Funderingar hingstval 2016

Fast medioker är hon ju verkligen inte, hon kommer från en väldigt välrenommerad uppfödare och ur en väldigt känd stostam som lämnat flera GP-hästar varav en till världscupen (Master) och prognosen för henne själv är också GP, från flera tränare. Hon fick lägre poäng på kvalitén än förväntat men jag visade henne som sagt helt själv med lite pilotmissar som följd, och ja, exteriören just nu är sådär, hög i bak bland annat, men de bedömer vad de ser för dagen. Men så som hon rör sig och hur välbalanserad hon är redan nu så har hon väldigt lätt för sig, ihop med ridbarheten. Det är ju därför jag överväger ET för att hon ska kunna tävla. Dock är det ju givetvis inte skrivet i sten, och det är ju inte ens säkert att det går överhuvudtaget. Jag har övervägt att köpa ett föl "färdigt", så kanske det också blir, eller istället. Men för mig är ET ett alternativ att överväga ändå.

Jag var mest ute efter vilken hingst som skulle passa, hennes egen förmåga är jag ju redan bekant med, och jag har fått många superfina hingstar rekommenderade här, så jag skulle uppskatta om vi höll oss till det snarare än ETs vara eller inte vara för just mitt sto.

Inget negativt om ditt sto eller stostam, men en sak du ska ha i beaktande är, att hur duktig den uppfödaren än var, så blev han tyvärr lite gammaldags i sitt hingstval på de sista åren.
Givetvis kan ditt sto vara vara väldigt bra, men en avkomma som ska vara på sin topp om ca 10+ år från nu hamnar i ett annat läge.
Aveln har gjort vissa framsteg de senaste 20-30 åren, framförallt typmässigt är det stor skillnad.

Har glömt att svara! Men jag har ett sto e Landlord och vill försöka tillverka en trevlig tävlinghäst till mig själv. Stoet är väldigt trevligt & som jag förstått brukar Hip Hop ge trevliga avkommer de jag har sett har jag tyckt mycket om. :)

Sitter från mobilen så orkar inte utveckla mer just nu.. :p Vad har du för sto? Det sista håller jag absolut med om, hade blivit så mycket enklare.. ;)

Betäck med De Niro! Min fd häst var e: De Niro och ue: Landlord och det var den perfekta blandningen. :D

Är det så? :D Ska kolla upp det, tack för tipset! :up: Tror dock det blir hoppehingst iaf. Du har ingen bild/film? (Nyfiken) :angel:

Hittade bara några suddiga bilder, men här är dom iaf. :)
4265_102065726584_2459500_n.jpg

3722_94016096584_406419_n.jpg

Han var extremt snäll och vänlig, extremt lätthanterad och hade en ridbarhet utan dess like, plus jättefina gångarter. Tyvärr är han i himlen pga en ligamentsskada.

Inget negativt om ditt sto eller stostam, men en sak du ska ha i beaktande är, att hur duktig den uppfödaren än var, så blev han tyvärr lite gammaldags i sitt hingstval på de sista åren.
Givetvis kan ditt sto vara vara väldigt bra, men en avkomma som ska vara på sin topp om ca 10+ år från nu hamnar i ett annat läge.
Aveln har gjort vissa framsteg de senaste 20-30 åren, framförallt typmässigt är det stor skillnad.

Ju mer jag läser på så känner jag att just i hennes fall så blir det nog lite svårt och för osäker utgång med ET, om hon inte tog sig som tvååring. Möjligtvis om hon presterar riktigt bra fortsättningsvis, då kanske det är värt det för prestationen i framtiden? En vän till mig gjorde första ETt som 7åring när hästen visat framfötterna lite mer, så jag skjuter på det och ser. Då finns det ju nya hingstar som kommer vara intressanta också

Jag började titta på årsföl istället för samma budget, och lite -13 och -14.

Börjar vackla lite i att använda mitt sto i avel ändå... Hennes första avkomma (tvåårig valack) fick 40 poäng för ett par veckor sedan. Stoet själv är diplomsto och just nu försöker jag mig på att meritera henne, även om min prestationsångest sätter en del käppar i hjulen för det.

Men om jag skulle betäcka nästa år... Skall jag då använda en A-premierad hingst f. 94 som jag tror skulle ge en bra tävlingsindivid, men inget för aveln eller skall jag använda en hingst f. 07 som jag tror matchar henne perfekt om fölet blir "blivande avelssto".

Börjar vackla lite i att använda mitt sto i avel ändå... Hennes första avkomma (tvåårig valack) fick 40 poäng för ett par veckor sedan. Stoet själv är diplomsto och just nu försöker jag mig på att meritera henne, även om min prestationsångest sätter en del käppar i hjulen för det.

Men om jag skulle betäcka nästa år... Skall jag då använda en A-premierad hingst f. 94 som jag tror skulle ge en bra tävlingsindivid, men inget för aveln eller skall jag använda en hingst f. 07 som jag tror matchar henne perfekt om fölet blir "blivande avelssto".

Vad är det som gör att den eventuella tävlingsindividen inte skulle vara interessant för vidare avel?
Personligen skulle jag vilja ha både och, så jag skulle nog leta vidare efter en ännu mer komplett hingst.... Annars beror det förståss på vad du har för mål med din avel? :)

Vad är det som gör att den eventuella tävlingsindividen inte skulle vara interessant för vidare avel?
Personligen skulle jag vilja ha både och, så jag skulle nog leta vidare efter en ännu mer komplett hingst.... Annars beror det förståss på vad du har för mål med din avel? :)

Mitt avelsmål är sunda fjordhästar som alla kan rida och köra.

I det ligger en del bevarandeavel. Mitt sto har inte samma individ två gånger de första fem generationerna och likadant blir det om jag betäcker med den yngre hingsten.

Däremot har hon en del släktingar i den äldre hingstens stam, så jag skulle inte avla på avkomman. :)

Hej på er! :-)

Funderar på att betäcka min fröken efter 3 års testet nu till våren, hon är en Sv.Ridponny, e. Claudius RP 176 ue. Le Mans xx, just nu är hon ca 144 cm i mkh. Rör sig väldigt trevligt, cool i psyket, men en del attityd ibland. Mormor är Elit-prem. Mamman gick MSV hoppning som yngre.

Tänker mig en avkomma som kan vara multi-talang, gärna ev. hingst-ämne om det blir ett hingst-föl, någon som har tips på bra RP-hingst? :-)

@Nougat Top Silvio Hästak hade jag spanat på. Han har väldigt fina hoppöäng och härlig stam. Han är även släkt med Top Nonstop som hade flera avkommor med på ungponny-SM i dressyr i år.

Just nu har jag ingen aning, vet inte ens om eller vilket sto som isf ska betäckas. Har Bernstein i frysen så han finns ju hela tiden med i tanken.

Betäckningsbara är SWB
Grace OnTheRocks e Dalwhinnie - Weltbürger -Bellini - om hon inte ska ridas
Kgs Hörgaard Remis e BH Romancier - Weltmeyer - om allt går bra med ev fölning.
Tuschomie e Tuschinski - BH Romancier - om hon inte är hos ryttare

welsh sek B
Laithehill Valeta - Heaton Romeo - Tetworth Nijinski

Tror hingstvalet till 12an är klart redan nu, det blir Armani Code om han fortfarande är tillgänglig. Annars är Dylan N ett starkt kort med tanke på mödernet.

Tanken är att rida igång den svarta men om det skulle bli aktuellt med betäckning så har jag några kandidater, Firestone, Everdale eller Florencio. Luxus finns också kvar som ett alternativ. F-blodet är den gemensamma nämnaren för tre av dem, tror att det skulle fungera super på henne.

Fast nu blir jag lite osäker ändå... Kombinationen Ariel och hingsten jag funderar över ger 1,88 % inavelsgrad. Han är välmeriterad tävlingsmässigt också, jag har träffat honom flera gånger och blivit förtjust.

Är jag kanske för nitisk nu igen? :crazy:

Såg en löshoppningsfilm på en tvååring e Diarado - Last Liberty...blev ju något sugen på att kopiera den kombinationen. Har för få ston helt enkelt och lider av svår beslutsångest..

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka