Funderingar hingstval 2016

Jag funderar på Furst Romancier till mitt sto E: Don Primero och på Hofrat till mitt sto e: Silvano

Fina hingstar båda två. Det enda jag skulle tänka en extra gång på är hur jag trodde F Romancier skulle gå typmässigt ihop med ett sto med D Primero-blod? Tänker på att han själv är rätt maffig och inte nämnvärt högställd, vilket jag har för mig vad det du tidigare sökt åt det stoet? Har även för mig att du var intresserad av F och D-blod.
Du har inte funderat något på Fürsten-Look? Även han har ju de bloden nära, samt att man får in en del lätthet genom Lauries Crusador-blodet. Danskarna beskrev honom som ädel, välrest och långlinjerad av önskvärd typ. Att han vann både sitt bundeschampionat och hade 91% dräktighet är ju också trevligt :)

Fina hingstar båda två. Det enda jag skulle tänka en extra gång på är hur jag trodde F Romancier skulle gå typmässigt ihop med ett sto med D Primero-blod? Tänker på att han själv är rätt maffig och inte nämnvärt högställd, vilket jag har för mig vad det du tidigare sökt åt det stoet? Har även för mig att du var intresserad av F och D-blod.
Du har inte funderat något på Fürsten-Look? Även han har ju de bloden nära, samt att man får in en del lätthet genom Lauries Crusador-blodet. Danskarna beskrev honom som ädel, välrest och långlinjerad av önskvärd typ. Att han vann både sitt bundeschampionat och hade 91% dräktighet är ju också trevligt :)
Tack för tips. Jo jag är förtjust i Fursten Look också, men min Don Primero tjej (Geisha (56)) är liten och ädel, och jag skulle vilja ha en lite maffigare typ.

Jag har en fundering och vänder mig lite till er i detta. Jag har ett sto e. Camaro M ue: Swift (Maraton). Hon är ca 178 cm med väldigt trevlig ridbarhet i både hoppning och dressyr, högrest och lätt att rida. Lite temperament, men inte för mycket (perfekt i mina ögon ;) ). Men då kommer frågan, hingst? Vilken hingst ska jag välja att lägga på henne? :o

Vill inte ha en för liten utan gärna 170+, med trevlig hoppning och STABILT psyke då det redan finns så mycket i stammen på henne så behöver inte ta fram en demon;). Så har ni några tips åt mig hade varit väldigt uppskattat!:):):)

Wihoo, nu är det helt klart :laugh: - Min mor är numera ägare till Semiramis SD e. Sack ue. Amiral. Syster till Damino SD och Daphne (mamma till Amplitud SD). Hon är tävlad msv i Norge men resultaten kommer inte in i blup innan årsskiftet. Hon är just nu dräktig med Glamourdale (Lord Leatherdale x Negro). Beroende på när hon fölar skall hon betäckas om 2016 eller 2017.

Hade 8-10-8 på gången på 3-årstestet, fick en 9: a på skritten i Norge i samband med fölbedömning. En aning inåttåad fram, annars välbenad. Vi letar hingstar i uppförsbacke med plus för galoppen och som har bra överlinje. Årets föl e. Ampére blev 2:a på elitskue i Norge.

Förslag mottages gärna :)

Är nu klart att jag försöker få min dräktig till våren. Hon blir inte bra från sin ligamentsskada. Det är hon som hoppar i min avatar (1,30).

Har en shortlist på hingstar sedan innan men samtliga går på fryst och hopplös att få tag/dålig kvalite osv: Emerald, Comme il faut, Cornet Obolensky och Singular. Jag vet de är rätt olika :-). Men jag har fått ge mig på min "chansningsteori" och försöker hitta en yngre hingst med färskt. T.ex. en avkomma till någon på min shortlist.

Stoet är bedömd som 3 åring vid Eintragung Hauptstutbuch (HAN) med klass I, 7: or på allt utom 6 på skritt , inget hoppbetyg konstigt nog. Samt på Zuchtstutenprufung som 4 åring med 8:or på allt utom kapacitet hoppning 9 och skritt 6. 6:an i skritten är jag rätt säker på är att hon som ung blev lite passartad när hon spände sig. Gått 1,40 innan hon skadade sig och har många plac i speedklasser. Hoppar med jättefin teknik fram o med bra rygg men öppnar inte upp så bra bak. Contenderstammad på båda hållen och typmässigt väldigt mkt honom. 1,73. Superenkel individ att ha med att göra, jag är en riktig amatörtant men har ridit henne hemma och sen har en duktig kille tävlat. Man kan ha en sjuåring att leda henne på en tävlingsplats, enda risken är att hon vandrar in på banan med sagda sjuåring för där finns gräs...

Mål - en avkomma som kommer gå svår klass. Absolut inget Contender i stammen på hingsten. Vill få ner storlek något. Bättre bakbensteknik. Tillskott av gummi och power. Och jag tror som sagt att hon kan ta och förmodligen kan utnyttja rätt mycket humör från hingsten, hon är alltid väldigt positiv speciellt på hinder men jag tror att lite drake tar avkomman vidare i klasserna.

Jaha. Dom önskemålen var väl enkla att få till eller hur? Kasta ur er idéer tack!

På tal om CO avkommor: Någon som vet varför Bravour inte tävlat på ett par år? Med tanke på att Askö skriver att det är viktigt för dem att deras hingstar tävlar?

Officiellt har han en hovskada (enligt hingstvisning i våras).

Sen vet jag inte om det är så. Han kanske inte pallar både och - han har ju haft mycket ston.

Är nu klart att jag försöker få min dräktig till våren. Hon blir inte bra från sin ligamentsskada. Det är hon som hoppar i min avatar (1,30).

Har en shortlist på hingstar sedan innan men samtliga går på fryst och hopplös att få tag/dålig kvalite osv: Emerald, Comme il faut, Cornet Obolensky och Singular. Jag vet de är rätt olika :-). Men jag har fått ge mig på min "chansningsteori" och försöker hitta en yngre hingst med färskt. T.ex. en avkomma till någon på min shortlist.

Stoet är bedömd som 3 åring vid Eintragung Hauptstutbuch (HAN) med klass I, 7: or på allt utom 6 på skritt , inget hoppbetyg konstigt nog. Samt på Zuchtstutenprufung som 4 åring med 8:or på allt utom kapacitet hoppning 9 och skritt 6. 6:an i skritten är jag rätt säker på är att hon som ung blev lite passartad när hon spände sig. Gått 1,40 innan hon skadade sig och har många plac i speedklasser. Hoppar med jättefin teknik fram o med bra rygg men öppnar inte upp så bra bak. Contenderstammad på båda hållen och typmässigt väldigt mkt honom. 1,73. Superenkel individ att ha med att göra, jag är en riktig amatörtant men har ridit henne hemma och sen har en duktig kille tävlat. Man kan ha en sjuåring att leda henne på en tävlingsplats, enda risken är att hon vandrar in på banan med sagda sjuåring för där finns gräs...

Mål - en avkomma som kommer gå svår klass. Absolut inget Contender i stammen på hingsten. Vill få ner storlek något. Bättre bakbensteknik. Tillskott av gummi och power. Och jag tror som sagt att hon kan ta och förmodligen kan utnyttja rätt mycket humör från hingsten, hon är alltid väldigt positiv speciellt på hinder men jag tror att lite drake tar avkomman vidare i klasserna.

Jaha. Dom önskemålen var väl enkla att få till eller hur? Kasta ur er idéer tack!

På tal om CO avkommor: Någon som vet varför Bravour inte tävlat på ett par år? Med tanke på att Askö skriver att det är viktigt för dem att deras hingstar tävlar?
Comme il faut. Jag gillar de andra också, men det pratas om i leden varför ingen/få i Sverige har betäckt med Comme il faut, och jag tror det att det kommer bli nästa wow-fadershingst så jag hade passat på nu!
Jag har sett en avkomma här i Sverige (för ung för att tävla) och den var riktigt fin.

Comme il faut. Jag gillar de andra också, men det pratas om i leden varför ingen/få i Sverige har betäckt med Comme il faut, och jag tror det att det kommer bli nästa wow-fadershingst så jag hade passat på nu!
Jag har sett en avkomma här i Sverige (för ung för att tävla) och den var riktigt fin.
Vill gärna men alla avråder mig från fryst på en 13-årig maiden. Dessutom tydligen hemskt svårt att få tag i. Vet flera som säger sig ha försökt men ej fått och då har de erkänt fina ston.

Hittade en hingst på Zangersheide Comilfo Plus Z e. Comme il Faut som såg fin ut men då är det ju naturligtvis Contender bak på mamman såg jag när jag hunnit hetsa upp mig :(

Vad tycker ni om dom här då? Jag tycker det är svårt att bedöma så unga hästar i hoppningen (den ena öppnar inte upp och den andra hoppar jättestort) men stammässigt blir man ju glad och den första har både Stakkato och CO..

http://www.zangersheide.com/en/hengsten/SIR-OBOLENSKY-Stakkato-Gold-x-Cornet-Obolensky
http://www.zangersheide.com/en/hengsten/GEORGE-KANNAN-x-CHIN-CHIN

Dessutom hittar jag att sötisen Levisto Z går på färskt numera! Kan det vara ngt?

http://www.zangersheide.com/en/hengsten/LEVISTO-Z-LEANDRO-x-CAROLUS-I

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka