Och här funderar jag på:
Cornet Obolensky
Toulon
Kashmir v Schuttershof
och ett par till
Stoet då.......e Cash-Renommé
Kashmir tror jag är omöjlig för oss dödliga. Om du inte har späschell connections. Men ta gärna nån fertil
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och här funderar jag på:
Cornet Obolensky
Toulon
Kashmir v Schuttershof
och ett par till
Stoet då.......e Cash-Renommé
Kashmir tror jag är omöjlig för oss dödliga. Om du inte har späschell connections. Men ta gärna nån fertil
Men du gillar väl utmaningar?
Men har ju inget Voltaire-blod alls. Däremot så har hon ju Nimmerdor (morfarsfar) så det blir ju lite linjeavel på honom igen (!) det verkar som om han är den röda tråden i mina hingstval
Går det bra att linjeavla på Nimmerdor alltså?
Han är farfar och farfarsfar till mina två ston, så jag har försökt undvika honom när jag letat hingstar - tror att det var någon i förra årets hingstvalstråd som sa att linjeavel på honom kunde ge lite knepiga, eller fega hästar....?
Jasså? Det har jag aldrig hört.
Jag är inte det minsta oroad faktiskt.
Vad bra, då får du testa och berätta hur det går!
Spånar för fullt på hingstar åt mitt sto till nästa år, än har jag tre på min lista men då jag är ny inom detta så tar jag gärna emot förslag och tips Athena, du har juh bra koll på mitt sto o har kanske nån bra idé?
Stoet är e. Lord Z - Voltaire - Ibrahim http://www.blup.se/sv-SE/horses/213705-flickering-fame-swb
Listan över intressanta hingstar just nu nu är:
I´m Special de Muze
Orlando
Arezzo
Jag vill gärna ha in mer C-blod i familjen . Kanske någon av VDLs Cardento-söner, en med Nimmerdor som morfar (apropå ) är inte fel med tanke på golden cross med Voltaire. Kika på Dakar, Grand Slam eller Carrera. Heartbreaker är inte dumt att få in heller, Heartbeat är ju en idé för att få mycket gemensamt med Hasard eller Cordess som är nämnd ovan.
Ja jag gillar juh Hasard väldigt mycket så Heartbreaker är juh intressant att ha med där av två av hingstarna. I´m Special de Muze älskar jag stammen på men vet inte hur den skulle fungera ihop med hennes. Cordess är en hingst jag absolut kommer att titta närmre på! och även de andra du gav som alternativ. Det är tur hon är ung och att man förhoppningsvis kan hinna med en del hingstar, finns många o välja på men svårt innan man vet vad hon lämnar, har juh bara Boss-avkomman att gå på än.
I'm Special är ju superfin så det är ingen dum idé . Kolla min FB så ligger det en färsk film på systerns Boss-avkomma, ser lagom kul ut att rida in
Jag skulle inte vara rädd för att linjeavla på Nimmerdor (har gjort det flera gånger för övrigt), för bäst effekt ska du dock välja en hingst där han är pappa till ett sto. Då får du med X-kromosomen till dina .
Vet inte om jag hängde med helt där.... hur vet man vilken kromosom som kommer från vilken häst?? Kan du förklara lite mer ingåande?
En hingst har ju XY i uppsättning (ston har XX, det samma gäller alla däggdjur). Han nedärver sin X till sina stoföl och sin Y till sina hingstföl. Så om du ska få chans på "alla hans goda gener" genom att dubbla honom måste du ha honom som pappa till ett sto och pappa till en hingst i härstamningen.
Ah, okej, nu tror jag att jag fattar.
Lite apråpå, vad skulle ni lägga på ett sto som är e. Heartbeat ue. Come Back II, om avkomman var tänkt att bli hopphäst?
Heartbreaker och Capitol ses som golden cross så jag skulle snegla efter en son till Cardento eller Clearway.
Vad med Colman? Han har ju Capitol som farfar, men är lite mer moderna i typen tycker jag.
Absolut . Jag hör dock en del säga att Carthago kan ge ganska stort i andra led, så är hon 175+ skulle jag tänka en extra gång .