Fast medioker är hon ju verkligen inte, hon kommer från en väldigt välrenommerad uppfödare och ur en väldigt känd stostam som lämnat flera GP-hästar varav en till världscupen (Master) och prognosen för henne själv är också GP, från flera tränare. Hon fick lägre poäng på kvalitén än förväntat men jag visade henne som sagt helt själv med lite pilotmissar som följd, och ja, exteriören just nu är sådär, hög i bak bland annat, men de bedömer vad de ser för dagen. Men så som hon rör sig och hur välbalanserad hon är redan nu så har hon väldigt lätt för sig, ihop med ridbarheten. Det är ju därför jag överväger ET för att hon ska kunna tävla. Dock är det ju givetvis inte skrivet i sten, och det är ju inte ens säkert att det går överhuvudtaget. Jag har övervägt att köpa ett föl "färdigt", så kanske det också blir, eller istället. Men för mig är ET ett alternativ att överväga ändå.
Jag var mest ute efter vilken hingst som skulle passa, hennes egen förmåga är jag ju redan bekant med, och jag har fått många superfina hingstar rekommenderade här, så jag skulle uppskatta om vi höll oss till det snarare än ETs vara eller inte vara för just mitt sto.
Inget negativt om ditt sto eller stostam, men en sak du ska ha i beaktande är, att hur duktig den uppfödaren än var, så blev han tyvärr lite gammaldags i sitt hingstval på de sista åren.
Givetvis kan ditt sto vara vara väldigt bra, men en avkomma som ska vara på sin topp om ca 10+ år från nu hamnar i ett annat läge.
Aveln har gjort vissa framsteg de senaste 20-30 åren, framförallt typmässigt är det stor skillnad.