Funderingar hingstval 2016

Ingen fara, hon är 162! :p
Jag har en helt fantastisk fin Colman-åring! Hennes mamman är inte så stor-omkring 164- och det var därför jag bestämde mig för att köra på Colman. Ville ha just Carthago-blodet med storlek och hade sett några riktigt stora, fina hopphästar e Colman. Colina, som min tjej heter, är ädel, långlinjerad och väldigt vacker/flickig. Lugn och trygg dessutom.

Jag har en helt fantastisk fin Colman-åring! Hennes mamman är inte så stor-omkring 164- och det var därför jag bestämde mig för att köra på Colman. Ville ha just Carthago-blodet med storlek och hade sett några riktigt stora, fina hopphästar e Colman. Colina, som min tjej heter, är ädel, långlinjerad och väldigt vacker/flickig. Lugn och trygg dessutom.

Det låter bra! :)

Jag kommer nog att göra en eller två avkommor ämnad för fälttävlan på detta sto innan jag betäcker med en ren hopphingst, så då kommer jag eventuelt fråga hur det gått för din avkomma om några år. :idea:

Såg du Evi Bengtssons häst i VW GP i Flyinge? Sjukt läcker! Colman -Contender. Hade min varit mindre hade jag kört en Doublewhammie!

Såg du Evi Bengtssons häst i VW GP i Flyinge? Sjukt läcker! Colman -Contender. Hade min varit mindre hade jag kört en Doublewhammie!
Nej jag har inte sett den hästen men har hört att den ska vara jättefin! Min tjej landar på runt 168-170. Hon är en rörlig och mjuk häst......med Levisto Z som morfar!

Om allt går som det ska med den föl ungen som är på G nu, så betäcker jag om mitt halvblod sto. E: Nactus med Hip Hop som är mitt första och enda val år 2016. Så hoppas han betäcker då :)

En hingst har ju XY i uppsättning (ston har XX, det samma gäller alla däggdjur). Han nedärver sin X till sina stoföl och sin Y till sina hingstföl. Så om du ska få chans på "alla hans goda gener" genom att dubbla honom måste du ha honom som pappa till ett sto och pappa till en hingst i härstamningen.
Fast har inte det endast (ytterst) marginell betydelse? En häst har 32 kromosompar, så totalt i varje cell (med undantag för könscellerna) finns 64 kromosomer, 32 från stoet och 32 från hingsten. Ett av dessa par är könskromosomer (XX för ston och XY för hingstar).

När nya könsceller bildas i fölet kommer kromosomerna lägga sig bredvid varandra i sina par, och dela gener från hingsten och stoet, vilket i varje könscell ger en unik fördelning av arvsmassa mellan hingsten och stoet som skapade fölet. När detta sker i ett hingstföl (eller i ett hingstfoster, rättare sagt) kommer kromosomparet som är X och Y också att lägga sig bredvid varandra, och utbyta gener. De delar som styr hingstars könsutveckling (på Y-kromosomen) kommer dock inte att delas. Ungefär hälften av hingstens könsceller (som bildar spermierna) kommer att ha en X-kromosom + 31 icke-könskromosomer, och visa versa för Y-kromosomen.

Visst finns det andra gener som heller inte kommer överföras från en hingst till ett sto, som ligger angränsade till de gener som styr könsutvecklingen, men de är väldigt få jämfört med det genom som iaf hos människan består av minst 19 000 gener som styr hur individen utvecklas. Jag vet att någon föreläsare sa att meningen med de delar av Y-kromosomen som skiljer sig från X-kromosomen (och som därmed inte överförs till flickor/stoföl) är att knuffa igång utvecklingen av manliga karakteristika (SRY-genen), men mycket mer än så finns inte att tillskriva dem. Detta kan dock såklart skilja sig mellan människa och häst!! Är inte veterinär utan medicinare :)

Man brukar ge detta som förklaring till att vissa hingstar är rena stoproducenter. Robin Z till exempel, lämnade inte många hanhästar som frälste världen ;).

Man brukar ge detta som förklaring till att vissa hingstar är rena stoproducenter. Robin Z till exempel, lämnade inte många hanhästar som frälste världen ;).
Vissa fall mer konkreta än andra :angel:
12232822_10153692614457593_6576620313608038795_o.jpg

Jag hoppas att hingsten Fiorello blir godkänd nästa år, i så fall kommer han att läggas på dressyrstoet. Det blir Donnerhall i 3:e respektive 4:e led. Jag har grämt mig över att jag inte la Floricello på henne och Toopasch är också en hingst jag gillar så förväntningarna är stora.

Jätteintressant att vissa hingstar sägs bara vara stoproducenter, har inte hört det förr, inte vad jag kommer ihåg i alla fall.

Gäller tvärtom också? att vissa hingstar bara ger bra hingstar/valacker?

Jag vet inte om jag ska betäcka 2016 men om jag ska så blir det bara ett sto. Vill ev betäcka mitt d-daysto. Hoppas zafferano blir godkänd för då blir det nog han. Annars blir det kanske en red hot chilliunge till. Fantastiskt nöjd med mina föl efter honom.

Vilken hingst syftar du på här? :)
Det är Secretariat på bilden. Han har ett förstorat hjärta från en mutation som antagligen sitter på X-kromosomen från hans morfar Princequillo. Mutationen har funnits bland fullblod i minst 178 år. :angel:

Han nedärvde sig nog helt okej till hingstar men inte med det stora hjärtat, så han kanske inte hör hemma i denna diskussion egentligen.
Det är nog andra gener som spökar med Robin Z, även om Ultimate i fjärde led ser suspekt ut.

Gäller tvärtom också? att vissa hingstar bara ger bra hingstar/valacker?
Så lär det vara. :cautious:

Det blir en himla massa broscience från mig nu. Känner att jag får bidra med något.
Här är Gem Twist som antagligen kommer stå som klonad i England tills vidare. Woooohuuuu scary kloner! :devil:

Det är Secretariat på bilden. Han har ett förstorat hjärta från en mutation som antagligen sitter på X-kromosomen från hans morfar Princequillo. Mutationen har funnits bland fullblod i minst 178 år. :angel:

Han nedärvde sig nog helt okej till hingstar men inte med det stora hjärtat, så han kanske inte hör hemma i denna diskussion egentligen.
Det är nog andra gener som spökar med Robin Z, även om Ultimate i fjärde led ser suspekt ut.

Så lär det vara. :cautious:

Det blir en himla massa broscience från mig nu. Känner att jag får bidra med något.
Här är Gem Twist som antagligen kommer stå som klonad i England tills vidare. Woooohuuuu scary kloner! :devil:

Ja just det, det är väl klon nummer 2 Murka's Gem som kommer stå här i Europa? Kommer ihåg en konversation på ett amerikanskt forum där man undrade om klonerna klonerna var lika "livliga" i unga år som Gem Twist själv var :D

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka