!
Fullblodet är trevligt i hantering men har väldigt nära till flykt och blir uppstressad för mycket. Spänd. Men som avspänd är hon trevlig att rida och hoppar bra. Hon är efter Songline xx. Heartbeat och Armani Code är de två hingstar jag tittar på just nu.
I stallet där hon står finns en Camaro M-avkomma som är jättefin men jag antar att det också blir för mycket i huvudet på en sådan fölunge. I stallet finns också en Niveau-avkomma men kombinationen känns inte rätt.

Man vet ju aldrig vad som slår igenom men om fullblodet får ett sådant föl som du beskriver @sorbifolia så kommer jag aldrig någonsin kunna fånga fölet :D Hur många kilo magnesium kan man fodra på? ;) Jag ger örter idag som heter Placid och det funkar bra!
Fullblodet är trevligt i hantering men har väldigt nära till flykt och blir uppstressad för mycket. Spänd. Men som avspänd är hon trevlig att rida och hoppar bra. Hon är efter Songline xx. Heartbeat och Armani Code är de två hingstar jag tittar på just nu.
I stallet där hon står finns en Camaro M-avkomma som är jättefin men jag antar att det också blir för mycket i huvudet på en sådan fölunge. I stallet finns också en Niveau-avkomma men kombinationen känns inte rätt.

Möjligt att jag kommer ihåg fel, men tänkte du använda fullblodets avkomma till fälltävlan?
I såna fall så skulle jag inte välja Heartbeat oavsett, då han brukar lämna lite "för bra" hoppare för fälttävlan, dvs. de blir ofta för försiktiga i terrängen. :)

Möjligt att jag kommer ihåg fel, men tänkte du använda fullblodets avkomma till fälltävlan?
I såna fall så skulle jag inte välja Heartbeat oavsett, då han brukar lämna lite "för bra" hoppare för fälttävlan, dvs. de blir ofta för försiktiga i terrängen. :)
Åh tack! Då blir det inte han då :)

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur