Av rent intresse, vilka inavelsgrader talar vi om då?
Egentligen är det förståeligt att det inte ses som ett problem. Det finns väl inga rasbundna sjukdomar hos fjordhäst, undantaget ataksin som av någon anledning främst tycks förekomma i Danmark (dock är mina kunskaper gamla, så det kan ju ha ändrats). Men med tanke på hur smal avelsbasen är från början... när jag en gång i forntiden utförde släktforskning på mina egna hästar så slogs jag av hur få individer det var fråga om när jag kom tillbaka till den första stamboksförda generationen (då, med hästar födda 1985 och 1993, låg den första stamboksförda generationen kanske tio generationer tillbaka). Det var verkligen hård inavel från start och sedan när man rensade ut döle-inslaget. Jämför man med hundraser som också inavlats hårt från början har de betydligt större problem. Beror det på att fjordhästen är sundare eller beror det på att hundraserna har betydligt fler generationer sedan generation 1, även om de har färre år?
Det var en utvikning, men oavsett svaret på frågan ovan kan jag inte tycka att en häst med inavelsgrad 1,88 % är ett problem att avla vidare på.