Funderingar hingstval 2016

Kashmir tror jag är omöjlig för oss dödliga. Om du inte har späschell connections. Men ta gärna nån fertil :D

Men du gillar väl utmaningar?;)
Fertil är väl onödigt! Än så länge har hon varit en frögurka så vi får hoppas att hon fortsätter på samma spår lite till!
Betr Kashmir så hoppas jag lite på späschell connections!:o

Men har ju inget Voltaire-blod alls. Däremot så har hon ju Nimmerdor (morfarsfar) så det blir ju lite linjeavel på honom igen (!) det verkar som om han är den röda tråden i mina hingstval

Går det bra att linjeavla på Nimmerdor alltså?
Han är farfar och farfarsfar till mina två ston, så jag har försökt undvika honom när jag letat hingstar - tror att det var någon i förra årets hingstvalstråd som sa att linjeavel på honom kunde ge lite knepiga, eller fega hästar....?

Går det bra att linjeavla på Nimmerdor alltså?
Han är farfar och farfarsfar till mina två ston, så jag har försökt undvika honom när jag letat hingstar - tror att det var någon i förra årets hingstvalstråd som sa att linjeavel på honom kunde ge lite knepiga, eller fega hästar....?

Jasså? Det har jag aldrig hört.
Jag är inte det minsta oroad faktiskt.

Jag skulle inte vara rädd för att linjeavla på Nimmerdor (har gjort det flera gånger för övrigt), för bäst effekt ska du dock välja en hingst där han är pappa till ett sto. Då får du med X-kromosomen till dina :).

Spånar för fullt på hingstar åt mitt sto till nästa år, än har jag tre på min lista men då jag är ny inom detta så tar jag gärna emot förslag och tips :) Athena, du har juh bra koll på mitt sto o har kanske nån bra idé? ;)
Stoet är e. Lord Z - Voltaire - Ibrahim http://www.blup.se/sv-SE/horses/213705-flickering-fame-swb

Listan över intressanta hingstar just nu nu är:
I´m Special de Muze
Orlando
Arezzo

Jag vill gärna ha in mer C-blod i familjen :). Kanske någon av VDLs Cardento-söner, en med Nimmerdor som morfar (apropå ;)) är inte fel med tanke på golden cross med Voltaire. Kika på Dakar, Grand Slam eller Carrera. Heartbreaker är inte dumt att få in heller, Heartbeat är ju en idé för att få mycket gemensamt med Hasard eller Cordess som är nämnd ovan.

Jag vill gärna ha in mer C-blod i familjen :). Kanske någon av VDLs Cardento-söner, en med Nimmerdor som morfar (apropå ;)) är inte fel med tanke på golden cross med Voltaire. Kika på Dakar, Grand Slam eller Carrera. Heartbreaker är inte dumt att få in heller, Heartbeat är ju en idé för att få mycket gemensamt med Hasard eller Cordess som är nämnd ovan.

Ja jag gillar juh Hasard väldigt mycket så Heartbreaker är juh intressant att ha med där av två av hingstarna. I´m Special de Muze älskar jag stammen på men vet inte hur den skulle fungera ihop med hennes. Cordess är en hingst jag absolut kommer att titta närmre på! och även de andra du gav som alternativ. Det är tur hon är ung och att man förhoppningsvis kan hinna med en del hingstar, finns många o välja på men svårt innan man vet vad hon lämnar, har juh bara Boss-avkomman att gå på än.

Ja jag gillar juh Hasard väldigt mycket så Heartbreaker är juh intressant att ha med där av två av hingstarna. I´m Special de Muze älskar jag stammen på men vet inte hur den skulle fungera ihop med hennes. Cordess är en hingst jag absolut kommer att titta närmre på! och även de andra du gav som alternativ. Det är tur hon är ung och att man förhoppningsvis kan hinna med en del hingstar, finns många o välja på men svårt innan man vet vad hon lämnar, har juh bara Boss-avkomman att gå på än.

I'm Special är ju superfin så det är ingen dum idé :). Kolla min FB så ligger det en färsk film på systerns Boss-avkomma, ser lagom kul ut att rida in :D

I'm Special är ju superfin så det är ingen dum idé :). Kolla min FB så ligger det en färsk film på systerns Boss-avkomma, ser lagom kul ut att rida in :D

Ja han e mitt förstahandsval just nu, men det är juh några månader kvar så man hinner ändra sig ett par gånger ;)
Haha, mm den blir intressant o sitta upp på :o:D

Jag skulle inte vara rädd för att linjeavla på Nimmerdor (har gjort det flera gånger för övrigt), för bäst effekt ska du dock välja en hingst där han är pappa till ett sto. Då får du med X-kromosomen till dina :).

Vet inte om jag hängde med helt där.... hur vet man vilken kromosom som kommer från vilken häst?? Kan du förklara lite mer ingåande?

Vet inte om jag hängde med helt där.... hur vet man vilken kromosom som kommer från vilken häst?? Kan du förklara lite mer ingåande?

En hingst har ju XY i uppsättning (ston har XX, det samma gäller alla däggdjur). Han nedärver sin X till sina stoföl och sin Y till sina hingstföl. Så om du ska få chans på "alla hans goda gener" genom att dubbla honom måste du ha honom som pappa till ett sto och pappa till en hingst i härstamningen.

En hingst har ju XY i uppsättning (ston har XX, det samma gäller alla däggdjur). Han nedärver sin X till sina stoföl och sin Y till sina hingstföl. Så om du ska få chans på "alla hans goda gener" genom att dubbla honom måste du ha honom som pappa till ett sto och pappa till en hingst i härstamningen.

Ah, okej, nu tror jag att jag fattar. :)

Lite apråpå, vad skulle ni lägga på ett sto som är e. Heartbeat ue. Come Back II, om avkomman var tänkt att bli hopphäst?

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka